Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 09:20   #61
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Man skal ikke undervudrere ferdigposer fra toro / mølleren! Veldig mye posekaker er nettopp glutenfritt og/eller melkefritt. Det forenkler en hel del, synes jeg.

Gule poser fra Toro redder meg når nabojenta er på besøk. Jeg har fått beskjed fra moren hennes om at både langpannekaka og muffins-miksen er grei, så da bruker jeg det og slipper å styre mer med det. Hun er intolerant for både det ene og det andre, så det er greit å safe litt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:25   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tilrettelegger så godt jeg kan, og sørger for at det er minst en rett i hver kategori som er tilpasset, f.eks. at jeg har gluten- og melkefrie pølser i en gryte, halalpølser i en annen, og vanlig wiener i en tredje.

Vi pleier ikke ha et veldig overdådig kakebord, men kanskje to alternativer. Da sørger jeg selvsagt for at alle kan spise minst en av de.

Min erfaring er at dette løser seg godt i samarbeid med allergikeren/allergikerens foreldre - enten ved at de tar med alternativer der jeg ikke kan lage et alternativ (typ veldig alvorlige alleriger som mitt kjøkken ikke er rent nok for), eller at de tipser meg om hva jeg kan servere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:26   #63
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er skikkelig sært dersom man inviterer noen hjem til seg, uavhengig om det er barn eller voksne, bursdag eller ikke, og så har man ikke noe vedkommende kan spise, når man vet om allergien på forhånd.

Jeg synes man kan forvente at barn som blir invitert i bursdag gis muligheten til å spise seg mette, men at alle skal kunne spise av alt er i overkant. Men om det serveres et varmmåltid og kaker senere, så synes jeg at alle skal kunne spise noe varmt og alle kunne spise minst en kake/dessert. Det trenger jo ikke nødvendigvis bety at vertskapet trenger trylle det fram, men at man ringer foreldrene til de allergiske barna og spør om de kunne tatt med noe eller foreslå noe man kan kjøpe, all den tid man selv ikke kan så mye om dette.

Jeg har barn som ikke skal ha egg, melk og soya, og jeg skjønner godt at det er mange som gruer seg på å lage noe de kan spise. Når man er vant til det, så er det jo ikke vanskelig, men når man aldri har forholdt seg til det så er det jo ganske uoversiktlig.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:28   #64
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Sikkert. Lett når man kan det, og fint hvis man har folk i familien som er allergiske for noe slik at man stadig konfronteres med dette. Men vi har faktisk ingen i familien og foreløpig heller ingen venner som er allergisk mot noe som helst, og i en hektisk hverdag prioriterer jeg ikke uttesting av helt nye kaketyper før en barnebursdag hvor barnet erfaringsmessig spiser et halvt stykke. Jeg ønsker også å vite at bursdagsbarnet selv liker kaka jeg baker.

Chanett foreslår vel glutenfri kakemix, ikke nødvendigvis utprøving av glutenfritt mel i tradisjonelle oppskrifter. En kakemixpose er vel ikke akkurat eksperimentel, tidskrevende uttesting.

Gammel 26-01-12, 09:31   #65
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Chanett foreslår vel glutenfri kakemix, ikke nødvendigvis utprøving av glutenfritt mel i tradisjonelle oppskrifter. En kakemixpose er vel ikke akkurat eksperimentel, tidskrevende uttesting.

Nei, det funker så lenge det er noe jeg regner med at jubilanten selv liker. Men såvidt jeg leste, anbefalte hun å bytte ut hvetemel i en tradisjonell oppskrift med glutenfri miks, og det hadde jeg ikke turt å gjøre uten å ha prøvd først.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:33   #66
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mistolket kanskje, men oppfattet at hun mente kakemiks var noe som skulle brukes i stedet for mel i en vanlig oppskrift? Det tror ikke jeg at jeg heller ville testet ut kvelden før et selskap. (Men å bruke en ferdig, glutenfri kakemiks kunne jeg godt gjort. Slike skal det mye til å mislykkes med. )

Gammel 26-01-12, 09:37   #67
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker aldri kakemikser, og baker alt fra bunnen. Kaker bakt på kakemiks smaker ikke godt rett og slett. Jeg synes det blir for mye at man skal kjøpe og bake en kakemikskake for at én person skal spise av den, eller at at alle andre skal spise kake vi ikke liker pga den ene personen. Jeg sørger for at allergiske gjester får mat de kan spise (og selvsagt både varmmat og dessert), men innenfor rimelighetens grenser.

