Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvor er det beste stedet i Norge å bo?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-11, 09:42   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?

Vi bor i en drabantby i Oslo, og jeg kunne ikke tenke meg noe annet, vi havnet her litt tilfeldig, men her blir vi. Rett ved marka, med priser som dog er høye, men bare en brøkdel av hva man betaler for tilsvarende nærhet til marka på andre siden av byen. Passe uformelt miljø, trivelige folk, god luft, by og land på samme tid. 15 minutter til byen og alle tilbud der.

I tillegg er det lett og kort å kjøre ut av byen på begge sider, noe som passer bra ift familie.

Jeg er selv vokst opp et lite sted ca 30 minutter utenfor Oslo, og kunne ikke tenke meg å la barna mine vokse opp et tilsvarende sted. Ikke vil jeg bo der selv heller. For få tilbud, for snevert miljø, for lite "selvstendig" sted. Dersom jeg ikke skulle bo i Oslo, ville jeg flyttet til en annen by. Fortrinnsvis Trondheim hvor jeg har bodd i mange år, men jeg kunne også bodd i Bergen, eller en mindre by på Østlandet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 10:37   #2
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Kunne ikke tenke meg å bo i andre byer enn Stavanger Da måtte det bli i utlandet.
Sommermånedene er helt fantastiske (ikke nødvendigvis været da ), med masse festivaler og yrende folke- og cruiseshipturistliv. Vinter og høsthalvåret er så som så, men det har ikke fått meg til å bytte by, enda
Vi bor på en øy (riktignok broforbindelse) ca 10 minutter fra sentrum.

Gammel 05-04-11, 11:04   #3
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Til tross for at jeg er værsjuk akkurat nå, med digre snøhauger rundt huset, og slapseføre, så kan jeg ikke tenke meg å bo noe annet sted enn her i Tromsø, egentlig. Vi er en liten storby, i underkant av 70 000 innbyggere, men vi har stort, velutstyrt sykehus, vi har utrolig bra utdanningstilbud her med høyskoler og universitet. Nesten alle barne og ungdomsskoler er nye eller ny-oppussede, det er mange ulike studieretninger å velge mellom for videregående-elever og vi har full barnehagedekning for 1-åringer. Arbeidsmarkedet favner de fleste områder, og også områder som ikke tilbys eller i landet siden Polarmiljøsentret er lagt hit opp.
Vi har et levende kulturliv, med storsatsinger som Buktafestivalen, Døgnvill, Tiff, Nordlysfestivalen, Insomnia osv. Vi har bra kinotilbud, og Hålogaland Teater tilbyr veldig gode forestillinger gjennom hele året, og vi har en sterk tradisjon for skolerevy, noe for enhver smak altså. Fritidstilbudene til ungene er ikke noe å klage på, alt fra en av landets ypperste sjakk-klubber, via idrett, modellbygging, speider og gammeldans, til Kulta som tilbyr artisteri og sirkus. Er man over 18 år, så har vi også steike bra uteliv, har jeg hørt Og vi har eliteseriens beste fotballag anno 2011
Vi har ikke jernbane, men vi har flyplass, og hurtigbåtforbindelse mellom andre kystnære småbyer i fylket. Kollektivtrafikken i byen er dyrt, og kunne absolutt vært bedre. Vi har ikke bom-penger, ennå, iallefall. Byen er liten nok til at rushtrafikken begrenser seg til en halvtime i sneglefart gjennom et par knutepunkter, Tromsøværinger kan ikke fordra bilkø, nemlig. Vi har flere store kjøpesenter, to av dem under omfattende utbygging, når Jekta står ferdig, vil det være Nord-Norges største. Jeg vet også at IKEA har snust på tomter i Tromsø i år, og at de leker med tanken på å etablere seg i nord.
Menneskene her er veldig trivelige også, de fleste stemmer rød-grønt Jeg oppfatter medborgerne som inkluderende, og jeg tror integrering av innvandrere skjer lettere her i byen enn f eks i Oslo, hvor det har oppstått ghetto-tendenser. De er flinke til å hjelpe hverandre inn i samfunnet, og samfunnet tar godt imot dem.
Nærhet til naturen har vi så det monner, og det betyr enormt mye for oss. Frisk luft, sjø og fjell, og bjørkeskog. Rike muligheter for friluftsliv i alle former. Jeg kjenner folk som driver med alt fra fjellklatring, jakt, sportsfiske, telemark, geocaching, seilbrett, kiting osv. Vi har mye vær, og det vet folk her å utnytte. Når været er fint i nord, finnes det ikke noe bedre sted. Midnattsol er fint. Jeg synes mørketida er fin også, med jula og alle julelysene som glitrer og sprer litt julemagi i mørket. Nordlys er fint. Det er lite mygg her, jeg hater mygg intenst!
Jeg liker at det ikke blir for varmt sommerstid, eller for kaldt vinterstid. Noen somre er dårligere enn andre. Det kan komme snø i juli, det har skjedd. Vi kan ha snørike vintre, eller vi trenger ikke få nevneverdig snø i det hele tatt.
Det jeg savner mest er nærhet til kontinentet. Vi er fryktelig langt borte fra allfarvei, selv om vi kan grensehandle hos han Antilla på Kilpis Skal man reise noe sted, må det som regel skje via Oslo, og ergo blir en ferietur fra Tromsø langt dyrere enn om man bodde mer sentralt til.

