Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Uventede vennegaver

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-15, 00:10   #61
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uventede vennegaver

Her bytter de vennegaver til mellom 20 og 40 kroner.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 00:12   #62
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Her aner vi altså ikke hva de andre har lagt seg på av pris, utrolig vanskelig.

Det verste er at vi kunne kjøpt noe skikkelig om vi visste om dette, men nå er det kort tid igjen. Godt jeg har fri mandag og kan ordne noe.

Gammel 20-12-15, 00:21   #63
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Alle jentene i klassen gir til hverandre?

Nei, bare min som ville det for hun visste det var noen som ikke fikk og ellers blir det urettferdig. Det er et meget viktig tema for å si det sånn. Vi prøvde oss med å gi til de hun vet ikke får, men nei, det var uaktuelt. De er totalt 10 jenter i klassen med henne. Derfor gave til max 30 kr..

Gammel 20-12-15, 10:04   #64
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle bare ønske vi fikk beskjed før de stod på døra her.... Jeg har forsøkt å få poden til å begrense det etter at han skulle kjøpe til 6 stykker i fjor. Syntes 2-3 holder lenge. Syntes også det hadde vært fint å få en melding som feks sa "Hei, vi kommer innom med julegave i morgen kl 18. Er dere hjemme da?". .. Så får man en sjanse til å ordne noe.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 10:20   #65
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg skulle bare ønske vi fikk beskjed før de stod på døra her.... Jeg har forsøkt å få poden til å begrense det etter at han skulle kjøpe til 6 stykker i fjor. Syntes 2-3 holder lenge. Syntes også det hadde vært fint å få en melding som feks sa "Hei, vi kommer innom med julegave i morgen kl 18. Er dere hjemme da?". .. Så får man en sjanse til å ordne noe.

Man må jo ikke gi tilbake, min er hvertfall ikke opptatt av å få noe tilbake selv om han gir.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 10:53   #66
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har jenta mi (10 år) pakket inn diverse ting hun hadde liggende, og gitt bort av sitt eget, uten at jeg har vært involvert i det. Noe har hun også kjøpt, for egne penger, og noe er ting jeg har kjøpt inn tidligere. Verdien er vel på rundt 50 av det som har blitt kjøpt, av det hun har tatt av sitt eget aner jeg ikke, vet ikke engang hva hun har gitt. Hva hun får i retur aner jeg heller ikke, og ungene er ikke skrudd sammen på en slik måte at de sammenligner eller legger noen betydning til dette. Men gjenbruk har tydeligvis blitt gangbart i den gjengen. Den koseligste vennegaven ungene her fikk i fjor var hvert sitt kubbelys med decoupage som en gutt i klassa hadde laget. Hjemmelaget godteri eller kaker går også fint, om de hadde fått en pakke med fire pepperkaker fra en venn hadde det vært helt greit.

Her er det tiåringen som får flest gaver, hun har ingen bestiser med svært mange likeverdige venner, så det renner inn fra flere hold. De to åtteåringene har sterkere bestevennforhold, og får fra ca tre hver.

Jeg synes faktisk det er en større uting å klage over å få gave, enn at et barn har lyst til å gi gave. Når mine unger gir gaver så er det fordi de setter pris på den personen, ikke for å få noe igjen. Det er ikke nødvendig å gi tilbake, særlig ikke hvis gavebytte ikke var avtalt, og gaven kommer helt i siste liten. Når ungene mine får uventede gaver fokuserer jeg heller på hvor heldige de er som har venner som har lyst til å gi gave til dem, enn at det er problematisk for meg, som må finne noe å gi tilbake. Det er muligens fordi jeg selv ikke hadde dette luksusproblemet over alle luksusproblem da jeg var barn, og vet at det ikke er en selvfølge. Ei muslimsk venninne av minstejenta, som ikke engang feirer jul, har pakket inn noe som sannsynligvis er en av sine egne kosebamser og gitt til jenta mi i julegave, ganske uventet. Hvordan skal jeg kunne bli muggen over sånt?

Jeg tenker veldig likt som Meissa gjorde i 2011. Driter i verdien på det som kommer inn, vi gir det vi gir, og det er tanken som teller. Det å ha venner som ønsker å gi gave blir utelukkende omtalt som noe positivt, uansett hvor mange, når gavene kommer og hva de inneholder. Ungene er priviligerte, og det skal de være klar over.

Sist redigert av My : 20-12-15 kl 11:08.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 14:06   #67
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man må ikke gi gaver tilbake. Her er det vanlig med vennegaver i prisklasse 25-50.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 14:31   #68
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min skrekk er at det skal tas opp på foreldremøte og at det skal lages regler for dette også. Kvele alt av spontanitet og gavmildhet hos barna, av redsel for at det skal bli for mye styr for foreldrene. Lage et problem av hva skal det inneholde og hvor mye det skal det koste, krav om hjemmelaget etc, når ungene selv ikke tenker over slike ting i det hele tatt, de har bare lyst til å gi.