Gammel 26-01-12, 09:42   #68
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har allergier i familien som er inkompatible, så jeg er godt vant til problemstillingen.

Jeg mener at det er uhøflig å ikke sørge for at alle gjestene har noe å spise, det er høflig å ha noe å velge mellom, for alle barneallergikere liker jo heller ikke alt, sånn som mange andre barn. Men man kan ikke forlange som forelder til allergibarn at de skal kunne spise alt i et selskap, man er tross alt ikke hovedperson og dessuten er det ikke sånn verden er. Allergikere må lære seg til fra ung alder å plukke ut det som de kan spise og uten å være bitre på det.

Foreldre som forlanger at barnet deres skal kunne spise alt, curler for ungene og gjør dem ikke noen tjeneste.

Gammel 26-01-12, 09:44   #69
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns vel egentlig aldri man kan forvente at man skal kunne spise alt i et selskap, om det dreier seg om religion, allergi eller smak. Men jeg syns man kan forvente at maten tilpasses noe, og at vertskapet klarer å sette sammen en meny som tilfredsstiller alle behov. Når det gjelder egge- og/eller glutenallergi syns jeg det greieste er å sjekke hva den allergiske foretrekker. Da er det ikke nødvendigvis noe poeng å gi denne valg, hvis man klarer å tilpasse "favoritten". Jeg har f.eks. en allergiker i familien som mye heller vil ha bløtkake/marsipankake enn sjokoladekake, hvilket betyr at det er bløtkaken/marsipankaken som må være eggefri, ikke sjokoladekaken. H*n blir mye mer fornøyd hvis jeg lager bløtake uten egg enn hvis jeg har tre andre alternativer uten egg.

Jeg er ekstra nøye med mathygienen hvis det dreier seg om personer med alvorlig allergi eller cølliaki (fordi jeg vet hvor skummelt og ubehagelig det kan være), og jeg er ikke fult så nøye hvis det dreier seg om intolleranser (hvor det ikke er krise hvis det finnes "spor av".)

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:44   #70
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg bruker aldri kakemikser, og baker alt fra bunnen. Kaker bakt på kakemiks smaker ikke godt rett og slett. Jeg synes det blir for mye at man skal kjøpe og bake en kakemikskake for at én person skal spise av den, eller at at alle andre skal spise kake vi ikke liker pga den ene personen. Jeg sørger for at allergiske gjester får mat de kan spise (og selvsagt både varmmat og dessert), men innenfor rimelighetens grenser.

Jeg syns ikke akkurat det er så tiltak å lage en sånn kakemiks kake altså. Det tar fem minutter, og ikke koster det mye heller. Hvis ingen andre vil ha kaka (jeg syns de er ganske gode, jeg), kan man jo sende restene med allergikeren hjem.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:45   #71
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Foreldre som forlanger at barnet deres skal kunne spise alt, curler for ungene og gjør dem ikke noen tjeneste.

Jepp. Når man er i en situasjon der man faktisk alltid kommer til å måtte forholde seg til at det er mye man ikke kan spise, så er det neppe noen fordel å ha vent seg til at absolutt alt rundt en blir tilrettelagt og optimalisert, for slik er ikke resten av verden. Mye lurere å lære seg både å ta ansvar selv, og å verdsette det (og gjerne takke for det) når noen tar seg bryet med å tilpasse.

(Samtidig synes jeg jo gjerne barn kan lære at når man har gjester, tilrettelegger man for dem så langt det går. Det er viktig både å kunne være en god vert og å kunne være en god gjest.)

Gammel 26-01-12, 09:45   #72
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det er jo kjempefint om du baker egge-og melkefrie kaker fra grunnen av dersom guttene mine kommer i bursdagsbesøk til deg. Men for de som ikke får til det (jeg synes eggefrie kaker er vanskelige og få til bra) er kakemikser et strålende alternativ.

Jeg synes i alle fall det ville vært teit at et allergisk barn skulle stå som den eneste som ikke fikk kake fordi vertinnen ikke syntes kakemixer var godt nok for hennes selskap.

Gammel 26-01-12, 09:51   #73
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo kjempefint om du baker egge-og melkefrie kaker fra grunnen av dersom guttene mine kommer i bursdagsbesøk til deg. Men for de som ikke får til det (jeg synes eggefrie kaker er vanskelige og få til bra) er kakemikser et strålende alternativ.

Jeg synes i alle fall det ville vært teit at et allergisk barn skulle stå som den eneste som ikke fikk kake fordi vertinnen ikke syntes kakemixer var godt nok for hennes selskap.

