Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruker du sykkelhjelm?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bruker du sykkelehjelm?
Nei. 17 8,76%
Ja. 129 66,49%
Ikke alltid. 24 12,37%
Sykler ikke, og hadde ikke brukt hjelm uansett. 5 2,58%
Sykler ikke, men hadde brukt om jeg hadde syklet. 18 9,28%
Annet/dustepoll. 1 0,52%
Deltakere: 194. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-11, 11:49   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du sykkelhjelm?

De færreste som tryner på sykkel har vel blitt påkjørt. Det er nok mye vanligere å skli på grus, sette seg fast i hull og trikkeskinner, få noe inn i hjulet eller kjedet, bremsene slutter å virke, eller rett og slett miste balansen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 12:14   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tallulah fikk sagt det.
Jeg skjønner ikke hvor det fokuset av å sykle i trafikken eller ei kommer inn, jeg ser det er nevnt både i denne tråden og den om sparkesykler.
Det spiller da ingen rolle hvor mange biler det er i veien om du sklir på grusen i en sving, eller - hvilket jo har vært en del tilfeller av i det siste, kjører nedi et gedigent hull i veien. Det er mange steder det kan se ut som det små pytter etter regnvær, som viser seg å være gedigne krater.

Gammel 06-04-11, 12:24   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg bruker hjelm. Men det hender jeg sykler uten hvis jeg bare skal på butikken (500 m) Jeg har nemlig lest at det er mindre sjanse for tryne når man bare skal på butikken.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 12:24   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja.
Eller, jeg sykler for tiden ikke, men jeg setter meg ikke på sykkelen uten, så jeg hadde selvsagt brukt om jeg syklet.

Tror ikke jeg har sykkel, dvs, jeg har en sykkel, men den har ikke vært brukt på noen år, og det er vel fem år siden min far fastslo at "den holder, men dersom du skal bruke den bør den ha nye dekk, disse morkner snart", så jeg antar egentlgi at den ikke egentlig kan brukes for tiden... står innerst i garasjen, der står den så godt så... men ja, selvsagt hjelm om jeg sykler.

som sagti HI, heller SE teit ut, enn å VÆRE det. Fikk min første sykkelhjelm da jeg gikk på barneskolen, når hjelmene kom, og det var nettopp en setning som den der vi fikk med oss ut på sykkeltur.

Min mor var dengangen, sånn rundt 1990, den ENESTE moren vi visste om som brukte sykkelhjelm, de fleste familier der noen brukte hjelm var det ungene, og evt far, men aldri mor...

Gammel 06-04-11, 12:33   #5
lillamamma
Aktiv

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Selvfølgelig.

Gammel 06-04-11, 12:52   #6
dolliemor
Aktiv

dolliemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
dolliemor er litt kul
Standard

Selvfølgelig!
Viktig og beskytte hodet, dessuten må jeg være god rollemodell for mine barn. :-)

Gammel 06-04-11, 12:55   #7
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas, her.

..og det bringer meg til neste irritasjon. Folk som sykler i sin egen verden med mp3-spillere. Det hadde ikke jeg turt.

Nei, det skjønner ikke jeg heller at de tør.

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Min mor var dengangen, sånn rundt 1990, den ENESTE moren vi visste om som brukte sykkelhjelm, de fleste familier der noen brukte hjelm var det ungene, og evt far, men aldri mor...

Min mamma også brukte hjelm, og jeg husker faktisk det var flaut. Vi ungene brukte selvsagt uten at det var videre flaut, men at mamma brukte.......

Når er forresten ungen gammel nok til å sitte i sykkelsete bakpå? Fikk lyst på en sykkeltur av denne tråden.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 09:03   #8
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, bruker ikke sykkelhjelm. Har knapt syklet siden jeg var avisbud i tenårene.

Gammel 06-04-11, 12:57   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes hjelmhatter for sykkel, i allefall. Sykkelpikene har mange fine.

Gammel 06-04-11, 13:06   #10
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kult!

