|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Politisk forbildeJaja, jeg har ikke stor peiling på Mor Theresa, akkurat. Du skjønte poenget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Politisk forbildeFor meg er det veldig dobbeltmoralistisk å si at Mor Theresa er et dårlig forbilde, samtidig som man lister opp norske statsledere og ledende politikere, Obama etc. Hvor mange mennesker er ikke Obama ansvarlig for å ha drept gjennom direkte krig og våpensalg? USA er en av verstingene når det gjelder våpensalg til diktaturer. Og bittelille Norge er en av verdens største våpeneksportører - og staten eier store deler av våpenindustrien. Nei - Mor Theresa hadde kanskje et gammeldags syn på abort og prevensjon (hun var tross alt katolikk), men jeg tror at hun som enkeltmenneske gjorde veldig mye for fattige, og hennes standpunkt mot abort og prevensjon var jo et holdningsspørsmål - ei kule i panna fra Raufoss er kanskje hakket mer enn holdninger. Jonas Gahr Støre er en flink politiker, og utenriksminister - og som utenriksminister er han medansvarlig for at mange har mistet livet. Det er et godt forbilde - men ikke Mor Theresa? |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Politisk forbilde
Det gjør det sikkert; og jeg mistenker vel at hun fortjener ganske mye mer kritikk enn hun har fått. Den mest relevante kritikken av hennes virke går vel på at det meste av pengene hun samlet inn i de fattiges navn slett ikke gikk til å gjøre deres situasjon bedre, men i stedet rett i hvelvet til en av verdens griskeste, rikeste og mest frastøtende korrupte organsiasjoner. Hvis de mindre hyggelige fremstillingene jeg har lest av hvordan hun og hennes organsisasjon forholdt seg til gravide tenåringsjenter som ikke ønsket å fullføre svangerskapet er riktige, så er ikke det så veldig oppmuntrende heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Politisk forbildePoenget mitt var ikke at Mor Theresa ikke skal kritiseres, jeg reagerte i grunn bare på at hun ble "plukket ut" som et dårlig forbilde - mens Gahr Støre og Obama bare er kjempesnille og flinke |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Metallica!!
|
![]() Sv: Politisk forbildeMen det kommer vel an på hva man vektlegger som viktig når man velger et politisk forbilde? Jeg hadde nok ikke sett på Mor Theresa som et politisk forbilde, men et religiøst forbile eller rett og slett et forbilde på det å være en viss type menneske.
![]() |
#67 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sånn flaks, da, at jeg kun har klaget over at Moder Theresa ble nevnt i samme åndedrag som Martin Luther King og Nelson Mandela. I det selskapet syns jeg nemlig ikke hun hørte hjemme. For jeg har ikke sagt hvem jeg ser opp til av politikere.
![]() |
#68 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det var starten. For meg er det vel egentlig nok når folk under dekke av å være snill og grei og en liten helgen, egentlig holder på med misjonering, så finner jeg det ikke like helgenaktig mer.
![]() |
|
|