|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?
Å begrense fruktinntak er ikke anbefalt av myndighetene. (At man ikke skal bøtte i seg lass med frukt er sikkert sant, men dette er ikke et så stort problem at det kvalifiserer til å gå ut og "avbefale" det, all den tid man vet at folk flest ikke er flinke til å nyansere. 8 av 10 vil lese det hun skriver som "frukt er fullt av sukker og skal unngås", og legge til for egen del "så da kan man vel like godt gi opp og spise sjokolade.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Poly - |
|
|
|
#3 |
|
Ekvilist
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Bare for å balansere det litt så slutter jeg meg til Katta og flere her. Jeg er enig i en del av det som står der som er litt sånn common sense. Det som sikkert får en negativ reaksjon til å melde seg er muligens ordene "glimrende artikkel" i hovedinnlegget i møtet med den faktiske artikkelen som framsto ganske banal og hverdagslig. I tillegg til det jeg har nevnt tidligere med lite pedagogisk framstilling - iallefall hvis poenget er å nå massene - ikke meningsfellene. Det blir litt samme feelingen (men på et helt annet nivå) som jeg fikk av han galningen som jeg henviste til i facebooktråden som snakket om idioter av noen ekle og late og feite menn. Han konkretiserte overfor medier senere at han absolutt ikke var opptatt av å få folk opp i sofaen. Han ville bare tømme seg for nedlatende frustrasjoner, antageligvis.
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Når man usortert lister opp som "farlige"
|
|
|
#5 |
|
Unik
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Har ho lista dei tinga opp som farlig Poly ?
|
|
|
#6 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg har et barn som ikke liker brødmat. Jeg skulle gitt mye for å få henne til å spise brød. Ikke fordi det er så sunt men fordi det er veldig upraktisk i Norge å ikke gjøre det. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg syntes det var en skikkelig goddag mann økseskaft-artikkel.
|
|
|
|
#8 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg tror det viktigste som kom ut av dette for min del er at dette er nok en bekreftelse på at kildekritikk er viktigere enn alt annet når man finner artikler på nett.
|
|
|
#9 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Eg tenker at vi er mange her inne som etter årevis på forum, ispedd nokre Grete Roede-kurs og flittige leserar av det meste om kosthold kan kalle oss ernæringsterapeutar.
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg trodde ernæringsterepeut var en utdannelse, jeg. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Nei. Hun er utdannet innen "naturmedisin", hva nå det er.
|
|
|
#12 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Ok Polyanna - men ho skriv at barn skal ha karbohydrat, og at det er bra om dette kjem frå grønsaker og FRUKT. Ho meiner det er galt om karbohydrata kjem frå reint sukker (og det er vel ingen som er uenig i dette).
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 21-06-12 kl 10:34. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?"Rent sukker, hvit ris, hvit pasta og hvitt brød gir ikke byggesteiner, men kun sukker rett i blodet." |
|
|
|
#14 |
|
Med tommestokk i veska
Enig - eg meiner bestemt at eg åt mindre enn det mine barn gjer. Eg åt gjerne eit knekkebrød til frokost, og så ikkje meir mat før klokka halv tolv! Og da meiner eg ikkje at dette er ideelt - på ingen måte! Men eg trur det er fakta at generelt var prosjonane mindre for 30 år sidan enn i dag. Ta berre ein kikk på dessertskålene... dei gamle er bittesmå! Nå brukar vi store runde djupe skåler til is!
|
|
|
#15 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Storesøster her har vansker med å få i seg frokost, toppen en halv skive eller noe frokostblanding. Til lunsj kl. 11 spiser hun heller ikke mye,ett knekkebrød eller 2. Kl. 14 på SFO spiser hun mye for da er hun sulten. Jeg får helt spader av at hun skal gå så mange timer uten særlig mat på skolen, men når jeg tenker tilbake til egen skoletid var det maaaange av skolevennene mine som knapt nok spiste. Selvfølgelig ikke optimalt, men jeg tror at vi nå er tytet så fulle av 5-6 måltider om dagen, sunne mellommåltider osv at vi rett og slett har fått et overfokus på mat og at vi spiser mer til hvert måltid enn det vi gjorde før. Som du sier dessertskålene og kakeasjettene var bittesmå, nå spiser vi is av suppetallerkener og kaker av frokostasjetter. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Weeeee
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg tror det er summen.
|
|
|
#17 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Jeg mener at dette også har sammenheng med typen mat. Hvem har lyst på digre porsjoner med kokte poteter, liksom? Eller tørr kneipp med et tynt lag pålegg? Vi spiste til vi ikke var sultne mer. Nå smaker maten så mye bedre, og det er ikke fordi det er mer poteter og brød i den.
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Hun korrigerer seg selv mot slutten, og rådene hennes helt nederst er jo helt normale kostholdsråd. Men sammen med innledningen, som er full av lavkarbofanatisme, så blir det hele helt koko.
|
|
|
#19 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Gir du barna dine riktig mat?Er enig med deg der Hattifnatten
|
|
|
#20 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Dette har jeg og lurt på. Jeg spiste knapt nok kjøtt som barn - mest poteter og saus - og det var slett ikke sjelden det var hvitt sukker på brødskiva. Vi drakk ikke mye brus, men mye søt hjemmelaga saft, og vi hadde dessert hver dag, og vårt kosthold skilte seg ikke nevneverdig ut fra mine venners (med unntak av et par veninner med skilte (
Gutta -04 og -07 Sist redigert av Tangina : 21-06-12 kl 10:58. Årsak: Saft, ikke saus *himler* |
|
|
|
![]() |
|
|