Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Hva skjedde med post mortem-tråden?

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-11, 16:46   #61
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjedde med post mortem-tråden?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Stakkars noen, må hun gjøre alt arbeidet her?

Ja det synes jeg absolutt!
Deltok hun kanskje ikke i den andre tråden?

Gammel 11-06-11, 16:47   #62
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Altså, hva gikk diskusjonen i? Bildene er jo forsåvidt mulige å google.

Gammel 11-06-11, 16:51   #63
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Om det var creepy eller ikke, hvorfor det ble gjort osv. :dårlig hukommelse:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 12:26   #64
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg visste ikke om skikken før jeg så The Others, og ut fra hvordan det var med at man ofte ikke hadde bilde av den avdøde, så synes ikke det var noe rart. Det gjenspeiler jo at man hadde et mye mer naturlig forhold til døden før.

At et bilde av et dødt menneske i seg selv skal være creepy synes er veldig rart, det er jo bare et menneske liksom. Døde mennesker er jo vanlige mennesker, med litt lite liv bare.

Gammel 12-06-11, 12:27   #65
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var i The Others jeg også fikk nyss om dette. Jeg måtte sjekke om det virkelig var sånn eller om det kun var oppdiktet for filmens skyld, så jeg googlet og ble mer og mer fascinert. *syk*
Jeg synes i grunnen ikke det er så creepy med bilder av døde mennesker som ser ut som de sover. Men når de har øynene åpne, grøsser jeg. Det er noe med å se inn i øynene på et dødt menneske, det blir for mye selv for meg.

Kom over denne siden, den er sikkert interessant for noen. På "posing stands" får man bilder av prosessen av post mortem-bildetakingen. Hvilket stativ de brukte, hvordan de brukte det osv.

På de nederste bildene der, kan man jo faktisk ikke se at de er døde, om man ser bort fra stativet. Det er helt utrolig hvor levende man fikk dem til å se ut.

Sist redigert av Dixie Diner : 12-06-11 kl 12:50.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 12:32   #66
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det var i The Others jeg også fikk nyss om dette. Jeg måtte sjekke om det virkelig var sånn eller om det kun var oppdiktet for filmens skyld, så jeg googlet og ble mer og mer fascinert. *syk*

Jeg synes også det er veldig fascinerende men vil overhodet ikke gå med på at jeg har noe rart forhold til døden.

Gammel 12-06-11, 12:34   #67
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Da er jeg syk med. Jeg ble sittende å google etter flere bilder, og fant bla a et man kan kjøpe slike bilder på amazon. Jeg tenkte endel etter at jeg hadde sett alle disse bildene. Og følte litt på fortvilelsen og sorgen de må ha følt. Tenkte at jeg er veldig takknemmelig for at jeg ikke har behøvd å ta bilde med mitt døde barn i armene, for at det skulle være det eneste bildet vi hadde av barnet.

Jeg synes det er veldig fascinerende. Og jeg forstår veldig godt hvorfor de gjorde det. Hadde gjort det samme selv, om verden var slik i dag.

Gammel 12-06-11, 12:41   #68
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har et så tabubelagt forhold til døden i dagens samfunn at det er nesten så man ikke kan tro det. Selvfølgelig er det verken creepy eller rart å bli fascinert i forhold til tidligere tiders skikker og ritualer rundt dette med døden. Jeg anser det som like interessant som skikker, normer og ritualer rundt alle andre deler av livet og hvordan man ser på døden sier mye om samfunnet ellers også.

Skikken med disse bildene har ligget i bahodet på meg siden jeg leste tråden, og jeg blir både trist og rørt når jeg tenker på det. Vi (eller ihvertfall jeg) har det med å tenke at folk tok døden mer på strak arm tidligere enn nå fordi det var flere som døde. Men det stemmer garantert ikke. "sed og skikk forandres meget, alt som tidene lider, og menneskenes tro forandres og de tenker anderledes om mange ting. Men menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle dager.", som Sigrid Undset skrev. Det var sannelig ganske beintøft til tider å være menneske den gang det var ganske vanlig å miste unge familiemedlemmer.