Gammel 05-04-11, 20:20   #4
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Til tross for at jeg er værsjuk akkurat nå, med digre snøhauger rundt huset, og slapseføre, så kan jeg ikke tenke meg å bo noe annet sted enn her i Tromsø, egentlig. Vi er en liten storby, i underkant av 70 000 innbyggere, men vi har stort, velutstyrt sykehus, vi har utrolig bra utdanningstilbud her med høyskoler og universitet. Nesten alle barne og ungdomsskoler er nye eller ny-oppussede, det er mange ulike studieretninger å velge mellom for videregående-elever og vi har full barnehagedekning for 1-åringer. Arbeidsmarkedet favner de fleste områder, og også områder som ikke tilbys eller i landet siden Polarmiljøsentret er lagt hit opp.
Vi har et levende kulturliv, med storsatsinger som Buktafestivalen, Døgnvill, Tiff, Nordlysfestivalen, Insomnia osv. Vi har bra kinotilbud, og Hålogaland Teater tilbyr veldig gode forestillinger gjennom hele året, og vi har en sterk tradisjon for skolerevy, noe for enhver smak altså. Fritidstilbudene til ungene er ikke noe å klage på, alt fra en av landets ypperste sjakk-klubber, via idrett, modellbygging, speider og gammeldans, til Kulta som tilbyr artisteri og sirkus. Er man over 18 år, så har vi også steike bra uteliv, har jeg hørt Og vi har eliteseriens beste fotballag anno 2011
Vi har ikke jernbane, men vi har flyplass, og hurtigbåtforbindelse mellom andre kystnære småbyer i fylket. Kollektivtrafikken i byen er dyrt, og kunne absolutt vært bedre. Vi har ikke bom-penger, ennå, iallefall. Byen er liten nok til at rushtrafikken begrenser seg til en halvtime i sneglefart gjennom et par knutepunkter, Tromsøværinger kan ikke fordra bilkø, nemlig. Vi har flere store kjøpesenter, to av dem under omfattende utbygging, når Jekta står ferdig, vil det være Nord-Norges største. Jeg vet også at IKEA har snust på tomter i Tromsø i år, og at de leker med tanken på å etablere seg i nord.
Menneskene her er veldig trivelige også, de fleste stemmer rød-grønt Jeg oppfatter medborgerne som inkluderende, og jeg tror integrering av innvandrere skjer lettere her i byen enn f eks i Oslo, hvor det har oppstått ghetto-tendenser. De er flinke til å hjelpe hverandre inn i samfunnet, og samfunnet tar godt imot dem.
Nærhet til naturen har vi så det monner, og det betyr enormt mye for oss. Frisk luft, sjø og fjell, og bjørkeskog. Rike muligheter for friluftsliv i alle former. Jeg kjenner folk som driver med alt fra fjellklatring, jakt, sportsfiske, telemark, geocaching, seilbrett, kiting osv. Vi har mye vær, og det vet folk her å utnytte. Når været er fint i nord, finnes det ikke noe bedre sted. Midnattsol er fint. Jeg synes mørketida er fin også, med jula og alle julelysene som glitrer og sprer litt julemagi i mørket. Nordlys er fint. Det er lite mygg her, jeg hater mygg intenst!
Jeg liker at det ikke blir for varmt sommerstid, eller for kaldt vinterstid. Noen somre er dårligere enn andre. Det kan komme snø i juli, det har skjedd. Vi kan ha snørike vintre, eller vi trenger ikke få nevneverdig snø i det hele tatt.
Det jeg savner mest er nærhet til kontinentet. Vi er fryktelig langt borte fra allfarvei, selv om vi kan grensehandle hos han Antilla på Kilpis Skal man reise noe sted, må det som regel skje via Oslo, og ergo blir en ferietur fra Tromsø langt dyrere enn om man bodde mer sentralt til.

