Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Båndtvang?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-11, 14:57   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang?

Jeg er gretten med deg.

Har sjøl opplevd å være på tur med en gruppe barnehagebarn. Vi hadde akkurat dekket et hyggelig picknik-pledd, og alle barna satt og koste seg med mat. Da kommer to hunder styrtende ut fra "intet," og havnet midt i barneflokken, hvor en av dem rakk å snappe mat ut av hendene på ene ungen, før jeg fikk jagd bikkjene vekk.

Det hjalp selvsagt ikke at en av mine assistenter viste seg å ha panikkangst for hunder, så hun løp nærmest gråtende unna, og var altså ikke til videre hjelp.

Mor Inagh var ikke spesielt blid da hundeeier pent og rolig kom tuslende en god stund etterpå, og slett ikke kunne se problemet med at de to hundene løp fritt omkring, mitt i turområdet, i båndtvangstiden.

Gammel 28-05-11, 15:07   #2
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Er dette så stort problem, med løse hunder? Det lurer jeg på. Har selv hund og ferdes rundt på gangveier, jorder, skogen, etc. Jeg møter sjelden (aldri?) på løse hunder. Og det er mye hunder her vi bor.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 15:16   #3
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er gretten med dere. Storesøster var livredd hunder da hun var lita, og jeg er heller ikke særlig begeistret for dem. Da hun var yngre turte hun f.eks. ikke dra alene til lekeplassen som ligger rett ved huset vårt, for hun var redd for å møte løse hunder. Like ved her vi bor er det et friområde/liten skog med en liten lekeplass, og her kommer en del hundeeiere og slipper løs hundene sine.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 16:13   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Er dette så stort problem, med løse hunder? Det lurer jeg på. Har selv hund og ferdes rundt på gangveier, jorder, skogen, etc. Jeg møter sjelden (aldri?) på løse hunder. Og det er mye hunder her vi bor.

Her er det i hvert fall et stort problem i "skogsstiene" hvor en del folk går og sykler. I skiløypene på vinteren og ved stadium er det haugevis av løse hunder. I skiløypene er det et problem med dem både løs og i bånd. Og farlig for både andre og hunden selv, spesielt også når eieren blir av "gå veldig fort-typen" og hunden løpende....

I boligområdene har det også vært en del. Unger og andre kan komme brått på, og folk reagerer forskjellig - er ikke alltid at man kan vite hvordan en ellers snill hund reagerer hvis noen kommer ganske brått på og eieren har ikke kontroll selv om han ser hunden...

Jeg er i utgangspunktet ikke redd hunder, men er skeptisk til fremmede hunder - og type spiller også en rolle. Men dårlige eiere kan gjøre dårlige hunder av så mangt....

Gammel 28-05-11, 19:18   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problem og problem, men ja, det er MYE løse hunder. Man skal ikke lenger unna boligområder enn en vanlig vei med litt trær rundt, så lar folk hundene sine løpe bananas. Og på skogsveier der hele byen går tur i helgene samtidig. Jeg synes det er en vesentlig forskjell på bymarka en søndag formiddag og langt inne på vidda der man er ganske alene.

Jeg er ikke redd hunder i utgangspunktet. Jeg greier likevel å irritere meg over løse hunder som tilsynelatende ikke har noen kontakt med eieren sin og som kommer og utforsker folk de møter. Hunder som er i nærheten av en eier og som kalles inn og går ved fot når det kommer fremmede synes jeg bare er flotte, det greier jeg ikke å irritere meg over. Men de er absolutt i mindretall.

Gammel 28-05-11, 15:30   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker hunder, og det bryr meg ikke det spøtt å bli snust på av ivrige, snille hunder. Er hunden aggresiv, ustabil eller noget i den dur, blir saken en annen. Så jeg irriterer meg like lite over løse hunder som løse katter.

Gammel 28-05-11, 15:51   #7
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Når det er båndtvang så overholder vi det og bruker langline om vi går tur i skog og mark. Det har vel hendt noen få ganger at jeg kanskje har sluppet den løs, men kun når jeg har vært sikker på å ikke møte på folk og har oversikt nok til å se hunden til enhver tid. Utenfor båndtvangtiden lar jeg han imidlertid gå mer løs, men han kalles inn og går løs ved fot når det kommer folk.

Jeg har full forståelse for folks irritasjon og ønsker ikke at min hund skal være til sjenanse for noen.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 16:07   #8
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som forunderer meg, er at endel hundeeiere jeg har snakket med faktisk ikke klarer å sette seg inn i at det er mange som er redd for hunder. De ler og sier "men han er så harmløs, atte". Jeg synes det er kjemperart. Jeg er litt redd for hunder, og synes det er veldig ubehagelige når fremmede, store hunder uten bånd kommer mot meg.

