Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-11, 19:56   #61
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Ikke ta for sterkt i nå, folkens. Det er vel ikke så mange andre byer enn Bergen som har forsøkt å innføre datokjøring?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 19:59   #62
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ikke ta for sterkt i nå, folkens. Det er vel ikke så mange andre byer enn Bergen som har forsøkt å innføre datokjøring?

Jeg mener selvfølgelig ikke på den tida da. Jeg befinner meg generelt ikke i sentrum heller.

Gammel 26-08-11, 20:03   #63
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg mener selvfølgelig ikke på den tida da. Jeg befinner meg generelt ikke i sentrum heller.

Ja hvor ofte er det egentlig så kaldt her at det blir et problem?
Regner med at vintrene snart er tilbake til normalen med 10 + grader og pissregn

Gammel 26-08-11, 20:51   #64
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Fordeler: Bergen har fjell. Jeg synes Vestlandet genelt har penere natur med sine fjell og fjorder.

Enig, bortsett fra at jeg syns "pent" blir feil ord. Østlandet og trøndelag er "pent". Vestlandet og Nordnorge er vakkert.

Gammel 26-08-11, 20:53   #65
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Du har helt rett!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 21:00   #66
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bodd 11 år i Bergen og 7 år i Oslo.

Jeg elsker begge byene og angrer ikke på så mye som et sekund i noen av byene, men jeg kan jo si litt om hvorfor vi endte opp med å flytte til Bergen.

Hovedgrunner:
- billigere å bo, mer hus, hage og havutsikt for pengene
- familie som kan være barnevakt
- masse venner
- greit å få relevant jobb
- stort nok til å kunne gå gjennom gågatene uten å bare treffe kjente, men lite nok til å treffe masse kjente om man vil
- ingen sterk ghettofisering, man kan stort sett bo i mer eller mindre blanding overalt (litt upresist, men litt, jaffal)
- et rikt og variert kulturliv og penger nok til overs pga lavere boutgifter så man kan reise til Oslo på de spesielle konsertene eller festivalene.
- naturen, fjellene, været, ville og våte vestlandet
- bergensernes entusiasme
- å kunne bo så nær fjellene

Gammel 26-08-11, 21:06   #67
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Men som inngrodd østlandsbeboer, opprinnelig Oslo, nå rett utenfor, så skjønner jeg virkelig ikke hvordan man kan holde ut med sååå mye regn. Og vind.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 21:08   #68
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Enig, bortsett fra at jeg syns "pent" blir feil ord. Østlandet og trøndelag er "pent". Vestlandet og Nordnorge er vakkert.

Ja, sånn er det.

Jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har grått av mitt eget landskap, det kan være så vakkert at det gjør vondt.

Gammel 26-08-11, 21:11   #69
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Er det mye vind i Bergen, da? Har ikke jeg lagt merke til. Klart det kan blåse i blant, men det er mye verre i Rogaland f.eks.

Gammel 26-08-11, 21:17   #70
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bergen har ikkje mykje vind i det heile tatt. Budde fire år i Stavanger, og DER var det vind der! Nyttar ikkje med sol og sommar da - må jo kle på seg likevel Men du verden for ein overgang når det gjeld regn. I Bergen var alltid paraplyen med. I Stavanger blei den droppa. Ein kunne berre vente i butikken til bya gjekk over, og så gå ut. Det sluttar liksom aldri i Bergen. Kor mange dagar var det at det var regn på rad, her for nokre år sidan?

Men regn held meg ikkje unna byen. Det bryr meg fint lite egentlig, men eg registrerer jo at det er der

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 21:19   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

- ingen sterk ghettofisering, man kan stort sett bo i mer eller mindre blanding overalt (litt upresist, men litt, jaffal)

Akkurat det er en negativ ting med Oslo. Bydelene er enten så veldig det ene eller det andre. Vestkantghetto, østkantghetto, kul&hipp-ghetto, akademikerghetto. Man må liksom velge så innmari når man velger bosted. Klarer ikke helt å forklare det jeg heller, men tror jeg forstår hva du mener.

Gammel 26-08-11, 21:23   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oslo er preget av mye ghetto, og det er ikke særlig positivt, men jeg er uenig i at det ikke gjelder Bergen også. Det er ikke akkurat fargerikt der dere bor, HV.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 21:35   #73
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Bergen er jo en av Norges minst fargerike byer, og det er jo ikke så positivt, nei.

Gammel 26-08-11, 21:36   #74
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

"Fargerikt" brukt med passe ironisk distanse, selvsagt.

Gammel 26-08-11, 21:41   #75
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Bergen er jo en av Norges minst fargerike byer, og det er jo ikke så positivt, nei.

Er du sikker? Synes det er blitt ganske så fargerikt/flerkulturelt de senere årene. I hvert fall i de to bydelene jeg har bodd.

Gammel 26-08-11, 21:42   #76
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Syrin: Meiner Bergen endte på 89. Her eg bur endte me på nokre og 90 dagar. Men framleis blir eg buande.

Gammel 26-08-11, 21:43   #77
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva menes med at det ikke er fargerikt i Bergen?

Gammel 26-08-11, 21:44   #78
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Inspirert av denne tråden har jeg i kveld planlagt og bestilt tur til Bergen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 21:45   #79
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skjevo, her.

Er du sikker? Synes det er blitt ganske så fargerikt/flerkulturelt de senere årene. I hvert fall i de to bydelene jeg har bodd.

I følge Bergen Kommune sin nettside så er 12 prosent av byens befolkning innvandrere. Det er vel ikke så mye, iallefall ikke sammenlignet med Oslo.

Gammel 26-08-11, 21:56   #80
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

I følge Bergen Kommune sin nettside så er 12 prosent av byens befolkning innvandrere. Det er vel ikke så mye, iallefall ikke sammenlignet med Oslo.

Virkelig, ikke mer?
Men er det en ulempe at det ikke er så mange innvandrere her, egentlig?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.