Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Båndtvang og ulven i Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 11:19   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Båndtvang og ulven i Oslo

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Ja! Og kritisk skal man som jeg skrev være. Men det grenser nesten til skylapper, om du konsekvent avviser alt som står i lenkene, sånn jeg ser det. Jeg forstår folk blir engstelige for ungene sine. Og hundene, så klart. Du har ikke forståelse for det, om jeg har forstått deg riktig. Så enkelt?

Nei, du har ikke forstått meg riktig.

Teskje, så du skal slippe å lese alt sammen på nytt igjen, uten å ha bestemt deg for hva du mener at jeg mener:

• Jeg skjønner at man blir redd
  • Jeg vet at hunder og andre dyr blir tatt
  • Jeg vet at mennesker har blitt angrepet
  • Jeg syns man bør ta visse konsekvenser av hvor man bor og passe bedre på
  • Jeg syns ikke det er gode nok argumenter for at ulven skal utryddes

Jeg har for øvrig både bodd og har familie som fremdeles bor i distrikter med både ulv og bjørn, som er uenige med deg. Det er også flere i denne tråden.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 11:27   #2
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig delt ift rovdyrdebatten. Jeg fascineres av rovdyrene og ønsker dem som en del av norsk fauna. Samtidig ser jeg konflikten mellom husdyrhold i større og større områder i Norge og synes ikke den er så enkel å løse som enkelte i denne tråden mener.

Hvis utviklingen fortsetter, er det ikke lenge til det er etablerte ulveflokker i områder der jeg går på ski alene og sammen med ungene. Jeg merker at det skremmer meg.

Jeg er der nå at jeg ikke ønsker en økning i antall rovdyr eller utbredelse enn det vi har i dag, og jeg ønsker også en strengere håndhevelse av rovdyrsonene vi har nå, dvs økt/raskere jakt i områder der det ikke skal være rovdyr.

Gammel 07-03-12, 11:30   #3
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, du har ikke forstått meg riktig.

Teskje, så du skal slippe å lese alt sammen på nytt igjen, uten å ha bestemt deg for hva du mener at jeg mener:

• Jeg skjønner at man blir redd
  • Jeg vet at hunder og andre dyr blir tatt
  • Jeg vet at mennesker har blitt angrepet
  • Jeg syns man bør ta visse konsekvenser av hvor man bor og passe bedre på
  • Jeg syns ikke det er gode nok argumenter for at ulven skal utryddes

Jeg har for øvrig både bodd og har familie som fremdeles bor i distrikter med både ulv og bjørn, som er uenige med deg. Det er også flere i denne tråden.

Når jeg har spørsmålstegn på slutten, betyr det at det er et spørsmål. Ikke at jeg har bestemt meg for noe. Tror det er ganske vanlig bruk av spørsmålstegn. Men hva vet jeg, som trenger det inn med teskje.

Jeg er ikke sur altså, klarte bare ikke la være.

Fått med meg at det er noen (alle?) som er uenige med meg i denne tråden. Helt greit det, så lenge en er noenlunde høflige mot hverandre.

Gammel 07-03-12, 11:26   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske stor forskjell på å synes at man bør ta forholdsregler når man er i områder med bjørn/ulv til å ønske dem utryddet.

Det er observert ulv nær hytta vår ved mange anledninger. Men det er langt mer grevling og elg. Egentlig tror jeg dyrene i sistnevnte kategori kan være like farlige for ungene hvis de er alene i skogen. Og jeg ønsker ikke de utryddet heller.

Gammel 07-03-12, 11:47   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg så denne fyren på tv i går. Der han slapp løs den siste bikkja også. Himmel, for en dust.

Forøvrig er jeg ikke så redd ulv. Men orm. Eller mark.

Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 11:50   #6
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ulv eller ikke ulv har da hatt langt styggere diskusjoner enn denne. Dette er et tema som er kjent for å vekke mye følelser, særlig blandt de som må forholde seg til ulv i forhold til husdyrhold. Jeg er for ulv, vi har bosatt oss i et område nær skogen og må leve med det. Her finnes hoggorm, :grøss: noe jeg personlig er mye reddere for enn ulven, rev som tar katter og elg som svimer rundt ruset på råtne epler. Og nå også ulv. Men det preger jo ikke hverdagen, man kan jo ikke gå å være redd for slikt?

Vi er fryktelig glad i både hunden og våre to katter, men om noe skulle skje de så kan det jo like gjerne være en bil eller et menneske som liker å plage dyr. Sistnevnte er noe av det jeg frykter mest i forhold til dyrene våre, og ikke helt uten grunn. Rovdyr finnes og lever blandt oss.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 11:54   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager at jeg snillet deg, United, men jeg setter ikke spesielt pris på å bli tillagt meninger eller bli beskyldt for å ikke være oppriktig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:37   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ene høna og hanen til svigers ble og drept av løshund, på deres eget tun, da hundeeiers rett til å la hunden fly som den ville, tydeligvis trumfet svigers rett til å la hønene trippe rundt på tunet. Og som svigers sier, det er et valg de tar, å la hønene gå løse om dagen, kommer reven eller hauken og tar ei høne er det slik naturen er. Hundeeier, derimot, måtte pent kjøpe ny hane til svigers.

