Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykolog

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-11, 11:46   #61
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykolog

Men sier dere noe om dette hvis ungene faktisk ikke har fått det med seg? Jeg er alene med ungene, så det er ingen jeg snakker med dette om. Nå tenker jeg mest på Utøya.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 11:49   #62
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg fortalte det selv om hun ikke har fått det med seg, fordi hun kommer til å få med seg noe om det etter hvert, uansett. Det er tidenes tragedie, og kommer ikke til å bli glemt om en uke.

Jeg startet rett og slett dagen i dag med å si noe sånt som "husker du vi snakket litt i går om at det hadde vært en bombe i Oslo? Det har skjedd enda litt mer."

Gammel 23-07-11, 11:49   #63
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har kort forklart min 02'er hva en syk, syk mann har gjort på Utøya. Han får det med seg en dag uansett, og da er det greit at han allerede vet om det fra meg, synes jeg.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 11:52   #64
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Men sier dere noe om dette hvis ungene faktisk ikke har fått det med seg? Jeg er alene med ungene, så det er ingen jeg snakker med dette om. Nå tenker jeg mest på Utøya.

Ja. Dette kommer til å prege nyhetsbildet i uker og måneder. Jeg synes det er greit at hun har fått en forklaring fra oss, og ikke snapper opp bruddstykker og danner seg sin egen "sannhet". Unger får med seg mer enn vi tror, og de har god fantasi.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 11:56   #65
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tror forøvrig et av de aller viktigste poengene er at man ved å fortelle barna en eller annen versjon også kan få fortalt dem at fyren er tatt. Så slipper de å bli redde og se for seg at han kommer.

Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 11:59   #66
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror forøvrig et av de aller viktigste poengene er at man ved å fortelle barna en eller annen versjon også kan få fortalt dem at fyren er tatt. Så slipper de å bli redde og se for seg at han kommer.

Det tror jeg også, jeg poengterte veldig at mannen var tatt, og at han aldri slipper ut av fengsel igjen (for det kan han vel ikke?)

Gammel 23-07-11, 12:00   #67
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Nettopp. Veldig godt å kunne understreke at han er tatt, og at slike ting heldigvis skjer uhyre sjelden.

Gammel 23-07-11, 12:00   #68
Slettet bruker
Passiv

Standard

Han slipper ut igjen - han er ikke på langt nær så gammel at han blir sittende livet ut. Det er maks 21 år i Norge.

Men om han lever 21 fulle år i fengsel er vel ikke så sikkert. Han får det vel ikke helt lett under soningen sin, vil jeg tro.

Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 12:01   #69
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Standard

Han slipper ut igjen - han er ikke på langt nær så gammel at han blir sittende livet ut. Det er maks 21 år i Norge.

Men om han lever 21 fulle år i fengsel er vel ikke så sikkert. Han får det vel ikke helt lett under soningen sin, vil jeg tro.

Tenk å være forsvarsadvokat for han der?

Gammel 23-07-11, 12:02   #70
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Tenk å være forsvarsadvokat for han der?

Åh - han får nok en forsvarsadvokat uten særlig problemer.

Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 12:05   #71
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Men han kan vel lett få forvaring til evig tid?

Gammel 23-07-11, 12:05   #72
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Standard

Åh - han får nok en forsvarsadvokat uten særlig problemer.

han gjør nok det, ja....

Gammel 23-07-11, 12:17   #73
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Men han kan vel lett få forvaring til evig tid?

Nja. Det er nok mest en teoretisk mulighet. Man sitter ikke inne i førti år og sånn i praksis. En dag er han her på gata igjen, slik de aller fleste av de gærneste gærne faktisk er det. De vi måpte over da vi var ungdommer - Greven og sånn - er jo frie nå.

Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 12:23   #74
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster på 8 har sett litt på nyhetene, det har hun styrt selv, og vi har svart på spørsmålene hennes. Hun har blitt skånet for de verste bildene på TV og på nett, riktignok. Smurfen får ikke med seg hva som skjer.

Gammel 23-07-11, 12:34   #75
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Det tror jeg også, jeg poengterte veldig at mannen var tatt, og at han aldri slipper ut av fengsel igjen (for det kan han vel ikke?)

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

Nettopp. Veldig godt å kunne understreke at han er tatt, og at slike ting heldigvis skjer uhyre sjelden.

Og nå melder de om en mulig gjerningsmann till, som er på frifot.

Gammel 23-07-11, 13:22   #76
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var utrolig mye vanskeligere å fortelle om Utøya, enn om regjeringskvartalet. Men, jeg har fortalt, de har sett litt nyheter, og vi har hatt lange samtaler om fremmedfrykt, rasisme, respekt og medmenneskelighet. Jeg var alvorlig, og sa at dette kanskje var det viktigste de noen gang kom til å lære.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 13:24   #77
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Og en mann til er arrestert.

Grusomt. Hvordan man forklarer dette finner jeg ikke ord til. Jeg støtter meg fortsatt på st min knapt tre år gamle sønn er for ung. Han har ikke begreper til å forstå.

Gammel 23-07-11, 14:37   #78
Svampe
Superduperaktiv

Svampe sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Dette ble sendt på Nrksuper
http://nrksuper.no/super/supernytt/2...d-noen-voksne/

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 16:46   #79
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg så supernytt nå nettopp. Jeg vet ikke om jeg er enig i vinklingen med å psykologisere gjerningsmannen. At han er "veldig veldig syk og har tankesykdommer". Det er jo rent ut spekulasjon. Dessuten kan det godt hende at han rett og slett er ond. Jeg har sagt til Kløver at han er veldig veldig slem, og at han er veldig mot de som bestemmer i landet vårt og noe lignende (det deduserte hun seg fram til selv, faktisk).

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 17:26   #80
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er enig med deg, Kanina. Det er ikke noe her som sier så langt at denne mannen er syk.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:28.