Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jentefesten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-12, 22:33   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Jentefesten

Luftslottet har et glimrende poeng, forøvrig. Eller - hun har jo ikke annet enn glimrende poenger, den jenta. Men altså. Jobber heltid.

Jobber man heltid så kan man forsørge seg på ca alle jobber i Norge i dag. Det er ikke sånn at alle kvinner skal like matte og bli ingeniører. Det holder at de i større grad i det minste har en jobb.

Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 22:38   #2
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Luftslottet har et glimrende poeng, forøvrig. Eller - hun har jo ikke annet enn glimrende poenger, den jenta. Men altså. Jobber heltid.

Jobber man heltid så kan man forsørge seg på ca alle jobber i Norge i dag. Det er ikke sånn at alle kvinner skal like matte og bli ingeniører. Det holder at de i større grad i det minste har en jobb.

Det er jo et poeng, men samtidig så vil det vel være sånn at de fleste som jobber deltid vil kunne få en heltidstilling om om ønskelig og da faller vel dette litt bort som argument?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 22:44   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Det er jo et poeng, men samtidig så vil det vel være sånn at de fleste som jobber deltid vil kunne få en heltidstilling om om ønskelig og da faller vel dette litt bort som argument?

Er ikke et av hovedpoengene til sykepleierne at det er et svare kaos av deltidsstillinger og umulig å få full stilling og dermed en lønn de kan leve av?

Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 22:44   #4
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er relativt mange som jobber ufrivillig deltid også. Eg sitt sjølv og ser på stillingsannonser til lærarjobbar, og det er langt fleire 60-80 prosent stillingar som er utlyst enn 100. Og eg veit at sjukepleierforbundet jobber hardt for å redusere bruken av deltidsstillinger for sine medlemmer også. Så nei. Det stemmer ikkje nødvendigvis at dei fleste som jobber deltid kan få eg ein heiltidsstilling. Mange må ta til takke med deltid og vikarjobbing på arbeidsplassen, for å få seg jobb.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 22:50   #5
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det er relativt mange som jobber ufrivillig deltid også. Eg sitt sjølv og ser på stillingsannonser til lærarjobbar, og det er langt fleire 60-80 prosent stillingar som er utlyst enn 100. Og eg veit at sjukepleierforbundet jobber hardt for å redusere bruken av deltidsstillinger for sine medlemmer også. Så nei. Det stemmer ikkje nødvendigvis at dei fleste som jobber deltid kan få eg ein heiltidsstilling. Mange må ta til takke med deltid og vikarjobbing på arbeidsplassen, for å få seg jobb.

Det er et problem om dette er tilfellet. Helt klart enig i det. Når det er sagt, må vi også se på årsaken til at dette kun er et problem ( såvidt jeg vet ihvertfall) i kvinneyrker. Det skyldes nok dessverre at det er mange kvinner som faktisk ønsker deltidsstillinger og så kommer man inn i en ond sirkel

Gammel 17-03-12, 22:53   #6
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et problem om dette er tilfellet. Helt klart enig i det. Når det er sagt, må vi også se på årsaken til at dette kun er et problem ( såvidt jeg vet ihvertfall) i kvinneyrker. Det skyldes nok dessverre at det er mange kvinner som faktisk ønsker deltidsstillinger og så kommer man inn i en ond sirkel

Er det ei kvinne som slutter i frivillig 75% stilling, vil jo den nye stillinga som blir utlyst også vere 75%, så det kan sikkert vere rom for å diskutere årsak-verknad her. Men eg veit at ufrivillig deltid er ein av kampsakane til sykepleierforbundet.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 22:38   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er usikker på om jeg har kvinneyrke eller mannsyrke, der er nemlig vel så mange menn som kvinner på arbeidplassen min. Vel, regner meg at det likevel er et kvinneyrke når alt kommer til alt. Og så er jeg ganske sikker på at jeg har valgt ut fra interesse, altså. Ja, og så ville jeg klart meg helt fint på egen hånd økonomisk.
...Eh, jeg ville iallfall hatt nok penger, men surrete som jeg er, er jeg søren meg ikke sikker på om jeg ville husket å betale alle regninger. :økonomisk avhengig av mannen, men ikke på den tradisjonelle måten:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 23:23   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan godt skjønne at det er tøffere å jobbe natt-dag og hva_har_du om hverandre enn å bare jobbe 8-16, hvorfor er det så vanskelig å skjønne? At det skal være så tøft at et vanlig friskt menneske ikke kan klare det, har jeg vanskeligere for å forstå.

Gammel 17-03-12, 23:25   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men man utdanner seg vel ikke til sykepleier om man er avhengig av å kun jobbe dag?

Eller svitsjer jeg mellom jobbe natt og dag hele tiden selv, så jeg vet at det er en belastning. Men sykepleiere skifter jo gjerne for en uke av gangen. Jeg som er ingeniør og dermed blant arbeidslivets luksusdyr, svitsjer tidvis til natt og tilbake til dag to ganger på en uke, og minimum en. Hver eneste uke sånn ca.

Svar med sitat
Gammel 17-03-12, 23:29   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg har inntrykk at at sykepleiere har en elendig fagforening, ja. Obviously- hvem gidder vel å bruke en viss prosent av lønna på fagforeningskont. til hobbyen sin.

