|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingIkke lest hele tråden.
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemelding
Det er selvfølgelig inneforstått, og "ungdommen nutildags" er vel et begrep som har vært brukt i noen år. Jeg lurte altså på om det faktisk er en påtagelig trend som sees nå, om dette er fakta, eller synsetroing. Fordi jeg gjerne vil vite sikkert selv. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det finnes jo andre å miste enn foreldre da... barn, søsken, besteforeldre for den sakens skyld, venner. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
heimføing
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingMen da snakker vi om en annen type dødsfall, m^2. Synes å huske at Heilo innledet med voksne folk som mister sine gamle foreldre i naturlige dødsfall. Alderdom. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Fjellpiper
|
Ja. Jeg mente med vilje å utelate hendelser som Utøya, drap, ulykker osv. Det er jo ekstraordinære hendelser heldigvis, men foreldre som dør i voksen alder er jo noe de fleste av oss vil oppleve, og det er holdningene til dette i samfunnet som vil få innvirkning på sykestatistikken også, regner jeg med. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
ctrl+z
|
Fordi man f.eks i noen forsikringsselskap ikke får livsforsikring fordi depressiv reaksjon har blitt brukt på sykemeldingen.
|
|
|
#10 |
|
|
Tenker du på uføreforsikring, Blondie? Det får man jo men et kan være psykiske lidelser er nevnt spesifikt som unntak i forsikringen. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Ja selvsagt, jeg bare siktet til det med sorgreaksjon som sådan jeg og hvilken aldersgruppe det så ut til å treffe (og hvorfor). Men som Heilo påpeker var det et skudd i en helt annen retning |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Borte
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingMen er det et reellt samfunnsproblem at folk tar ut ukesvis med sykmelding når foreldre dør av alderdom? Eller er det bare noe denne dama du snakket med "følte" at skjedde?
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg bare synseføler at dette er en økende trend. Og mer at samfunnet beveger seg i den retningen, kanskje, enn at det er yngre mer enn eldre. Men jo yngre man er jo mer av "nye trender" plukker man jo med seg, så litt generasjonsbetinget blir det jo.
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg vet ikke om sykmeldingsordningen er riktig boks, men vi mangler en ordning til å ivareta litt kraftige sorgreaksjoner. Det beste hadde vært om alle hadde krav på kanskje 3 dagers velferdspermisjon i forbindelse med dødsfall i nær familie, og da med definisjon på hva nær familie er. Det er ganske mange arbeidsgivere som gjør hva de kan for å være vrange tilsynelatende, og blant annet pukker på det begrepet "nær familie" slik at de for eksempel definerer ut alle som ikke bor i samme hus som arbeidstakeren. Dette mener jeg bør holde for de fleste.
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingAllmennlegene har vel en slik situasjonsbetinget krisereaksjonsdiagnose, den er neppe helt feil vil jeg tro. Men egentlig tenker jeg det ville være greit å kunne få ut statistikk på bruk av sykmeldinger ved sorg også. Sånn litt på siden.
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingJeg TROR ikke at jeg kommer til å ha behov for sykemelding når foreldrene mine en gang dør. Men hvis mannen min dør, da kommer jeg til å være så ute av meg at jeg nok ikke har noe på jobb å gjøre. Men om det skal være lønnet eller ikke, det har jeg ikke tenkt på. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Spinoff: Sorg og sykemeldingDet er mulig det har vært en utvikling på dette området, men jeg vet ikke om jeg synes det er en dårlig utvikling. Jeg synes det er viktig at det er romslighet i arbeidslivet for at det i perioder er andre fokusområder i livet enn jobben. Men jeg er enig med de som skriver at velferdspermisjon i forbindelse med dødsfall i nær familie er en bedre ordning enn sykemelding. |
|
![]() |
|
|