|
Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#62 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?
Altså, hva gikk diskusjonen i? Bildene er jo forsåvidt mulige å google.
![]() |
#63 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?Om det var creepy eller ikke, hvorfor det ble gjort osv. :dårlig hukommelse:
![]() |
![]() |
#64 |
Mother of Dragons
|
Jeg visste ikke om skikken før jeg så The Others, og ut fra hvordan det var med at man ofte ikke hadde bilde av den avdøde, så synes ikke det var noe rart. Det gjenspeiler jo at man hadde et mye mer naturlig forhold til døden før.
![]() |
#65 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?Det var i The Others jeg også fikk nyss om dette. Jeg måtte sjekke om det virkelig var sånn eller om det kun var oppdiktet for filmens skyld, så jeg googlet og ble mer og mer fascinert. *syk*
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 12-06-11 kl 12:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Mother of Dragons
|
Jeg synes også det er veldig fascinerende men vil overhodet ikke gå med på at jeg har noe rart forhold til døden.
![]() |
#67 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Da er jeg syk med.
![]() |
#68 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?Vi har et så tabubelagt forhold til døden i dagens samfunn at det er nesten så man ikke kan tro det. Selvfølgelig er det verken creepy eller rart å bli fascinert i forhold til tidligere tiders skikker og ritualer rundt dette med døden. Jeg anser det som like interessant som skikker, normer og ritualer rundt alle andre deler av livet og hvordan man ser på døden sier mye om samfunnet ellers også.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 12-06-11 kl 12:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?Var dette en vanlig skikk noen steder før?
![]() |
#70 |
heimføing
|
![]() Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?Jeg har ikke sett på linkene enda. Men jeg kom til å tenke på at jeg har sett mange gamle "familiebilder" tatt i begravelser med hele familien oppstilt - med kisten med den avdøde foran. Et siste familiebilde med avdøde tilstede, så å si. Noen ganger åpen kiste, noen ganger lukket. En av de sjeldne anledningene der hele slekta var samlet, så ikke rart man tok bilder da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
guru advisor
|
Garantert vet jeg ikke om det er? Det er jo vanskelig å sammenligne ulike tidsperioder. At man hadde et mer naturlig forhold til døden tidligere, at du fikk 6 barn hvor 3 ikke vokste opp tror jeg også kunne gjøre at mennesker dermed taklet ting annerledes? Om man taklet det bedre eller dårligere, ikke minst for de barna som var igjen, er jo egentlig en annen diskusjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Nymotens gammeldags
Godt å høre at jeg ikke er alene om dette, ble litt usikker etter kommentaren jeg fikk i går da jeg slettet tråden i frustrasjon. Burde kanskje ha ventet litt med å slette den, telt til ti først og roet meg ned.
![]() |
#73 |
By the Sea
|
Jeg har en tendens til å tenke som du skriver over her. Men jeg tror egentlig ikke det stemmer. Jeg tror Sigrid Undset har rett i at mye forandrer seg samfunnsmessig gjennom tidene, men at menneskenes hjerter forblir uforandret. Det at man hadde et mer naturlig forhold til døden tidligere, betyr jo ikke at sorgen var mindre.
![]() |
#74 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?Jeg tenker at jeg skriver det jeg mener her, sånn at Olympia ikke blir stående alene (uten at jeg vet noe om hva hun skrev i går). Jeg liker ikke sånne tråder, og jeg syns delvis at diskusjonen i går var frastøtende. Dere fråtser i andres død, i andres døde barn og familie. Kommenterer hvordan de ser ut, hvordna de er stilt opp/ligger, hvem som er ekkel og hvem som så fin ut. Jeg får grøsninger. Jeg hadde ikke likt at det lå bilder av mine kjære på nettet på den måten, og at de ble brukt i en sånn diskusjon. Det er vel legitimt å spørre om det hadde vært like spennende og interessant om bildene bare var ti år gamle? Som dere sa - død er død, man har da vel et naturlig forhold til døden? Da er det vel ingen sak å se på nylig avdøde heller? Kanskje vi kan legge ut bilder av alle våre kjære, det er sikkert mange av oss som har bilder av døde mennesker hjemme - og så kan diskutere hvor interessant det er og hvor naturlig forhold vil har til døden i 2010. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?Jeg er også fascinert av disse bildene, og finner det ikke snodig i det hele tatt at de tok bilder på den tiden. Mange gjør det jo også nå, om enn i naturligere settinger.
![]() |
#76 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?Darth: uten at jeg skal si så mye om alt det du skriver, for vi har jo hver våre meninger, så vil jeg jo si at selv om det er mer vanlig å ta bilder av døde i dag enn i gamle dager, er det ikke selve "knipse den døde"-konseptet vi snakker om her, det er konseptet med å stille de døde ut som om de fremdeles lever. Det gjøres ikke i dag, så vidt jeg vet. Vi prater altså ikke om vanlige bilder av døde mennesker, egentlig.
![]() |
#77 |
En, av to-tre
Men var det virkelig vanlig? Neppe. Tipper at det ikke er det mest vanlige innslaget i gamle familiealbum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?Jeg vet i grunnen ikke. Det er jo tusenvis av bilder på nettet, så helt uvanlig var det kanskje ikke. Men det var nok forbeholdt de mer velstående, da fotografering var steike dyrt på den tiden.
![]() |
#79 |
En, av to-tre
![]() Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?Hadde du likt at bestemora di var på noen av de bildene? Og at det ble kommentarer om at hun så frastøtende ut? Bare som et tenkt tilfelle liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?Darth: Om det ikke var akkurat det jeg skrev, så kommer det i hvert fall veldig nær hva jeg mente. Jeg synes også det blir fråtsing, og tanken på å betale penger for å kjøpe et premium membership på slike nettsider for å få tilgang til enda flere bilder av andres døde slektninger gjør meg kvalm. Det blir omtrent det samme som å melde seg på englesider for å lese mest mulig om andre som har mistet barn og få se bilder av dødfødte unger.
![]() |
|
|