Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-06, 18:34   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere om å velge kirken på grunn av tradisjon?

Ja, for kristne kanskje. Ikke-kristne gir faen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 18:45   #2
Sulphur
Plæstic pusher

Sulphur sin avatar

Sulphur er litt kulSulphur er litt kul
Standard

Du lover jo noe du ikke har tenkt til å holde. Hvor hyklersk er ikke det?

Sulphur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 19:01   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, for kristne kanskje. Ikke-kristne gir faen.

Jeg er ikke kristen, men har allikevel respekt for andres tro, og jeg føler ikke at det riktig av meg å benytte meg av deres seremonier bare fordi jeg syns de er penere/sånn har vi alltid gjort osv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 19:05   #4
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er ikke kristen, men har allikevel respekt for andres tro, og jeg føler ikke at det riktig av meg å benytte meg av deres seremonier bare fordi jeg syns de er penere/sånn har vi alltid gjort osv.

Helt enig med deg.
Denne ikke-kristne gir ikke faen.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 19:16   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er riktig for deg, Glitter, fordi du er ateist, hvis jeg har skjønt det riktig. Men er det nødvendigvis også tilfelle for alle andre som ikke kaller seg kristne? Det er et stort spekter fra aktiv kristen til ateist.

Jeg mener ikke at du dømmer dem, det er ikke det dette går på. Men kan du ikke skjønne at andre kan ønske disse seremoniene uten å være hverken troende eller hyklersk?

Jeg for min del har vært aktivt troende, og er nå ikke det lenger. Jeg velger å ikke døpe barna mine, og kommer ikke til å gifte meg i kirken igjen. Men jeg ville aldri kalle det hyklersk av mine søstre å gjøre det, selv om de aldri har vært aktive kristne.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 20:23   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg mener ikke at du dømmer dem, det er ikke det dette går på. Men kan du ikke skjønne at andre kan ønske disse seremoniene uten å være hverken troende eller hyklersk?

Jeg dømmer nok litt.

Fordi jeg syns faktisk det er hyklersk når man døper barna sine, uten å i det hele tatt ønske å oppdra barna sine i den kristne tro. Jeg syns det er snodig når folk bestemmer seg for å døpe barna sine, og klager over at presten snakker for mye om Gud og Jesus. Jeg syns det er feil at noen velger å gifte seg i en kirke, kun fordi den er pen og står til kjolen. Jeg syns dåp, konfirmasjon og bryllup er seremonier som fortjener respekt og gjennomtanke.

Jeg skjønner at det er mye mellom superkristen og ateist, og har man en eller annen tvil eller tanke langt bak i hodet om at det kanskje er en Gud, så selvfølgelig, go ahead! Men da syns jeg man bør følge det opp litt også.

Gammel 03-10-06, 09:53   #7
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det er feil at noen velger å gifte seg i en kirke, kun fordi den er pen og står til kjolen. Jeg syns dåp, konfirmasjon og bryllup er seremonier som fortjener respekt og gjennomtanke.
.

Noen gifter seg nok i kirken pga kjolen, men det gjelder nok langt fra alle. Av de som velger en vielse i kirken altså.
For meg f.eks så synes jeg tinghuset er en sånn hastverkløsning.
(noen den selvfølgelig ikke er, men for meg fremstår den som ikke et alternativ) Men skulle jeg giftet meg flere ganger vil jeg valgt tinghuset.

Selv om man ikke er kristen så tenker man selvfølgelig igjennom sermoniene og tar en gjennomtenkt valg.
Men om mine tanker bak valget og hvorfor jeg gjør det kan nok være av grunner andre ikke er enige i og ikke synes er bra nok. Men for å være ærlig det gir jeg blanke i. Mitt liv og mine valg.
Og det at man lar barnedåp og vielser foregå i kirken selv om man ikke er kristen mener jeg viser at vi faktisk har stor respekt for sermoniene.
Det er sermonier som betyr noe for en og derfor vil ha de.

Gammel 03-10-06, 10:02   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Noen gifter seg nok i kirken pga kjolen, men det gjelder nok langt fra alle. Av de som velger en vielse i kirken altså.

