Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du barna dine riktig mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-06-12, 07:59   #61
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du barna dine riktig mat?

Jeg tror det viktigste som kom ut av dette for min del er at dette er nok en bekreftelse på at kildekritikk er viktigere enn alt annet når man finner artikler på nett.

Ernæringsterapeut? Naturopat/paut? Er det noen der ute som ikke hevder seg kostholdseksperter for tiden og føler for å kringkaste "ekspertisen" sin?

Gammel 21-06-12, 08:25   #62
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg tenker at vi er mange her inne som etter årevis på forum, ispedd nokre Grete Roede-kurs og flittige leserar av det meste om kosthold kan kalle oss ernæringsterapeutar.

Ellers kan eg sammen med Irma svare NEI på hovedspørsmålet. Eg har alltid potensiale i forhold til kva eg tilbyr ungane mine av mat. Det er ikkje loff med nugatti døgnet dreiande men eg har å gå på.

Gammel 21-06-12, 08:53   #63
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde ernæringsterepeut var en utdannelse, jeg. Nåja, dama har vel uansett gått på en form for skole og lært noe om ernæring så sånn sett er hun vel en mer kvalifisert synser enn de fleste på FP, meg selv inkludert.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 08:59   #64
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg kjenner faktisk INGEN barn med sånt kosthold. Det er innimellom-mat hos alle.

Nja. Akkurat lys pasta er det mange som spiser hyppig og mye av. Bådevpkne og barn. Jrg har en følelse av at det er standard hos msnge, særlig de som ikke lager så mye mat. Pasta virker av en eller annen grunn veldig enkelt å lage i deres øyne.

Som lærer ser jeg jo dessuten litt av hver i matboksene. Det er ikke flertallet, men jeg kan på forhånd peke ut hvem som mest sannsynlig har Loff, nugatti og nudler i matboksen.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 09:11   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg trodde ernæringsterepeut var en utdannelse, jeg. Nåja, dama har vel uansett gått på en form for skole og lært noe om ernæring så sånn sett er hun vel en mer kvalifisert synser enn de fleste på FP, meg selv inkludert.

Nei. Hun er utdannet innen "naturmedisin", hva nå det er.

Gammel 21-06-12, 09:14   #66
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Heilt klart, og i artikkelen blir det sagt at grovt brød er bra, og lyst brød bør reduserast (som ikkje nett er revolusjonerande kunnskap). Men brød er ikkje problematisert i artikkelen. Og kostholdet ho meiner er best er jo heilt normalt?

Hattifnatten: eg har ordlagt meg klønete, så du har eit godt poeng - denne artikkelen ga stoff som er så allment kjent og i stor grad tilrådd av myndighetene, at det for meg havnar i kategorien "vanlig kunnskap". Meir grønsaker, meir bær, mindre raske karbohydrat. Fettredusert mat er i utgangspunktet ikkje viktig og riktigfor barn. Nokre påstandar her tar eg med ei god klype salt, men det er mulig det er det som provoserer enkelte. Eg er ikkje så redd for tilsetningsstoffer f.eks, men er veldig opptatt av at kostholdet skal ha god balanse.
Eg syns dama er uviktig. Er vel det eg syns.

Å begrense fruktinntak er ikke anbefalt av myndighetene. (At man ikke skal bøtte i seg lass med frukt er sikkert sant, men dette er ikke et så stort problem at det kvalifiserer til å gå ut og "avbefale" det, all den tid man vet at folk flest ikke er flinke til å nyansere. 8 av 10 vil lese det hun skriver som "frukt er fullt av sukker og skal unngås", og legge til for egen del "så da kan man vel like godt gi opp og spise sjokolade. "

Hun problematiserer lettmelk (vi drikker skummetmelk, så vi er vel HELT ute og sykler), og at man spiser mager kylling. Hvor forvirrende må ikke det være for folk som prøver etter beste evne å gi ungene sine sunn mat??

Gammel 21-06-12, 09:20   #67
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det er mange som ikke har peil på hvordan man setter sammen måltid.
Stedatter er 22 år og er, eller har vært veldig overvektig. Det begynte rett etter konfirmasjon. Da mistet iallefall vi litt grep på hva hun spiste.. hos mamman vet vi ikke, men hun ble bare tjukkere og tjukkere. Nå har hun endelig tatt grep og har gått ned 20 kg. BAre av å lese litt om kosthold, tenke litt på hva hun spiser og kutte ut godteri og brus i ukedagene.

