|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årJeg fikk velge selv før konfirmasjonen. Den gangen var jeg vel egentlig ikke så veldig interessert, men kunne finne meg i en slik som mormor hadde. Det er en hvit Lundebydrakt som hun og hennes 9 søstre fra Jæren hadde. Selv er jeg vokst på øst i landet. Lundebydrakten er har tilknytning i Gubrandsdalen og hvorfor 10 søstre fra Jæren valgte denne en eller annen gang tidlig forrige århundre har jeg ikke peiling på. Nå kommer faktisk min farmor fra Lillehammer, men jeg har aldri følt en slik nærhet til henne at jeg ville følt det naturlig med en bunad fra hennes hjemsted.
|
|
|
#62 |
|
Audacious
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år
Klart det finnes en "Oslobunad", nemlig Akerdrakten. Knallsolid rekonstruksjonsarbeid fra de flotte damene på veveriet på Folkemuseet!
|
|
|
#63 |
|
Er frisk!
|
Men jeg møtte en elev i går som sa hun hadde Oslobunaden? Når jeg googler "Oslobunaden" kommer bildet av den hun hadde på seg opp? Er ikke dette en Oslobunad? (Har bare peiling på Telemarksbunader...)
|
|
|
|
#64 |
|
Audacious
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årSteen&Strømbunaden.
|
|
|
#65 |
|
Er frisk!
|
Jeg skjønner godt at du liker den andre bedre pga historie, men er ikke "Steen og Strøm-bunaden" en ekte bunad? Siden noen lenger opp sa det ikke fantes en oslobunad?
|
|
|
|
#66 |
|
Audacious
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen år"Ekte bunad" er litt meningsløst definisjon etter at Bunad- og Folkedraktrådet innførte sine fem kategorier. Hvis bunad skal være et uttrykk for hvordan folk gikk kledd i et bestemt område i en avgrenset tidsperiode, så er det ikke en bunad. Den er fri fantasi (men tradisjonsrik fantasi, ettersom den er seksti år gammel).
|
|
|
#67 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årDet er selvsagt bare en selv som kan definere hvor en har tilhørighet, om det så er der man har bodd de siste par årene, der mammas venninne og din favoritt"tante" bodde og du hadde verdens beste ferier, eller der tipptippoldemor bodde og du aldri har vært, men alle kvinnene i din familie har alltid hatt denne bunaden.
|
|
|
#68 |
|
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årJeg er telemarking i ørten generasjoner og etternavnet mitt er fra en gård i indre Telemark der fetteren min og familien fortsatt bor . Vi er bare 16 som bærer dette etternavnet, hvorav jeg og mine tre barn utgjør 4 av disse. Jeg bor nå i Oppland og alle mine barn er født her. Med mine røtter i Telemark, navnet deres og det faktum at de tilbringer hver eneste sommer i fylket, håper jeg at de vil velge en bunad med tilknytning til min slekt. men jeg synes de kan velge mellom bunader fra nedre Telemark og Gudbrandsdalen. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årDette tror jeg du har helt rett i Polyanna. Moten skifter og ungdommen skifter smak. Om man velger bunad bare pga smak så tror jeg at man ikke får det forholdet til den som man får hvis den velges fordi man har et forhold til det stedet den kommer fra. Eller et forhold til mennesker i forbindelse med bunaden. I det lange løp tror ihvertfall jeg at det er mindre sjanse for å gå lei av en bunad man har valgt av de årsakene som har med tilhørighet å gjøre.
|
|
|
#70 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årAcsa - det er sikkert bare bunadssnobben i meg som er oppvokst med at ekte bunad skal omtrent ha vært i dokumentert kontinuerlig bruk siden middelalderen som ikke vil ha Bergensbunad eller Oslodrakt eller Millenniumsdrakt eller fantasidrakt. (Dvs mange er superfine, men de er ikke bunader.) Rekonstruksjoner og komposisjoner funker sikkert det, men... :hjernevasket:
|
|
|
|
#71 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årFinns det ei oversikt over kva som er "dei ekte bunadane"?
