Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tvinges ut av legeyrket?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-12, 14:49   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes kanskje det er litt drastisk å si opp en fastlegeavtale ut i fra at man ikke vil skrive under på et dokument for to relativt sjeldne problemstillinger. Jeg tenker kanskje heller at henvisningsgreia er litt rar og det debatteres jo om abort og behandling av lesbiske er noe fastleger skal ha noe å gjøre med i det hele tatt. Finnes det gode grunner for at ikke abortsøkende kvinner skal kunne få ta kontakt direkte med sykehuset? På små steder kan det være helt andre ting enn reservasjonsrett som gjør at det er vanskelig for en abortsøkende pasient å få hjelp til en slik henvisning.

Jeg satt litt som et spørsmålstegn da jeg hørte denne debatten, for jeg tror nemlig at man kan ta kontakt direkte med sykehuset om man ønsker det. Hvertfall kunne man det da jeg jobbet på helsestasjon for ungdom for noen år siden. Men det er (som du sikkert skjønner) ikke bare henvisningen det er snakk om, det er også samtale og praktisk hjelp til å finne frem i systemet.

Gammel 20-02-12, 14:58   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veiledningen har man vel ingen reservasjonsrett på. Jeg har oppfattet at det handlet om å skrive under på henvisning.

Akkurat det er litt dust. Akkurat som om navnetrekket på den begjæringen om svangerskapsavbrudd betyr noe som helst. Men ok, jeg skjønner ikke denne reservasjonsretten. Det er og blir strutsing for min del. Hva er forskjellen på å lede dem rett til punkt c istedenfor å lede dem til b som leder dem til c? Liksom.

Gammel 20-02-12, 15:02   #3
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

"Hvis jeg klarer å utsette det i noen uker, eller få vedkommende til å skamme seg fordi jeg ikke vil være med på det, så redder jeg kanskje et barn."

Faktisk quote, faktisk lege.

Gammel 20-02-12, 16:53   #4
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Hvis jeg var lesbisk og ønsket barn lurer jeg også veldig på hva fastlegen min kunne ha bidratt med.

Henvise til kunstig befruktning.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 19:56   #5
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Er ikke dette strengt tatt et forsinkende mellomledd? Hva bidrar legen med faglig i dette leddet. Kompetansen på dette området er ikke skyhøy hos en del fastleger. Hva er i veien for at slikt må kunne tas uten henvisning. Lesbiske som vil ha befruktning er da ikke syke.

Jeg tror man må ha henvisning for å komme inn på fertilitets klinikkene? Type st.olavs og risken feks. Og skal man på gyn må man jo ha henvisning. Men henvisning til gyn og utredning på gyn fikk jeg før felles ekteskapslov kom også...

Til privat klinikker trenger man ikke henvisning.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 20:01   #6
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Er ikke dette strengt tatt et forsinkende mellomledd? Hva bidrar legen med faglig i dette leddet. Kompetansen på dette området er ikke skyhøy hos en del fastleger. Hva er i veien for at slikt må kunne tas uten henvisning. Lesbiske som vil ha befruktning er da ikke syke.

Hva mener du med setningen "Lesbiske som vil ha befruktning er da ikke syke"?

Å få prevensjon er jo noe man må til lege for å få, men man er jo ikke syk i alle tilfeller man går til lege?

Gammel 20-02-12, 20:18   #7
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prevensjon er noe som kan gjøre en syk. Prevensjon som har liten risiko er reseptfritt ( kondomer).
Jeg lurer veldig på hva som er så viktig med mellomleddet som fastlegen er i forhold til assistert befruktning for friske kvinner?

Jeg opplevde det som sagt ganske meningsløst å koble inn fastlegen da jeg skulle steriliseres. Man må jo uansett gjennom grundig kontroll hos gynekolog hvor alle spørsmål blir tatt opp. Fastlegens oppgave var bestillingen, noe jeg tenker at man godt kan gjøre selv.