Jeg har alltid synes det har vært interessant å lese om kosthold og kan endel om hva som er i maten. Vi har snakket mye om dette nå det siste året, og det ser ut som at det funker.

Hjemme snakker vi om at det er smart å spise grønnsaker så gutta er vant til brokkoli og gulrøtter til nesten hver middag.
Her er det ikke noe tema om å like eller ikke like. Det er ikke lov å si æsj til mat og alt skal smakes på, minst 3 biter.
Vi spiser helt normal barnevennlig mat.
Vi spiser mye kyllingfilet. Karbonadedeig isteden for kjøttdeig.
Pølser har vi svært sjelden. Storebror får mageknip av det. Dessuten synes jeg det er ekkelt.
Etter at vi begynte med pasta til laks så sklir det ned på høykant.
Storebror trener ganske mye så vi snakker om at han trenger proteiner, som er i kjøtt.
Vi har brus i kjøleskapet i uka men gutta drikker ikke av det. De får kanskje et glass på fredagen om de husker det, maks 2 glass på lørdagen.
De får godteri på lørdagen. Det er aldri mas om det ellers i uka.

I helgene så lager jeg brytebrød i brødbakemaskinen. Av grovt mel. Vi spiser svært sjelden loff. Det er kun de få gangene vi kjøper kylling når den er på tilbud.
De glemmer å spise sjokoladepålegg i helgen. Storebror digger varmt rundstykke med smør og brunost.
På bursdagen til lillebror skal vi grille hamburgere og kyllingfilet. Ingen pølser. Han har valgt det selv.

Den uka det var avslutninger her ble det lite middag men ellers er vi nøye på å spise sammen. Vi får det som oftest til.

Gammel 21-06-12, 09:28   #68
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ok Polyanna - men ho skriv at barn skal ha karbohydrat, og at det er bra om dette kjem frå grønsaker og FRUKT. Ho meiner det er galt om karbohydrata kjem frå reint sukker (og det er vel ingen som er uenig i dette).

Eg oppfatta henne ikkje sånn som du gjorde, men joda, det går sikkert an å forstå henne på ulike måtar. Ser at ho også skriv at det er eit problem dersom ein erstattar grønsaker med frukt. I dei fleste heimar så må vel ungane ete litt grønsaker, men hos enkelte er kanskje druer og melon eit fullgodt alternativ til brokkoli og salat? Ikkje veit eg, men eg syns ikkje det er feil å seie at frukt er noko anna enn grønsaker og at ein treng begge deler.

Edit: da har eg søkt gjennom heile teksten, og ho skriv ikkje at inntaket av frukt skal begrensast. Men ho skriv bl.a.: "Energien vi trenger fra karbohydrater kan vi få fra grønnsaker, frukt, bær, nøtter, frø, kjerner osv. Det er mer enn nok. Rent sukker, hvit ris, hvit pasta og hvitt brød gir ikke byggesteiner, men kun sukker rett i blodet." Ho kunne godt lagt til grov brød som kilde til gode karbohydrat, det er eg enig i. Det som ho listar opp som mindre bra mat veit vi jo fra før.

Sist redigert av Syrin : 21-06-12 kl 09:34.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 09:32   #69
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hun korrigerer seg selv mot slutten, og rådene hennes helt nederst er jo helt normale kostholdsråd. Men sammen med innledningen, som er full av lavkarbofanatisme, så blir det hele helt koko.

Gammel 21-06-12, 09:38   #70
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er enig med deg der Hattifnatten

Gammel 21-06-12, 09:47   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nettopp, Fnatten! For folk som lever sånn temmelig sunt men godt kan tenke seg å optimalisere litt, så kan det være fint å tenke på linser i stedet for pasta, få oppskrifter på det, huske å kjøpe friske bær og av og til erstatte bananen med det, få inspirasjon til å lete opp oppskrifter på litt grovere brød, å være litt mer bevisst på transfett og sunne oljer, og å bytte ut pastaen med fullkorspasta, de gangene man har det. Jeg ville vært i målgruppen til noe sånt. Men den treffer jo ikke meg, den artikkelen, fordi den overhodet ikke er konsruktiv eller praktisk. Bare innmari irriterende.

