Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning eller egen sone?
Åpen kjøkkenløsning 43 28,86%
Egen "sone" 102 68,46%
Samma det, vel, kjøkken er kjøkken! 4 2,68%
Har ikke kjøkken 0 0%
Deltakere: 149. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-12, 11:59   #61
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foretrekker du åpen kjøkkenløsning, eller egen sone?

Jeg har vokst opp med åpen løsning og vi har ganske åpen nå. Jeg har alltid foretrukket kjøkken som et eget rom. Vi drømmer om å lukke kjøkkenet, ha stort bord med plass til mange og peis som vi kan tenne sene kvelder og tidlige morgener.

Gammel 01-01-12, 12:20   #62
Rose
Bør lage seg en tittel selv

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Vi har hatt begge deler og jeg liker vel best åpen løsning. Men helst at kjøkkenet ligger litt for seg selv, at man ikke kan se rett inn på kjøkkenet fra stuen, eller der man har sofagruppe.

Sist hadde vi dør på kjøkkenet, å det var ikke ofte den var lukket. Kun når minsten var mindre og hele tiden skulle inn å plukke i alt på kjøkkenet og før vi fikk barnesikring.

Nå har vi åpen men kjøkkenet ligger litt for seg selv. Er av og til vi savner og lukke døren her men nå er vi ihvertfall flinkere til å rydde opp etter oss på kjøkkenet

Er fordeler og ulemper med begge.

Gammel 01-01-12, 13:07   #63
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg foretrekker lukka løysning. Det er deilig å kunne stenga rotet inne, sleppa å høyra oppvaskmaskinen osv. Og så likar eg å pusle i fred der inne når eg baker etc.

Gammel 01-01-12, 14:57   #64
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker åpen. Har hatt begge deler.
Det tvinger meg til å ha det litt ryddig på kjøkkenet, og jeg synes det er mest koselig med åpen løsning

Men det er sånn vinkel på huset, sånn at man ikke ser rett på kjøkkenet fra sofagruppa liksom.

Forøvrig synes jeg os og lukt er et lite problem!?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 15:18   #65
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg foretrekker åpen. Har hatt begge deler.
Det tvinger meg til å ha det litt ryddig på kjøkkenet, og jeg synes det er mest koselig med åpen løsning

Men det er sånn vinkel på huset, sånn at man ikke ser rett på kjøkkenet fra sofagruppa liksom.

Forøvrig synes jeg os og lukt er et lite problem!?

Synes ikke jeg heller, men nå har jeg aldri vært plaget av matluktproblemer. Jeg har egen sone nå og synes det er noe dritt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 15:22   #66
Februarmamsen
Superduperaktiv

Februarmamsen sin avatar

Hvor: Østfold
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Vi har åpen løsning, men kjøkkenløsningen er så stor i vinkel av vi kan ikke se verken koke- eller vaskesone fra stuedelen av huset. Man ser det store spisebordet vårt bare. Jeg elsker å ha det slik åpent

Gammel 01-01-12, 16:56   #67
Marlen
Superaktiv

Marlen sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Sunnhordland
Marlen er litt kul
Standard

Jeg foretrekker lukket/delsvis lukket løsning.
Dersom vi hadde hatt større kjøkken ville jeg hatt stort spisebord der så jeg slapp å ha det i stuen.

Gammel 01-01-12, 18:43   #68
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Foretrekker definitivt et sted å gjemme vekk rotet. *sjuske*

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 21:10   #69
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg foretrekker åpen løsning, men mannen er ikke enig og nekter å slå ned veggen jeg vil for å få barløsning. Så vi har egen sone, dvs. at kjøkkenet er et eget rom med døråpning, der selve døra mangler (karmen er der fremdeles), mens det er åpen løsning mellom spisestue og stue.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-12, 21:24   #70
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Har åpen løsning, men liker det ikke og drømmer om separat kjøkken.

Gammel 01-01-12, 21:29   #71
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi har lukket kjøkken nå og to spiseplasser, men i morra kommer snekkeren og river veggen og da får vi åpen løsning og nytt kjøkken. Så ja, jeg vil ha åpen løsning.

