|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddagDet tok nøyaktig to timer å åpne gavene. En og en her. Tolv mennesker. Da lekte vi underveis også. Og gaveberget har vi ikke sett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
I mål
|
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddagDet sier vel i det hele tatt seg selv at dette er umulig å diskutere når folk har så utrolige forskjellig tid det tar å åpne pakker, enten pga ulikt antall pakker eller pga ulike prosedyrer rundt åpningen. Selvsagt kan man spise senere jo kortere tid pakkeåpningen tar. Jeg tror ikke folk er så uenige egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddagJeg synes det er helt kurant at man, spesielt om man er vertskap, tar større hensyn til at barna skal få en god julaften enn at de voksne skal få alt som de ønsker. Man kjenner jo sine egne barn best, og vet hva de tåler av sen leggetid og utsatt spenning, så da må det være greit at man gjør de nødvendige justeringer i forhold til dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
I mål
|
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddag
Det er jeg helt enig i. Det ville nok vi forsøkt å tilrettelegge for også, men det blir jo litt annerledes med en onkel som i tillegg synes det er ok at de andre spiser, synes jeg. Man finner jo en løsning med pakkene uansett, og det blir en prioriteringssak for mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
maler
|
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddagDet som betyr endel tror jeg er hva slags variasjoner og hensyn man er vant til på julaften. Hvis det å jobbe på julaften er en uvant faktor å forholde seg til, skjønner jeg at det blir et unntak som gjør at man da prioriterer det man er vant til å tenke på som viktigst - en hyggelig feiring for og med ungene. Men hvis man er vant til å sy sammen mange ulike rytmer på julaften, blir det kanskje litt mer vanlig å tenke tanken "når er alle ankommet? Ok, da tar vi middagen ca kl ... ". Jeg er vant til både kirkefolk, korsangere og helsepersonell, og er vant til at man tar hensyn til arbeidstider når man legger planene for julaften. Og så har jeg fleksible unger.
![]() |
#66 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddagI år spiste vi altfor sent, kl18. Minsten ble ikke tatt veldig mye hensyn til, og det merket vi veldig godt. Vi var ferdig med julaften rundt kl23. Siste gjest reiste kl24. Det blir for sent for meg. En og en pakke, 3 barn, 6 voksne. Ikke pakkeberg i det hele tatt, men ting tar tid. Og vi spiser dessert etter pakkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddagJeg kjenner at det nesten trengs en spin-off med "hvor lang tid tar gavene".
![]() |
#68 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddagVi hadde noen kjipe juler da storebror var liten pga at svigers ikke spiste før kl 19.00 og etter middagen skulle det vaskes opp og kjøkkenet desinfiseres. Det ble derfor ikke gaveåpning før lenge etter leggetid og storebror var ikke det miste spent eller uttålmodig, men drittrøtt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
© All rights reserved
|
Jah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Vi spiste 16.50, inkludert legging av to barn og åpning av gaver til disse og 6 voksne var vi vel ferdige i 21.45-tiden. Så lenge har aldri 5-åringen vært oppe (ei heller denne gang). Vi har ganske mye gaver, tipper hver av barna får 10-20 gaver hver.
![]() |
#72 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Jeg ysnes det vitterlig det er forskjell på en far som jobber sent på fast basis, og på en fri og frank onkel som selv synes det er helt kurant at måltidet ågebynnes før han kommer, denne ene gangen han selv har valgt å jobbe julaften. Var det ekstremt viktig for han å rekke middagen kunne han tatt toget selv tidligere på dagen (siden det likevel ikke ble jhobbing som forutsatt), så hadde han rukket det hele.
![]() |
#73 |
I mål
|
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddagDet er klart at når middag tar tre kvarter kan man starte senere. Det synes jeg er en ekstremkjapp julemiddag. Vi brukte vel ca halvannen time inkl dessert og det synes jeg er ganske raskt. Begge barna satt da til bords hele tiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddagVi spiser dessert etter gavene. Da har vi plass til mer og kan nyte den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
© All rights reserved
|
Halvannen time? |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Bare sær
Vi bruker også såpass. Opp mot to timer tror jeg faktisk, vi startet ikke på gavene før 19.30.
![]() |
#78 |
I mål
|
![]() Sv: Skuffet far pga. start på julemiddagTo gangers servering av hovedrett, prat og kos og ro. Ingen taler og sanger. Så tar det jo litt tid å rydde av det verste, så 25 min på dessert og så litt rydding. Vi rydder det meste senere på kvelden men bordet må jo tas og noe settes kaldt. 1-halvannen time er normal tid ved bordet for fest og selskap både hos oss og mannens familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Jeg skjønner at det tar tid når man skal spise medisterkake med sugerør.
![]() |
|
|