For en del problemstillinger så har fastlegen en viktig portvaktfunksjon, for å hjelpe til med å fordele ressursene i spesialisthelsetjenesten mest mulig hensiktsmessig. Men når det gjelder abort, sterilisering og en del slike problemstillinger så kan det neppe være særlig viktig. Da burde det være sånn at folk kunne henvende seg direkte til spesialisthelsetjenesten.

Gammel 20-02-12, 15:42   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmål om man trenger henvisning i det hele tatt er jo da ganske relevant.
Å si opp den ene av en kommunes to fastleger fordi den ene ikke vil skrive under på en henvisning som kanskje ikke trengs virker på meg litt i overkant. Tatt i betraktning hvor vanskelig det er å si opp en fastlegehjemmel for ganske alvorlige saker så virker det enda mer merkelig.

Det er vel ingen tvil om at for de kvinnene (pussig nok gjelder dette bare kvinner) kan det medføre en stor belasting. Jeg var faktisk ikke klar over at leger kunne reservere seg mot å henvise og kjenner at jeg er dypt sjokkert.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 12:51   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det er et praktisk argument, men praktiske løsninger kan kanskje være like så greie som å blåse opp prinsipper og lage større sak ut av det enn det er.

Jada, jeg er ikke uenig i det. Jeg bare tenkte på at det å diskutere praktiske ordninger og det å diskutere prinsippet er to ganske forskjellige ting. Men man kan gjerne gjøre dem parallelt, såklart.

Jeg har heller ikke problemer med å skjønne at noen leger kan ha problemer med å henvise til abort eller på annen måte "delta" i en abort. Men jeg synes at dersom de mener at de ikke kan dette, så bør de ikke ha fastlegeansvar.

Gammel 21-02-12, 13:13   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jada, jeg er ikke uenig i det. Jeg bare tenkte på at det å diskutere praktiske ordninger og det å diskutere prinsippet er to ganske forskjellige ting. Men man kan gjerne gjøre dem parallelt, såklart.

Jeg har heller ikke problemer med å skjønne at noen leger kan ha problemer med å henvise til abort eller på annen måte "delta" i en abort. Men jeg synes at dersom de mener at de ikke kan dette, så bør de ikke ha fastlegeansvar.

Jeg er enig med deg i dette. Man bør ikke ha fastleger som reserverer seg mot såpass vanlige deler av jobben av samvittighetsgrunner. Imidlertid synes jeg dette ikke bare er et spørsmål om hva reglene bør være, men også om hvordan de endres. Altså hvordan arbeidsgiver oppfører seg når de ønsker at premissene skal endres. Det finnes ingen yrkesgrupper som over natten får endret arbeidsoppgavene sine til å medføre oppgaver de av en eller annen grunn finner etisk uforsvarlig med beskjed om å selge praksisen og si opp dersom de ikke finner seg i det. Jeg synes derfor det er sentralt hvordan denne reservasjonsretten har vært praktisert til nå. Hvis dette er noe disse legene har i sin avtale tenker jeg at det må reforhandles, evt med en eller annen overgangsordning eller at man aksepterer det for et fåtall leger dersom problemet egentlig ikke er så stort. Hvis dette har vært noen under-bordet-greier tenker jeg at man kan gjøre slik det har blitt nå at man presiserer hva reglene er og at de må følges, så får det heller bli saker dersom noen ikke utøver god praksis.

Gammel 21-02-12, 13:50   #11
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det finnes ingen yrkesgrupper som over natten får endret arbeidsoppgavene sine til å medføre oppgaver de av en eller annen grunn finner etisk uforsvarlig med beskjed om å selge praksisen og si opp dersom de ikke finner seg i det.

Det er jeg ikke sikker på at er riktig; jeg kan godt se for meg at det er en god del arbeidstakere i Norge som i praksis, om enn ikke direkte og tydelig uttalt på denne måten, er stilt overfor akkurat en slik problemstilling i forbindelse med flytting av funksjoner og arbeidsoppgaver til arbeidstakere i, eller fra, lavkostland, der dette kan oppfattes som sosial dumping. Og det innebærer, slik jeg ser det, flere etiske dillemmaer som er vanskeligere enn det disse fastlegene blir stilt overfor.

Ben "right to work" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.