Det var et skikkelig bra reklameinnlegg for byen din. Jeg kan bare bidra med å si at jeg var der en helg for noen måneder siden, og var på en del av utestedene i byen i den forbindelse, både på dag, kveld og natt. Jeg har aldri noe annet sted opplevd at folk er så utrolig hyggelige. De snakker pent med deg, nesten som om man var kjente smiler, åpner dører og hjelper med alt mulig. Virkelig flotte mennesker i den byen

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 21:27   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg kan signere hvert ord, og dette flyttet jeg frivillig fra?
Vel, vel, jeg trives her jeg bor nå også, men jeg syns det er for lite og liker ikke at alle vet alt om alle.
Jeg tror at jeg en eller annen gang kunne tenkt meg å flytte til Osloområdet, men så lenge ungene er små er det uaktuelt.

Gammel 05-04-11, 15:15   #6
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sentralt på Vestfoldkysten er akkurat passe flott for min del
Rett i skogkanten, står jeg på tærne ute i bakken her ser jeg sjøen, nære til skolen, butikken, ungenes oppvekstmiljø er flott.
Byen ligger bare en liten tur unna, og der finnes det meste.
En times kjøretur til Oslo er også positivt. Det er nærme nok til å ta del i mye av det som skjer.

Vi har en fantastisk skjærgård og det er mange muligheter om sommeren. De siste årene har det også vært masse snø og da er vinteren med mange flotte skiløyper et flott tilbud.

Gammel 22-04-11, 21:45   #7
Steinbukken
Nybegynner

Steinbukken sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Steinbukken har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her på den lille plassen vi bor nå trives vi ikke, så vi er i byggeplaner 2 mil unna her og det blir best for barna og at det blir mere sentralt, men har det ikke vært for barna som er så knytta til sine besteforeldre her oppe, så har vi flyttet til Rørvik i Nord Trøndelag som jeg er ifra.

Steinbukken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 22:09   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg er vestlending i eksil i Drammen, og hadde noen sagt til meg at jeg skulle bo i Drammen når jeg ble voksen hadde jeg nektet på kniven, hehe.

Men Drammen er virkelig et flott sted å bo. Klimaet er suverent, byen har blitt en viesuell perle, her har badevannet god temperatur om sommeren, og om vinteren er det milevis med oppkjørte langrennsløyper, gratis skøytetilgang for ungene i massevis og to slalåmbakker i byen. Drammensbadet med både innebad og utebad er flott, Strømsgodset spiller bra fotball i år, og i løpet av vinteren har det blitt lagt ut flere geocacher her :-D.

