Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Skuffet far pga. start på julemiddag

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-12-11, 22:22   #61
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skuffet far pga. start på julemiddag

Det tok nøyaktig to timer å åpne gavene. En og en her. Tolv mennesker. Da lekte vi underveis også. Og gaveberget har vi ikke sett.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 22:36   #62
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det sier vel i det hele tatt seg selv at dette er umulig å diskutere når folk har så utrolige forskjellig tid det tar å åpne pakker, enten pga ulikt antall pakker eller pga ulike prosedyrer rundt åpningen. Selvsagt kan man spise senere jo kortere tid pakkeåpningen tar. Jeg tror ikke folk er så uenige egentlig.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 22:42   #63
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er helt kurant at man, spesielt om man er vertskap, tar større hensyn til at barna skal få en god julaften enn at de voksne skal få alt som de ønsker. Man kjenner jo sine egne barn best, og vet hva de tåler av sen leggetid og utsatt spenning, så da må det være greit at man gjør de nødvendige justeringer i forhold til dette.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 22:46   #64
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er oppvokst med en far som jobbet i Posten og hvor han kom ganske sent hjem fra jobb på julaften. Selv om vi var mange søsken og til tider var ganske viltre var det aldri snakk om å spise middag eller åpne gaver før han var hjemme og vi hadde fått roen i hus. Det er ikke så veldig uvanlig at folk jobber julaften. Mange sykepleiere på dagvakt er ikke hjemme vil ikke rekke å spise før 17-18 og jeg tror det er ganske vanlig i slike familier å vente med middagen til mor eller far er hjemme fra jobb hvis det er innenfor rimelighetens grenser.

Det er jeg helt enig i. Det ville nok vi forsøkt å tilrettelegge for også, men det blir jo litt annerledes med en onkel som i tillegg synes det er ok at de andre spiser, synes jeg. Man finner jo en løsning med pakkene uansett, og det blir en prioriteringssak for mange.

Gammel 25-12-11, 22:48   #65
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som betyr endel tror jeg er hva slags variasjoner og hensyn man er vant til på julaften. Hvis det å jobbe på julaften er en uvant faktor å forholde seg til, skjønner jeg at det blir et unntak som gjør at man da prioriterer det man er vant til å tenke på som viktigst - en hyggelig feiring for og med ungene. Men hvis man er vant til å sy sammen mange ulike rytmer på julaften, blir det kanskje litt mer vanlig å tenke tanken "når er alle ankommet? Ok, da tar vi middagen ca kl ... ". Jeg er vant til både kirkefolk, korsangere og helsepersonell, og er vant til at man tar hensyn til arbeidstider når man legger planene for julaften. Og så har jeg fleksible unger.

Vi spiste middag kl 18 i år tror jeg, det var litt i seneste laget. Pakkeåpninga begynte ca 1930, og da var vi ikke ferdige før midnatt. Men plutten holdt koken. Vi sørget for at han fikk noen pakker først, slik at hvis han hadde sovnet, hadde han sovnet. Det passer for oss. Jeg skjønner at ikke det passer for alle.

Gammel 25-12-11, 23:30   #66
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

I år spiste vi altfor sent, kl18. Minsten ble ikke tatt veldig mye hensyn til, og det merket vi veldig godt. Vi var ferdig med julaften rundt kl23. Siste gjest reiste kl24. Det blir for sent for meg. En og en pakke, 3 barn, 6 voksne. Ikke pakkeberg i det hele tatt, men ting tar tid. Og vi spiser dessert etter pakkene.
Noen barn er fleksible, andre ikke. Vi velger å innrette oss så godt vi kan etter alle, men det er barnas jul og ser ikke problemet om vi spiser kl16 som vi har gjort, selv om vi da altså i år egentlig skulle spise kl17 fordi mannen jobbet. Mine barn har alltid lagt seg tidlig og humøret er ikke av det beste på ettermiddagen i utgangspunktet på minsten, som absolutt gir utfordringer når det gjelder søvn. La han sent til hvilen på dagen, men kan ikke bestemme at han skal sove så og så lenge for å holde ut kvelden og kan være sikker på- slik som i går- at han sover veldig kort lur når han burde sovet lang...

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 23:47   #67
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at det nesten trengs en spin-off med "hvor lang tid tar gavene".

Vi var bare oss fem i år, men det er mye gaver: type 3 fra farmor/farfar til hvert barnebarn, 1-2 fra mormor/morfar, 1-2 fra hver tante/onkel-familie, 1 fra oldemor, 2-3 fra vennefamilier, en fra hver av søsknene, en fra mamma og pappa, og så voksengavene. Vi åpner rolig en og en gave, men var gjennom det på halvannen time eller noe sånt. Vi spiste halv fem, åpnet gaver fra rundt halv seks og var ferdig og goood tid til vanlig leggetid. Vi sitter ikke lenge til bords, da. :har 4-åring med lopper i blodet:

Jeg forstår pappaen her, som tydeligvis ønsker at alle skal "være med", men syns vel som prinsipp at verten trumfer.

