Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Barnedåp - reality check

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-11, 22:18   #1
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Tja, jeg hadde prioritert besteforeldre som bor langt unna foran alle de nevnte anledninger, så sant det ikke var veldig nær familie.
For meg er familie, og mine barns relasjoner med besteforeldre, viktigere enn merkedager for voksenverdenen.

Men det var jo veldig nær familie. Tante, onkel og søskenbarn for ungene, søster for mannen til Magica. Stort nærmere kan du vel ikke få det.

Gammel 06-12-11, 22:21   #2
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Ste tanter og onkler og ste søskenbarn. Det er ikke det samme i mine øyner. Jeg har ingen forhold til min stefamilie nå som jeg er voksen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 22:18   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg hadde prioritert besteforeldre som bor langt unna foran alle de nevnte anledninger, så sant det ikke var veldig nær familie.
For meg er familie, og mine barns relasjoner med besteforeldre, viktigere enn merkedager for voksenverdenen.

Jeg kunne også prioritert besteforeldre, men jeg sliter med å forstå hva det da har med saken å gjøre at ungene synes det er kjedelig. DET er irrelevant for meg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 22:21   #4
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ja, også det apan sa. Kjedelig er da virkelig ikke noe argument for så store barn?

Gammel 06-12-11, 22:22   #5
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg kunne også prioritert besteforeldre, men jeg sliter med å forstå hva det da har med saken å gjøre at ungene synes det er kjedelig. DET er irrelevant for meg.

Ikke for meg.
Jeg ser ikke poenget med å dra med barn på seremonier som ikke betyr en tøddel for dem, som de ikke skjønner mest av, som de ikke egentlig er en del av fordi dette er noe voksne bryr seg om og som de ikke har noe lyst til å være med på, så lenge det finnes gode alternativer.
Men nå er det også en etablert sannhet at jeg er sær.

Gammel 06-12-11, 21:52   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

God løsning synes jeg.

Gammel 06-12-11, 22:00   #7
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville latt ungene være igjen med besteforeldrene og reist i barnedåp og kost meg med resten av familien og de ungene som var der.

Vi har gjort det noen ganger og det er faktisk utrolig hyggelig å snakke med andre voksne uten ungene(vi er ikke bortskjemt med barnevakt og har ungene med på det meste).

Og dersom familien bort langt unna skjønner jeg godt at en sånn anledning blir feiret når de aller fleste har fri.

Gammel 06-12-11, 22:52   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Om det var en navnefest, som for meg som kristen ikke er en greie, men vi var invitert hadde det vært en selvfølge at vi stilte opp. Allemann alle, for å dele noe som for foreldrene er en stor dag og som de vil at vi skal være en del av.

Og jeg ser at jeg har samme synet på merkedager som fnatten. Familiebegivenheter, ikke voksen.

Sist redigert av Chanett : 06-12-11 kl 22:58.
Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 23:02   #9
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes dette er enkelt. Lufte det med samboerens søster, hør om det er viktig for henne at de kommer. Alt ligger til rette for en koselig dag med barn hos besteforeldre, dersom vertskapet er lykkelig med den løsningen. De andre barna der er så små at det ikke er vesentlig for de at de store barna er der.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 23:14   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dåp er for meg på linje med konfirmasjon. Hvis det er nær familie, stiller man opp hvis man kan. Hvis det imidlertid hadde vært dåp for venner (stille opp som faddere eller lignende), hadde jeg glatt droppet dåpen for barnas vedkommende hvis alternativet var tid sammen med besteforeldre.

At de synes seremonien er kjedelig er irrelevant synes jeg, 8 og 10-åringer bør takle såpass. Man må øve litt på at endel viktige hendelser ikke står på listen over morsomme aktiviteter.

Gammel 06-12-11, 23:43   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt enig i at det ikke er særlig relevant at det er kjedelig, men summen av det hele er viktig. Ungene mine får mye trening i å gjøre kjedelige ting ellers, men akkurat denne gangen ble det litt vanskelig å avgjøre syns jeg.

Gammel 07-12-11, 01:18   #12
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville latt ungene være hjemme. Da blir det mere tid til å være bare en gjest også.
(selv om gutta er ganske store så er det lite med lekekamerater for de siden de andre barna er såpass mye yngre)
Jeg ville selvsagt dratt selv, men ser ikke den store nødvendigheten av å dra med barna.
Kanskje har det blitt litt sånn siden ungene mine ikke er med på alt lengre siden de er deler av tiden hos pappaen sin. Noen ganger blir de med om han leverer tidligere andre ganger går det ikke.
Så lenge samvær med faren er en ok grunn, så vil jeg helt klart mene at samvær med besteforeldre som barna ser like god grunn.