Gammel 20-12-15, 16:59   #69
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Nå tror jeg ikke det kommer til å skje at jenta mi får gaver uventet, men hun har laget julekort og et par gaver selv hun skal gi bort i morgen. Fordi hun har lyst, og hun vet at det ikke er sikkert at det kommer noen med gaver til henne.
Men gleden ved å gi er viktig å lære seg, og like viktig er det å lære seg å ta i mot gaver man ikke er forberedt på. Det syns jeg er kjempeskummelt og vanskelig selv, så for sikkerhets skyld har jeg kjøpt noen "Babylips" på H&M (lipgloss-ish med farge som er veldig hot blant jentene i klassen her, og de var på tilbud til under 30,- stk her om dagen) som ligger på lur, i tilfelle rottefelle.

Men jentungen selv har handlet på tgr og søstrene grene og holder seg på et ok nivå syns jeg.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 17:12   #70
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Her ble det neglelakk for Cubus og noen små nissesjokolader fra Nille.

Gammel 20-12-15, 17:43   #71
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Her dukket det nettopp opp en uventet gave. Tror ikke det blir flere. Hun kjøper til 3-4 venninner. ca 100 til hver.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 18:15   #72
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Nei, bare min som ville det for hun visste det var noen som ikke fikk og ellers blir det urettferdig. Det er et meget viktig tema for å si det sånn. Vi prøvde oss med å gi til de hun vet ikke får, men nei, det var uaktuelt. De er totalt 10 jenter i klassen med henne. Derfor gave til max 30 kr..

Så omtenksomt av henne!
Da har du all grunn til å være stolt

Gammel 20-12-15, 18:22   #73
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carpe Diem, her.

Så omtenksomt av henne!
Da har du all grunn til å være stolt

Hun er veldig omtenksom. Da hun var rundt 4-5 år ble vi SOS - barnefadder og etter et langt resonnement fra henne om at det er urettferdig om vi er fadder for ett barn om det barnet fikk noe om ikke bestevennen ble det til at vi ble og fortsatt er fadder for en landsby i Nigeria.

Gammel 20-12-15, 19:28   #74
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det dukket opp noen uventede venninnegaver i fjor, så i år ga jeg beskjed om at det skulle gjøres avtaler. Og de bruker ca 100 kr pr gave.

Jeg husker selv at jeg satte stor pris på venninnegaver da jeg selv var barn.

Gammel 20-12-15, 19:30   #75
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Man må jo ikke gi tilbake, min er hvertfall ikke opptatt av å få noe tilbake selv om han gir.

Det ligger en forventning til det, uansett hvordan man vrir og vender på det. Kunne aldri falt meg inn å ikke gi tilbake til et barn.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-15, 19:32   #76
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det ligger en forventning til det, uansett hvordan man vrir og vender på det. Kunne aldri falt meg inn å ikke gi tilbake til et barn.

Sånn er det ikke rundt her ,ingen forventer å få gave tilbake.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-15, 12:02   #77
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kom til å tenke på denne tråden i går. Storebror fikk sin første vennegave noensinne, fullstendig uventet, og det var liksom ikke måte på heller, tre store pakker. Han blir snart tretten.

Og jeg ble så rørt og glad og utrolig lettet over at "noen har tenkt på ungen min nok til at de har villet gi ham gave! Hurraaaa!", og klarer ikke på en flekk skjønne at det kan være en dum ting at ungene får uventede gaver, uansett om det nå blir litt ekstra stress med å gi et eller annet tilbake eller ei.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-15, 12:17   #78
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Helt enig med deg Maverick, men man må kanskje ha vært der for å tenke over det. Som sagt, luksusproblemet over alle luksusproblem. Og så koselig at gutten din har fått gave fra en venn!

Gammel 22-12-15, 13:17   #79
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I fjor gav snuppa bort en gave til rundt 100-lappen og fikk i retur noe til en tier. Så i år legger vi oss på samme linje, og kjøper gaver til 10-50 kroner. Så gir hun den dyreste til sin beste venninne, og de andre får en liten ting. Pluss at vi har noen småting dersom det kommer uventede gaver. Handlet på Søstrene Grene.

Gammel 22-12-15, 13:21   #80
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Min erfaring er følgende: 12-åringen har fått et par vennegaver, jeg hadde med 14-åringen ut for å kjøpe noe til 12-åringens venner, hadde ymse ideer som alle ble forkastet av 14-åringen for han mente at det eneste 12-åringe gutter ønsket seg og forventet å få i slike gaver var: GODTERI. så da ble det det. til sånn 30-50 kr.

Dette er jo utrolig lett å være forberedt på da, bare å handle inn en del ekstra poser med bamsemums og sukkertøy liksom, og lage noen pakker i farta (eller spise det selv til jul).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:58.