Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stille bruk av mobiltelefon på kino - er det greit?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er det greit å bruke mobilen lydløst på kino?
Nei 30 19,48%
Nei, kun diskret sjekking av klokka 77 50,00%
Tjah, om filmen er skikkelig dårlig så 5 3,25%
Nja, en tekstmelding eller to burde gå greit 40 25,97%
Ja, absolutt. Man må jo la verden vite hvor man befinner seg og hva man gjør til en hver tid!? 2 1,30%
Deltakere: 154. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-11, 11:36   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stille bruk av mobiltelefon på kino - er det greit?

Hvis alle i salen sender en sms hvert kvarter blir det mye forstyrrelser. Jeg kan godta at man svarer på en enkelt-sms nedi veska, men om det da blir en samtale som krever enda flere svar er det normal høflighet at man går ut. Jeg syns det er mye mer forstyrrende med mobilbruk enn med enkeltstående host, men på samme måte går man ut om man får et vedvarende hosteanfall.

Siden det før hver film bes om at mobiler skrus av, regner jeg ikke med at det er spesielt sært å reagere på dette heller.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 11:37   #62
amanas
Bør lage seg en tittel selv

amanas sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Nei det er unødvendig, det bør ikke være problem å holde seg unna mobilen den tiden filmen tar.

Gammel 25-04-11, 11:59   #63
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

De få gangene jeg er på kino,trenger jeg ikke sjelle mobilen,for jeg har med meg ungene hver gang,så jeg har ikke behov for å sjekke hvordan det er med evt barnevakt o.l. Men,jeg synes det er en uting å måtte dra opp tlf for den minste anledning,skjermene nå til dags er jo så store at de lyser opp noe så veldig. Godteripapir mener jeg man må akseptere,det er jo litt av sjarmen med å se film sammen med andre. Om man da ikke forstyrrer hele salen,selvfølgelig. Snakking/hvisking irriterer meg vesentlig mer enn godteripapir.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 12:02   #64
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg er sjelden på kino, men hver gang jeg er det irriterer jeg meg over bråket første halvtimen. Rasling i poser, folk som kommer like etter siste liten, samtaler som må avsluttes og denslags. Og så, gjennom filmen, små skjermer som blinker her og der. Argumentet med barnevakt kjøper jeg faktisk ikke. Dersom man er så hysterisk redd for å la en barnevakt ha kontroll på ungene sine i to timer så får man heller gjøre noe annet enn å dra på kino den stunden man har barnevakt.

Gammel 25-04-11, 12:45   #65
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er kino-nazi, og synes all bruk av telefon på kino er fy-fy. Er dere klar hvor mye en mobilskjerm lyser opp? Jeg henvender meg ofte til folk på kini, enten i høflige ordlag for å be de slutte å rope/snakke/hviske eller be dem om å slå av telefonene. Eller jeg kjefter dersom folk er ufordragelige. Jeg gir f i hva slags argumenter folk har for å bruke telefonen eller forstyrre meg på annen måte, jeg har betalt ganske mye for å se en film i ro og fred, og ser ikke hvorfor det skal være greit at folk ødelegger for den opplevelsen.

Hvisking er for øvrig verre enn mobilbruk. Å sitte ved siden av noen som liksom er diskré, men som hvisker og tisker gjennom hele filmen, er helt uutholdelig. Diskutere filmen kan man gjøre etterpå.

Divine sa det for meg. Kinopratere får jeg fullstendig fnatt av og folk som skal viske meg i øret gjennom hele filmen får gå med noen andre neste gang.

Selvfølgelig er det noe annet med barnefilm, da tåler man mye mer av både lyder og uro men fra 11-års grense og oppover så forventer jeg at folk kan oppføre seg på kino.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 12:50   #66
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Hvorfor sjekker man egentlig klokka på kino? Jeg gjør det selv også.

Fordi du skal vite om parkeringsbilletten din holder lenge etter filmen eller om man må stresse ut. Fordi man må tisse og ser an om man klarer å holde seg til fillmen er slutt eller ikke. Eller fordi man rett og slett lurer på hvor mye klokken er.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 12:59   #67
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ser du ikke problemet for egen del, eller syns du andre burde synes det er greit også? For min del forstyrrer lyset fra telefonene, og jeg synd man skal ha like mye respekt for sitt medpublikum på en kjedelig barnefilm som på cinemateket. Kjeder man seg får man ta seg en blund i stedet.