Gammel 07-12-11, 10:16   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Mams: tror vi tenker likt, takk for innspill alle sammen!

Gammel 07-12-11, 10:32   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns om det er kjedelig er relevant om dette er noen barna ikke har en sterk relasjon til, det bare er voksne og ingen og leke med etterpå osv. Om det er dåpen til en nær fetter, så syns jeg barn i den alderen fint kan lære seg til å holde ut en seremoni uten andre stimuli.

Om det er dåp eller navnefest, og om gjestene er kristne eller ikke, syns jeg er totalt irrelevant. Man går da i respekt og kjærlighet til dem som inviterer, og avgjør ikke på deres vegne om det er en høytidelig og viktig anledning eller ikke.

Om det er andre barn i dåpen som har gledet seg til disse kommer, syns jeg det er dumt å melde avbud. Hvis ikke, syns jeg det er greit. Jeg hadde også foretrukket en forklaring, fremfor at de bare ikke kom,

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 13:56   #15
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

La de være hjemme! Langveisfra-besteforeldre trumfer barnedåp any day!

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 14:08   #16
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forrige dåp vi var bedt i var kjæresten min heime med gutta mens eg og jentene var i kirka. Har ikkje ramla meg inn før eg las dette at det kan virke lite respektfullt.

Eg hadde ikkje vurdert tanken på å ta dei med en gang, hadde latt dei blitt heime med besteforeldre og kosa meg med å vere gjest i ro og fred som Nenne sa.

Gammel 06-12-11, 01:36   #17
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kommer veldig an på relasjonen til dem man er invitert til tenker jeg. I de dåpsselskapene vi har vært i hadde det virket ganske utenkelig å ikke ha med ungene.

For meg hadde det vært mer utenkelig å ta med ungene i en dåp de egentlig ikke har noen interesse av å være med i, på bekostning av tid med besteforeldre som bor langt unna.

Gammel 06-12-11, 18:33   #18
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

For meg hadde det vært mer utenkelig å ta med ungene i en dåp de egentlig ikke har noen interesse av å være med i, på bekostning av tid med besteforeldre som bor langt unna.

Helt enig i den. Hadde derimot barna ønsket veldig å være med, og hatt egeninteresse av det, så hadde jeg valgt annerledes. Men i forhold til ungenes beste, så hadde jeg gått for det de hadde vært mest komfortable med. Kjedsommelighet hadde også vært et relevant argument. Det er en lidelse å være borte sammen med barn som kjeder seg. Ikke kan det være spesielt artig for vertskapet heller. Kommer litt an på om hvor det er, om de har saker de kan holde på med, og hvem andre som er der.

Som vertskap antar jeg at jeg hadde syntes det var helt greit, og at jeg hadde nok med mitt den dagen. Jeg aner ikke. Vi døper ikke, og har ikke vært i dåp siden 1992, men var i et "heftig" bryllup i 2008.

Sist redigert av Dronningen : 06-12-11 kl 18:40.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 11:20   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Hva om arrangementet som barna var invitert til hadde vært noe annet? Kompisbursdag med tur til lekeland hele dagen, badeland? Hadde da besteforeldre blitt prioritert?

Slik jeg leste det så var kjedsomheten her et like relevant argument som det at de ikke så besteforeldrene så ofte.

Jeg tenker at det er samme greia ja. Om begrunnelsen er at de vil tilbringe tid med besteforeldrene så spiller det jo ingen rolle hva slags arrangement det er.

Men som sagt om begrunnelsen er at de syns det er kjedelig og ikke har lyst, så tenker jeg at det er en dårlig begrunnelse. Man kunne kanskje funnet en gyllen middelvei, at de var med på deler av dåpen.

Gammel 06-12-11, 11:25   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva om arrangementet som barna var invitert til hadde vært noe annet? Kompisbursdag med tur til lekeland hele dagen, badeland? Hadde da besteforeldre blitt prioritert?

Slik jeg leste det så var kjedsomheten her et like relevant argument som det at de ikke så besteforeldrene så ofte.

Jeg syns det med kjedsomheten er et greit argument, men i praksis, med mine barn, så ville jeg latt dem velge i begge tilfeller. De ville også fått velge mellom barndåp og lekelandbursdag om det var aktuelt.

Det er ut fra min situasjon som har besteforeldrene i gangavstand og som ikke kan komme på et eneste vokseninitiert selskap der jeg ville blitt lei meg om 8-10-åringer heller ville gjort noe annet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13.