Gammel 25-12-11, 23:52   #68
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde noen kjipe juler da storebror var liten pga at svigers ikke spiste før kl 19.00 og etter middagen skulle det vaskes opp og kjøkkenet desinfiseres. Det ble derfor ikke gaveåpning før lenge etter leggetid og storebror var ikke det miste spent eller uttålmodig, men drittrøtt.
Når jeg tenker tilbake burde jeg selvsagt spurt om vi kunne flyttet middagen noen timer frem, men den gang, da jeg var ung og dum og opptatt av å være den perfekte svigerdatteren, tenkte jeg mest på de voksne og ikke på ungen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 23:59   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

007.

Gammel 26-12-11, 00:11   #70
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

007.

Jah. (Og takk for klem.)
Jeg mener ikke at julen kun er for barna, men barn som nesten går i oppløsning er ikke bra for verken barn eller voksne.

Jentene var andre typer, de har begge tålt endring av rutiner og tilpasset seg greit. Etter at vi begynte med julefeiring hjemme da storebror var nesten 5 og jeg var gravid med mellomsøster, innførte vi julemiddag ca kl. 17.00 og det har fungert veldig bra, selv for ettåringer.
I går ble det middag klokka 18.00, gaveåpning fra 18.45 - 21.00 og lek og spill til ca midnatt.

Gammel 26-12-11, 13:12   #71
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Nå vet jeg ikke hvor mange dere er på julaften. Her var vi 6 stykker, vi spiste klokken 17:00 og var ferdig med kaffe, kake, middag, dessert og gaveåpning klokken 20:15. Da hadde min gamle far hatt en kvil og vi hadde ryddet kjøkkenet også.

Vi spiste 16.50, inkludert legging av to barn og åpning av gaver til disse og 6 voksne var vi vel ferdige i 21.45-tiden. Så lenge har aldri 5-åringen vært oppe (ei heller denne gang). Vi har ganske mye gaver, tipper hver av barna får 10-20 gaver hver.

Gammel 26-12-11, 13:16   #72
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er oppvokst med en far som jobbet i Posten og hvor han kom ganske sent hjem fra jobb på julaften. Selv om vi var mange søsken og til tider var ganske viltre var det aldri snakk om å spise middag eller åpne gaver før han var hjemme og vi hadde fått roen i hus. Det er ikke så veldig uvanlig at folk jobber julaften. Mange sykepleiere på dagvakt er ikke hjemme vil ikke rekke å spise før 17-18 og jeg tror det er ganske vanlig i slike familier å vente med middagen til mor eller far er hjemme fra jobb hvis det er innenfor rimelighetens grenser.

Jeg ysnes det vitterlig det er forskjell på en far som jobber sent på fast basis, og på en fri og frank onkel som selv synes det er helt kurant at måltidet ågebynnes før han kommer, denne ene gangen han selv har valgt å jobbe julaften. Var det ekstremt viktig for han å rekke middagen kunne han tatt toget selv tidligere på dagen (siden det likevel ikke ble jhobbing som forutsatt), så hadde han rukket det hele.

Gammel 26-12-11, 13:55   #73
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Det er klart at når middag tar tre kvarter kan man starte senere. Det synes jeg er en ekstremkjapp julemiddag. Vi brukte vel ca halvannen time inkl dessert og det synes jeg er ganske raskt. Begge barna satt da til bords hele tiden.

Gammel 26-12-11, 14:12   #74
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser dessert etter gavene. Da har vi plass til mer og kan nyte den.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 16:19   #75
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er klart at når middag tar tre kvarter kan man starte senere. Det synes jeg er en ekstremkjapp julemiddag. Vi brukte vel ca halvannen time inkl dessert og det synes jeg er ganske raskt. Begge barna satt da til bords hele tiden.

Halvannen time? Har dere taler og sanger?

Vi tar også desserten etter eller midt i gaveåpningen. Ingen orker dessert rett etter middag.

Gammel 26-12-11, 16:27   #76
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Halvannen time? Har dere taler og sanger?

Vi bruker også såpass. Opp mot to timer tror jeg faktisk, vi startet ikke på gavene før 19.30.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 16:42   #77
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Men maten må da bli kald på tallerkene når dere bruker så lang tid?

Gammel 26-12-11, 18:25   #78
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

To gangers servering av hovedrett, prat og kos og ro. Ingen taler og sanger. Så tar det jo litt tid å rydde av det verste, så 25 min på dessert og så litt rydding. Vi rydder det meste senere på kvelden men bordet må jo tas og noe settes kaldt. 1-halvannen time er normal tid ved bordet for fest og selskap både hos oss og mannens familie.

Gammel 26-12-11, 18:26   #79
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Min på halvannet spiste tre medisterkaker , bare det tar jo tid. Hun storkoste seg med god mat og sugerør. Da flyr tiden.

Gammel 26-12-11, 18:47   #80
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Min på halvannet spiste tre medisterkaker , bare det tar jo tid. Hun storkoste seg med god mat og sugerør. Da flyr tiden.

Jeg skjønner at det tar tid når man skal spise medisterkake med sugerør.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:25.