|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungeneJeg synes det er helt greit om barna lærer å kunne få nødvendige ting til jul. Hvorfor ikke? Ønsker gjenspeiler jo både behov og lyst, og noen ganger kan man få etter behov, andre ganger bare lyst.
![]() |
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungeneJeg synes også seng er en strålende gave. De fleste barn får mange gaver de ikke "trenger" til jul, så jeg ser ingen problemer med at de får noe de faktisk har bruk for. Jeg synes heller ikke det er noen vits i å gi en ekstra gave for at hun skal ha noe å åpne, hun får jo sikkert mange andre gaver.
![]() |
#63 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungeneVi er nå helt sikre på at seng blir en hit. Vi må gå gjennom kjelleren/alle bodene for å komme opp til leiligheten vår (bor i blokk og har garasje i kjelleren). Jeg tittet meg veldig rundt for å se om det var noen naboer som kunne finne på å ha plass til en seng i boden sin i noen dager. Snuppa lurte på hvorfor jeg tittet så fælt. Og jeg fortalte at jeg måtte se om noen hadde bodplass til å oppbevare den skikkelig svære presangen hennes frem til jul. Hun titter opp med ekstremt forventningsfulle øyne og sier: "Åhhhh. Skal jeg få køyeseng?"
![]() |
![]() |
#64 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungeneSpennende! Det er så gøy når ungene tipper på forhånd og gleder seg sånn.
![]() |
#65 |
Borte
|
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungeneJeg syns seng er en strålende gave, og syns heller ikke at prisforskjell er noe problem.
![]() |
#66 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungene
Jeg skjønner ikke helt denne greia med at barn bare skal få gøyale og "unødvendige" ting til jul. Det er ikke akkurat et problem at barn får for lite ting. Jeg hadde revurdert oppdragelsen om barnet ikke satte pris på å få en pult eller seng til bursdag eller jul.
![]() |
#67 |
Off the map.
|
Jeg er helt enig. Det blir å slå to fluer i en smekk, dessuten får de nok av unyttige og morsomme ting av alle andre. Det blir rent for mye.
![]() |
#68 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungenePoden ble heldigvis glad for skrivebordet han fikk til seksårsdagen. Jeg hadde også blitt betenkt om han ikke satte pris på å få nyttige ting også. Men så er det helt vanlig å ønske seg bruksting i vår familie. Vi voksne ønsker oss stort sett nyttige ting til huset.
![]() |
![]() |
#69 |
intro
|
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungeneUngene mine er noen bortskjemte svin som har fått 700-kroners Ikea-senger utenom bursdagene sine.
![]() |
![]() |
#70 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungeneJeg syns selvfølgelig det er greit at ungene får noe de blir glad for. Jeg ser bare ikke at man ikke skulle bli glad for en seng eller en pult. Hva den koster ser jeg ikke helt relevansen i.
![]() |
#71 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungeneDet kommer jo veldig an på ungen også. Snuppa er veslevoksen så det holder, og vil sette pris på å få mer "voksent" rom.
![]() |
![]() |
#72 |
intro
|
Det er ikke motstand mot praktiske ting per se for min del, bare "nødvendige" møbler. En Lynet-seng, som Tjorven nevner, ville blitt noe annet.
![]() |
![]() |
#73 |
etterpåklokest
|
Det at man som forelder velger å ikke gi senger og skrivepulter som julegaver, betyr ikke nødvendigvis at barna ikke ville ha blitt glade for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Sviiisj!!
|
Kløver er svært tydelig på at hun ønsker seg sengetøy til jul, så det er nok en hit, ja! Hun fikk også køyeseng til jul eller bursdag et år, og det var veldig stas. Selv om det er nødvendige møbler, er det jo en spennende oppgradering av rommet. Som en del av gaven fikk hun også plukke ut pynteputer og sengeteppe på Ikea.
![]() |
#75 |
Glamorøs
|
Det sa jeg ikke heller. Men det ble også nevnt i noen innlegg at det var viktig at barnet fikk noe de syns var morsomt og stas, og jeg skjønner ikke at en praktisk gave i såfall ikke kan være morsom og stas. Selvsagt går det en grense ett sted. Jeg hadde f.eks. ikke gitt bilsete, fordi det ser jeg på som noe som tilhører bilen mer enn barnet, men jeg kunne fint gitt møbler, sportsutstyr og klær. Inkludert vinterdress.
![]() |
#76 |
Sviiisj!!
|
For oss er det litt hipp som happ hva de får som julegaver, og hva vi kjøper utenom. Det er jo litt av luksusen vi lever med i vår tid (for de av oss som har grei økonomi). Derfor er det viktigste med en julegave at barna får noe de blir glade for, og som er litt spennende. Selv nødvendige klær og utstyr kan være spennende å få for mine barn. Og ja, de har altfor mange leker, og trenger stort sett ikke mer.
![]() |
#77 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungeneJeg synes dette er en helt grei løsning Tjorven, og dere vet best hva hun blir glad for. Jeg tror begge mine ville elsket en slik type seng med sofa løsning. Og når det kommer til rettferdighet og hva som er praktisk er jeg fortsatt litt stuss ovenfor egne barn, men jeg jobber for at det skal være ganske jevnt nå som de skjønner litt mer av slikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
intro
|
Må bare understreke at jeg er helt enig i dette, altså.
![]() |
![]() |
#79 |
flisespikker
|
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungeneJeg ser det poenget med "nødvendige" møbler, men samtidig tror jeg både en "voksen" seng og en "voksen" (eller i alle fall "skolebarns-") pult vil oppleves som en veldig kul oppgradering av rommet hos ganske mange barn. Jeg snakket med Poden om rommet hans her en dag, om at han burde fått seg en liten pult i stedet for det bittelille Ikea-bordet med bittesmå Ikeastoler som han fikk i toårsgave, og jeg så hvordan det lyste i øynene hans da jeg beskrev at han kunne sitte der og gjøre lekser, eller ha laptopen sin der når vi holder på med noe annet på stuebordet. Jeg tror han ville blitt kjempeglad for en ommøblering av rommet sitt som julegave. (Et nytt klesskap, derimot, tror jeg ikke ville vakt noen vesentlig begeistring. Det kommer mer i strykejernkategorien.)
![]() |
#80 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Stor prisforskjell på gaver til ungeneIkke overraskende mener jeg at nødvendige gaver er finfine gaver, faktisk de aller fineste.
![]() |
|
|