Det er mulig det er bedre for deg. Jeg irriterer meg over snorking og tung pusting. Så for meg er det bedre om en hadde surfet på nett eller sms samtale.

Jeg synes heller som D'Arcy at om man irriterer seg over så mye greier får man heller se film hjemme i ro og fred så får man det akkurat som man vil.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 13:17   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Jeg synes heller som D'Arcy at om man irriterer seg over så mye greier får man heller se film hjemme i ro og fred så får man det akkurat som man vil.

Ja, Gud forby at man gjorde noe så radikalt som å hensyn til andre på kino!

PS: en blund er ikke ensbetydende med snorking.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 13:27   #69
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Så du mener helt seriøst at hensynet ikke ligger hos de som bråker/forstyrrer? Det er de som er stille som bør holde seg hjemme?!

Jøye!

Gammel 25-04-11, 13:39   #70
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mobiltelefoner irriterer meg faktisk mer enn lyd. Det er det lyset som kommer opp i sidesynet og forstyrrer veldig. Jeg har full forståelse for at man sjekker klokka og ser om det er kommet SMS fra barnevakten, men surfing, oppdatering av facebookstatus og SMS til hele venneflokken synes jeg kan vente. Og så tror jeg ikke det er så ofte det oppstår noe som gjør at man faktisk har behov for å sende flere SMS'er i løpet av en kinofilm. De få gangene det oppstår tenker jeg det må være mulig å håndtere for omverdenen, hvis det ikke var for alle de andre som skal oppdatere facebookstatusen sin hadde man vel ikke irritert seg så veldig heller.

Når det gjelder lyder, synes jeg man må godta endel. Folk spiser, folk puster og hoster og flytter på seg med knitrete jakker bak seg. Tåler man ikke dette, har man behov for et skikkelig hjemmekinoanlegg hjemme. Men alle må selvfølgelig prøve å lage minst mulig lyd, noe blir det dog alltid. På barnefilm må man tåle litt snakking. Det tenker jeg er noe av utgangpsunktet når man har med barn på kino, at man må regne med de plutselig spør om noe de trenger svar på der og da.

Gammel 25-04-11, 13:59   #71
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, Gud forby at man gjorde noe så radikalt som å hensyn til andre på kino!

PS: en blund er ikke ensbetydende med snorking.

Men om du leser hele tråden og hva alle hver for seg irriterer seg over på kino, så synes jeg det er utrolig at dere i det hele og store makter å gå på kino. Jeg sitter normalt ikke å surfer, melder og spiller Angry Birds når jeg er på kino. Men en sjelden gang skjer det at jeg faktisk må sjekke meldinger. Og som tidligere nevnt - en gang opptil flere ganger i løpet av 15 minutter. Da det eskalerte forlot jeg og håndterte det som hadde skjedd. Men i følge denne tråden skal man altså:

* Røre telefonen what so ever
* Egenlig legge igjen mobilen hjemme
* Ikke spise noe som helst som bråker
* Ikke hoste
* Helst ha hatt fortreffelig form en uke i forveien
* Ikke hviske
* Aldeles ikke snakke
* Ikke komme i nærheten av sidemann
* Ikke sove
* Ikke komme for sent
* Ikke forlate før
* Ikke
* Ikke
* Ikke....

Så mye irritasjon, så mye greier. Jeg regner med at de aller fleste tar hensyn på kino, så mye som man kan. Men man kan rett og slett ikke forvente at enhver i kinosalen skal oppfylle dine personlige forventninger til hvordan en kino-opplevelse skal foregå. Selvfølgelig har jeg også vært på kino og hatt mest lyst til å drepe. Som da jeg så Twilight og fjortiss-gjengen bak meg så filmen for 16 gang og konstant satt og hvinte: "Ååååå, se nå, nå kommer han" og "Åååååå, serri, så fiiiiiiiiiiiiin!!!!" Men jeg overlevde fint og brukte heller energien på filmen enn på å irritere meg i årevis etterpå.

Gammel 25-04-11, 14:04   #72
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jah - Twillight har jeg også sett på kino. Jeg satt sånn:
Sånn normalt er det veldig rolig på kino synes jeg. En sjelden gang er det noen som skravler over grensen. Litt oftere ber jeg noen gi f i å sparke på stolen min. Men som regel går det superfint å bare gå på kino og ha en fin opplevelse.

Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 14:05   #73
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jah - Twillight har jeg også sett på kino. Jeg satt sånn:
Sånn normalt er det veldig rolig på kino synes jeg. En sjelden gang er det noen som skravler over grensen. Litt oftere ber jeg noen gi f i å sparke på stolen min. Men som regel går det superfint å bare gå på kino og ha en fin opplevelse.

Jah. Enig med du! Sist jeg kjente på irritasjon på kino var faktisk på Twilight. Men så skal det en del til for å irritere meg. Flyturer - der er det mye mye mer som irriterer meg, faktisk.

Gammel 25-04-11, 14:09   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sitter ikke og irriterer meg så voldsomt, da hadde jeg ikke orket å gå på kino. Men jeg kjenner jo på irritasjonen når folk oppfører seg som idioter på kino, og jeg skjønner bare ikke tankegangen om at man ikke skal på noen måte ta hensyn til de andre i salen ved å gjøre ting som man VET vil irritere endel andre, som feks. å fikle med mobilen eller å snakke. Som Tallulah sier så er det faktisk reklamer før filmen som oppfordrer folk til å skru av mobilen/lyden, så det er jo en ganske utbredt oppfatning om at mobilfikling er en uting på kino. Og jeg er også en smule sjokkert over de som mener at det er de som TAR hensyn som bør holde seg hjemme. Hadde alle ment det hadde vi jo hatt et finfint samfunn.

Gammel 25-04-11, 14:34   #75
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Men en sjelden gang skjer det at jeg faktisk må sjekke meldinger.

Det er ganske trist at noen ikke skjønner at hvis de må sjekke meldinger på mobiltelefonen så skal de ikke gå på kino.

Ben "reserved circle in Hell" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 14:37   #76
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men altså. Om man nå av en eller annen grunn må sjekke meldinger eller noe - det kan da vanskelig forstyrre hele salen? Jeg sjekker klokka eller hva jeg nå skal, da ser jeg på telefonen mens den ligger nedi vesken. Ok, kaaaanskje den ved siden av meg greier å få med seg bittelitt lys, men det er lite isåfall. Jeg kan ikke fatte at det skal være noe problem større enn godteri?

Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 14:39   #77
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men altså. Om man nå av en eller annen grunn må sjekke meldinger eller noe - det kan da vanskelig forstyrre hele salen? Jeg sjekker klokka eller hva jeg nå skal, da ser jeg på telefonen mens den ligger nedi vesken. Ok, kaaaanskje den ved siden av meg greier å få med seg bittelitt lys, men det er lite isåfall. Jeg kan ikke fatte at det skal være noe problem større enn godteri?

Nei, jeg tenker også det må være helt greit på den måten. Så lenge du ikke tar den veska opp og ned fra gulvet x antall ganger. Men når sidemannen setter mobilen nærmest på stolryggen foran og surfer ivei, da forstyrrer det noe veldig. Selv om det ikke lager lyd. Sånne spørsmål har alltid med mengde og diskresjon å gjøre.

Gammel 25-04-11, 14:40   #78
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, jeg tenker også det må være helt greit på den måten. Så lenge du ikke tar den veska opp og ned fra gulvet x antall ganger. Men når sidemannen setter mobilen nærmest på stolryggen foran og surfer ivei, da forstyrrer det noe veldig. Selv om det ikke lager lyd. Sånne spørsmål har alltid med mengde og diskresjon å gjøre.

Jepp. Det der kan jeg jo fint se at er et kraftig irritasjonsmoment. Men jeg har ikke sett noen faktisk gjøre det der da.

Jeg er kanskje for lite på kino.

Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 14:43   #79
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja. My point excactly!! Det har faktisk ikke ramlet meg inn at jeg har provosert halve salen med å sjekke klokka/meldinger. Er det noe jeg mener jeg er god på, så er det faktisk å sjekke sånne ting særdeles diskret.

Gammel 25-04-11, 14:46   #80
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har i hvert fall aldri ment at man på død og liv aaaldri må ta frem mobilen på kino for å sjekke klokka eller noe, det har jo å gjøre med hvor diskret man er og hvor hyppig man gjør det. Jeg driter vel i om sidemannen sjekker klokka eller sender en kjapp melding en gang, men skjer det ofte under filmen så kjenner jeg at jeg gulper litt av sinne. Da kan de heller gå ut av salen, for å få det lyset i sidesynet hele tiden er kraftig distraherende.
Ikke alle er diskret, faktisk. Mange sitter jo og holder mobilen opp i taket omtrent.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:50.