Sist redigert av Pebbles : 12-06-11 kl 12:53.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 12:52   #69
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Var dette en vanlig skikk noen steder før?
Faktisk første gangen jeg hører om det. :fasinert:

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 12:52   #70
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett på linkene enda. Men jeg kom til å tenke på at jeg har sett mange gamle "familiebilder" tatt i begravelser med hele familien oppstilt - med kisten med den avdøde foran. Et siste familiebilde med avdøde tilstede, så å si. Noen ganger åpen kiste, noen ganger lukket. En av de sjeldne anledningene der hele slekta var samlet, så ikke rart man tok bilder da.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 12:54   #71
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Vi (eller ihvertfall jeg) har det med å tenke at folk tok døden mer på strak arm tidligere enn nå fordi det var flere som døde. Men det stemmer garantert ikke. "sed og skikk forandres meget, alt som tidene lider, og menneskenes tro forandres og de tenker anderledes om mange ting. Men menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle dager.", som Sigrid Undset skrev. Det var sannelig ganske beintøft til tider å være menneske den gang det var ganske vanlig å miste unge familiemedlemmer.

Garantert vet jeg ikke om det er? Det er jo vanskelig å sammenligne ulike tidsperioder. At man hadde et mer naturlig forhold til døden tidligere, at du fikk 6 barn hvor 3 ikke vokste opp tror jeg også kunne gjøre at mennesker dermed taklet ting annerledes? Om man taklet det bedre eller dårligere, ikke minst for de barna som var igjen, er jo egentlig en annen diskusjon.

Diskusjonen om man skal bli hjemme fra skole/jobb når familiens kjæledyr dør er med på å få frem litt perspektiv her, synes jeg.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 12:55   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes også det er veldig fascinerende men vil overhodet ikke gå med på at jeg har noe rart forhold til døden.

Godt å høre at jeg ikke er alene om dette, ble litt usikker etter kommentaren jeg fikk i går da jeg slettet tråden i frustrasjon. Burde kanskje ha ventet litt med å slette den, telt til ti først og roet meg ned.

Gammel 12-06-11, 13:18   #73
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Garantert vet jeg ikke om det er? Det er jo vanskelig å sammenligne ulike tidsperioder. At man hadde et mer naturlig forhold til døden tidligere, at du fikk 6 barn hvor 3 ikke vokste opp tror jeg også kunne gjøre at mennesker dermed taklet ting annerledes?

Jeg har en tendens til å tenke som du skriver over her. Men jeg tror egentlig ikke det stemmer. Jeg tror Sigrid Undset har rett i at mye forandrer seg samfunnsmessig gjennom tidene, men at menneskenes hjerter forblir uforandret. Det at man hadde et mer naturlig forhold til døden tidligere, betyr jo ikke at sorgen var mindre.

Gammel 12-06-11, 13:33   #74
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at jeg skriver det jeg mener her, sånn at Olympia ikke blir stående alene (uten at jeg vet noe om hva hun skrev i går). Jeg liker ikke sånne tråder, og jeg syns delvis at diskusjonen i går var frastøtende. Dere fråtser i andres død, i andres døde barn og familie. Kommenterer hvordan de ser ut, hvordna de er stilt opp/ligger, hvem som er ekkel og hvem som så fin ut. Jeg får grøsninger. Jeg hadde ikke likt at det lå bilder av mine kjære på nettet på den måten, og at de ble brukt i en sånn diskusjon. Det er vel legitimt å spørre om det hadde vært like spennende og interessant om bildene bare var ti år gamle? Som dere sa - død er død, man har da vel et naturlig forhold til døden? Da er det vel ingen sak å se på nylig avdøde heller? Kanskje vi kan legge ut bilder av alle våre kjære, det er sikkert mange av oss som har bilder av døde mennesker hjemme - og så kan diskutere hvor interessant det er og hvor naturlig forhold vil har til døden i 2010.

