Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-12, 21:00   #61
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år

Jeg fikk velge selv før konfirmasjonen. Den gangen var jeg vel egentlig ikke så veldig interessert, men kunne finne meg i en slik som mormor hadde. Det er en hvit Lundebydrakt som hun og hennes 9 søstre fra Jæren hadde. Selv er jeg vokst på øst i landet. Lundebydrakten er har tilknytning i Gubrandsdalen og hvorfor 10 søstre fra Jæren valgte denne en eller annen gang tidlig forrige århundre har jeg ikke peiling på. Nå kommer faktisk min farmor fra Lillehammer, men jeg har aldri følt en slik nærhet til henne at jeg ville følt det naturlig med en bunad fra hennes hjemsted.

Pointet mitt er at jeg mener man på en eller annen måte bør ha en tilknytning til bunaden sin, men den trenger ikke nødvendingvis være geografisk. Jeg føler til dels at jeg ærer min mormor ved å bære lik bunad som henne. Hun har betydd veldig mye for meg og jeg har også oppkalt datteren min etter henne.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 22:39   #62
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men hva om man har syltynn/ingen spesiell tilknytning? Mr. Norway er tredjegenerasjons oslogutt og hva skulle han gjøre da? Det finnes ingen Oslo-bunad... og jeg hadde jo landets fineste (med tilknytning) og DEN ville han også ha gitt.

Klart det finnes en "Oslobunad", nemlig Akerdrakten. Knallsolid rekonstruksjonsarbeid fra de flotte damene på veveriet på Folkemuseet!

Hvis jeg skulle velge bunad på nytt, så hadde det blitt Akerdrakten.

Gammel 18-05-12, 22:45   #63
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Klart det finnes en "Oslobunad", nemlig Akerdrakten. Knallsolid rekonstruksjonsarbeid fra de flotte damene på veveriet på Folkemuseet!

Hvis jeg skulle velge bunad på nytt, så hadde det blitt Akerdrakten.

Men jeg møtte en elev i går som sa hun hadde Oslobunaden? Når jeg googler "Oslobunaden" kommer bildet av den hun hadde på seg opp? Er ikke dette en Oslobunad? (Har bare peiling på Telemarksbunader...)

Gammel 18-05-12, 23:05   #64
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Steen&Strømbunaden.

Det er en bunad laget for Oslo til Steen&Strøm sitt jubileum en gang på femtitallet. Den er laget i Oslos byvåpen sine farger (lyseblått og grått) og med markblomster pga. Oslomarka. Og med snitt fra Gudbrandsdalens folkedrakter fra 1830-åra, for det var litt sånn vanlig bunadsnitt. Det er en fin drakt, for all del. Og det er mange som er glad i den, og med god grunn. Men ettersom min bunadinteresse handler mye om lokalhistorie, så er jeg veldig mye mer begeistret for Akerdrakten. Der vet man til og med hvem som vevde stakkestoffene man kan velge mellom, og pga. folketellinga vet man litt om dem også. Og man har sett på hvordan folk gikk kledd i Oslo - det er en bydrakt. Og det synes jeg er kult!

Gammel 18-05-12, 23:12   #65
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Steen&Strømbunaden.

Det er en bunad laget for Oslo til Steen&Strøm sitt jubileum en gang på femtitallet. Den er laget i Oslos byvåpen sine farger (lyseblått og grått) og med markblomster pga. Oslomarka. Og med snitt fra Gudbrandsdalens folkedrakter fra 1830-åra, for det var litt sånn vanlig bunadsnitt. Det er en fin drakt, for all del. Og det er mange som er glad i den, og med god grunn. Men ettersom min bunadinteresse handler mye om lokalhistorie, så er jeg veldig mye mer begeistret for Akerdrakten. Der vet man til og med hvem som vevde stakkestoffene man kan velge mellom, og pga. folketellinga vet man litt om dem også. Og man har sett på hvordan folk gikk kledd i Oslo - det er en bydrakt. Og det synes jeg er kult!

Jeg skjønner godt at du liker den andre bedre pga historie, men er ikke "Steen og Strøm-bunaden" en ekte bunad? Siden noen lenger opp sa det ikke fantes en oslobunad?

Gammel 18-05-12, 23:19   #66
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

"Ekte bunad" er litt meningsløst definisjon etter at Bunad- og Folkedraktrådet innførte sine fem kategorier. Hvis bunad skal være et uttrykk for hvordan folk gikk kledd i et bestemt område i en avgrenset tidsperiode, så er det ikke en bunad. Den er fri fantasi (men tradisjonsrik fantasi, ettersom den er seksti år gammel).

