Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hvor ofte kjøper dere nye dyner/puter?
En gang i året eller oftere 2 1,46%
Annethvert år 2 1,46%
Etter 3-4 år 19 13,87%
Sjeldnere 114 83,21%
Deltakere: 137. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-11, 10:21   #61
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor ofte skifter dere dyner/puter?

Vi vasker dyner og puter med ujevne mellomrom, og så lenge de ikke er klumpete eller slaskete, er de selvfølgelig like gode som nye.

Men kjøper nye når vi synes de gamle ikke er gode lenger. Går noen år mellom hver gang.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 10:24   #62
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sjeldnere. Det kommer jo litt an på kvaliteten. Ungenes dyner vaskes ofte, da det fortsatt skjer uhell. Kaster ikke dyner der før de blir slaskete eller noe sånt. Min egen elskede dyne har jeg hatt i flere år, har ingen skumle planer med den heller med det første. Vasker den noen ganger i året.
Billige puter blir veldig slaskete ganske fort, så da kastes de. Derfor har jeg også begynt å legge litt mer penger i puter, så holder de en stund.

Gammel 07-03-11, 11:37   #63
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi bytter mellom sommer og vinterdyner.

Utover det så har vi samme dyner og puter nå som da vi flyttet ut av studenthjem for 9 år siden eller noe i den duren, og ingen umiddelbare planer om å bytte dem ut. Vaskes ved behov, og byttes nok også ved behov, behovet har bare ikke oppstått... Jo, min pute er tynn og slaskete. Akkurat slik jeg vil ha den, jeg får vondt i hodet/nakken av "tykke, gode puter", så jeg bytter ikke ut min bare fordi den er flat i alle fall.

Gammel 07-03-11, 11:45   #64
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker dyner. Puter skifter jeg innimellom - mine når de har blitt helt sammenklemte og det ikke er håp lenger, mannens oftere. Ikke vet jeg hva han driver med, men putene får ekle gule flekker som ikke går bort i vask (jada, han har putetrekk), så jeg skifter de når jeg syns det blir for ekkelt. Han bryr seg ikke. Ungene har ikke skiftet hverken dyne eller pute siden de vokste ut av barnestørrelse.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 11:51   #65
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Har ingen planer om å bytte ut dyna mi med det første nei og har vel hatt den i noen år allerede. Gutta har fått nye når de har bytta størrelse.
Puta mi har jeg hatt lenge (tempur) og den har jeg heller ingen planer om å bytte ut nei.
Guttas dyner vaskes nå og da pga diverse uhell, min når jeg kommer på det

Gammel 07-03-11, 12:00   #66
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Dyner og puter skal luftes ofte, og vaskes innimellom.

Fiberdyner har jeg lite erfaring med, men de få jeg har vaskes innimellom på 90 grader og tåler det greit. Dundyner på 50 eller 60 grader, og tørketrommel med golfball etterpå. Nr jeg ikke har tørketrommel tørker jeg "manuelt"; rister ofte under tørkingen og drar fra hverandre dunklumpene med hendene etterpå.

Jeg har forsøkt å vende meg av med dundyner på grunn av hvordan de lages, og når jeg ikke klarer det skal jeg søren ikke drive opp produksjonen ved å skifte unødvendig.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 16:24   #67
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Går det an å vaske dundyner?

Jeg har pleid å levere til rens, men det er jo dyrt og omstendelig og blir gjort altfor sjelden. Jeg har tørketrommel og tennisballer - kanskje jeg bare skal forsøke med den billigste dynen?

Selvsagt kan de vaskes. 60 grader. Ikke for rask sentrifugering. Tørketromling med tennisball. Merk at dyner og puter ikke alltid blir helt tørre ved bruk av fuktsensor. Da er det gjerne litt fukt igjen i dunene. Jeg får bedre resultat med bruk av timer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 16:35   #68
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har noe ala tempur puter, de er det 5 års garanti på, så jeg forventer faktisk at de varer så lenge. Ditto med dundynene.

