Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan snakker vi med ungene om rettsaken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-12, 15:39   #61
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan snakker vi med ungene om rettsaken

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er jo fordi barna ikke spør hvorfor i det hele tatt. Storebror hos meg tror jeg ikke forstår at det er noe "mer". Han forstår en bombe, han forstår at mange mennesker ble skutt og at det var veldig galt gjort. Han lurer ikke på noe særlig mer. Hvis han spør skal jeg selvsagt svare. Det er ikke sånn at alle små barn reflekterer spesielt over dette. En seksåring er ikke veldig stor.

Det er klart man ikke komme unna rasismeperspektivet i en lang samtale, men storebror er ikke interessert i en lang samtale. Har i alle fall ikke vært hittil.

Jeg har tenkt litt mer på hva du sier. Man hva tror 6 åringen i sitt hode da lurer jeg på? Det kan da ikke være greit å bare tro at et menneske kan lage en bombe for å drepe mange for så å reise på ei øy for å skyte masse mennesker? Er det ikke da bedre at man faktisk forteller barna hvorfor han gjorde dette? Hvis ikke kan man jo risikere at barn går rundt og tror at dette "bare" er noe mennesker gjør? Det må jo være en fryktelig vond og skremmende tanke. Da er det vel bedre å forklare hvorfor? Selv om det er en "vond" begrunnelse blir det jo en kontekst, og ikke helt random??

Jeg vet ikke, bare synser men jeg sliter med å forstå at det skal være bedre for barna å bare tro at en mann kan gjøre noe slikt uten noen grunn. Det må være forferdelig skremmende for barn tenker jeg men jeg respekterer selvfølgelig at alle vet hva som er best for sitt eget barn.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 15:45   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rett etter bomben la vi vekt på at han ønsket å bombe og drepe de som bestemmer i landet, fordi han var uenig med hva de bestemte. Der og da slo han seg til ro med den forklaringen, men etterhvert syns jeg det har vært naturlig å dra inn rasisme, mye fordi det er aktuelt i nærmiljøets historie. Jeg syns også det er greit å forklare litt om bakgrunnen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 15:50   #63
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Absolutt Tallulah og nå minnet du meg nettopp på et godt eksempel som jo blir veldig nært som er fint å bruke til barn.

Det er jo fryktelig kompliserte greier. Målet for handligene var jo ikke "de han hater" så det er ikke noe logikk i dette overhode for barn. Men hovedbudskapet mitt er vel at vi voksene ikke helt ser omfanget av hvor mye barn hører, ser og plukker opp i hverdagen samme hvor mye vi kontorllerer dette innenfor hjemmets fire vegger. Og med det i bakhode tror jeg det er fint hvis man "oppmuntrer" til at barna lufter vonde og vanskelige tanker hjemme hvor de kan spørre om hva de en måtte lure på.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 15:53   #64
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spurte akkurat 9 åringen om de har snakket noe om dette på skolen. Det hadde de ikke gjort. Jeg åpnet for en samtale om det, men han er ikke opptatt av det. Jeg tror vi i veldig stor grad gjorde oss ferdige med dette i sommer. Vi snakket mye sammen da. Jeg holder fremdeles på at vi ikke snakker om det med mindre de spør om det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:09   #65
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spurte niåringen på mandag om de hadde snakket om det på skolen, enten blant kameratene eller i timen, og det hadde de ikke. Han ble overrasket da jeg sa at rettssaken begynte den dagen - "jeg trodde det var for lenge siden!" sa han. Det er jo ikke så rart, siden Breivik har sittet i fengsel i mange måneder. En dag vi har litt mer tid, skal vi snakke litt om rettssystemet.

Selve problematikken rundt har vi ikke snakket om i det siste, men vi har hatt en del samtaler tidligere. Poden har vært veldig opptatt av hvorfor han gjorde dette, og særlig hva han egentlig mente å oppnå. Begge deler er jo egentlig ganske uklart, så det er vanskelig å svare på, men snakke om det kan man jo gjøre likevel.

