|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Borte
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingMen er det et reellt samfunnsproblem at folk tar ut ukesvis med sykmelding når foreldre dør av alderdom? Eller er det bare noe denne dama du snakket med "følte" at skjedde?
![]() |
#63 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg tenker at behovet for sykmelding når man er i sorg kan ha en del med jobben å gjøre (også).
![]() |
#64 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg bare synseføler at dette er en økende trend. Og mer at samfunnet beveger seg i den retningen, kanskje, enn at det er yngre mer enn eldre. Men jo yngre man er jo mer av "nye trender" plukker man jo med seg, så litt generasjonsbetinget blir det jo.
![]() |
#65 |
Borte
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Ja, det tror jeg også. Jeg har aldri opplevd at noen har vært sykemeldt i mange uker etter dødsfall grunnet langtidssykdom eller alderdom. Jeg vil jo tro at de har vært i sorg selv om de har kommet jobb, de som har mistet.
![]() |
#66 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Jeg er med det som Retz sier her at sorg er ingen sykdom, at en bør ha en bås for sorg og krisereaksjoner. Livet går ikke alltid på skinner og jeg synest det er tragisk om en ender med økonomiske problemer i tillegg til at en av foreldrene går bort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
maler
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg vet ikke om sykmeldingsordningen er riktig boks, men vi mangler en ordning til å ivareta litt kraftige sorgreaksjoner. Det beste hadde vært om alle hadde krav på kanskje 3 dagers velferdspermisjon i forbindelse med dødsfall i nær familie, og da med definisjon på hva nær familie er. Det er ganske mange arbeidsgivere som gjør hva de kan for å være vrange tilsynelatende, og blant annet pukker på det begrepet "nær familie" slik at de for eksempel definerer ut alle som ikke bor i samme hus som arbeidstakeren. Dette mener jeg bør holde for de fleste.
![]() |
#68 |
can-jur
|
Sist redigert av Floksa : 05-10-11 kl 13:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
maler
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingAllmennlegene har vel en slik situasjonsbetinget krisereaksjonsdiagnose, den er neppe helt feil vil jeg tro. Men egentlig tenker jeg det ville være greit å kunne få ut statistikk på bruk av sykmeldinger ved sorg også. Sånn litt på siden.
![]() |
#71 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja selvsagt, jeg bare siktet til det med sorgreaksjon som sådan jeg og hvilken aldersgruppe det så ut til å treffe (og hvorfor). Men som Heilo påpeker var det et skudd i en helt annen retning |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
hvis man har reaksjonen i mer en to uker så, det er det du sier? |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg TROR ikke at jeg kommer til å ha behov for sykemelding når foreldrene mine en gang dør. Men hvis mannen min dør, da kommer jeg til å være så ute av meg at jeg nok ikke har noe på jobb å gjøre. Men om det skal være lønnet eller ikke, det har jeg ikke tenkt på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingDet er mulig det har vært en utvikling på dette området, men jeg vet ikke om jeg synes det er en dårlig utvikling. Jeg synes det er viktig at det er romslighet i arbeidslivet for at det i perioder er andre fokusområder i livet enn jobben. Men jeg er enig med de som skriver at velferdspermisjon i forbindelse med dødsfall i nær familie er en bedre ordning enn sykemelding. |
![]() |
![]() |
#76 |
Yes, we can!!
|
Helt ok at det kan finnes andre fokusområder i perioder, men mener du virkelig at det skal være arbeidsgiver og staten som skal betale for det?
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 05-10-11 kl 14:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg synes det er helt søkt og merkelig at noen kan si at "ja, men Utøya er noe annet enn å miste en gammel forelder". Begge deler kan vel oppleves like ille for den som opplever det? Det er her jeg mener at det er ufint å gå inn og mene noe om hvordan andre skal reagere og om det ene skal gi rett på sykmelding og ikke det andre. Man trenger kanskje ikke oppleve et dødsfall heller for å få en depressiv reaksjon/ sorgreaksjon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
maler
|
Jeg mener ikke at alt som skjer i livets gang skal betales av noen andre, men akkurat dødsfall i nærmeste familie synes jeg det godt kan finnes en ordning for som gjør at økonomi ikke blir en bekymring oppi alt det andre. Gjerne en velferdspermisjon på et par-tre dager. Det er tross alt ikke ofte dette skjer per arbeidstaker. Til sammenligning har de fleste krav på fri med lønn ved barnehagetilvenning, dette er i mine øyne mindre prekært da det er noe som kan planlegges. Dødsfall skjer mer eller mindre plutselig.
![]() |
#80 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingEnig, Hyacinth. Noen kan få en smell over gamle sorger når en gammel, alkoholisert far dør, for eksempel. Sorgen over den faren han aldri var. Og noen vil, selv etter sjokkartede tap som Utøya, oppleve at det å gå på jobb er det som best bevarer deres mentale helse.
![]() |
|
|