Gammel 28-05-11, 16:24   #9
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det som forunderer meg, er at endel hundeeiere jeg har snakket med faktisk ikke klarer å sette seg inn i at det er mange som er redd for hunder. De ler og sier "men han er så harmløs, atte". Jeg synes det er kjemperart. Jeg er litt redd for hunder, og synes det er veldig ubehagelige når fremmede, store hunder uten bånd kommer mot meg.

Og erfaringen min er også at de tar det som et personlig angrep hvis man påpeker at hunden deres skal være i bånd...

Man kan jo alltids diskutere også hvordan en hund skal oppføre seg ovenfor andre hunder. For en del hundeeiere kan også andre hunder som går løs være et problem...

Vi hadde en schæfer som ikke hadde så stor "tolleranse" ovenfor andre hunder. Vi tok hensyn til dette, men det hjalp lite når andre hunder kom løse. Det endte en gang med at to elghunder (fra samme eier) som kom "på besøk til oss" samlet jevnlig tilslutt ble ganske skadet etter at schæferen vel var lei av at de kom og skulle plage han mens han stod i bånd....

Gammel 29-05-11, 18:35   #10
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Når det er båndtvang så overholder vi det og bruker langline om vi går tur i skog og mark. ....... Utenfor båndtvangtiden lar jeg han imidlertid gå mer løs....

Vår(e) er alltid i kobbel når vi går vanlig tur langs veien(e), og i langline når vi går i skogen. Selv om jeg stoler på mine hunder så stoler jeg ikke på andre, hverken hunder eller mennesker. Jeg tør derfor ikke la dem springe løs utenom der jeg har helt kontroll.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det som forunderer meg, er at endel hundeeiere jeg har snakket med faktisk ikke klarer å sette seg inn i at det er mange som er redd for hunder. De ler og sier "men han er så harmløs, atte". Jeg synes det er kjemperart....

Etter noen år som hundeeier synes jeg å se at det er en trend på hvem som overholder båndtvang med mer. De som er mer aktive i ulike hundemiljøer virker å være mer klar over hva følgene kan være om hundene løper løse, og dermed tar de mer ansvar mtp bruk av bånd. Og for å presisere - jeg tenker på dem som driver med hundesport og lignende, ikke dem som er aktive innenfor utstillinger. Det er et hundemiljø jeg ikke er kjent i.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 16:24   #11
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Mrc: vi bor jo på samme sted og ferdes på samme steder. På stadion har jeg aldri sett løse hunder, og jeg er der hver uke. Men ved hallen et sted er det et hundejorde har jeg hørt, altså et sted man har lov å slippe hundene sine. Der får jo folk bare holde seg unna...

Vi bor jo på andre siden av hovedveien enn dere. Og her ser jeg veldig sjelden løse hunder.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 16:26   #12
mrc

mrc sin avatar

Standard

Mrc: vi bor jo på samme sted og ferdes på samme steder. På stadion har jeg aldri sett løse hunder, og jeg er der hver uke. Men ved hallen et sted er det et hundejorde har jeg hørt, altså et sted man har lov å slippe hundene sine. Der får jo folk bare holde seg unna...

Vi bor jo på andre siden av hovedveien enn dere. Og her ser jeg veldig sjelden løse hunder.

Både på stadiuonområdet, og i løypene ved station, har det vært en del hunder. Var der også nå på skoleskidag og måtte be en få hunden i bånd...

Gammel 28-05-11, 16:38   #13
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg irriterer meg og over alle de løse hundene. Jeg går alltid med dyret mitt i bånd, han er veldig rolig og veloppdragen, men han får ikke gå løs for det. Bortsett fra når vi er i hundeskogen, der det er lagt til rette for at hundene skal få gå fritt.
Jeg hater å gå på tur med dyret og plutselig bli overfalt av digre beist som går løse, og når jeg endelig ser en eier så blir det bare ledd vekk at beistet har overfallt han stakkaren som går i bånd ved siden av meg etc.
Han er kastrert hannhund og virker som en rød klut på enkelte hannhunder, det er ikke kult, for han kommer seg jo ingen vei med mindre jeg slipper ham så han kan løpe unna.
Hundeeiere som ikke overholder båndtvangen eller plukker opp etter dyrene sine burde enten fått en saftig bot eller blitt fratatt retten til å ha hund.
Og folk som slipper hundene løs i gater der unger ferdes får jeg helt fnatt av, uansett hvor snill akkurat den hunden er i familierelasjonen sin så kan man aldri stole på at den ikke plutselig angriper et barn.

