Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du barna dine riktig mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-12, 10:14   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du barna dine riktig mat?

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Heilt klart, og i artikkelen blir det sagt at grovt brød er bra, og lyst brød bør reduserast (som ikkje nett er revolusjonerande kunnskap). Men brød er ikkje problematisert i artikkelen. Og kostholdet ho meiner er best er jo heilt normalt?

Hattifnatten: eg har ordlagt meg klønete, så du har eit godt poeng - denne artikkelen ga stoff som er så allment kjent og i stor grad tilrådd av myndighetene, at det for meg havnar i kategorien "vanlig kunnskap". Meir grønsaker, meir bær, mindre raske karbohydrat. Fettredusert mat er i utgangspunktet ikkje viktig og riktigfor barn. Nokre påstandar her tar eg med ei god klype salt, men det er mulig det er det som provoserer enkelte. Eg er ikkje så redd for tilsetningsstoffer f.eks, men er veldig opptatt av at kostholdet skal ha god balanse.
Eg syns dama er uviktig. Er vel det eg syns.

Å begrense fruktinntak er ikke anbefalt av myndighetene. (At man ikke skal bøtte i seg lass med frukt er sikkert sant, men dette er ikke et så stort problem at det kvalifiserer til å gå ut og "avbefale" det, all den tid man vet at folk flest ikke er flinke til å nyansere. 8 av 10 vil lese det hun skriver som "frukt er fullt av sukker og skal unngås", og legge til for egen del "så da kan man vel like godt gi opp og spise sjokolade. "

Hun problematiserer lettmelk (vi drikker skummetmelk, så vi er vel HELT ute og sykler), og at man spiser mager kylling. Hvor forvirrende må ikke det være for folk som prøver etter beste evne å gi ungene sine sunn mat??

Gammel 21-06-12, 00:23   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Poly -

Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 00:24   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare for å balansere det litt så slutter jeg meg til Katta og flere her. Jeg er enig i en del av det som står der som er litt sånn common sense. Det som sikkert får en negativ reaksjon til å melde seg er muligens ordene "glimrende artikkel" i hovedinnlegget i møtet med den faktiske artikkelen som framsto ganske banal og hverdagslig. I tillegg til det jeg har nevnt tidligere med lite pedagogisk framstilling - iallefall hvis poenget er å nå massene - ikke meningsfellene. Det blir litt samme feelingen (men på et helt annet nivå) som jeg fikk av han galningen som jeg henviste til i facebooktråden som snakket om idioter av noen ekle og late og feite menn. Han konkretiserte overfor medier senere at han absolutt ikke var opptatt av å få folk opp i sofaen. Han ville bare tømme seg for nedlatende frustrasjoner, antageligvis.

Gammel 21-06-12, 00:29   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man usortert lister opp som "farlige"
- lettmelk
- transfett
- ferdigmat (av alle slag)
- kylling
- sukker
- poteter
- mager kylling
- fruktyoughurt
- giftige tilsetningsstoffer

helt unyansert og uten å skille mellom LIVSFARLIG, kanskje ikke optimalt, og "jaja", så blir det hele helt merkelig og veldig, veldig vanskelig å forholde seg til for folk som strengt tatt trenger inspirasjon til å velge bort brusen og å gidde å lage middag selv.

Gammel 21-06-12, 00:38   #5
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Har ho lista dei tinga opp som farlig Poly ?

Fader, ho burde vert stoppa. Ho går ganske på tvers av anbefalingar for ein del ting då ser eg.

Gammel 21-06-12, 07:46   #6
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg har et barn som ikke liker brødmat. Jeg skulle gitt mye for å få henne til å spise brød. Ikke fordi det er så sunt men fordi det er veldig upraktisk i Norge å ikke gjøre det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 08:08   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes det var en skikkelig goddag mann økseskaft-artikkel.

Jeg forsøker å lære ungene mine om et sunt kosthold, og vi lager det aller meste av maten fra grunnen av. Det er verken vanskelig eller tidkrevende når man bare har kommet inn i tralten. Men dte forhindrer jo ikke at vi tidvis serverer pølse og pizza heller. Ungene får lørdagsgodteri i store mengder på lørdag, og en og annen is innimellom om sommeren. Knerten rører verken frukt eller grønnsaker, men vi jobber med saken.

De fleste foreldre ønsker et sunt kosthold for ungene sine, men noen foreldre ser ikke helt hva det innebærer og noen unger er utrolig kresne.

Gammel 21-06-12, 08:59   #8
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror det viktigste som kom ut av dette for min del er at dette er nok en bekreftelse på at kildekritikk er viktigere enn alt annet når man finner artikler på nett.

Ernæringsterapeut? Naturopat/paut? Er det noen der ute som ikke hevder seg kostholdseksperter for tiden og føler for å kringkaste "ekspertisen" sin?

Gammel 21-06-12, 09:25   #9
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg tenker at vi er mange her inne som etter årevis på forum, ispedd nokre Grete Roede-kurs og flittige leserar av det meste om kosthold kan kalle oss ernæringsterapeutar.