Gammel 18-05-12, 23:19   #67
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er selvsagt bare en selv som kan definere hvor en har tilhørighet, om det så er der man har bodd de siste par årene, der mammas venninne og din favoritt"tante" bodde og du hadde verdens beste ferier, eller der tipptippoldemor bodde og du aldri har vært, men alle kvinnene i din familie har alltid hatt denne bunaden.

Men jeg syns at bunad er et plagg som er mye mer enn bare et stykke tøy man tar på seg. Den bærer med seg historie og tradisjoner rundt selve plagget, og om man bare velger "fra katalogen" så syns jeg man går glipp av mye av historien.

Man velger selvsagt selv, men jeg tror jenta di vil ha mer livslang glede av en drakt hun vil kunne fortelle "historien om" gjennom livet, ikke den hun syns var fin som barn.

Jeg syns strengt tatt barn skal få slippe å ta en livslangt smaksvalg som dette. De er bedre om de kan skylde på mamma for den dustete bunaden, enn at de skal ha skylda selv for å ha valgt den med mest farger og glamm fordi de syntest det var staseligst da de var 9.

Gammel 18-05-12, 23:31   #68
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er telemarking i ørten generasjoner og etternavnet mitt er fra en gård i indre Telemark der fetteren min og familien fortsatt bor . Vi er bare 16 som bærer dette etternavnet, hvorav jeg og mine tre barn utgjør 4 av disse. Jeg bor nå i Oppland og alle mine barn er født her. Med mine røtter i Telemark, navnet deres og det faktum at de tilbringer hver eneste sommer i fylket, håper jeg at de vil velge en bunad med tilknytning til min slekt. men jeg synes de kan velge mellom bunader fra nedre Telemark og Gudbrandsdalen.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-12, 23:31   #69
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Dette tror jeg du har helt rett i Polyanna. Moten skifter og ungdommen skifter smak. Om man velger bunad bare pga smak så tror jeg at man ikke får det forholdet til den som man får hvis den velges fordi man har et forhold til det stedet den kommer fra. Eller et forhold til mennesker i forbindelse med bunaden. I det lange løp tror ihvertfall jeg at det er mindre sjanse for å gå lei av en bunad man har valgt av de årsakene som har med tilhørighet å gjøre.
Jeg blir ihvertfall mer og mer glad i bunaden min for hvert år, og hver gang jeg bruker den tenker jeg på bestemor som ikke er mer som ga den til meg.

Gammel 18-05-12, 23:59   #70
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Acsa - det er sikkert bare bunadssnobben i meg som er oppvokst med at ekte bunad skal omtrent ha vært i dokumentert kontinuerlig bruk siden middelalderen som ikke vil ha Bergensbunad eller Oslodrakt eller Millenniumsdrakt eller fantasidrakt. (Dvs mange er superfine, men de er ikke bunader.) Rekonstruksjoner og komposisjoner funker sikkert det, men... :hjernevasket:

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 01:24   #71
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finns det ei oversikt over kva som er "dei ekte bunadane"?

Gammel 19-05-12, 01:26   #72
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Det er forøvrig ikke så 'strengt' i min familie, det er bare veldig selvsagt. Min oldemor broderte til seg, mormor, mamma, meg og søstra mi + kusina mi. Muligens en tante også har fra henne. Vi har grønn nordlandsbunad. Min tante på farsida har samme. Da oldemor døde arvet en annen kusine av meg, hennes bunad. Så det er på en måte det som gjelder. I mannens familie er det ingen bunadtradisjon, og ungene føler nok at de er litt fra Nordland siden jeg er derfra, og mannen et vokst opp der.

Hvis jeg ikke hadde noen som helst tilknytning til et sted med bunad, tror jeg jeg ville valgt samme bunad som en person som sto meg nær kom fra. Prioritert ut fra person, og ikke åssen bunaden så ut. For meg som flyttet litt rundt før foreldrene mine flyttet hjem igjen, så var mammas bunad den fineste jeg visste, og viktig/riktig for meg pga. kobling til henne. Det var 'oss'. Evt. Stedet man bor på, hvis barn er født/ vokst opp der.

