|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Skal rømme
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Men altså, det er jo et høyreekstremistisk miljø. Finnes det faktisk folk blant dem som er i den samme vrangforestillingen som han, som er enig i alt han sier? Greit at det er mange innvandrerfiendtlige folk som tror det foregår en konspirasjon der islam skal ta over Europa, men alle de andre tingene. Knights templar, at han skal bli regent i Norge, at han skal drive avl på nordmenn osv? Jeg tviler altså. Hvis han er alene om vrangforestillingen sin så stemmer sikkert diagnosen også, og er ikke bare en bås vi setter alle som har ekstreme meninger inn i.
![]() |
#62 |
Passiv
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Aftenposten skrev et stykke om hans andre ansikt hvor de tok for seg hvordan an utviklet vrangbildene sine grad for grad. |
![]() |
![]() |
#63 |
rakkarpus
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Først ble jeg overrasket, men etter å ha hørt litt av hans meninger om seg selv, at han skal kunne lede landet osv synes jeg det høres riktig ut at han ikke er tilregnelig. Og helt greit. Før trodde jeg han bare var ond, nå ser det jo ut som han er syk også.
![]() |
#64 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Enig i dette, men jeg frykter litt at denne diagnosen til ABB er med på å frikjenne disse høyreekstremistiske miljøene. Argumentet blir da at det var ikke den hatske stemningen de hadde pisket opp som var problemet, men abb sin mentale lidelse. Og det blir litt for lettvint.
![]() |
#65 |
Fjellpiper
|
Nemlig. Husk at rett etter 22. juli så var det flere på ytterste høyre/brune fløy som sa at de var enige i Breiviks muslim-frykt men de tok avstand fra at han hadde valgt å angripe sin egen rase. Og hva med Benjamin Hermandsen, og alle de som slenger "husk Benjamin" etter mørkhudede ungdommer. Det er et større bilde her som vi må forholde oss til uavhengig av hvilken diagnose som settes på Breivik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg tror at tvungent psykisk helsevern kan holde denne mannen borte fra gatene lenger enn en evt fengselsstraff selv om han hadde fått maksimumsstraff. Og det tror jeg er det beste for både ham og samfunnet forøvrig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Nettopp. Uansett hvor gal abb er, så har han i sin galskp blitt inspirert av holdninger og miljøer som ikke blir mindre skumle av den grunn. Jeg håper virkelig folk klarer å ha tunga rett i munnen og holde fokuset der det bør være: på dette større bildet.
![]() |
#68 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Nå velger jeg å vente med å lese de andre innleggene i tråden , mest for å tenke høyt for jeg vet rett og slett ikke hva jeg syns nå før jeg begynner å skrive.
00 04 10 Sist redigert av era : 29-11-11 kl 22:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg skrev det her den 31.7. i den andre tråden så jeg er ikke spesielt overrasket:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg har ikke lest hele tråden, men komenterer uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg synes ikke det var overraskende at han blir vurdert strafferetslig utilregnelig. Jeg har vel hele tiden tenkt at ABB må ha vært syk i lang tid.
![]() |
#72 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg tenker mye det samme som Maz. Har ikke lest alle svarene her.
![]() |
#73 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Hans reaksjon på rapporten gjengitt fra Aftenposten: *han sitter fremdeles i avhør i kveld*
![]() |
#74 |
Passiv
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Den derimot, den er jeg ikke akkurat overrasket over. |
![]() |
![]() |
#75 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg har tenkt litt, lest og hørt på radio i lange baner i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Mitt ønske har hele tiden vært at han skulel få hjelp til en dag å forstå hva han virkelig har gjort. Den dagen får han en sterkere straff en samfunnet noen gang kan gi han.
![]() |
#77 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Dersom han hadde det da han begikk handlingen, er det det. Norge skiller seg ut ved at det er tilstrekkelig at gjerningsmannen på det aktuelle tidspunkt hadde en psykisk lidelse av en viss alvorlighetsgrad. I motsetning til i andre land hvor det også må være en direkte sammenheng mellom lidelsen og handlingen.
![]() |
#78 |
maler
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg vet om en som har en paranoid schizofrenidiagnose. Han virker helt normal på alt og alle, bortsett fra noen "småting" som gjør at hun ikke passer så godt inn i sosiale sammenhenger alltid. Men hvis du er en av de utvalgte som får vite noen av tankene hans, er det ganske skremmende. Og ganske tankevekkende at han, selv om han tror fullt og helt på vrangforestillingene, har innsikt nok til å vite hvem han kan og ikke kan dele dette med. Og vrangforestillingene er definitivt sterke nok til å handle på, selv om det for hans del ikke er noe som går utover andre enn han selv.
![]() |
#79 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Ja, det er mine tanker også.
![]() |
#80 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() |
|
|