|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?
Jeg satt litt som et spørsmålstegn da jeg hørte denne debatten, for jeg tror nemlig at man kan ta kontakt direkte med sykehuset om man ønsker det. Hvertfall kunne man det da jeg jobbet på helsestasjon for ungdom for noen år siden. Men det er (som du sikkert skjønner) ikke bare henvisningen det er snakk om, det er også samtale og praktisk hjelp til å finne frem i systemet.
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Akkurat det er litt dust. Akkurat som om navnetrekket på den begjæringen om svangerskapsavbrudd betyr noe som helst. Men ok, jeg skjønner ikke denne reservasjonsretten. Det er og blir strutsing for min del. Hva er forskjellen på å lede dem rett til punkt c istedenfor å lede dem til b som leder dem til c? Liksom.
|
|
|
#3 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Tvinges ut av legeyrket?"Hvis jeg klarer å utsette det i noen uker, eller få vedkommende til å skamme seg fordi jeg ikke vil være med på det, så redder jeg kanskje et barn."
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Henvise til kunstig befruktning.
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror man må ha henvisning for å komme inn på fertilitets klinikkene? Type st.olavs og risken feks. Og skal man på gyn må man jo ha henvisning. Men henvisning til gyn og utredning på gyn fikk jeg før felles ekteskapslov kom også...
|
|
|
|
#6 |
|
rakkarpus
|
Hva mener du med setningen "Lesbiske som vil ha befruktning er da ikke syke"?
|
|
|
#7 |
|
Mother of Dragons
|
For en del problemstillinger så har fastlegen en viktig portvaktfunksjon, for å hjelpe til med å fordele ressursene i spesialisthelsetjenesten mest mulig hensiktsmessig. Men når det gjelder abort, sterilisering og en del slike problemstillinger så kan det neppe være særlig viktig. Da burde det være sånn at folk kunne henvende seg direkte til spesialisthelsetjenesten.
|
|
|
#8 |
|
can-jur
|
Det er vel ingen tvil om at for de kvinnene (pussig nok gjelder dette bare kvinner) kan det medføre en stor belasting. Jeg var faktisk ikke klar over at leger kunne reservere seg mot å henvise og kjenner at jeg er dypt sjokkert.
|
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Jada, jeg er ikke uenig i det. Jeg bare tenkte på at det å diskutere praktiske ordninger og det å diskutere prinsippet er to ganske forskjellige ting. Men man kan gjerne gjøre dem parallelt, såklart.
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Jeg er enig med deg i dette. Man bør ikke ha fastleger som reserverer seg mot såpass vanlige deler av jobben av samvittighetsgrunner. Imidlertid synes jeg dette ikke bare er et spørsmål om hva reglene bør være, men også om hvordan de endres. Altså hvordan arbeidsgiver oppfører seg når de ønsker at premissene skal endres. Det finnes ingen yrkesgrupper som over natten får endret arbeidsoppgavene sine til å medføre oppgaver de av en eller annen grunn finner etisk uforsvarlig med beskjed om å selge praksisen og si opp dersom de ikke finner seg i det. Jeg synes derfor det er sentralt hvordan denne reservasjonsretten har vært praktisert til nå. Hvis dette er noe disse legene har i sin avtale tenker jeg at det må reforhandles, evt med en eller annen overgangsordning eller at man aksepterer det for et fåtall leger dersom problemet egentlig ikke er så stort. Hvis dette har vært noen under-bordet-greier tenker jeg at man kan gjøre slik det har blitt nå at man presiserer hva reglene er og at de må følges, så får det heller bli saker dersom noen ikke utøver god praksis.
|
|
|
#11 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg ikke sikker på at er riktig; jeg kan godt se for meg at det er en god del arbeidstakere i Norge som i praksis, om enn ikke direkte og tydelig uttalt på denne måten, er stilt overfor akkurat en slik problemstilling i forbindelse med flytting av funksjoner og arbeidsoppgaver til arbeidstakere i, eller fra, lavkostland, der dette kan oppfattes som sosial dumping. Og det innebærer, slik jeg ser det, flere etiske dillemmaer som er vanskeligere enn det disse fastlegene blir stilt overfor. |
|
|
|
![]() |
|
|