Det er nesten litt synd at sånne neppe er tillatt i henhold til FEI-reglementet. Får nok heller kjøpe sykkel enn hest igjen, ja.

Gammel 06-04-11, 13:12   #11
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da tar jeg heller hjelmen min...

Det bringes opp som tema hver gang våren og sommeren kommer, så det kommer nok i år også, og vi aknskje skulle hatt sykler. Mannen har ikke, og jeg har bare denne som antakelig minst trenger nye dekk og nok er noe rusten, så er den da også fra jeg gikk i 6. klasse, og det begynner å bli noen år siden...

Da er det en selvfølge at vi også skal ha hjelmer (hjelmen min er gasnke grei da, den er nyere enn sykkelen, så den kan jeg nok beholde)

Knerten fikk sykkelhjelm da han fikk trehjulssykkel. Ikke at vi tror han, som ikke nådde frem til pedalene og bare brukte den med den farten vi voksne ga ham, sånn egentlig hadde stor fare for hodeskade under sykkelbruk, men han kunne like gjerne få det inn med morsmelka (vel, amminga slutta vi med et par måneder før sykkelen kom da...) Sykler man, har man hjelm. End of discussion.

Gammel 06-04-11, 13:03   #12
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, ikke alltid. Jeg har ikke syklet etter at jeg fikk barn, så svaret er basert på pre-barn oppførsel. Da brukte jeg sykkelhjelm i trafikken men ikke i lysløypa.

Etter jeg fikk barn har jeg ikke syklet, siden jeg ikke har ordnet meg med ny sykkelhjelm, og nå vil jeg ikke sykle uten.

Gammel 06-04-11, 13:07   #13
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker hjelm. Jeg vil ikke sitte der og forlange at ungen skal ha hjelm på og ikke bruke selv.

Jeg glemmer ikke søstra mi som ble skadet i bilulykke og sa til mamma: "Hvorfor skal jeg bruke hjelm? Jeg er jo allerede hjerneskadet." Det hører til historien at jeg ikke hadde hjelm.

Gammel 06-04-11, 13:28   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg bruker hjelm og etter at jeg fløy over et kryss og knuste fronten på hjelmen er jeg blitt mer enn nøye på hjelmbruk. Jeg klarte å sette en refleksdings fast i kjedet, sykkelen sto igjen på den ene siden av krysset og jeg fløy over, rakk ikke å ta meg noe særlig for og gikk rett på trynet. Hadde nesa i asfalten, men det var fronten på hjelmen som tok hele støyten. Hadde jeg hatt en sånn skatehjelm uten "skygge" hadde jeg gått i bakken med fjeset først.

Etter å ha sett en god del teite hodeskader som enkelt kunne vært unngått på akutten har min mann sverget til hjelm også.

Gammel 06-04-11, 15:25   #15
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Ja, selvfølgelig gjør jeg det!

Gammel 06-04-11, 16:05   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg brukte det for så vidt heller ikke før jeg fikk barn. Og jeg likte det ikke i begynnelsen.

Gammel 06-04-11, 16:12   #17
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Var den første på barneskola som fikk sykkelhjelm. Det var vel i 1986 eller 1987. Da var man såklart ganske pyse i alle andres øyne. Det gikk imidlertid bare noen få dager fra jeg fikk hjelm til foreldrene til to av mine venner også kjøpte til dem

I dag føles det "ekkelt" å sykle uten hjelmen....

Gammel 06-04-11, 16:20   #18
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Jupp, alltid.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 16:44   #19
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Nei, men jeg sykler svært lite. De gangene jeg har syklet har det vært i gangtempo, eller sagt på en annen måte, jeg går "leiende" med sykkelen ved siden av meg mer enn jeg sykler. *Hateråsykle*

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 16:45   #20
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Eneste nå er at podens var for liten, så da låner han min til jeg får kjøpt meg ny. Bedre at jeg er teit enn at poden har en uansvarlig OG teit mor.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.