Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Seeeeeeeeee!

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-12, 11:12   #61
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seeeeeeeeee!

Å! Så søte!

Gammel 19-01-12, 11:15   #62
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Så søte kugutter!

Gammel 19-01-12, 11:36   #63
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

genialt forslag

Opprinnelig lagt inn av Jeenie, her.

Denne stemmer jeg på

Opprinnelig lagt inn av Stompen, her.

Jaaaaaa! Det er jo klart de må hete det. Genialt!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 12:03   #64
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Smil

Kalvor og Oksar, enstemmig vedtatt!

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 16:04   #65
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, geniale navn.
Må se litt på det der med navn, da en av ungene kom dere i forkjøpet

Så koselig med så stor respons
Skal se om jeg greier å svare på alt dere lurer på.

Mora er faktisk ei kvige og hun greide fødselen veldig bra og hadde stelt begge kalvene da vi oppdaget henne.
Dessverre får hun ikke beholde dem noe mer enn noen få timer, før de tas unna og flaskes opp ( akkurat dette synes jeg er skikkelig kjipt ).

Begge gutta har det glimrende og jeg skal se om jeg får tatt flere bilder. De vokser i rakettfart.

Skjebnen er nok forutbestem, de blir mat
Riktig hvor og når er litt mer usikkert. Vi driver med litt omlegginger i måten å drive på, så om de blir her eller selges når de er 14 uker gamle vet jeg ikke helt. De kommer ann på hvor fort de vokser.

Og jeg vet at det heter oksekalver

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 17:23   #66
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Mora er faktisk ei kvige og hun greide fødselen veldig bra og hadde stelt begge kalvene da vi oppdaget henne.
Dessverre får hun ikke beholde dem noe mer enn noen få timer, før de tas unna og flaskes opp ( akkurat dette synes jeg er skikkelig kjipt ).

:

Hvorfor er det så utrolig få som lar kalvene die fra mora, eventuelt ei ammeku? Jeg trodde ny forskning konkluderete med bedre dyrevelferd og kalver som vokser bedre? For å ikke snakke om mindre fluktatferd og aggresjon.

Fine dyr dere har fått!

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-12, 22:06   #67
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lurer også på hvorfor de blir flasket opp istedet for å få die fra mor?

Jeg bare lurer fordi jeg ikke aner noe om det. Ikke for at jeg mener dere gjør feil eller noe. Jeg har ikke peiling på dyrehold.

Gammel 20-01-12, 09:14   #68
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Hvorfor er det så utrolig få som lar kalvene die fra mora, eventuelt ei ammeku? Jeg trodde ny forskning konkluderete med bedre dyrevelferd og kalver som vokser bedre? For å ikke snakke om mindre fluktatferd og aggresjon.

Fine dyr dere har fått!

Dessverre finnes det ikke økonomi i å løse det på den måten.
Fordelen med flaskemating er at de blir veldig tamme og rolige av det. Så at forskning skulle konkludere med det motsatte synes jeg er rart?

Vi har både melkedyr og amme dyr og vi ser en signifikant forskjell i fluktadferd (agresive dyr har vi ikke) der melkedyrene kommer klart best ut.
De blir jo preget på mennesker fra første dag.
I tillegg er kua en trykker og bruker i liten grad tid med avkommet de første dagene.

Gammel 20-01-12, 10:25   #69
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Så det som blir hevdet at dyrene omtrent sørger seg i hjel stemmer rett og slett ikke?
Jeg ser titt og ofte folk som hevder dette og synes det er et interessant tema. Fint om du gidder å skrive litt rundt dette Floksa, du som er oppi dette og ser hvordan dyrene faktisk har det mtp adskillelsen.

Gammel 20-01-12, 15:50   #70
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Så det som blir hevdet at dyrene omtrent sørger seg i hjel stemmer rett og slett ikke?
Jeg ser titt og ofte folk som hevder dette og synes det er et interessant tema. Fint om du gidder å skrive litt rundt dette Floksa, du som er oppi dette og ser hvordan dyrene faktisk har det mtp adskillelsen.

Jeg sørger nok mer en kua. For å være helt ærlig.
Kua er en trykker. Det betyr at de legger fra seg det nyfødte individet og går derifra og returnerer kun for mat. Etter noen dager vil kalven være sprek nok til å følge kua og da begynner de å knytte de sterke båndene.