Det var derfor jeg skrev noen. Ikke alle.

Det er sermonier som betyr noe for en og derfor vil ha de.

Men jeg skjønner ikke at en seremoni man ikke tror på, ikke akter å følge opp og i tillegg forarger det at det blir snakket om Gud og Jesus kan bety noe for en. Hva er det som betyr noe da?

Kanskje jeg bare er en svært lite tradisjonsbundet person, men for meg er det helt snodig.

En ting til; hvorfor er Tinghuset hastverksløsning? Og hvis det er det, hvorfor ville du allikevel valgt det hvis du skulle giftet deg flere ganger?

Gammel 03-10-06, 11:54   #9
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det var derfor jeg skrev noen. Ikke alle.

Men jeg skjønner ikke at en seremoni man ikke tror på, ikke akter å følge opp og i tillegg forarger det at det blir snakket om Gud og Jesus kan bety noe for en. Hva er det som betyr noe da?

Kanskje jeg bare er en svært lite tradisjonsbundet person, men for meg er det helt snodig.

En ting til; hvorfor er Tinghuset hastverksløsning? Og hvis det er det, hvorfor ville du allikevel valgt det hvis du skulle giftet deg flere ganger?

Nå var ikke hastverkløsning ordet jeg egentlig var ute etter, prøvde å forklare det i setningen etter, hvor jeg skrev at jeg viste at det ikke var det.
Grunnen til at jeg ville valgt det om jeg skulle giftet meg på nytt er fordi jeg føler det er feil for meg å stå og love å elske å ære noen til døden skiller oss ad, når jeg da allerede hadde gjort det engang og det ikke hadde skjedd.

Når det gjelder snakkom Gud og Jesus kan jeg bare prate på egen egne og det har aldri irritert meg. Men de gangene presten har vært på hjemmebesøk hos oss i forbindelse med dåp har ikke vært hovedtema.

Selvfølgelig har det blitt snakk om det og vi har fortalt ærlig hvor vi står, og presten har hatt respekt for det og syntes det var fint at vi alikevel valgte å døpe våre barn.

Men de fleste av oss, kristen eller kristne lever jo til en viss grad etter deler av det som står i bibelen.
De 10 bud er jo noe de fleste av oss følger og synes er bra.
Så selv omman ikke tror at det finnes en Gud og en Jesus, så forkaster jeg ikke alt som står i bibelen, men jeg sluker heller ikke alt rått for å si det på en annen måte.

Gammel 03-10-06, 10:38   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi valgte, nesten til min egen overraskelse, kirkelig dåp selv om vi ikke er kristne. Jeg er ikke engang medlem av statskirken.

Vi gikk mange runder på det, og endte faktisk med å gjøre det mest av hensyn til den øvrige familien. De er jo glade i barna de også, og mange har et veldig sterkt forhold til dåp, og ville blitt regelrett ulykkelige om vi ikke døpte. Mens det for meg er hipp som happ hvor vi feirer barnet. Det er uansett ikke til SKADE, mener jeg. Jeg hadde IKKE gjort det om det var bare konvensjoner familien forfektet, altså. Men det er oppriktige religiøse følelser som jeg respekterer.

Begge ganger har jeg pratet lenge med presten på forhånd, og vært klar på hvor jeg står. På den måten har jeg ikke følt meg som noen hykler når jeg stod der på dåpsdagen.

(Jeg vil forresten understreke at vi overhodet ikke opplevde press fra familien om dette. Tvert imot ble de overrasket, tror jeg. Tante ringte nesten gråtkvalt av glede og sa "jeg ville ALDRI sagt noe om dere hadde valgt det bort, men nå ville jeg bare ringe og si at jeg ble så glad for at dere vil døpe ham!")

Gammel 03-10-06, 13:00   #11
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sist redigert av Eria : 22-01-07 kl 11:06.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 13:40   #12
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

For det første tror jeg ikke de som velger dåp i kirken gjør det fordi de ikke tør å gjøre noe annet.

Og utfra ditt innlegg får jeg inntrykk av at det irriterer deg fordi du da ikke fikk en vakker og spesiell sermoni til dine barn eller til din vielse.

