|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltFnatten sier det jeg tenker. :lat: Vi har redusert pakkehaugen betraktelig de siste årene, og er fornøyd med det. Det betyr ikke at vi ikke blir glade for gaver, eller at vi ikke vil glede de vi er glad i. Men vi får mer tid til å gjøre koselige ting samnen i førjulstida, og ja, vi gir mer til veldedige organisasjoner. Jeg synes det er fint å kunne formidle til ungene mine at jula er en tid da vi prøver å glede andre litt ekstra, kanskje spesielt de som ikke har det så utrolig bra som oss. Om noen velger å gi en tohundrelapp til Frelsesarmeen framfor å kjøpe meg et toastjern, synes jeg det er helt strålende. Jeg gir ikke barna dårlig samvittighet for de gavene de får, men jeg formidler at jeg blir minst like glad for noe de har laget som for noe de har kjøpt.
![]() |
#62 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg synes også at det gjør en forskjell om man bare får ræl eller ordentlige presanger med lang levetid. I år fikk både vi og ungene nesten bare "skikkelige" presanger, og da synes jeg ikke det er så betenkelig at det blir mange. Men så skrekkelig mange var det kanskje ikke. Jeg tror ungene mine fikk 13-16 presanger hver. Er det mye?
![]() |
![]() |
#63 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt
Ikke vet jeg, synes det høres ganske passelig ut! |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltGutta fikk: |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
awesom
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt
mhhmm til en 6 måneder gammel baby. Jeg åpnet julegaver til klokken var langt over midnatt. Slik er det med første oldebarn, barnebarn og tante/onkelbarn. Så plusser vi på et lass med gammeltanter osv. I tilegg var jeg den første i vennegjengen som fikk barn, så det kom ikke rent lite fra mine venninner heller.
![]() |
#66 |
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg får en kvalmende følelse hver jul når det kommer til forbruk. Jeg prøver å være nøktern både når det kommer til innkjøp av pakker, pynt og mat. Og jeg jeg handler aldri overflødige trendting som digitale fotorammer, kaffemaskin, julebeysning til hus osv.(helt tilfeldige eksempler).
![]() |
#67 |
flisespikker
|
Er badeskum og godisposer bedre eller nyttigere gaver enn leker, mener du? Eller tenker du her primært på hvor dyre gavene var?
![]() |
#68 |
Bedreviter
|
Det lurte jeg også på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Hva er unødvendig mat da?
![]() |
#70 |
Leser
|
Vi spiser oss mette hver dag, men i jula har vi veldig stort utvalg i mat, dessert hver dag (julaften, 1 og 2 juledag), vi spiser konfekt (noe vi aldri gjør ellers, vi spiser sjokolade altså, bare så det er sagt.
Helt enig! Dårlig samvittighet er en fin ting i personlige relasjoner, hvor samvittigheten brukes som en regulering for oppførselen sin. Men dårlig samvittighet i forhold til ting som ligger utenfor ens egen kontroll er jo bare tull synes jeg! Takknemlighet derimot er alltid en fint ting, uansett. Jeg er takknemlig for jeg er født i Norge, men jeg har ikke dårlig samvittighet på grunn av det. :nikker;:
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 27-12-11 kl 12:20. Årsak: til -> ting |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
Jeg synes det er mye, og jeg blir helt svimmel av å lese om mellom 20-30 gaver. Hvordan rekker man å åpne alle, og hvordan klarer ungene å glede seg over alt det? I mitt hode blir alt helt feil når hele jula handler om hvor mye gaver man får.
![]() |
![]() |
#72 |
Drømmer
|
Det handler da ikke om hvor mange gaver man får, vi har ganske stor familie, jeg kan da ikke nekte de å kjøpe gaver fordi det blir så mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
bits and pieces
|
Ja men hvordan vet dere hvor mange folk de f.eks får besøk av i jula da?
![]() |
![]() |
#74 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltI jula får barna også mer snop og sånn enn de gjør ellers. I år har det jo vært ganske dårlig vær også, så det har blitt mye innelek i grunn. Og mye tv titting. Og det er helt ok. Jeg orker heller ikke at jula skal være fylt av dårlig samvittighet
![]() |
#75 |
Erfaren nok
|
Nei, jeg tenkte ikke på deg altså.
![]() |
#76 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltÅ bli svimmel og kvalm av at folk har matvarer for 1500 i handlevogna til jul er så absurd at jeg vet ikke hva jeg skal si. Det er vel ikke mer enn mange handler for på en vanlig litt stor lørdagshandel. Med stor familie og mange gjester trenger man endel mat i hus. Det er ihvertfall det siste jeg skal bli uvel over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Erfaren nok
|
![]() |
#78 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg ser de fleste her har barn som blir glade for alt de får, tross store mengder. Da kan jo jeg fortelle at det blir ikke min Junior. En del av det han fikk til ul (kun flotte ting, ikke noe ræl) ligger urørt fordi noe annet var finere/mer interessant, andre ting ble umiddelbart kastet vekk da han pakket det oppe fordi "han vil ikke ha klær".
![]() |
#80 |
Leser
|
Det er storforlangende at barn skal sette pris på det de får til ul.
![]() |
|
|