Og den treffer i hvert fall ikke de som gir ungene pølser og pommes frittes den ene dagen og grandis den andre, og ikke har grønnsaker på bordet annet enn hvert jubelår. Som drikker brus til hverdags og tror det er normalt. De vil se "hæ? kylling galt også? Lettmelk også? Og erstatte det med LINSER?!?!! Og trans-hvafornoe????" og gi opp.

De trenger kjappe og lette oppskrifter på grillspyd med kylling og barnevennlig laks med trådspaghetti. Smotthies-oppskrifter og en pekefinger om brus til annet enn fest, og formaninger om vann som tørstedrikk og til maten. Beskjed om å ha fristende frukt- og bærfat fremme (og ikke beskjed om å begrense fruktinntaket!! ), og noen praktiske råd som for eksempel: "Middagsfatet skal ha en solid porsjont grønt som barnet liker (skær gjerne opp forksjellige rå grønnsaker og la barnet velge det det liker best), noe av poteter/ris/pasta og noe av fisk/kjøtt. Hvis barnet bare vil spise masse pasta, så er regelen: Alltid spise opp den solide porsjonen med grønnsaker før man får mer pasta, og da får man både pasta og grønnsaker".

Elns. Noe de kan BRUKE.

Gammel 21-06-12, 09:49   #72
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Stemmer det virkelig det hun påstår om at barn spiser mer karbohydrater i dag enn før? Jeg er ihvertfall oppvokst med store mengder poteter og lite kjøtt og grønnsaker til middag, og kneipp til alle øvrige måltider. Nokså normalt kosthold på den tiden tror jeg. Jeg synes det er pussig at det skal være for mye fint brød og poteter som er årsak til økende overvekt, vi spiste da virkelig mye mer av det før.

Dette har jeg og lurt på. Jeg spiste knapt nok kjøtt som barn - mest poteter og saus - og det var slett ikke sjelden det var hvitt sukker på brødskiva. Vi drakk ikke mye brus, men mye søt hjemmelaga saft, og vi hadde dessert hver dag, og vårt kosthold skilte seg ikke nevneverdig ut fra mine venners (med unntak av et par veninner med skilte () akademikermødre).

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Ernæringsterapeut er en slags kosthvisker? En som gir ny piff(i) hvis salaten føler seg litt slapp, paprikaen er litt vissen, blomkålen henger med hodet eller potetene har fått inngrodde roer?

Sist redigert av Tangina : 21-06-12 kl 09:58. Årsak: Saft, ikke saus *himler*
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 09:51   #73
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

"Middagsfatet skal ha en solid porsjont grønt som barnet liker (skær gjerne opp forksjellige rå grønnsaker og la barnet velge det det liker best), noe av poteter/ris/pasta og noe av fisk/kjøtt. Hvis barnet bare vil spise masse pasta, så er regelen: Alltid spise opp den solide porsjonen med grønnsaker før man får mer pasta, og da får man både pasta og grønnsaker".

Elns. Noe de kan BRUKE.

Jeg synes Polyanna skulle være ernæringsuttalelsesperson, jeg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 09:54   #74
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Sukkerforbruket går ned, ja, totalt sett. Men det er vel som med mye annet, at forskjellene blir større. Sånn at det er noen som drikker mye mer brus, og noen som drikker mye mindre.

Men mine unger lever i hvert fall MYE sunnere enn meg! Grovere brød, frukt på skolen, friske grønnsaker til hver middag (ikke bare myk-kokte gulrøtter som smakte pføy og som man dermed unngikk...), mye mindre farsemat, etc. Bare alle de pølsene stekt i margarin som jeg har spist oppigjennom! Og vi hadde mye fisk, men også det var oftest stekt i masse margarin.

Gammel 21-06-12, 09:55   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg synes Polyanna skulle være ernæringsuttalelsesperson, jeg.

Da vil jeg ha en morsom tittel. Man kan jo tydeligvis bare lage en selv.

Ernæringssynser!

Ernæringsflisespikker!