Gammel 28-05-11, 16:28   #14
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Det er nok ganske mange hundeeiere som mangler fullstendig sosiale antenner. For et par uker siden, så gikk det noen folk forbi huset vårt. De hadde med seg en hund som var løs. Frekt og freidig vandrer hunden inn i hagen vår, legger igjen en liten tisse hilsen og plukker med seg et av beina til hunden min. Og hva gjør eier? Ingenting. Nix, nada .. Hadde det ikke vært for at jeg sto med en hylende guttunge i henda som skulle ha mat, så hadde jeg nok løpt etter med noen fine strofer.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 16:57   #15
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har en setter, og han er i bånd 100% i båndtvangtiden, for ellers hadde vi hatt ham over alle hauger før vi rakk å blunke. Han er kun løs på fjellet under jakt eller jakttrening, og da nærmer han seg ikke mennesker i det hele tatt.

Vi har ham aldri løs i friområder, men dersom man skulle møte på et menneske langt oppe på fjellet, får heller den personen holde seg unna hunden. Vi bryter ingen lover, og dersom man er så redd hunder at man ikke takler en fuglehund som ikke bryr seg om mennesker, synes jeg man bør ta tak i egne holdninger og redsler.

Når vi er ute på tur, holdes han dessuten langt unna mennesker, spesielt barn, som ofte er redde. Jeg er selv redd løse hunder, spesielt når jeg går tur med vår hund, som er av den dominante typen. Jeg er ikke redd for hva andre hunder kan finne på, men hva som kan skje ved en evt. konfrontasjon mellom en løs hannhund og min hund i bånd.

Gammel 28-05-11, 18:27   #16
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Vi har en setter, og han er i bånd 100% i båndtvangtiden, for ellers hadde vi hatt ham over alle hauger før vi rakk å blunke. Han er kun løs på fjellet under jakt eller jakttrening, og da nærmer han seg ikke mennesker i det hele tatt.

Settere som har rømt hjemmefra er på en måte litt komisk også da. De bare løper. Mange ser ikke ut til å legge merke til folk og ting ellers. Jeg husker en jeg så som løp i ring rundt nabolaget....

Våre engelsksettere var litt variable. To av dem stakk aldri av - de hadde dog et hat for katter, så jeg vet ikke hva de ville gjort hvis de var løse og så en katt. Andre hunder var uinteressante. Den ene derimot var langt opp igjennom fjellet umiddelbart. Raske er de også.....

(Settere er jevnt over ganske dumme hunder ganske enkelt.... ;-) )

Gammel 28-05-11, 17:03   #17
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Men er det slik uten unntak at det er plagsomt om man ser en løs hund? Om man er i skogen og det er lite folk der, og det IKKE er båndtvang?

Jeg har i mine år som hundeeier ALDRI, og da mener jeg aldri, møtt på et eneste menneske i marka som har reagert negativt på min hund. De aller fleste vil derimot hilse på, og det er heller vi som må si at nok er nok, en det motsatte. Så enten har jeg fått helt feil inntrykk av folk, eller så har jeg rett og slett vært heldig med dem jeg har møtt.

Og jeg har hatt både stor og liten hund, så for min del er det ikke noen forskjell der heller.

Gammel 28-05-11, 17:07   #18
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke plagsomt å se en løs hund, men det irriterer meg at enkelte mennesker ser ut til å mene at de er hevet over loven og kan gjøre akkurat som de vil. Båndtvang er båndtvang, det er ikke noe som er oppfunnet for å være slem med hundeeiere, men for å beskytte de som ikke klarer å beskytte seg på egenhånd mot en løs hund. Altså alt fra smådyr med unger, fugler i hekketid, unger, folk som er redd hunder, allergikere etc.

Er det ikke båndtvang et sted så er det helt greit, fint at hundene har steder de kan løpe uten å være til sjenanse for andre.

Gammel 28-05-11, 17:10   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

For min del er det ikke plagsomt å se en løs hund. Dersom den ikke svimer rundt og maser på meg men bare går rett forbi så plager det overhodet ikke meg. Problemet er at mange hunder gjør ikke det, og man vet ikke på forhånd hvilke som gjør dette. Ergo kan man ikke trygge et barn som er redd når det kommer en løs hund gående.

Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 17:20   #20
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

For min del er det ikke plagsomt å se en løs hund. Dersom den ikke svimer rundt og maser på meg men bare går rett forbi så plager det overhodet ikke meg. Problemet er at mange hunder gjør ikke det, og man vet ikke på forhånd hvilke som gjør dette. Ergo kan man ikke trygge et barn som er redd når det kommer en løs hund gående.

(ikke er det så kjekt for redde voksne heller, men verre for barn tross alt)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:46.