Sist redigert av Harriet Vane : 22-01-07 kl 20:14.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 14:33   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Og utfra ditt innlegg får jeg inntrykk av at det irriterer deg fordi du da ikke fikk en vakker og spesiell sermoni til dine barn eller til din vielse.

Det var da voldsomt da!

Vet du noe som helst om vielser eller navneseremonier som ikke er i regi av kirken?

Gammel 03-10-06, 15:53   #14
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Det var da voldsomt da!

Vet du noe som helst om vielser eller navneseremonier som ikke er i regi av kirken?

Mine kunnskaper om slike sermonier har ingen ting med mitt svar å gjøre.
Om du leser hva jeg skriver, så vil du se at jeg får inntrykk av at personen som skrev innlegget jeg siterte ikke var fornøyd med de sermoniene de hadde hatt.

Gammel 03-10-06, 15:26   #15
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sist redigert av Eria : 22-01-07 kl 11:01.
Gammel 03-10-06, 15:49   #16
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Nå sa jeg ikke at det var din mening, men at jeg fikk det inntrykket ut fra det jeg leste. Men som alt annet kan man tolke ting forskjellig. Noen reagerte ikke på det du skrev, mens jeg derimot fikk det inntrykket jeg skrev.

Har da langt i fra nektet for at jeg tror mange ville satt pris på et fullgodt ikke-kristent alternativ. Men om du har tolket det slik ved det jeg har skrevet så underbygger jo det bare det jeg skriver først i dette innlegget.

Jeg satt deg heller ikke i noen kategori, men uttrykte kun hvilket inntrykk jeg satt igjen med etter at jeg leste ditt innlegg.

Og jeg vet forskjellen på frustrert og irritert.

Sist redigert av Harriet Vane : 22-01-07 kl 20:14.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 17:06   #17
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Standard

Sist redigert av Eria : 22-01-07 kl 11:01.
Gammel 03-10-06, 15:42   #18
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For det første tror jeg ikke de som velger dåp i kirken gjør det fordi de ikke tør å gjøre noe annet.

Da tror ikke jeg at du har vært tilstede ved en borgerlig vielse. Jeg er borgerlig gift og synes at det var en vakker seremoni, som betydde mye for oss begge.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 15:50   #19
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Da tror ikke jeg at du har vært tilstede ved en borgerlig vielse. Jeg er borgerlig gift og synes at det var en vakker seremoni, som betydde mye for oss begge.

Det hadde ikke noe med hva jeg synes om slike sermonier, men at jeg fikk inntykk at den som skrev innlegget jeg siterte ikke var fornøyd med de sermoniene de hadde.

Gammel 03-10-06, 16:08   #20
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg har sett både borgelige og kirkelige vielser, konfirmasjoner og navnefester/ dåpsseremonier, og jeg synes ikke de borgelige er mindre høytidelige eller vakre, snarere tvert om faktisk

Hadde det vært slik at de var dårlig gjennomført hadde jeg fortått hvorfor så mange uten egentlig tilknyting til kirken velger kirkelige seremonier. Da tenker jeg ikke på de som er usikre, føler en tilknytning til kirken pga oppvekst, sangkor eller hva som helst, men på de som selv sier at de ikke overhodet har noe forhold til kirken og handlingene der. I omgangskretsen min er det mange som ikke reflekterer noe særlig over disse valgene, og det synes jeg er litt pussig. Det å gifte seg, for eksempel, er jo en veldig stor dag for de fleste. Da synes jeg det er rart å bruke mer tankekraft på hvilke farger man skal bruke på pynten enn hvilken seremoni man skal velge.

Jeg spurte nylig en venninne som nettopp døpte datteren sin om hvorfor de valgte å gjøre det. Samtalen var slik at vi kom naturlig inn på emnet altså, det var ikke slik at jeg "anklaget" henne for hverken det ene eller andre Uansett, hun svarte at de hadde egentlig ikke tenkt noe over det, det ble bare slik. Jeg synes det er litt rart å ikke overhodet reflektere litt over slike valg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:19.