Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du ski?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-12, 06:07   #1
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du ski?

Ja har du?
Ja.

Bruker du de?
Svært sjelden. Går ti meter i forbindelse med påskeferien. Kun transport til et egnet sted for å innta kakao, kvikk lunch og appelsin.
Kjører slalom et par ganger pr. sesong.

Er ski noe man bør ha?
Definitivt ikke.

Jeg er oppvokst midt i bergen sentrum. Der var det aldri snø da jeg var liten. Moren min var enslig og hadde ikke bil(hm virker kjent) og tok oss aldri med noe sted, så jeg kan altså ikke stå på ski.. Liker ikke vintersport egentlig.
Og jeg på Helgelandskysten der snøen blåste bort før vi fikk på oss skiene.

Bor nå med ungene utenfor sentrum, og her er det faktisk snø deler av vinteren. snuppa har ski, og lillebror ønsker seg.. jeg haaater ski.. tror jeg.. nå får jeg hint om at jeg og må ha ski... alle maste om at jeg måtte ha en sykkel også, men den står veldig pent på pynt og har gjort det i 1 år..
Bor i innlandsklima med mye snø, men skigleden øker ikke proposjonalt med snømengden.
Ungene går på ski ifbm skolen.

MÅ jeg ha ski? *vilikke*
Nei, det må du ikke.

Gammel 16-01-12, 06:14   #2
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja jeg har ski, bruker de så ofte jeg kan, liker det, og unner alle andre å få oppleve gleden av Skogens RO i vakre vinterløyper, og sånn sett synes jeg jo alle burde ha ski.
Men nei, man MÅ jo ikke hvis man ikke vil...

Gammel 16-01-12, 06:18   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ski, og de brukes mye. Senest i går. Men man må ikke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 06:54   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ski og elsker det som treningsform. Veldig fin aktivitet å bedrive sammen med barna også.

Gammel 16-01-12, 08:03   #5
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, har både skøyteski og vanlig langrenn. Også slalomski da.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 08:42   #6
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg har ski. Flere par, til og med.

Men selvfølgelig man ikke har ski. (Dersom man bor et sted med gode skiforhold og der "alle andre" går på ski, så synes jeg det høres lurt ut å forsøke sørge for at ens egne unger også har ski og anledning til å bruke de, om de ønsker det.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 08:10   #7
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ski. Men de er hjemme i Sunnfjord og har ikke sett Bergen. De er 90-tallsorientert - hvite med detaljer i cerise og lys mint.
Jeg bruker dem når jeg er hjemme. Vurderte å importere dem hit i forfjor, men kom liksom ikke i posisjon til det, og plutselig var det jo vår.
Og har man først hatt en vinter med 3 måneder snø i Bergen, blir det vel 40 år til neste gang.

Gammel 16-01-12, 08:15   #8
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Har ski. Vi bor i Osloområdet så her kan man gå på ski. Alle går på ski, storebror synes det er drepen mens lillebror står på så i går gikk han og pappan 5km i en liten rundløype i området.

Gammel 16-01-12, 08:30   #9
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Vi har ski i alle varianter og bruker dem mye. Jeg "oppdaget" langrenn i voksen alder og elsker det etter å ha hatet det intenst som barn/ungdom.
Lån deg et par ski og dra ut på egenhånd i ditt eget tempo og selvvalgt distanse og kjenn etter om det er noe som kan bli en fin ting å gjøre med barna.
Vi har vært veldig nøye på å ikke presse barna mtp lengde og tempo på turene fra begynnelsen av og de har blitt glad i langrennsturer. Det er en hyggelig ting å gjøre sammen - ha med litt deilig niste og kakao og kose seg ute.
Lykke til!
(Og så MÅ man ingenting..)

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 08:27   #10
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Nei, jeg har ikke ski - hater skigåing intenst og av hele mitt hjerte. Kommer aldri, aldri til å skaffe meg ski igjen.

Men mannen min går på ski da - og han tar ungene med så de er ganske flinke hele gjengen. Selv vesla er en racer på ski nå - moro å se!
Minstegutten vår har også en gymlærer som er utdannet skiinstruktør så på skolen er det "skigym" store deler av vinteren.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 08:35   #11
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg fekk nye ski når eg skulle (måtte) på leirskule i 6. klasse. Ei veka med skihelvete, der kvar tur var lika pyton. Om dere forstår så har eg aldri likt å gå på ski.
Har heller ikkje rørt langrennski etter den turen.

Eg har prøvd slalom ein gong for mange år siden, og har i grunn lyst til å læra meg å stå slalom. Det er berre det at eg føler meg litt teit å skulle læra det i ein alder av 36 år.

Gammel 16-01-12, 08:41   #12
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg har aldri likt å stå på ski. Eg har ikkje ski nå, og har ingen interesse av det. Mannen min har knapt nok hatt langrennski på beina - er ikkje norsk.