Det er jeg enig i. Men jeg kan legge til at det egentlig bare er en vanesak å få eggefri kaker gode, altså. De blir ikke like luftige, men de kan faktisk bli vel så gode fordi de gjerne er ganske saftige. B.m. visste ikke at det gikk an å bake med egg før jeg var godt voksen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:55   #74
konsulenten
Passiv

Standard

Hmm... Mine barn liker å ha bursdag andre steder enn hjemme, type Lekeland o.l. Der må man kjøpe mat og det er vel ikke så mange alternativer å velge mellom. Om de er spesielt allergivennlige vet jeg heller ikke. Det er type pizza, hamburger, pølse, sjokoladekake, muffins, is... Jeg vet om ett sted det er lov å ha med medbragt kake, men mat må man kjøpe uansett. Hittil har vi ikke hatt allergiske gjester så jeg har ikke tenkt noe særlig på dette med maten. Men neste gang kommer vi til å invitere en som er allergisk mot både egg og melk og flere ting. Det blir jo veldig leit om det ikke er mulig å få kjøpt noe hun kan spise og medbragt heller ikke er lov. Hva gjør man da? Noen som har vært i denne situasjonen? Det er jo ikke like lett å tilrettelegge når man ikke skal lage maten selv.

Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:56   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at det er uhøflig å ikke sørge for at alle gjestene har noe å spise, det er høflig å ha noe å velge mellom, for alle barneallergikere liker jo heller ikke alt, sånn som mange andre barn.

Godt poeng. Hvis min sønn av en eller annen grunn ikke kunne spise kake, hadde det ikke hjulpet med gele, siden han syns det er grusomt. Så det er lurt å snakke med foreldrene til alergikeren og finne ut hva man kan lage i felleskap.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:56   #76
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det er jeg enig i. Men jeg kan legge til at det egentlig bare er en vanesak å få eggefri kaker gode, altså. De blir ikke like luftige, men de kan faktisk bli vel så gode fordi de gjerne er ganske saftige. B.m. visste ikke at det gikk an å bake med egg før jeg var godt voksen.

Jo, jeg må nok bare øve.

Gammel 26-01-12, 09:56   #77
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Kakemix er fine greier - og de koster ikke stort heller så jeg syns ikke det er noe problem å smekke sammen en slik selv om det bare blir spist et halvt stykke av den.

Jeg syns ikke alltid at allergikere er like flinke til å gi beskjed på forhånd. Jeg vil gjerne tilpasse, og jeg føler meg kjempedum når det kommer besøk som ikke kan spise ditt og ikke kan spise datt. Hadde jeg visst det på forhånd så hadde jeg fikset noe . Det finnes ytterpunkter begge veier. På den ene siden har man de som forventer at alt skal tilpasses - på den andre siden har man de som aldri skal være til bry og som derfor ikke nevner allergiene sine en gang (men som derfor blir litt til bry fordi de absolutt ikke vil være det, jeg syns det i alle fall).

Hadde jeg hatt en allergisk unge selv så hadde jeg nok alltid sørget for et lite lager i fryseboksen som jeg kunne sende med - for sikkerhetsskyld. Jeg hadde nok også sørget for at det lå et par saftis og et par boller (eller hva som helst) i skolens fryseboks i tilfelle plutselige overraskelser for barna. Det er aldri moro å stå utenfor. Hadde jeg hatt en alvorlig allergisk unge tror jeg ikke at den ungen hadde fått lov til å spise andres allergimat med mindre jeg var helt sikker på at prosedyrene ble fulgt. Da de to eldste var små gikk de i en allergibarnehage (pga. eldstemanns astma), og jeg er godt vant med å tilpasse. Hadde vi hatt fisk til middag (hjemme) så dusjet ungene på kvelden og tok på rene klær. Så lenge man vet om ting så tror jeg at de fleste mennesker - store og små - ønsker og prøver å ta hensyn, men det forutsetter velvilje også fra den som har behov for tilpassinga .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:57   #78
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville aldri latt et barn gå uten kake i bursdag pga allergi, men jeg ville heller ikke latt mitt bursdagsbarn gå uten kake fordi den eneste kaken allergikeren kunne spise er kaker som bursdagsbarnet (og vi andre) ikke liker. Jeg vet ikke helt hva du mener med godt nok, men enkelte av oss er opptatt av mat og unngår hel-/halvfabrikata, så ja, på den måten kan vi jo si at kakemiks aldri er godt nok, uansett sammenheng. Det må være lov å være opptatt av mat og ikke ønske å spise mat med alskens tilsetningsstoffer eller som rett og slett ikke smaker godt uten at det blir sett på som matsnobberi. Jeg ser ikke ned på de som spiser tomatsuppe fra pose eller Findus fiskegrateng, eller synes Møllerens sjokoladekake er god fredagskos, men jeg forventer samme respekt tilbake og jeg bruker ikke kakemikser. Heller enn å bake en egen hel kake til det ene barnet hadde jeg ringt foreldrene og bedt dem ta med et stykke eller to hvis de nå hadde liggende i fryseren (noe de aller fleste jo har). Jeg synes det må være en helt ok løsning, men utover å ikke bake en hel kake til én person sørger jeg får at alle får mat de kan spise .