Gammel 17-03-12, 23:37   #11
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg har inntrykk at at sykepleiere har en elendig fagforening, ja. Obviously- hvem gidder vel å bruke en viss prosent av lønna på fagforeningskont. til hobbyen sin.

Ble ikke Mannlig Norsk Sykepleierforening stiftet fordi jentene ikke var tøffe nok til å presse på når det kom til bl.a. lønn??

Gammel 17-03-12, 23:53   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Ble ikke Mannlig Norsk Sykepleierforening stiftet fordi jentene ikke var tøffe nok til å presse på når det kom til bl.a. lønn??

Aldri hørt om...

Gammel 17-03-12, 23:58   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Løve70:Eller som finner seg i forbaska mye tull, men ikke tør å gå fra mannen fordi de faktisk ser konsekvensene. :vet om noen av den typen også:

Gammel 18-03-12, 00:01   #14
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Løve70:Eller som finner seg i forbaska mye tull, men ikke tør å gå fra mannen fordi de faktisk ser konsekvensene. :vet om noen av den typen også:

Ja, det er også et meget godt poeng Og hvor er friheten til å velge da?

Gammel 18-03-12, 00:04   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Dette var litt av en svartmaling. Du mener altså at alle kvinner som har redusert arbeidstid (det er forøvrig sjelden man er hjemmeværende til barna er i tenårene, for de aller fleste er det snakk om tiden før skolealder) aldri vil kunne ha en økonomi som tilsier mer enn "sokkelleilighet uten soverom"?

Og så lurer jeg litt på det voldsomme behovet for å opplyse hjemmeværende kvinner om at de er rett på vei mot en tilværelse i "sokkelleilighet uten soverom". Hvorfor dette behovet for å blande seg inn i andres liv og valg på den måten? Jeg er sikker på at om hjemmeværende mødre hadde startet en tråd for å opplyse fulltidsarbeidende kvinner om konsekvensene av dette valget, hvor mye dårligere tilknytning deres barn har (for ikke å snakke om større fare for å få atferdsproblemer) fordi de er i barnehage mer enn de har våkentid med foreldrene sine, og at de ofrer tid med barna for å ha stort hus, bil og to ukers chartertur til Hellas hver sommer, da hadde det blitt ramaskrik her på forumet.
Jeg vil igjen påpeke at jeg ikke har kritisert noen for hvordan de har valgt å leve livet sitt. Kritikken i denne tråden har utelukkende gått mot mødre med redusert arbeidstid. Jeg skulle virkelig ønske vi kunne la folk få velge sine egne liv i stedet for å tro at en selv sitter på fasiten. Jeg synes faktisk det er en ganske arrogant holdning å insinuere at alle som har valgt annerledes enn en selv umulig kan vite nøyaktig hva de går til.

Jeg ser gjerne at du dokumenterer eller utdyper påstanden om dårligere tilknytning hos barn med arbeidende foreldre. Ta gjerne med dette med adferdsproblemer er du grei.

Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 00:08   #16
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Standard

Jeg ser gjerne at du dokumenterer eller utdyper påstanden om dårligere tilknytning hos barn med arbeidende foreldre. Ta gjerne med dette med adferdsproblemer er du grei.

Jeg kjente at den der ville jeg ikke en gang kommentere.....

Gammel 18-03-12, 00:09   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kjente at den der ville jeg ikke en gang kommentere.....

Jeg derimot er hjemmeværende for tiden, så jeg tok meg tiden til både tyttebær og sure svar.

Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 00:18   #18
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg skrev ikke noe av dette fordi jeg generelt mener det selv, men for å illustrere et poeng i forhold til hvem som kritiserer hvem. Dog er det verdt å merke seg at de fleste begynner i barnehage ved ett års alder, ved den tiden tilknytningsomsorg er spesielt viktig. Det er forsket altfor lite på de minste barnas hverdag i barnehage. Det er ikke dermed sagt at barnehage er negativt for tilknytning, men jeg, og flere, mener at dette er noe man må være obs på og ta hensyn til ved barnehagestart. Interessant artikkel om emnet: http://www.duo.uio.no/publ/psykologi...xgxrx16.10.pdf

Atferdsproblemer og lange dager i barnehage: http://www.dagbladet.no/dinside/2001/04/20/253420.html (kritisert fordi dette omhandler USA og noen mener Norge visstnok er annerledes, men denne danske studien (og Danmark er et land vi absolutt kan sammenligne oss med) støtter resultatene fra den amerikanske: http://www.sfi.dk/graphics/SFI/Pdf/W...WP-01-2008.pdf

Men igjen, jeg er ikke ute etter å kriitsere noen (og jeg er heller ikke interessert i å gjøre dette til en tråd om hva som er best av barnehage og hjemme med mamma) og dette er ikke mine personlige meninger eller argumenter for hverken det ene eller det andre.

Gammel 18-03-12, 00:27   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Men igjen, jeg er ikke ute etter å kriitsere noen (og jeg er heller ikke interessert i å gjøre dette til en tråd om hva som er best av barnehage og hjemme med mamma) og dette er ikke mine personlige meninger eller argumenter for hverken det ene eller det andre.

Mitt poeng er at debatten handler om dette. Hvorfor( i huleste) er dette fortsatt mammas ansvar?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-12, 00:04   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bai:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.