Jeg er litt ambivalent på det å si at han er "gal" eller ikke - på den ene side vil jeg helst nyansere oppfatningen av hva "gal" er, og si at folk som feiler noe i hodet eller følelsene sine ikke vanligvis er farlige eller onde, men på den annen side kan jeg ikke ikke si at det er noe alvorlig i veien med en person som kan gjøre slikt. Så jeg har snakket en del rundt akkurat det - at Breivik åpenbart "mangler" eller "feiler" noe, for nesten alle mennesker i verden ville aldri gjort noe slikt. Og så har jeg snakket en del rundt å skille mellom meningene han forfekter og det han har gjort, og sagt at det er mange som mener lignende ting, og jeg mener de tar veldig feil, men at det å mene slike ting ikke betyr at man gjør sånt som Breivik har gjort. At det er uhyrlig og ondt på et helt annet plan enn det å være rasist eller innvandrerfiendtlig. Det er lov til å være f.eks. rasist (og så bør man jo si seg uenig og prøve å bekjempe og overbevise rasister), men det er aldri, aldri lov til å drepe andre bare for å få frem et poeng.

Gammel 18-04-12, 17:30   #66
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg vet ikke, bare synser men jeg sliter med å forstå at det skal være bedre for bare tro at en mann kan gjøre noe slikt uten noen grunn. Det må være forferdelig skremmende for barn tenker jeg men jeg respekterer selvfølgelig at alle vet hva som er best for sitt eget barn.

Jeg tror ikke han tror han gjorde det uten grunn, men jeg tror ikke han lurer på hva grunnen er. Han er rett og slett ikke så interessert. Redd fremstår han på ingen måte ikke.
Han ville nok spurt hvis han lurte. Jeg synes grunnen er veldig kompleks for en førsteklassing, men spør han får han svar.
Jeg tror egentlig han er over middels reflektert til å være akkurat fylt 7. Men jeg tror det hadde vært annerledes om han hadde vært litt eldre da det skjedde og kunnet lese.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 20:19   #67
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ment der var viktig (men sårt og vanskelig, fordi fenomenet jo er så trist, når barna ikke engang tenker i de baner) av en annerledes grunn enn det Lisa trekker frem. Fordi barna her virkelig ikke opplever rasisme i skolegården. Vi lever i et ganske hvitt område, men skolen er mer flerkulturell, og jeg tror det er 7-8 nasjonaliteter i jentas klasse på 13 barn. Men jeg har ikke oppfattet at ungene reflekterer over det, bortsett fra nysgjerrighet rundt hvorfor man har andre farger på huden når man kommer fra forskjellige land. Og at noen av foreldrene snakker annerledes eller ikke norsk i hele tatt.

Så derfor måtte vi jo forklare hva det er. De kan ikke vandre ut i verden og ikke vite det. Men det var så trist, så trist, å forklare at en hel haug med folk mener at yndlingslæreren, halvparten av klassekompisene og hun som var au pairen vår (nå student) ikke burde være her.

Gammel 18-04-12, 21:09   #68
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt må barna få vite hva rasisme er. Men jeg synes ikke det er nødvendig å introdusere det for en 6-7 åring som ikke har kommet borti det ennå. Jeg er i det hele tatt litt klar for å introdusere ting når det faller naturlig. De skal jo ikke vandre LANGT ut i verden ennå akkurat.

Egentlig synes jeg at å introdusere rasisme for første gang ifm ABB høres uendelig vanskelig ut, for det han har gjort handler om uendelig mye mer. Nesten så mye mer at jeg ikke ønsker at barn skal koble rasisme til ham ettersom det vil vise seg at de kommer borti rasisme flere ganger i livet og helst ikke bør tenke ABB hver gang.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-04-12, 18:34   #69
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Barna mine viser ingen tegn til at de har vonde, skremmende tanker i hodet, de er opptatt av å bygge lego, sykle og være sammen med venner og er akkurat som for ett år siden. Rettssaken og diverse rundt den er ikke noe de får noe særlig med seg og etter SuperNytt sin sending er det heller ikke mye respons å få når jeg åpner for å snakke om det.

Jeg ser ingen grunn til å påtvinge informasjon som kan presse fram reaksjoner, tvert imot synes jeg det er en bra ting dersom de ikke blir påvirket av det, men lever sine vanlige liv på vanlig vis.

