Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Prosjekt kutte ut Toro

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-11, 10:23   #61
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Prosjekt kutte ut Toro

Jeg kan ikek ta for store skritt om gangen, må beholde noe av det kjente som ris/pasta og poteter en stund til.

En liten omlegging om gangen så er jeg kanskje en dag flink på kjøkken.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-11, 22:37   #62
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg kan ikek ta for store skritt om gangen, må beholde noe av det kjente som ris/pasta og poteter en stund til.

En liten omlegging om gangen så er jeg kanskje en dag flink på kjøkken.

Og sikkert fortere enn du aner! Når man er motivert og synes det er gøy, så setter mye av det grunnleggende seg kjapt i fingrene og vips står du der og eksperimenterer deg frem.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 11:52   #63
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

I dag er det kjøttkaker på planen, så om noen har verdens beste saus til kjøttkaker så må de komme med den!

Gammel 14-04-11, 12:42   #64
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager vanlig brun saus (meljevning og med buljong) og tilsetter et lite beger med lettrømme på slutten. Det gir en spiss på smaken som vi liker godt hos oss i hvert fall.

Ellers så bruker jeg litt chilipulver og litt sennepspulver i kjøttkakene. De får en mer markant smak av det.

Et annet råd, som jeg ikke bruker så ofte selv. Dersom du bruker griljermel i kjøttkakene og har farris tilgjengelig, så blir kjøttkakene luftigere om griljermelet er rørt ut i farris, enn om det er rørt ut i melk (slik jeg lærte å gjøre det).

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 12:48   #65
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

I dag er det kjøttkaker på planen, så om noen har verdens beste saus til kjøttkaker så må de komme med den!

En liten fløteskvett og litt brunost pleier jeg å bruke. Også har jeg litt malt muskatnøtt både i kjøttkakene og sausen. Jeg koker også ut pannen med vann etter å ha stekt kjøttkakene og bruker den krafta i sausen. Lar jeg kjøtt kakene trekke i sausen 10 min helt til slutt så blir det veldig godt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 12:52   #66
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager brun saus på gammelmåten. 3 ss smør smeltes og blandes med 3 ss mel. Dette brunes i kjele, og når det har fått riktig farge så tilsettes vann/buljong (buljong kan eventuelt tilsettes etterpå). Så jevner jeg ut til det har ønsket tykkelse og smaksetter med 5 knuste einebær, 3 skiver brunost, pepper og eventuelt salt. Litt timian er ofte også godt; det kommer litt an på kjøttkakene.

Gammel 14-04-11, 23:01   #67
Elastica
Aktiv

Elastica sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Elastica er litt kul
Standard

Så gøy! Jeg heier på deg!

Og samtidig må jeg si at jeg var gjennom akkurat samme prosess for noen år siden. Det var så gøy da jeg kom i gang, ble flinkere og jeg fikk ting til. Gled deg, det blir bare morsommere og morsommere!

Idag hadde jeg omtrent tyve minutter før middagen var klar. Jeg kokte tagliatelle, kokte brokkoli og stekte noen skiver med svinefilet (saltet ørlite og pepret). Silte av pastaen og brokkolien (sparte på litt av vannet). Kokte ut pannen med litt av brokkolivannet, et par fedd hvitløk og en fløteskvett. Blandet sammen pasta, brokkoli, sausen, noen halve cherrytomater og serverte med sitronbåt og kjøttet på toppen. Stor suksess hos store og små. Enkelt og med grønnsaker som alle likte.

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 19:21   #68
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Da er kjøkken oppe og går igjen og jeg kan starte på dette prosjektet igjen.

Matplan denne uken.

Mandag: Pølse og potetstappe.
Tirsdag: Kjøttdeig og spagetthi.
Onsdag: Fiskepudding i hvitsaus med poteter og grønnsaker.
Torsdag: Borte.
Fredag:
Lørdag:
Søndag:

Er litt tom for ideer etter mangen måneder uten kjøkken, men er så klar for å sette i gang.

Gammel 14-09-11, 09:24   #69
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Så flink du er!

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Tacokrydder er mye bedre å lage selv. Mindre salt og ingen smaksforsterker. Smaker det samme. Tomatsuppe er i allefall enkelt å lage selv - mel og smør og en boks tomatpure. Spe med kraft eller buljong eller vann til ønsket konsistens. Posepotetmos er jo virkelig papp!?

Har aldri prøvd å lage tacokrydder selv, kanskje en ide? Tomatsuppe er ikke mine så glade i, så det lager jeg så og si aldri. Det eneste jeg bruker fra Toro en sjelden gang iblant, er lasagne. Synes den er god jeg, og finner aldri noen god oppskrift på hjemmelaget (har prøvd flere). Ting som supper, pastasauser og potetmos lages alltid fra bunn, ungene mine liker ikke posestappe, eller annen ferdigmat, og ingenting er bedre enn hjemmelaget

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.