Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i Japan

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-11, 12:41   #61
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i Japan

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Forresten - når det er snakk om katastrofer og sånn.
Da Vesuv eksploderte sto det en søyle av aske og stein tre kilometer opp i været i flere døgn. Folkene i Pompeii døde av varmen som knuste alle knokler som om de var glass og fylte lungene med støv som på innpust nummer to ble sement. Alle i regionen var sjanseløse og det er kun én øyenvitneskildring fra en fyr som prøvde å komme til unnsetning via båt, men måtte gi opp på grunn av varmen og nedfallet.

Det har smelt og braket litt før om åra og.

Hvilken idiot har skrevet dette? Tre MIL opp sto utbruddet. Beskrevet av Plinius.

Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:01   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har i grunn bare sett nyhetene på NRK og greier ikke helt å tro på at dette er peanuts, særlig ikke nå som det er vaslet et nytt stort sjelv.

Det er vel ingen som mener at det her er peanuts? Det er et temmelig stort spenn mellom peanuts og verdens undergang, altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:02   #63
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel alt annet enn peanuts. Det er en skikkelig fæl naturkatastofe. Og det er helt forferdelig å tenke på hvordan de har det der borte. Men det betyr ikke det samme som at det er Dommedag eller Verdens Undergang.

Jeg er for øvrig helt for å støtte leger uten grenser som allerede er på plass med to kriseteam.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:04   #64
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en stor katastrofe med hjerteskjærende konsekvenser. Men det er ingens skyld og ikke dommedag.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:08   #65
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg lurer på, kan en landmasse som ligger rett oppå en platesprekk forsvinne nedi?

Gammel 14-03-11, 13:13   #66
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det jeg lurer på, kan en landmasse som ligger rett oppå en platesprekk forsvinne nedi?

Ikke sånn at "vips" faller en landmasse nedi, men mange steder hvor landplater møtes så er det den ene som presses ned under den andre. Det skjer dog ikke så fort. (Men jeg mener å ha lest Japan/deler av Japan har flyttet seg noen meter med dette skjelvet.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:13   #67
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har i grunn bare sett nyhetene på NRK og greier ikke helt å tro på at dette er peanuts, særlig ikke nå som det er vaslet et nytt stort sjelv.

Hva i alle dager er det du snakker om? Hvem hevder at det er peanuts?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:13   #68
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er vel ingen som mener at det her er peanuts? Det er et temmelig stort spenn mellom peanuts og verdens undergang, altså.

Nei, er vel ingen som mener det er verdens undergang. Med peanuts tenker jeg mer på fjasingen i tråden, som jeg synes er ganske upassende.
Men det er mulig man fjaset sånn med tsunamien i 2004 også og at jeg egentlig er surmaget og dum

100.000 vis er sannsynligvis drept, ettervirkningene vil være katastrofale for Japan og området rundt i mange, mange år. Og nye sjelv er meldt.
Men selvfølgelig er det ingens skyld og værre ting har skjedd, for all del.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:16   #69
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Ikke sånn at "vips" faller en landmasse nedi, men mange steder hvor landplater møtes så er det den ene som presses ned under den andre. Det skjer dog ikke så fort. (Men jeg mener å ha lest Japan/deler av Japan har flyttet seg noen meter med dette skjelvet.)

"Den største øya i Japan, Honshu, flyttet seg 2,4 meter under skjelvet, ifølge geofysiker Kenneth Hudnut hos U.S. Geological Survey." Jeg har også lest at jordens akse forskjøv seg med ca. 10 cm, og i samme artikkel står det at "døgnet har blitt 1,8 mikrosekunder kortere."

http://www.yr.no/vitenskap-og-teknologi/1.7547229

Gammel 14-03-11, 13:16   #70
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ikke så mye fjas her, og det som er kommer nok av overskriften som tok litt i overkant av. For min del er fjasingen litt vennlig dult på HI - ikke dissing av katastrofen i Japan. Den er svært alvorlig.
Men hundretusenvis drept er det ikke snakk om vel? Ligger ikke tallene på rundt 10.000 nå?