Gammel 02-01-12, 13:43   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eget rom.

(Flisespikking: Når jeg snakker om soner, snakker jeg om samme rom, med ulike soner)

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 13:45   #73
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjøkken som eget rom!!!

Vi vurderte å åpne når vi pusset opp kjøkkenet, men beholdt den lukkede løsningen. Det gir noe mindre romfølelse, men er helt klart mest praktisk mtp at det er et ekstra rom, det er mulig å lukke inne rot og stekleos (det er som regel alltid strøkent, men greit likevel). Kjøkjkenet vårt er rundt 12 kvm og det er god plass til spisebord ogf alt annet. Jeg misliker å ha kjøkken i stuen, har aldri hatt det selv der vi har bodd fast, men har prøvd det ut uten å bli overbevist.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 14:13   #74
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vi har åpen løsning nå - vinkelstue med kjøkken i en krok, spisestue i midten og sofagruppe i det andre hjørnet. Estetisk og praktisk fungerer det greit. Men vi har verdens dårligste kjøkkenvifte, og er noen rotekopper - så stua hadde sikkert fått et løft med muligheten for å lukke døra til kjøkkenet.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 15:08   #75
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøkkenet må være et eget rom, med dør.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 15:54   #76
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

DET har jeg tenkt utrolig mye på.
Jeg har lukket kjøkken nå, og det er egentlig akkurat litt for lite til å ha spisebord der inne. Jeg synes jeg trenger mer benkeplass og flere skuffer, og da forsvinner kjøkkenbordet.

Hvis jeg bare har skap og benk på kjøkkenet, så blir det litt vel mye "ubrukt" gulvplass på midten. Så jeg leker med tanken om åpen løsning.

Jeg har vinkelstue, slik at sofaen kommer litt unna det åpne kjøkkenet. Gjestene vil ikke se så mye rot, kjøkkenbenken vil bli nesten helt skjult. Komfyr/koketopp blir mest synlig.

For meg er det mest en vurdering mellom helt åpent, slik at jeg kan dekke langbord og trekke det delvis inn i kjøkkendelen, eller ha barløsning. Jeg har ikke allverdens plass til spisebord på stua heller, men det er bare noen få ganger i året en trenger skikkelig langt bord. Et "normalt" bord på 160-180 cm med 2 ileggsplater på 45 cm har jeg plass til selv om en tar barløsning.

For å komme tilbake til spørsmålet: I en fantasiverden hvor jeg kan ha stort kjøkken, så ville jeg ha lukket. Ut ifra forutsetningene mine, tror jeg åpent vil bli best.

Sist redigert av Mrs. S : 02-01-12 kl 16:00.
Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 16:42   #77
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det kommer an på hvor stort huset er og ikke minst hvor stort kjøkken jeg kan få. Hvis jeg får velge, vil jeg ha et eget kjøkken som er stort nok til å romme kjøkken, en sofa, et stort spisebord med plass til mange og en arbeidsplass. Og hvor stua kommer i tillegg i eget rom, den trenger da ikke være så stor. Hvis jeg ikke kan få et så stort kjøkken, foretrekker jeg åpen løsning.

Fullstendig enig

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 16:44   #78
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Jeg har hatt åpen løsning i flere år nå (på flere forskjellige steder) og det er ikke noe problem. Liker det at man er sammen selv om en egentlig er på kjøkkenet og den andre i stua.

Jeg har ikke mye rot på benken heller. Rydder opp og vasker etter hvert måltid, så det er virkelig ikke noe problem.
Ser at enkelte er litt sløve med det når de plutselig kan lukke det ute og ikke se det mer på en stund

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 16:51   #79
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer an på størrelsen på leiligheten/huset. I et stort hus der jeg kunne hatt et stort kjøkken med god plass til spiseplass og slikt så hadde jeg nok foretrukket det. I rekkhuset vi har nå ville jeg aldri vurdert det en gang.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-12, 17:23   #80
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Helt klart lukket. Jeg får migrene av stekeos.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:09.