Ellers kan eg sammen med Irma svare NEI på hovedspørsmålet. Eg har alltid potensiale i forhold til kva eg tilbyr ungane mine av mat. Det er ikkje loff med nugatti døgnet dreiande men eg har å gå på.

Gammel 21-06-12, 09:53   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde ernæringsterepeut var en utdannelse, jeg. Nåja, dama har vel uansett gått på en form for skole og lært noe om ernæring så sånn sett er hun vel en mer kvalifisert synser enn de fleste på FP, meg selv inkludert.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 10:11   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg trodde ernæringsterepeut var en utdannelse, jeg. Nåja, dama har vel uansett gått på en form for skole og lært noe om ernæring så sånn sett er hun vel en mer kvalifisert synser enn de fleste på FP, meg selv inkludert.

Nei. Hun er utdannet innen "naturmedisin", hva nå det er.

Gammel 21-06-12, 10:28   #12
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ok Polyanna - men ho skriv at barn skal ha karbohydrat, og at det er bra om dette kjem frå grønsaker og FRUKT. Ho meiner det er galt om karbohydrata kjem frå reint sukker (og det er vel ingen som er uenig i dette).

Eg oppfatta henne ikkje sånn som du gjorde, men joda, det går sikkert an å forstå henne på ulike måtar. Ser at ho også skriv at det er eit problem dersom ein erstattar grønsaker med frukt. I dei fleste heimar så må vel ungane ete litt grønsaker, men hos enkelte er kanskje druer og melon eit fullgodt alternativ til brokkoli og salat? Ikkje veit eg, men eg syns ikkje det er feil å seie at frukt er noko anna enn grønsaker og at ein treng begge deler.

Edit: da har eg søkt gjennom heile teksten, og ho skriv ikkje at inntaket av frukt skal begrensast. Men ho skriv bl.a.: "Energien vi trenger fra karbohydrater kan vi få fra grønnsaker, frukt, bær, nøtter, frø, kjerner osv. Det er mer enn nok. Rent sukker, hvit ris, hvit pasta og hvitt brød gir ikke byggesteiner, men kun sukker rett i blodet." Ho kunne godt lagt til grov brød som kilde til gode karbohydrat, det er eg enig i. Det som ho listar opp som mindre bra mat veit vi jo fra før.

Sist redigert av Syrin : 21-06-12 kl 10:34.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 13:02   #13
konsulenten
Passiv

Standard

"Rent sukker, hvit ris, hvit pasta og hvitt brød gir ikke byggesteiner, men kun sukker rett i blodet."

Dette er galt (med unntak av rent sukker). Det er kanskje ikke mye byggesteiner i disse matvarene, men de inneholder godt med løselig fiber som er saliggjørende for mange med mageproblemer. Og det er det veldig mange som har.
Jeg synes det går litt over stokk og stein noen ganger. Moderasjon er fint, men det er ikke livsfarlig å spise ris og pasta. Det er flere brikker i puslespillet, det er andre ting man kan redusere og regulere. Jeg er lei av å bli kjefta på fordi vi spiser hvit pasta, ris og ganske lyst brød. Vi har mye grønnsaker i tillegg. Jeg lager all mat fra bunnen, varierer etter beste evne, fisk flere ganger i uka, rent kjøtt og litt vegetar. Jeg baker alt brød selv, med akkurat så mye (lite) grovt i som magen min tåler. Vi bruker litt mindre fett enn vanlig, kanskje. Jeg ser absolutt ingen indikasjoner på at jeg gir barna mine feil mat. De er friske og slanke, veldig slanke.

Ang. dette med at barn spiste mer karbohydrater før men var slankere tror jeg det har litt med aktivitetsnivået å gjøre, men jeg tror også det har med mengdene å gjøre. Da jeg var barn fikk vi kanskje 2 pølser hver hvis det var middagen. En Grandiosa delt på 4. (Nå høres det ut som vi hadde et veldig usunt kosthold men vi spiste litt annet og ). Uansett, hvis de blir tilbudt kan mine barn glatt spise 4 pølser. Eller sette til livs 1/2 ferdigpizza alene. Så store mengder mat hadde min familie rett og slett ikke råd til da jeg var barn. Det var 2 kjøttkaker til hver, eller 2 fiskeboller, eller 2 pølser. Resten poteter og frossen grønnsaksblanding. Og det gadd man jo ikke spise mengdevis av

Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 13:32   #14
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Ang. dette med at barn spiste mer karbohydrater før men var slankere tror jeg det har litt med aktivitetsnivået å gjøre, men jeg tror også det har med mengdene å gjøre.

Enig - eg meiner bestemt at eg åt mindre enn det mine barn gjer. Eg åt gjerne eit knekkebrød til frokost, og så ikkje meir mat før klokka halv tolv! Og da meiner eg ikkje at dette er ideelt - på ingen måte! Men eg trur det er fakta at generelt var prosjonane mindre for 30 år sidan enn i dag. Ta berre ein kikk på dessertskålene... dei gamle er bittesmå! Nå brukar vi store runde djupe skåler til is!