Vi tar kalven når kua har fått pusset og stelt den (gjør hun ikke dette tar vi den med en gang) og helst etter at kalven har fått suge av mora en gang.
Vår erfaring er at det er det beste tidspunktet.
Noen kyr ( kanskje 1 av 10) leter etter og rauter etter kalven. Noen i noen timer og noen i noen dager. Noen kuer er helt tussete etter kalver og rauter etter alle kalver

Vi har også ammekuer. De går med kalven sin hele sommeren og de skilles ikke før høsten kommer. Da taes kalvene unna og settes inn i fjøset.
De kuene sørger nok, i allefall på en måte. Men dette er noe "alle" dyr går gjennom, enten det er kattemor eller tisper eller hopper for den del, så lenge avkommet tas bort før mora selv avviser det.
Også ville dyr viser sorg når avkommet dør eller blir borte. Så at det er sorg inne i bildet er det ikke tvil om. Men min påstand er at så lenge kalven taes ifra kua tidlig vil denne sorgreaksjonen være minimal.
Merk at dette er min mening, etter mange år som praktiserende. Jeg kan ikke ( i allefall ikke på stående fot) dokumentere at jeg har rett. Utover at jeg ser at det funker slik i praksis.

Gammel 20-01-12, 17:07   #71
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så fine! Jeg er vokst opp på gård, men har aldri sett tvillingkalver før. Gleder meg til oppdateringsbilder.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 17:14   #72
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

"Nååååå, kua kan jo bli lei sæ, det skankje glemme. Men det ekkje som med folkj.
Kua ekkje folkj. Ho æ kua, og ho fortjæn å bli behandla som kua. Du kankje behandla alla lekt, det blir ikkje no a."
- min barndoms kubonde på mitt spørsmål om kuene ikke har det veldig fælt når de blir fratatt barna sine.

Gud bedre jeg savner den fyren. Og kuene.

Gammel 20-01-12, 17:18   #73
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Tusen takk Floksa!

Gammel 20-01-12, 17:28   #74
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Så fiiiine! Nå fikk jeg flashback til min barndoms ku Makronella (som også var tvilling, - søsteren het noe annet.. noe på K.. fra en barnebok om et søsterpar som het Makronella og Kanutte eller noe sånt) som fikk hele 5 eller 6 tvillingpar i sin storhetstid. Hun var svairygga og sliten på slutten, men en utrolig snill og stormelkende ku som bonden var veldig glad i.

Kalvenavn jeg har kommet opp med er Brynjar og Jan-Åge.
Etter Brynjar Takle Ohr (Kristiansunds-B-kjendis) og Jan-Åge Fjørtoft.

Men Kalvor og Oksar var fantastiske forslag.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 18:11   #75
Rose

Rose sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Å...så søte da

Gammel 20-01-12, 18:41   #76
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Åh, så fine.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 20:01   #77
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Så fiiiine! Nå fikk jeg flashback til min barndoms ku Makronella (som også var tvilling, - søsteren het noe annet.. noe på K.. fra en barnebok om et søsterpar som het Makronella og Kanutte eller noe sånt) som fikk hele 5 eller 6 tvillingpar i sin storhetstid. Hun var svairygga og sliten på slutten, men en utrolig snill og stormelkende ku som bonden var veldig glad i.

Kalvenavn jeg har kommet opp med er Brynjar og Jan-Åge.
Etter Brynjar Takle Ohr (Kristiansunds-B-kjendis) og Jan-Åge Fjørtoft.

Men Kalvor og Oksar var fantastiske forslag.

De het Tullutta og Makronelle. Jeg hadde en undulat som het Tulutta og en katt som het Makronelle da jeg var liten.
Også var det jeg som fant på Oksar og Kalvor.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-12, 22:54   #78
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi var på en besøksgård for noen år siden. Der sto ei av kuene og en av kalvene og lagde masse bråk. De var i hver sin bås og de som jobbet der fortalte at de akkurat var tatt fra hverandre. De hadde sikkert vært sammen hele sommeren. Det var helt tydelig at de reagerte på at de var skillt.

Gammel 20-01-12, 22:57   #79
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg var "hjelpebudeie" et par uker (les: bare i veien ) på fellessætra til onkelen min da jeg var 14-15 år. Da kom det et tvillingpar som jeg døpte "høyre" og "venstre". De var prikklike, bortsett fra en hvit flekk på høyre og venstre siden av panna.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:09.