Vi har arva eit par ski som ungane kan bruke om dei vil. Dei er ikkje i stand til å gå på dei i det heile tatt, og eg har litt dårlig samvittighet. Dei skal slite når skulen begynner å dra i gang skidagar og skiturar. Eg må vel berre akseptere at skigåing er del av norsk kultur, og at vi må prøve å komme oss ut i løypa på eit vis!

Gammel 16-01-12, 08:48   #13
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ski, både bortoverski og nedoverski, men det betyr ikke at jeg er så veldig flink til verken langrenn eller alpin. I går var jeg på langrennsski for første gang på 15 år, det ble litt fall, litt bannskap og ikke en veldig lang tur. Jeg gav meg selv A for innsats og D for stil, teknikk og kondis.

Jeg gikk alene, ikke tale om at jeg utsetter ungene mine for humøret mitt når jeg gjør ting jeg ikke kan. Målet er å være med mann og barn på korte turer rundt hytta, det er et stykke frem dit.

Gammel 16-01-12, 08:56   #14
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har langrenn og alpint, ønsker meg snowboard, håper at jentene er med på det. . Eldste starter på Skiforeningens kurs i morgen, hun gleder seg veldig.

Er oppvokst i Trondheim og har deltatt på ski og alpin kurs med Skiforeningen der. Synes det er fint og koselig med ski. Svigerfar har fjellhytte og trekkhund, regner med at vi blir med på hytta i vinterferien.

Gammel 16-01-12, 08:56   #15
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, det har jeg ikke. Når jeg tenker meg om har jeg ikke hatt ski på bena siden åttitallet.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 09:07   #16
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg har både langrenns- og slalåmski. Langrennskiene er fra jeg var 12 år gammel, men de fungerer utmerket enda. Jeg bruker dem mye, vi er på skitur minst en gang i helga i vintersesongen. Slalåmskiene (som også er fra jeg var 12 år gammel) bruker jeg en dag i året - i slalåmbakken med elevene på skidagen.

Gammel 16-01-12, 09:17   #17
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ski og bruker dem.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 09:22   #18
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ski alle sammen og alle utenom lillesøster er glade i å gå på langrenn, hun vil helst stå slalåm. Jeg er også vokst opp i Bergen og har ikke gått mye på ski. Det var mange år som voksen før jeg fikk barn da jeg ikke gikk på ski i det hele tatt.

Jeg mener ikke at man "må" ha ski. Men jeg synes at det er verd å la barnene få muligheten til å lære seg grunnleggende ferdigheter både på langrenn og slalåm før de er så store at det blir flaut å ikke kunne. Det kommer skidager og tilbud om å være med på hytteturer og det er greit å kunne litt.

Om du har mulighet til å ta en dag alene, så ville jeg anbefale å låne ski eller kjøpe brukt og øve deg litt på egenhånd, slik at du blir trygg nok til å gå de små turene med barnene. Det trengs ikke mer.

Syrin: dere får låne ski og dra på skitur med oss. Vi er veldig gode på korte turer med mye mat og lek i en bakke, og det er vanligvis motiverende både for barn og voksne.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 09:30   #19
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Puslingen, her.

Eg har prøvd slalom ein gong for mange år siden, og har i grunn lyst til å læra meg å stå slalom. Det er berre det at eg føler meg litt teit å skulle læra det i ein alder av 36 år.

Neida, ikke teit i det hele tatt. Jeg stod på slalom for første gang på nesten 20 år nå i romjulen og til tross for at jeg vurderte å slå over til dansk i løpet av dagen () var det ikke flaut i det hele tatt å være alvorlig lite god. I heisen var det en selvfølge at jeg skulle få hjelp bare jeg spurte, og barnebakken var helt perfekt for meg. Det var kun en person i hele bakken som var dårligere enn meg, likevel gav opplevelsen mersmak.

Jeg har også vokst opp et sted uten snø og det er jo derfor ikke så rart at jeg ikke er noe god verken på bortoverski eller nedoverski, den ene gangen i året det kom snø regnet den jo bort før man rakk å få kjøpt nye ski og skisko, så teknikken min er veldig mangelfull.

Gammel 16-01-12, 09:19   #20
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ski, bor i et område der det er lang vinter og gode løyper bare en kort gåtur fra her jeg bor.

Det må være mange som meg som gir bort eller selger billig de gamle skiene sine. Fretex kan sikkert være noe for deg hvis du bestemmer deg for å skaffe et par ski du kan bruke et par ganger i året sammen med ungene.

Ellers så syns jeg det viktigste må være å bli med barna ut når det er skiføre. Vi har en kombinert akebakke og skibakke like ved meg, en kort liten sak som er perfekt å gå opp selv for de små. Her leker barna på ski og med snowracer, og slett ikke alle foreldre står på ski sammen med ungene. Foreldre i termodress og vanlige sko er et vanligere syn enn foreldre med skiutstyr egentlig.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.