Gammel 26-01-12, 09:57   #79
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

@konsulenten: I et slikt tilfelle ville jeg tatt kontakt med stedet på forhånd og forklart situasjonen - jeg ville jo trodd at de ville godtatt medbrakt da. Ellers kunne de risikere å få veldig dårlig rykte og miste masse kunder. Det kunne du jo være så vennlig å minne dem på, også, om det ble nødvendig.

Gammel 26-01-12, 09:58   #80
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har allergier i familien som er inkompatible, så jeg er godt vant til problemstillingen.

Jeg mener at det er uhøflig å ikke sørge for at alle gjestene har noe å spise, det er høflig å ha noe å velge mellom, for alle barneallergikere liker jo heller ikke alt, sånn som mange andre barn. Men man kan ikke forlange som forelder til allergibarn at de skal kunne spise alt i et selskap, man er tross alt ikke hovedperson og dessuten er det ikke sånn verden er. Allergikere må lære seg til fra ung alder å plukke ut det som de kan spise og uten å være bitre på det.

Har man allergier er det nok (dessverre) bare å venne seg til at alt ikke er tilgjengelig, først som sist. Bursdager er ikke _første_ gangen i livet man møter den problemstillingen. Nå har lillegutt en helt håpløs diett for andre å forholde seg til, så nå tar jeg alltid med mat. Men tidligere, da det "bare" var cøliaki og melkeallergi, ringte jeg alltid foreldrene på forhånd og spurte hva de skulle spise, så kunne jeg ta med et alternati som var likt. Også til godteskålen (for der skjuler det seg mye uhumskheter ift cøliaki og melkeallergi). Det fungerer veldig fint for meg - jeg vet at ungen ikke får i seg noe han ikke tåler, og det virker som det er har fungert fint for de som steller i stand bursdag. Noen ganger har de selv hatt et alternativ til han (typ: jeg fant ut at gele ikke har gluten, og se!! jeg fant melkefri vaniljesaus! ), noen ganger har de vært sjeleglade for å slippe da bake/matlagningsevnen begrenset seg til torokake og knapt nok det.

Og ja, jeg vet at det "er så enkelt at" å lage en toropose som er glutenfri med langpannekake eller glutenmix. Men da må man også drive voksenopplæring... Ikke dele kakespade, ikke smør med melk i i glasuren, ikke pynte med godteri som lillegutt ikke tåler, ikke krysskontaminert på kjøkkenet under laging av andre kaker, ordentlig vasking av f.eks glutenformer så det ikke sitter fast noe fra forrige runde med muffinsbaking, ikke bruke samme slikkepott el annet kjøkkenutstyr i mat med og uten gluten uten å vaske den SKIKKELIG først helst i oppvaskmaskin, etc. Og jeg liker ikke å holde på sånn heller. Eller den klassiske "joda, vi har pølser som er både gluten- og melkefrie, vi! så fint dere tar med glutenfrie lomper ja" også går man på kjøkkenet og ser vertskapet tar pølsene opp av vannet med pølseklype, for deretter å dytte den godt på plass nedi den glutenholdige lompa de andre ungene spiser så klypa berører lompa. Eller de har brukt buljong i vannet or å "få litt smak på pølsene" Vips var pølsene uspiselige for lillegutt (jepp, det skal ikke mere til).

Også er så dumt å komme i fest hvor man er lovet gluten/melkefri kake, og vertskapet har lagt sin sjel i å få det til, også er den overstrødd med et eller annet fullt i gluten/melk. Dumt for både vertskapet og lillegutt. Derfor har jeg alltid med et alternativ, uansett, så slipper det å oppstå litt kjipe, flaue situasjoner hvor alle egentlig har gjort sitt beste også var det ikke bra nok.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.