|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
flisespikker
|
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Jeg bruker mikrobølgeovnen hver dag, ofte til oppvarming av en kopp kaffe eller en melkeskvett i kaffekoppen før jeg har i kaffe. Og så bruker vi den til oppvarming av middag eller havregrøt om en av oss spiser litt senere enn de andre, og så bruker jeg den til smelting av smør og sjokolade og oppvarming av bakevæske (veldig greit å kunne gjøre slikt rett i bakebollen i stedet for å bruke en kasserolle, synes jeg) og mykning av smør og is og honning, og av og til tining av ting. Klart, alt dette (med unntak av kaffevarmingen) kunne godt gjøres på andre måter, men når nå mikrobølgeovnen fulgte med leiligheten, så bruker vi naturligvis den. Mindre strøm går det også.
![]() |
#62 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Smørdampende broccolibukketter laget i micro'n er jo supert.
![]() |
#63 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erstatte Toro med ...
Hvorfor har du hull i? Jeg bruker Tupperware sin Micropluskanne (omtrent det eneste TW-produktet jeg har). Den har lokk og jeg pleier å skru ned effekten til minimum når jeg ser at hele mikroen er full av damp. Jeg damper en brokkoli i ca 4 minutter, men jeg deler den opp på forhånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Off the map.
|
VI har micro - det var installert da vi kjøpte huset, men jeg hadde aldri brukt verdifull kjøkkenplass på det monsteret hvis jeg selv kunne ha planlagt det. Jeg bruker microen ca en gang i måneden, da til popcorn, og mannen varmer opp en sjelden resterett. Tining synes jeg er vanskelig, da det ofte kokes i kanten, mens det fortsatt er kaldt i midten.
![]() |
#66 |
Off the map.
|
Nå er det jo 'in' å bake med kalde ingredienser!! Jeg baker de nydeligste kanelboller med iskaldt smør og melk.
![]() |
#67 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Eg har potetene i ei lita bolle og bruker tefat til lokk. Har på ca. 1 dl vatn, og i mikro i 7-8 min. Merker ikkje noko forskjell på smak eller noko, men potet er jo potet då.
![]() |
#68 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Takk, det skal jeg prøve neste gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Ikke noen oppskrift, men et lite tips. Mange sauseoppskrifter starter med en jevning av mel og smeltet smør, før man sper på med væske til ønsket tykkelse. Jeg kan for så vidt å lage slike sauser, men siden jeg er litt utålmodig og ofte også har flere prosjekt på gang samtidig på det punktet i matlagingen, har jeg for ofte endt opp med klumpete, brent eller for tynn (som igjen må jevnes på slutten også) saus. Leste et sted at det kunne være lurt å varme opp væsken du skal bruke først, og etter at jeg har begynt med det har sauselaging med jevning vært som en drøm. Varmer feks melken så mye som jeg får tid til, gjerne nesten helt til kokepunktet. Når jeg da blander med jevningen får jeg ikke de store temperaturforskjellene og det ser ut til å blande seg bedre, samt at det selvfølgelig tar mye kortere tid før det koker opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Epikur
|
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Etter å ha laget juksebernaisen med iskaldt smør i terminger, så synes jeg egentlig det er enklere å bruke klaret smør.
![]() |
#71 |
Epikur
|
Eller du kan ta litt vann fra vannkokeren og litt fra kaldtvannskrana/melk.
![]() |
#72 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Knerten nektet å spise min hjemmelagde potetmos, hverken bar, smaksatt med gulrot, kålrot, kjøtt, blandet med morsmelk, olje eller kokevann...
![]() |
#73 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jepp!
![]() |
#74 |
Make it count!
Mine var heller ikke kjempebegeistret for mine hjemmelagde puréer, men om de ville likt glassmaten vet jeg ikke, for de fikk aldri prøve. Derimot var de kistefornøyde når de fikk mat i litt større biter som de kunne plukke og styre og grise med på egen hånd.
![]() |
#75 |
flisespikker
|
Joda, men når man nå har mikrobølgeovn, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke bruke den. (Langt mindre å anskaffe en vannkoker i stedet for å bruke den.
![]() |
#77 |
Glamorøs
|
Ja, hadde det kommet en mikro med leiligheten hadde jeg nok kanskje prøvd å finne områder å bruke den på før jeg kastet den. Men for egen del så syns jeg ikke svarene ga noen god grunn til å anskaffe seg en mikro, fordi jeg løser de oppgavene like lett med hva vi allerede har. Samtaler om mikroer får meg alltid til å tenke på en dokumentar jeg så om par i England som lever som på førti- og femtitallet, komplett med klær, utstyr osv. Men hun ene kunne ikke greie seg uten mikro, så hun hadde gjemt den i et skap. Og det fniser jeg skikkelig av.
![]() |
#78 |
Make it count!
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Jeg bruker for øvrig mikroen mest til å varme middagsrester og tine brødskiver. Joda, brødskivene bruker et kvarter på å tine på benken, men når toåringen "tenger bøse nååååå!" eller jeg egentlig skulle vært på jobb allerede når jeg kommer på at jeg må ha noe mat, er 10 sekunder definitivt å foretrekke.
![]() |
#79 |
Glamorøs
|
Ja, 10 sekunder er å foretrekke, så jeg stapper dem i brødristeren på tining omtrent så lenge.
![]() |
#80 |
Make it count!
![]() Sv: Erstatte Toro med ...Men selvsagt er ikke mikrobølgeovn et hjelpemiddel de fleste MÅ ha. Bare kjekt, liksom. På lik linje med vannkoker, riskoker, brødbakemaskin, urtehakker og mykje anna. Og som noen definerer som nærmest uunnværlig, mens andre lever fint uten.
![]() |
|
|