Gammel 07-03-11, 16:37   #69
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Tydeligvis ikke så vanlig. Mannen påstår at vi må ha nye nå. Jeg tipper de er fire-fem år gamle. Så da måtte jeg sjekke hva som er vanlig. Såvidt jeg kan huske byttet min mor dyner innimellom da jeg bodde hjemme.

Gammel 07-03-11, 16:52   #70
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Saa sjelden at jeg ikke kan huske sist.

Den ene dundynen vi har er fra jeg ble kjent med mannen min, minst - altsaa, i allefall 11 aar gammel. Den andre tror jeg vi kjoepte da vi kjoepte sammen foerste gang i 2005. Saa lenge de er i orden ser vi ingen grunn til aa bytte, men vi lufter ofte og vasker innimellom. Puter derimot, de skiftes oftere.

Gammel 07-03-11, 18:05   #71
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg bytter ikke dyner ofte,kanskje hvert 5.-10.år? Puter er mer forbruksvare her i huset,det byttes med jevne mellomrom,når de blir for flate og tromling ikke virker.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 19:32   #72
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja? Vi bytter om det er grunn til å bytte, feks byttet vi til silkedyner før vi flyttet til junaiten (kan anbefales! Begge deler. ). Vaske gjør vi ved behov, dvs ungenes syner vaskes litt oftere enn vår, siden de finner på å ta av trekket noen ganger fordi selve dyna er så myk og god.

Gammel 07-03-11, 20:11   #73
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Bytter når de går i stykker.
Puter byttes vel hvert 3-4 år? Sånn ca liksom.

Putene vaskes 3-4 ganger i året, og dynene ca 2 ganger i året (+ evnt omgangssyke).

Gammel 07-03-11, 21:49   #74
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bytter man dyner? Puter byttes når de er blitt nedligget, men det går da år mellom hver gang. Vi vasker og tromler både dyner og puter, og da blir de nesten som nye igjen.

Gammel 07-03-11, 21:52   #75
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Bytter man dyner?igjen.

Nei, man gjør visst ikke det.

Gammel 07-03-11, 23:18   #76
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dyner bytter vi ikke ofte, men varierer mellom sommer og vinterdyner. Både hos ungene og oss. Vi har to svindyre vinterdyner og to litt mindre dyre vinterdyner. I tillegg har vi syntetiske dyner.
Puter bytter vi når de er ødelagt.

Alt blir regelmessig vasket og luftet.

Jeg kan huske at flere utstyrsforretninger her i byen tok i mot dundyner og sydde nye trekk og hadde i mer dun. Det kan vel hende at det er noen som fremdeles gjør det?

Det kan vel ikke være meningen at dyner som koster 4-6000 kroner skal byttes ut etter bare noen få år?

Gammel 08-03-11, 00:32   #77
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bytter ikke ut dyner og puter som er like fine. De luftes ofte, og vaskes sjelden. Selv om putene har noen flekker som ikke går bort i vask ser jeg ingen grunn til å bytte de ut. De er jo like fine, og putetrekket skjuler jo flekkene. Og putene er rene.

Gutta har fiberputer som er noget slaskete, men de vil ikke ha nye. De synes putene sine er helt topp, og ferdig "innligget".

Gammel 08-03-11, 07:09   #78
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

eh.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 07:34   #79
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nei, si det. Jeg fikk noen dyner av foreldrene mine når jeg flyttet for meg selv, de hadde jeg helt til i fjor når jeg flyttet fra mannen min. Jeg tok ikke med meg alle så jeg kjøpte noen nye, så jeg har en blanding av gammelt og nytt.
Puter kjøper jeg etter behov.

Gammel 08-03-11, 08:28   #80
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Putene skiftes ut med et par års mellomrom. Vi kjøpte nye sommerdyner for et par år siden. Jeg fikk ny vinterdyne i presang da jeg traff mannen min. Det er 8 år siden. Den dyna føles fremdeles ny. Synene vaskes når de byttes på våren og høsten.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:03.