Det er forøvrig flere av de store hjelpeorganisasjonene som var lynraskt på plass, og heldigvis er Japan rikt og godt organisert selv også slik at man slipper haitiske tilstander.

Sist redigert av Slettet bruker : 14-03-11 kl 13:32.
  Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:18   #71
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Her var en kilde som dekket alt: http://www.dw-world.de/dw/article/0,...n-all-1573-rdf

Gammel 14-03-11, 13:19   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Ja, det leste jeg også.

Nei, er vel ingen som mener det er verdens undergang. Med peanuts tenker jeg mer på fjasingen i tråden, som jeg synes er ganske upassende.
Men det er mulig man fjaset sånn med tsunamien i 2004 også og at jeg egentlig er surmaget og dum

100.000 vis er sannsynligvis drept, ettervirkningene vil være katastrofale for Japan og området rundt i mange, mange år. Og nye sjelv er meldt.
Men selvfølgelig er det ingens skyld og værre ting har skjedd, for all del.

For det første er det ingen som har fjaset med selve katastrofen, men med at folk tror at det er høyere makter som står bak. For det andre skjedde mye av fjasingen før man visste omfanget av katastrofen.

Gammel 14-03-11, 13:19   #73
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

"Den største øya i Japan, Honshu, flyttet seg 2,4 meter under skjelvet, ifølge geofysiker Kenneth Hudnut hos U.S. Geological Survey." Jeg har også lest at jordens akse forskjøv seg med ca. 10 cm, og i samme artikkel står det at "døgnet har blitt 1,8 mikrosekunder kortere."

http://www.yr.no/vitenskap-og-teknologi/1.7547229

Det står litt på forståeligvis i den tittelen om hvorfor døgnet er kortere også

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:22   #74
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har "fjaset" i denne tråden, men jeg mener at jeg ikke har fjaset med katastrofen. Utgangspunktet for tråden var dette med verdens undergang. At folk i våre strøk av verden begynner å varsle den pga av det forferdelige som skjer i Japan, må det være lov å fjase med, synes jeg. Jeg lenket også til Englesiden til Märtha som prøver å sko seg på andres ulykke og mener at det er en velsignelse i alt eller hva det var for noe idiotisk de la ut på denne siden.

Gammel 14-03-11, 13:22   #75
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det er vel helst dommedagsprofetiene det fjases med. Og Märtas engler. Jeg kan ikke huske å ha lest at noen har fjaset med katastrofen.

Gammel 14-03-11, 13:25   #76
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er temmelig støtende og upassende at folk tar store naturkatastrofer til inntekt for egne idiotiske dommedagsscenarier og englevås.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:27   #77
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med jevne melleomrom går jo sivilisasjoner under, hvorvidt det vil gjelde store deler av verden slik vi kjenner den nå vet jo ingen, men muligheten vil alltid være der. Det vil selvsagt være som en dommedag for de som rammes. En profeti kan man jo sagtens slenge opp. Omtrent som å spå at snøen er gått i Oslo til St. Hans. Ellers er jeg enig i siste taler her, skulle ønske folk var litt mer fintfølende når helvete bryter løs et sted.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:29   #78
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er vel helst dommedagsprofetiene det fjases med. Og Märtas engler. Jeg kan ikke huske å ha lest at noen har fjaset med katastrofen.

Nei, det håper jeg da ikke.
Men det er da ingen på FP som tror dette handler om dommedag?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 13:29   #79
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes det er temmelig støtende og upassende at folk tar store naturkatastrofer til inntekt for egne idiotiske dommedagsscenarier og englevås.

Så veldig enig!

Gammel 14-03-11, 13:30   #80
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Nei, det håper jeg da ikke.
Men det er da ingen på FP som tror dette handler om dommedag?

Det var nå det som ble antydet i HI, da.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.