Gammel 21-06-12, 13:40   #15
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Enig - eg meiner bestemt at eg åt mindre enn det mine barn gjer. Eg åt gjerne eit knekkebrød til frokost, og så ikkje meir mat før klokka halv tolv! Og da meiner eg ikkje at dette er ideelt - på ingen måte! Men eg trur det er fakta at generelt var prosjonane mindre for 30 år sidan enn i dag. Ta berre ein kikk på dessertskålene... dei gamle er bittesmå! Nå brukar vi store runde djupe skåler til is!

Storesøster her har vansker med å få i seg frokost, toppen en halv skive eller noe frokostblanding. Til lunsj kl. 11 spiser hun heller ikke mye,ett knekkebrød eller 2. Kl. 14 på SFO spiser hun mye for da er hun sulten. Jeg får helt spader av at hun skal gå så mange timer uten særlig mat på skolen, men når jeg tenker tilbake til egen skoletid var det maaaange av skolevennene mine som knapt nok spiste. Selvfølgelig ikke optimalt, men jeg tror at vi nå er tytet så fulle av 5-6 måltider om dagen, sunne mellommåltider osv at vi rett og slett har fått et overfokus på mat og at vi spiser mer til hvert måltid enn det vi gjorde før. Som du sier dessertskålene og kakeasjettene var bittesmå, nå spiser vi is av suppetallerkener og kaker av frokostasjetter.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 13:58   #16
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror det er summen.
Mindre aktivitet, mer tilgang til sukkerholdige matvarer og all denne ferdigmaten som sniker seg inn på alle bauger og kanter.
Jeg tror ikke at poteten kan klandres.

At det er forskjell på by og land kan henge sammen med at avstandene er større på landet, derfor blir en også ofte kjørt til og fra. Dessuten er ofte organisert aktivitet mer utbredt i byen.
En annen ting som forskning har vist, er at kunnskapsnivå og utdanning hos foreldre ofte henger sammen med vekt hos barna. Uten å være for bombastisk, så vil jeg gjerne tro at det er høyere andel med høy utdannelse som bor i byen.

Så kan en tenke litt på kostholdet. Både det søte og salt snacket er mye mer utbredt nå enn før. Selv om foreldre kanskje føler at de er strenge på det punktet så vil en kjapp og totalt ærlig gjennomgang av all snacks, både drikkenes og annet, nok vise en markant forskjell i inntak nå enn hva vi var vant til.
Ferdige varianter som er tilsatt palmeoljer, transfett, herdet fett og hva har du er en mye større andel av kostholdet vårt enn det var før. Jeg tror at dette er den største synderen og at denne type fett er mye mer skadelig enn en kanskje tror i dagens samfunn.
Nesten uansett hva man kjøper i butikken så er det noe som er tilsatt en av disse. Og selv om man tilstreber å lage alt fra bunnen, så vil det snike seg inn både her og der, og litt til.

Gammel 21-06-12, 15:26   #17
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at dette også har sammenheng med typen mat. Hvem har lyst på digre porsjoner med kokte poteter, liksom? Eller tørr kneipp med et tynt lag pålegg? Vi spiste til vi ikke var sultne mer. Nå smaker maten så mye bedre, og det er ikke fordi det er mer poteter og brød i den.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 10:32   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hun korrigerer seg selv mot slutten, og rådene hennes helt nederst er jo helt normale kostholdsråd. Men sammen med innledningen, som er full av lavkarbofanatisme, så blir det hele helt koko.

Gammel 21-06-12, 10:38   #19
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Er enig med deg der Hattifnatten

Gammel 21-06-12, 10:49   #20
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Stemmer det virkelig det hun påstår om at barn spiser mer karbohydrater i dag enn før? Jeg er ihvertfall oppvokst med store mengder poteter og lite kjøtt og grønnsaker til middag, og kneipp til alle øvrige måltider. Nokså normalt kosthold på den tiden tror jeg. Jeg synes det er pussig at det skal være for mye fint brød og poteter som er årsak til økende overvekt, vi spiste da virkelig mye mer av det før.

Dette har jeg og lurt på. Jeg spiste knapt nok kjøtt som barn - mest poteter og saus - og det var slett ikke sjelden det var hvitt sukker på brødskiva. Vi drakk ikke mye brus, men mye søt hjemmelaga saft, og vi hadde dessert hver dag, og vårt kosthold skilte seg ikke nevneverdig ut fra mine venners (med unntak av et par veninner med skilte () akademikermødre).

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Ernæringsterapeut er en slags kosthvisker? En som gir ny piff(i) hvis salaten føler seg litt slapp, paprikaen er litt vissen, blomkålen henger med hodet eller potetene har fått inngrodde roer?

Sist redigert av Tangina : 21-06-12 kl 10:58. Årsak: Saft, ikke saus *himler*
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.