Sist redigert av Dronningen : 19-05-12 kl 02:05.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 01:46   #73
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Eeeh, for å sprenge vidåpne dører: Det handler da rett og slett om hva man liker. Er det virkelig så vanskelig å forstå? Hvis man har en bunad man ikke syns er noe pen, så blir den jo ikke brukt. Jeg forstår godt at man leter litt etter "passende" tilhørighet. Hvem har forresten rett til å definere hva som er tilhørighet og hva som ikke er det?

.......................
.......................

Dersom jeg ikke syntes at bunaden var fin ville jeg ikke hatt den. Men da kan jeg ikke bare velge en fra et hvilket som helst annet sted.

Da jeg var 15 år var bunad absolutt ikke på min ønskeliste. Da jeg ti år senere fikk bunad i gave, var det fordi jeg ønsket meg det. Selv om jeg har mye familie og slekt i Telemark og Lofoten, var det aldri noe alternativ i bunadsvalget mitt. Jeg har min tilhørighet her og herfra skulle bunaden være fra.

Gammel 19-05-12, 12:33   #74
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg mener at tilhørighet er det viktigste kriteriet i bunadsvalg. Men jeg er også enig med Polyanna i at det kun er en selv som kan definere tilhørighet.

Jeg har en over 100 år gammel Hardangerbunad hvor de eldste delene er brodert av min tippoldemor og ble laget til min oldemors konfirmasjon. Bunaden har gått i arv fra oldermor til bestemoren min og videre til tanten min før jeg fikk den til konfirmasjonen min. Jeg føler i høyeste grad at jeg har tilhørighet til denne bunaden og til gården i Hardanger hvor den ble laget, selv om jeg aldri har bodd i Hardanger.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 12:43   #75
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at om man arver en bunad så har det også med tilhørighet å gjøre. Om jeg hadde vært så heldig å arve en setesdalsbunad fra farmorslekta mi så hadde jeg virkelig kjent en ekstra tilhørighet til den selv om jeg aldri har bodd i Setesdal og selv om slekta mi ikke har bodd der siden tidlig i forrige århundre. Likevel hadde et arveplagg gitt en tilhørighet. Da hadde plaggets historie gitt meg tilhørigheten. En ny bunad derfra hadde vært helt rart for meg.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 19:19   #76
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har alt med tilhørighet å gjøre, jeg ville aldri hatt en bunad som jeg ikke hadde tilknytning til stedsmessig. Jeg fikk ikke bunaden før jeg var 18-20. Lånte til konfirmasjonen. Kroppen endrer seg uendelig mye ja, og bunad er jammen dyrt!! Jeg passer min enda, har måtte gjøre noen små justeringer etter jeg fikk barn, men ellers like fin på! Men dette er jo et økonomisk spm da.. og man kan jo selvf selge den om den ikke skal passe om noen år.

Gammel 19-05-12, 19:21   #77
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og om jeg ikke hadde likt bunaden som jeg burde ha, hadde jeg heller valgt å ikke ha bunad. Tenker at det naturlige er å velge bunad som hører til der man har vokst opp, eller som knytter man til "mor eller fars-sted". Når jeg tenker ekstra nøye etter, så er slektstilhørighet viktigst for meg!

Sist redigert av ItsOnlyMe : 19-05-12 kl 19:28.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 19:25   #78
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns også tilhørighet er viktig, og dersom jeg hadde ønsket meg bunad så hadde kun nordlandsbunad vært aktuelt. Det samme gjelder for sønnene mine, om de skulle ønske seg bunad så syns jeg nordlandsbunaden bør være det opplagte valg.

Jeg tror faktisk ikke niesa mi fikk noe valg nå til konfirmasjonen, det var liksom selvsagt at hun skulle ha blå nordlandsbunad.

Gammel 20-05-12, 00:54   #79
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Tilhørighet er viktig ved valg av bunad, men man må nesten definere den tilhørigheten selv. For min del så fikk jeg min bunad til konfirmasjonen min, den er brodert av min mor. Hun har brodert til seg selv og sine tre jenter. Nå holder hun på å brodere barnebunader til barnebarna (jentene). De blir lagd slik at de passer med litt tilpassing i alderen tre til ti år. Min bunad har også mye å gå på, så den kan sys ut en god del uten at det koster en formue. Den har blitt sydd ut en gang etter den var ny, for å gi litt bedre plass til brystene.

Gammel 20-05-12, 02:02   #80
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er veldig glad i min bunad som min bestemor har lagd til meg. Med en tilfeldig valgt bunad ville jeg følt meg mer kårni enn fin tror jeg. Da ville jeg heller ha valgt en festdrakt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.