|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?
Gule poser fra Toro redder meg når nabojenta er på besøk. Jeg har fått beskjed fra moren hennes om at både langpannekaka og muffins-miksen er grei, så da bruker jeg det og slipper å styre mer med det. Hun er intolerant for både det ene og det andre, så det er greit å safe litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg tilrettelegger så godt jeg kan, og sørger for at det er minst en rett i hver kategori som er tilpasset, f.eks. at jeg har gluten- og melkefrie pølser i en gryte, halalpølser i en annen, og vanlig wiener i en tredje.
![]() |
#63 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg synes det er skikkelig sært dersom man inviterer noen hjem til seg, uavhengig om det er barn eller voksne, bursdag eller ikke, og så har man ikke noe vedkommende kan spise, når man vet om allergien på forhånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
etterpåklokest
|
Chanett foreslår vel glutenfri kakemix, ikke nødvendigvis utprøving av glutenfritt mel i tradisjonelle oppskrifter. En kakemixpose er vel ikke akkurat eksperimentel, tidskrevende uttesting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
I mål
|
Nei, det funker så lenge det er noe jeg regner med at jubilanten selv liker. Men såvidt jeg leste, anbefalte hun å bytte ut hvetemel i en tradisjonell oppskrift med glutenfri miks, og det hadde jeg ikke turt å gjøre uten å ha prøvd først. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
flisespikker
|
Jeg mistolket kanskje, men oppfattet at hun mente kakemiks var noe som skulle brukes i stedet for mel i en vanlig oppskrift? Det tror ikke jeg at jeg heller ville testet ut kvelden før et selskap. (Men å bruke en ferdig, glutenfri kakemiks kunne jeg godt gjort. Slike skal det mye til å mislykkes med.
![]() |
#67 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#68 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Vi har allergier i familien som er inkompatible, så jeg er godt vant til problemstillingen.
![]() |
#69 |
villende
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Jeg syns vel egentlig aldri man kan forvente at man skal kunne spise alt i et selskap, om det dreier seg om religion, allergi eller smak. Men jeg syns man kan forvente at maten tilpasses noe, og at vertskapet klarer å sette sammen en meny som tilfredsstiller alle behov. Når det gjelder egge- og/eller glutenallergi syns jeg det greieste er å sjekke hva den allergiske foretrekker. Da er det ikke nødvendigvis noe poeng å gi denne valg, hvis man klarer å tilpasse "favoritten". Jeg har f.eks. en allergiker i familien som mye heller vil ha bløtkake/marsipankake enn sjokoladekake, hvilket betyr at det er bløtkaken/marsipankaken som må være eggefri, ikke sjokoladekaken. H*n blir mye mer fornøyd hvis jeg lager bløtake uten egg enn hvis jeg har tre andre alternativer uten egg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Jeg syns ikke akkurat det er så tiltak å lage en sånn kakemiks kake altså. Det tar fem minutter, og ikke koster det mye heller. Hvis ingen andre vil ha kaka (jeg syns de er ganske gode, jeg), kan man jo sende restene med allergikeren hjem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
flisespikker
|
Jepp.
![]() |
#72 |
etterpåklokest
|
Det er jo kjempefint om du baker egge-og melkefrie kaker fra grunnen av dersom guttene mine kommer i bursdagsbesøk til deg. Men for de som ikke får til det (jeg synes eggefrie kaker er vanskelige og få til bra) er kakemikser et strålende alternativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
villende
|
Det er jeg enig i. Men jeg kan legge til at det egentlig bare er en vanesak å få eggefri kaker gode, altså. De blir ikke like luftige, men de kan faktisk bli vel så gode fordi de gjerne er ganske saftige. B.m. visste ikke at det gikk an å bake med egg før jeg var godt voksen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Passiv
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Hmm... Mine barn liker å ha bursdag andre steder enn hjemme, type Lekeland o.l. Der må man kjøpe mat og det er vel ikke så mange alternativer å velge mellom. Om de er spesielt allergivennlige vet jeg heller ikke. Det er type pizza, hamburger, pølse, sjokoladekake, muffins, is... Jeg vet om ett sted det er lov å ha med medbragt kake, men mat må man kjøpe uansett. Hittil har vi ikke hatt allergiske gjester så jeg har ikke tenkt noe særlig på dette med maten. Men neste gang kommer vi til å invitere en som er allergisk mot både egg og melk og flere ting. Det blir jo veldig leit om det ikke er mulig å få kjøpt noe hun kan spise og medbragt heller ikke er lov. |
![]() |
![]() |
#75 |
Glamorøs
|
Godt poeng. Hvis min sønn av en eller annen grunn ikke kunne spise kake, hadde det ikke hjulpet med gele, siden han syns det er grusomt. Så det er lurt å snakke med foreldrene til alergikeren og finne ut hva man kan lage i felleskap.
![]() |
#76 |
etterpåklokest
|
Jo, jeg må nok bare øve. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?Kakemix er fine greier - og de koster ikke stort heller så jeg syns ikke det er noe problem å smekke sammen en slik selv om det bare blir spist et halvt stykke av den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
#79 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?@konsulenten: I et slikt tilfelle ville jeg tatt kontakt med stedet på forhånd og forklart situasjonen - jeg ville jo trodd at de ville godtatt medbrakt da. Ellers kunne de risikere å få veldig dårlig rykte og miste masse kunder. Det kunne du jo være så vennlig å minne dem på, også, om det ble nødvendig.
![]() |
#80 |
Bør lage seg en tittel selv
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|