Ernæringsdame-som-hater-linser!

Gammel 21-06-12, 10:05   #76
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jeg gir barna mine riktig mat.

Nei, barna mine spiser ikke riktig mat.

Den dagen noen greier å fortelle meg hvordan jeg skal kamuflere grønnsaker i fullkornspaghetti, blir jeg glad.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 10:10   #77
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Enig med Polyanna - artikkelen er lite pedagogisk i forhold til å nå dei som verkeleg treng å legge om kostholdet til ungane sine. Men kanskje det ikkje var dei ho prøvde å nå. Kanskje ville ho berre ha navnet sitt ut på eteren

Når det gjeld karbohydratinntak før og nå: eg trur også vi åt mindre grønnsaker og særlig mindre frukt enn det våre ungar gjer. Vi åt antagelig meir potet, men våre ungar et meir "bearbeida" potet i form av at fett er tilført, altså dei et langt meir pommes frites og båtetbåtar enn det vi gjorde. Våre ungar vil eg tru et meir ris og pasta enn oss (hugs nå at eg er 40, så for dei som er 20 så var kanskje ris vanlig i barndommen?). Eg trur at karbohydrat-inntaket i dag er på nivå med "gamle dagar", men det er jo rein synsing!

Det er fleire overvektige barn nå enn for 30 år sidan, så noko må ha skjedd.

Gammel 21-06-12, 10:12   #78
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Ja, jeg gir barna mine riktig mat.

Nei, barna mine spiser ikke riktig mat.

Den dagen noen greier å fortelle meg hvordan jeg skal kamuflere grønnsaker i fullkornspaghetti, blir jeg glad.

Den var i grunn bra sagt

Du kuttar opp løk, selleri, og gulrot. Freser det i panne, og kjører det til mos med stavmiksar. Så har du i tomat på boks. Fres gjerne det også, så får du bort tomatklumpane. Da har du kamuflasjesaus. Men du må sjølvsagt da ha barn som et tomatsaus....

Gammel 21-06-12, 10:15   #79
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg har visst ikke svart på spørsmålet i overskriften:

Jeg gir barna masse riktig mat, og er temmelig fornøyd med hverdagskostholdet vårt, og generelt forholdet vårt til mat. Det blir litt for mye brødmat, det er det eneste. Et forbedringsområde er at mor kan bli flinkere til å stå opp og lage matpakker som den i dag:

- Bringebær, blåbær, jordbær og vannmelom til alle tre
- Liten burger til mellomsøster
- Noen småpølser
- Eggerøre til gutta
- Fullkornspasta med pesto og en grønnsaks/kjøttsaus ved siden av til lillebror

Vanligvis ville det vært grønnsaker der, men det var ikke plass.

Men det aller vanligste er grovbrødmatpakke, dessverre. Av og til en miniyoughurt, som jeg overhodet ikke har dårlig samvittighet for. Og litt grønnsaker oppi i blant. Frukt får de på skolen/i barnehagen.

Middager er kylling eller laks eller pasta med kjøttsaus. Pannekaker og grøt blir det også. Det er alltid et bredt utvalg av grønnsaker på bordet, slik at alle finner noe de syns er ok. Vi har som oftest pasta eller ris til, sjelden poteter, men de spiser ikke voldsomt mye av det. Jeg må stappe litt i storebror, for han trenger det. Jeg har en gang sendt ham på fotballtrening med bare en stor porsjon kylling og brokkoli og småtomater i magen, og det endte i blodsukkerkatastrofe og full meltdown. Han TRENGER karber, med all den treningen.

Vi drikker stort sett bare vann til måltidene og litt eplemost i helgene. Ingen liker brus.

Godteri bare til lørdag.

Mora deres gidder ikke å bake, så det er lite kaker. Vafler og sånt i helgene dann og vann.

Gammel 21-06-12, 10:23   #80
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om mine barn har fått is hver dag denne uken (helt fra fredag, i grunn... ) har de iallfall med seg grønnsaker hver dag på skolen, til og med broccoli går ned på høykant. Sånne fancy matpakker med småpølser og sånt lager jeg hvert skuddår, ellers går det mest i halvgrovt brød med salami og prim. (Ja, jeg sa prim.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.