I diskusjonen kan man også få inntrykk av at dette her var veeeeldig vanlig - men det var det jo ikke. Det er jo tross alt mer vanlig å ta bilder av døde mennesker nå enn det var før. Mye mer vanlig.

Så, nei - jeg likte ikke verken tråden eller diskujonen. Det eneste jeg likte ved den var at hovedinnlegget sa klart i fra hva det dreide seg om og hva som lå bak linkene. Det gir jeg kred for.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 13:34   #75
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg er også fascinert av disse bildene, og finner det ikke snodig i det hele tatt at de tok bilder på den tiden. Mange gjør det jo også nå, om enn i naturligere settinger.
Særlig da om de mister barn. Feks ved dødfødsel eller sykdom.
Jeg har sett bilder tatt i vår tid, av barn som holder sine døde søsken i armene, og syns som sagt ikke det er rart.

Kanskje det har med om man har opplevd døden nært eller ikke? Altså om man syns dette er merkelig eller ikke?

Gammel 12-06-11, 13:39   #76
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Darth: uten at jeg skal si så mye om alt det du skriver, for vi har jo hver våre meninger, så vil jeg jo si at selv om det er mer vanlig å ta bilder av døde i dag enn i gamle dager, er det ikke selve "knipse den døde"-konseptet vi snakker om her, det er konseptet med å stille de døde ut som om de fremdeles lever. Det gjøres ikke i dag, så vidt jeg vet. Vi prater altså ikke om vanlige bilder av døde mennesker, egentlig.

Gammel 12-06-11, 13:41   #77
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Darth: uten at jeg skal si så mye om alt det du skriver, for vi har jo hver våre meninger, så vil jeg jo si at selv om det er mer vanlig å ta bilder av døde i dag enn i gamle dager, er det ikke selve "knipse den døde"-konseptet vi snakker om her, det er konseptet med å stille de døde ut som om de fremdeles lever. Det gjøres ikke i dag, så vidt jeg vet. Vi prater altså ikke om vanlige bilder av døde mennesker, egentlig.

Men var det virkelig vanlig? Neppe. Tipper at det ikke er det mest vanlige innslaget i gamle familiealbum.

Gammel 12-06-11, 13:43   #78
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg vet i grunnen ikke. Det er jo tusenvis av bilder på nettet, så helt uvanlig var det kanskje ikke. Men det var nok forbeholdt de mer velstående, da fotografering var steike dyrt på den tiden.

Gammel 12-06-11, 13:44   #79
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Hadde du likt at bestemora di var på noen av de bildene? Og at det ble kommentarer om at hun så frastøtende ut? Bare som et tenkt tilfelle liksom.

Gammel 12-06-11, 13:44   #80
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Darth: Om det ikke var akkurat det jeg skrev, så kommer det i hvert fall veldig nær hva jeg mente. Jeg synes også det blir fråtsing, og tanken på å betale penger for å kjøpe et premium membership på slike nettsider for å få tilgang til enda flere bilder av andres døde slektninger gjør meg kvalm. Det blir omtrent det samme som å melde seg på englesider for å lese mest mulig om andre som har mistet barn og få se bilder av dødfødte unger.

Jeg skjønner at det kan være fascinerende å se bilder av døde mennesker i ulike forråtnelsesstadier, eller åsteder, eller kroppsdeler i anatomiske museer, men jeg synes likevel at slik fråtsing (i mangel av et bedre ord) går langt over streken.

Selv har jeg et veldig avslappet forhold til døden, som jeg også har opplevd på nært hold- så det er ikke det at døden er tabu for meg som får meg til å reagere, snarere tvert imot.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:24.