|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Båndtvang?Jeg er gretten med deg.
|
|
|
#2 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Båndtvang?Er dette så stort problem, med løse hunder? Det lurer jeg på. Har selv hund og ferdes rundt på gangveier, jorder, skogen, etc. Jeg møter sjelden (aldri?) på løse hunder. Og det er mye hunder her vi bor. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Båndtvang?Jeg er gretten med dere. Storesøster var livredd hunder da hun var lita, og jeg er heller ikke særlig begeistret for dem. Da hun var yngre turte hun f.eks. ikke dra alene til lekeplassen som ligger rett ved huset vårt, for hun var redd for å møte løse hunder. Like ved her vi bor er det et friområde/liten skog med en liten lekeplass, og her kommer en del hundeeiere og slipper løs hundene sine. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Båndtvang?
Her er det i hvert fall et stort problem i "skogsstiene" hvor en del folk går og sykler. I skiløypene på vinteren og ved stadium er det haugevis av løse hunder. I skiløypene er det et problem med dem både løs og i bånd. Og farlig for både andre og hunden selv, spesielt også når eieren blir av "gå veldig fort-typen" og hunden løpende....
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Problem og problem, men ja, det er MYE løse hunder. Man skal ikke lenger unna boligområder enn en vanlig vei med litt trær rundt, så lar folk hundene sine løpe bananas. Og på skogsveier der hele byen går tur i helgene samtidig. Jeg synes det er en vesentlig forskjell på bymarka en søndag formiddag og langt inne på vidda der man er ganske alene.
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Båndtvang?Jeg liker hunder, og det bryr meg ikke det spøtt å bli snust på av ivrige, snille hunder. Er hunden aggresiv, ustabil eller noget i den dur, blir saken en annen. Så jeg irriterer meg like lite over løse hunder som løse katter.
|
|
|
#7 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Båndtvang?Når det er båndtvang så overholder vi det og bruker langline om vi går tur i skog og mark. Det har vel hendt noen få ganger at jeg kanskje har sluppet den løs, men kun når jeg har vært sikker på å ikke møte på folk og har oversikt nok til å se hunden til enhver tid. Utenfor båndtvangtiden lar jeg han imidlertid gå mer løs, men han kalles inn og går løs ved fot når det kommer folk.
|
|
|
|
#8 |
|
By the Sea
|
Sv: Båndtvang?Det som forunderer meg, er at endel hundeeiere jeg har snakket med faktisk ikke klarer å sette seg inn i at det er mange som er redd for hunder. De ler og sier "men han er så harmløs, atte". Jeg synes det er kjemperart. Jeg er litt redd for hunder, og synes det er veldig ubehagelige når fremmede, store hunder uten bånd kommer mot meg.
|
|
|
#9 |
|
Og erfaringen min er også at de tar det som et personlig angrep hvis man påpeker at hunden deres skal være i bånd...
|
|
|
#10 |
|
...we have cookies
|
Vår(e) er alltid i kobbel når vi går vanlig tur langs veien(e), og i langline når vi går i skogen. Selv om jeg stoler på mine hunder så stoler jeg ikke på andre, hverken hunder eller mennesker. Jeg tør derfor ikke la dem springe løs utenom der jeg har helt kontroll.
Etter noen år som hundeeier synes jeg å se at det er en trend på hvem som overholder båndtvang med mer. De som er mer aktive i ulike hundemiljøer virker å være mer klar over hva følgene kan være om hundene løper løse, og dermed tar de mer ansvar mtp bruk av bånd. Og for å presisere - jeg tenker på dem som driver med hundesport og lignende, ikke dem som er aktive innenfor utstillinger. Det er et hundemiljø jeg ikke er kjent i. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Båndtvang?Mrc: vi bor jo på samme sted og ferdes på samme steder. På stadion har jeg aldri sett løse hunder, og jeg er der hver uke. Men ved hallen et sted er det et hundejorde har jeg hørt, altså et sted man har lov å slippe hundene sine. Der får jo folk bare holde seg unna... |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Både på stadiuonområdet, og i løypene ved station, har det vært en del hunder. Var der også nå på skoleskidag og måtte be en få hunden i bånd...
|
|
|
#13 |
|
Metallica!!
|
Sv: Båndtvang?Jeg irriterer meg og over alle de løse hundene. Jeg går alltid med dyret mitt i bånd, han er veldig rolig og veloppdragen, men han får ikke gå løs for det. Bortsett fra når vi er i hundeskogen, der det er lagt til rette for at hundene skal få gå fritt.
|
|
|
#14 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Båndtvang?Det er nok ganske mange hundeeiere som mangler fullstendig sosiale antenner. For et par uker siden, så gikk det noen folk forbi huset vårt. De hadde med seg en hund som var løs. Frekt og freidig vandrer hunden inn i hagen vår, legger igjen en liten tisse hilsen og plukker med seg et av beina til hunden min. Og hva gjør eier? Ingenting. Nix, nada .. Hadde det ikke vært for at jeg sto med en hylende guttunge i henda som skulle ha mat, så hadde jeg nok løpt etter med noen fine strofer.
|
|
|
|
#15 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Båndtvang?Vi har en setter, og han er i bånd 100% i båndtvangtiden, for ellers hadde vi hatt ham over alle hauger før vi rakk å blunke. Han er kun løs på fjellet under jakt eller jakttrening, og da nærmer han seg ikke mennesker i det hele tatt.
|
|
|
#16 |
|
Settere som har rømt hjemmefra er på en måte litt komisk også da. De bare løper. Mange ser ikke ut til å legge merke til folk og ting ellers. Jeg husker en jeg så som løp i ring rundt nabolaget....
|
|
|
#17 |
|
Curlingkone
|
Sv: Båndtvang?Men er det slik uten unntak at det er plagsomt om man ser en løs hund? Om man er i skogen og det er lite folk der, og det IKKE er båndtvang?
|
|
|
#18 |
|
Metallica!!
|
Sv: Båndtvang?Det er ikke plagsomt å se en løs hund, men det irriterer meg at enkelte mennesker ser ut til å mene at de er hevet over loven og kan gjøre akkurat som de vil. Båndtvang er båndtvang, det er ikke noe som er oppfunnet for å være slem med hundeeiere, men for å beskytte de som ikke klarer å beskytte seg på egenhånd mot en løs hund. Altså alt fra smådyr med unger, fugler i hekketid, unger, folk som er redd hunder, allergikere etc.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Båndtvang?For min del er det ikke plagsomt å se en løs hund. Dersom den ikke svimer rundt og maser på meg men bare går rett forbi så plager det overhodet ikke meg. Problemet er at mange hunder gjør ikke det, og man vet ikke på forhånd hvilke som gjør dette. Ergo kan man ikke trygge et barn som er redd når det kommer en løs hund gående. |
|
|
|
#20 |
|
|
|
|
![]() |
|