(De hønene er bra bortskjemte, de nekter gå ut av hønsehuset om ikke porten til hønsegården står på vidt gap. )

Gammel 07-03-12, 13:44   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også sparket en løs hun, sånn til den som innrømmet det her oppe. Eller, vippet den bort med foten, er kanskje mer riktig. Den hang fast i ankelen min, så det var ikke så lett å fjerne den på annen måte. Og jeg det var tredje eller fjerde gangen den var i beina mine og nappet meg i buksebeinet. Første 2-3 gangene var jeg relativt høflig og vennlig da jeg ba eieren om å rope inn hunden, siste gangen var jeg IKKE det. Da var svaret "jamen, det er jo berre ein kvelp! Den må jo få springe frå seg!!"

Jatta.

Gammel 07-03-12, 13:46   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har sluppet å sparke noen hund. Men jeg har ropt og gjort klart at jeg akter å sparke inn skallen på opptil flere hunder i mitt liv, ja. Og ment det.

Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:48   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir såpass opprørt av løse hunder og vettløse idiotmøkkahundeeiere at hadde jeg kjent en ulv så hadde idiotmøkkahundeeiere og kjøterne deres vært mitt heteste middagstips.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 21:51   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg blir såpass opprørt av løse hunder og vettløse idiotmøkkahundeeiere at hadde jeg kjent en ulv så hadde idiotmøkkahundeeiere og kjøterne deres vært mitt heteste middagstips.

Det jeg har vært mest enig i hittil i tråden. *grønnprikker*

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:50   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 07-03-12, 21:25   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hattifnatten (og Floksa) er inne på noe, altså. De reelle alternativene i mange områder er ikke sau med eller uten gjerde/gjeting, det er sauedrift eller ikke sauedrift. Og for mange dermed at de kan bo der de bor, eller ikke gjøre det. Og å legge ned sauedrift i område etter område, etter hvert som ulvestammene får økt utbredelse, det får konsekvenser for landskap og bosetning. Og det kan man selvsagt mene er en pris verdt å betale for å beholde en livskraftig ulvestamme. Men man kan ikke late som om det ikke er det som er konsekvensen.

Gammel 07-03-12, 22:28   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hattifnatten (og Floksa) er inne på noe, altså. De reelle alternativene i mange områder er ikke sau med eller uten gjerde/gjeting, det er sauedrift eller ikke sauedrift. Og for mange dermed at de kan bo der de bor, eller ikke gjøre det. Og å legge ned sauedrift i område etter område, etter hvert som ulvestammene får økt utbredelse, det får konsekvenser for landskap og bosetning. Og det kan man selvsagt mene er en pris verdt å betale for å beholde en livskraftig ulvestamme. Men man kan ikke late som om det ikke er det som er konsekvensen.

Om man bare skal lese to settninger i denne debatten, så bør det være disse to.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 21:54   #16
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Det er jo også veldig stor forskjell på områder der det tradisjonelt har vært mye rovdyr, og områder der det ikke har vært det.

Er forresten ulv som tar sau et spesielt stor problem? Jeg trodde egentlig gaupe, jerv og bjørn var større problem enn akkurat ulven, men vet ikke helt hvor jeg har det fra.

Det har visst vært forsket en del på dette med sau og rovdyr, og det viser seg at de sauerasene som er vanlig i dag er avlet frem med tanke på andre egenskaper enn å passe seg for rovdyr. I prosessen har flukt-instingket forsvunnet, sånn at sauer faktisk ikke flykter, varsler, samler seg eller tar seg av lammene sine på en måte som er hensiktsmessig når de utsettes for trussel. Disse egenskapene finner man fortsatt i en del av de gamle sauerasene, og en mulig løsning vil derfor kunne være å velge andre saueraser. Men dette har jo en pris, f.eks mindre kjøttproduksjon, så det er jo ikke uproblematisk.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:31   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig i det, Floksa. Men jeg liker likevel ulv, sau og hund. I den rekkefølgen.

Gammel 07-03-12, 22:38   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Enig i det, Floksa. Men jeg liker likevel ulv, sau og hund. I den rekkefølgen.

Det er ingenting iveien for å være pro rovdyr og enig i det Polyanna skriver.
Men i en rovdyrdebatt bør man ha meninger tuftet på kunnskap både om det man uttaler seg om og om konsekvensene av de meningene man har.
Vanligvis er kunnskapsnivået her inne svært høyt. Jeg har ikke følt riktig at nivået ligger der akkurat i denne debatten. Synseføling synes jeg hører hjemme i bildetråder........

Gammel 08-03-12, 00:06   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg for min del har ikke sagt så mye, men jeg er som sagt enig i det du og Polyanna skriver, selv om jeg ikke også synes vi trenger de ulvene vi har.

Jeg synes det kan være en fordel med kunnskap om både årsak og konsekvens i alle debatter, rovdyrdebatter kommer da ikke i en særstilling.

Gammel 09-03-12, 09:34   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Så effektivt har jeg aldri sett en rovdyrdebatt bli punktert før.

Du store

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.