|
|
|
|
#72 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årDet er forøvrig ikke så 'strengt' i min familie, det er bare veldig selvsagt. Min oldemor broderte til seg, mormor, mamma, meg og søstra mi + kusina mi. Muligens en tante også har fra henne. Vi har grønn nordlandsbunad. Min tante på farsida har samme. Da oldemor døde arvet en annen kusine av meg, hennes bunad. Så det er på en måte det som gjelder. I mannens familie er det ingen bunadtradisjon, og ungene føler nok at de er litt fra Nordland siden jeg er derfra, og mannen et vokst opp der. Sist redigert av Dronningen : 19-05-12 kl 02:05. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Dersom jeg ikke syntes at bunaden var fin ville jeg ikke hatt den. Men da kan jeg ikke bare velge en fra et hvilket som helst annet sted.
|
|
|
#74 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årJeg mener at tilhørighet er det viktigste kriteriet i bunadsvalg. Men jeg er også enig med Polyanna i at det kun er en selv som kan definere tilhørighet. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årJeg tenker at om man arver en bunad så har det også med tilhørighet å gjøre. Om jeg hadde vært så heldig å arve en setesdalsbunad fra farmorslekta mi så hadde jeg virkelig kjent en ekstra tilhørighet til den selv om jeg aldri har bodd i Setesdal og selv om slekta mi ikke har bodd der siden tidlig i forrige århundre. Likevel hadde et arveplagg gitt en tilhørighet. Da hadde plaggets historie gitt meg tilhørigheten. En ny bunad derfra hadde vært helt rart for meg. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årHar alt med tilhørighet å gjøre, jeg ville aldri hatt en bunad som jeg ikke hadde tilknytning til stedsmessig. Jeg fikk ikke bunaden før jeg var 18-20. Lånte til konfirmasjonen. Kroppen endrer seg uendelig mye ja, og bunad er jammen dyrt!! Jeg passer min enda, har måtte gjøre noen små justeringer etter jeg fikk barn, men ellers like fin på!
|
|
|
|
#77 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årOg om jeg ikke hadde likt bunaden som jeg burde ha, hadde jeg heller valgt å ikke ha bunad. Tenker at det naturlige er å velge bunad som hører til der man har vokst opp, eller som knytter man til "mor eller fars-sted". Når jeg tenker ekstra nøye etter, så er slektstilhørighet viktigst for meg!
Sist redigert av ItsOnlyMe : 19-05-12 kl 19:28. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årJeg syns også tilhørighet er viktig, og dersom jeg hadde ønsket meg bunad så hadde kun nordlandsbunad vært aktuelt. Det samme gjelder for sønnene mine, om de skulle ønske seg bunad så syns jeg nordlandsbunaden bør være det opplagte valg.
|
|
|
|
#79 |
|
er her
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årTilhørighet er viktig ved valg av bunad, men man må nesten definere den tilhørigheten selv. For min del så fikk jeg min bunad til konfirmasjonen min, den er brodert av min mor. Hun har brodert til seg selv og sine tre jenter. Nå holder hun på å brodere barnebunader til barnebarna (jentene). De blir lagd slik at de passer med litt tilpassing i alderen tre til ti år. Min bunad har også mye å gå på, så den kan sys ut en god del uten at det koster en formue. Den har blitt sydd ut en gang etter den var ny, for å gi litt bedre plass til brystene.
|
|
|
|
#80 |
|
Helt vanlig
|
Sv: Bunadvalg til datter som skal konfirmeres om noen årJeg er veldig glad i min bunad som min bestemor har lagd til meg. Med en tilfeldig valgt bunad ville jeg følt meg mer kårni enn fin tror jeg. Da ville jeg heller ha valgt en festdrakt.
|
![]() |
|
|