Saken er fjern for dem, engasjementet var antakelig større den gang de gikk i barnehagen og hadde fattige i uland som tema.

Rasisme, rettssystemet, menneskerettigheter osv kan snakkes om uavhengig av 22.7-saken.

Gammel 19-04-12, 22:49   #70
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men jeg startet denne tråden og var klar på at begge mine unger har hatt spørsmål og Knerten har også vært redd (flere ganger, men særlig første gangen vi dro til byen etter 22. juli).

Og jeg synes jeg har fått mange gode innspill i denne tråden på hvordan jeg kunne ta det opp. Særlig Supernytt på mandag passet veldig godt til knertens situasjon, og takket være tips her så så jeg den selv først.

Jeg er enig i at man ikke trenger å pushe dette på ungene, men ganske mange vil stille spørsmål, og da er det greit å ha gjort seg noen tanker om hva man skal svare.

Vi har snakket med ungene om rasisme. Det er for dem komplett uforståelig. Hvorfor kan noen tro at Fatima og Hassan er mindre verdt enn oss? Så dette må vi visst utdype mer om senere.

Gammel 19-04-12, 23:03   #71
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg spurte Junior i dag om de hadde snakket om slemme mennesker i barnehagen i det siste. Han lurte på om jeg mente tyver eller kanskje sjørøvere - de var skikkelig slemme. Så spurte jeg om de hadde snakket om en mann som bombet et hus. Ja, eksplosjon hadde de snakket om, for hele jorden var en eksplosjon når det var dinosaurer, og da fantes det ikke hus eller mennesker eller noe.

Gammel 19-04-12, 23:06   #72
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag så eldste ABB på tv, og da sa han helt spontant at han hatet han. Så var han ferdig med den saken.

Gammel 19-04-12, 23:07   #73
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pelle: Jeg tror ikke du trenger å ta det opp igjen sånn med det første.

Gammel 19-04-12, 23:16   #74
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Pelle: Jeg tror ikke du trenger å ta det opp igjen sånn med det første.

Nei, jeg tror det kommer når det kommer, for å si det sånn. Har lite behov for å pådytte ham en virkelighet han ikke kjenner. Enda.

Gammel 19-04-12, 23:26   #75
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Knerten vår er helt sikker på at kaptein sabeltann er en banditt. Han er jo sjørøver. Røvere er banditter.

Han aner ikke noe om ABB og 22.7.11

Han var knapt tre da. Han er 3,5 nå.

Jeg skal fortelle ham om det en gang. Kusina mi var på utøya, hun overlevde, men det berørte familien vår. Det berører hele landet, det er en del av vårt lands nyere historie.

Men jeg ser ikke noen stor grunn til å ta dett veldig med ham nå, kjenner jeg. Vi skjermet ham i sommer, og gjør det å også. Rett og slett, når kaptein sabeltann er den skumleste banditten han kjenner til, så sparer jeg ham for terroren litt til.

Gammel 20-04-12, 08:17   #76
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

I dag tidlig spurte minsten om hvorfor de sa navnet til ABB på radioen hele tiden. Så da tok vi en kort seanse på det. Han la til at da var jeg veldig lei meg, og at jeg trodde venninnen min var død. Han husker den tiden veldig godt virker det som.

Gammel 20-04-12, 08:55   #77
Sonar

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har ikke snakket så mye om rettsaken med ungene. Minste har ikke spurt noe i det hele tatt. Eldste har sett litt på tv sammen med oss. Han er en som suger til seg informasjon og da er det bedre at han ser det med oss og vi snakker sammen enn at han leser nettavisene alene eller papiravisen.

De to yngste skjermer vi litt. Men jeg tror vi skal snakke litt med dem nå i helgen om hva de tenker om dette. Finne ut hva de har fått med seg. De har hatt uteskole hele uken, så det har ikke blitt snakket om i skolesammenheng.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-12, 09:05   #78
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener ikke at man skal påtvinge små barn som er uanfektet informasjon. Men jeg tror det er mange foreldre som tror barna er mer uanfektet enn de er, og da syns jeg det er greit med noen kontrollspørsmål, samt skape et rom hvor samtale, spørsmål og undring føles naturlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.