Jeg har også bodd noen år i Tromsø og vil gjerne slå et slag for den byen også. Det finnes ikke det sted i verden tror jeg, som det er lettere å flytte til enn Tromsø. Menneskene i Tromsø er verdens beste! Jeg kommer til å savne Tromsø for bestandig, selv om jeg trives med beslutningen om å flytte sørover igjen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 03:39   #9
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

poff

Sist redigert av Dronningen : 28-06-12 kl 13:14.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 03:44   #10
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

poff

Sist redigert av Dronningen : 28-06-12 kl 13:14.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 23:09   #11
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi trives veldig godt i Stavanger. Vi har bodd i Oslo i noen år, men ingenting kan måle seg med go`byen Ja vel så regner det mer enn i hovedstaden, og sommerene blir ikke fullt så varme, men vi er så glade i denne byen. En sjarmerende liten storby med masse liv!!

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 23:28   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uaktuelt å flytte med små barn, eller uaktuelt å flytte til Oslo?

Gammel 29-04-11, 01:55   #13
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Uaktuelt å flytte med små barn, eller uaktuelt å flytte til Oslo?

Uaktuelt å flytte med barna, for langt unna pappaen, og vi har akkurat flyttet hit.

Gammel 30-04-11, 21:41   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, var klar for å rykke ut i forsvar, her.

Gammel 07-07-11, 22:47   #15
Tuva Birgitte
Aktiv

Tuva Birgitte sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Sola - Rogaland
Tuva Birgitte er litt kul
Standard

Må si at jeg trives veldig godt her jeg bor nå, på Sola. Bor landlig til men det er ikke langt inn til Stavanger. Har nydelig natur med både skog, fjell og strender i nærheten. Er avhengig av bil da det ikke går så mange busser her jeg bor, men bor man nærmere sentrum er det kollektive tilbudet mye bedre.
Om sommeren er det mildt og godt, kanskje litt mye vind til tider og om vinteren er det mildt og vått. Det er lite snø her jeg bor, skal bare reise 1 mil lenger inn i landet så er det ofte mye mer snø. Jeg liker ikke snø så det passer meg perfekt.

Tuva Birgitte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:54   #16
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Drammen .

Skal skrive mer når jeg får tid...

Gammel 26-05-11, 21:14   #17
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Mamarazzi: Må si meg enig med deg der,drammen er en knallfolott by....................født og oppvokst der, men bor ikke der nå.

Det er ikke så aller værst i Balsfjord heller, har bodd her i fem år nå, men savner litt å ha det sentralt ja. Vi bor landlig, på et nedlagt småbruk og ungene kan fritt gå ut uten at vi trenger å bekymre oss for trafikk her, det er kun når svoger er her og høster med traktoren at vi trenger å passe på. Vi har ingen dyr enda, men størstemor drømmer om å få hest etterhvert, vi får se, vi har plass til det i alle fall.

Gammel 16-06-11, 15:11   #18
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Litt reklame for Drammen : http://www.drammen.no/

Gammel 30-06-11, 11:50   #19
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Har akkurat vært "hjemme" i Drammen på besøk og det har blitt en enda flottere by nå, så flott det var blitt på Strømsø gåtorg. Vi var der under jubileumsmarkeringen og skulle gjerne vært der hele sommeren. Til og med sambo måtte innrømme at det var blitt bra. Så Drammen er en flott by ja

Gammel 30-06-11, 13:20   #20
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bjørkhaugtrollet, her.

Har akkurat vært "hjemme" i Drammen på besøk og det har blitt en enda flottere by nå, så flott det var blitt på Strømsø gåtorg. Vi var der under jubileumsmarkeringen og skulle gjerne vært der hele sommeren. Til og med sambo måtte innrømme at det var blitt bra. Så Drammen er en flott by ja

Ja, ikke sant? Jeg var forresten med i jubileumsshowet, hehe... .

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:15.