Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Rimelig og ok sengetøy?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-12, 10:16   #61
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rimelig og ok sengetøy?

Jeg pleier å ønske meg sengetøy til jul hvis vi trenger det og da får jeg som regel noe av god kvalitet. Jeg vil helst ikke ha mer enn to-tre sett å bytte på siden de tar opp så mye skapplass og da blir de oftest slitt før det har gått ti år, men jeg bytter ikke ut hvert år fordi jeg forandrer stilen på soverommet. Slitte sengetøy bruker vi til filler.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-12, 10:16   #62
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg legger meg aldri med umake sengetøy i dobbelsenga. Det er som å gå med umake sko.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-12, 10:21   #63
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg legger meg aldri med umake sengetøy i dobbelsenga. Det er som å gå med umake sko.

Ja, nei - DET går ikke!
Vi har nå et sengesett som har striper på den ene siden, og stjerner på den andre. Og jeg klarer nesten ikke å se at feks mannen har stjernesiden opp, om jeg har stripene.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-12, 10:24   #64
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så rare dere er. Men vi har vel alle våre særegenheter. Jeg har f.eks. store problemer av å drikke av glass/kopper med skår i. Virkelig. Så der er jeg miljøuvennlig igjen – for alt med det minste skår kastes.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-12, 12:10   #65
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan fint kjøpe kopper med skår på loppis med den hensikt å drikke av dem.

Gammel 24-07-12, 12:19   #66
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel egentlig ikke så ille å i en periode kjøpe sengesett en gang i året når jeg tenker meg om, gitt at man har 10 sett og de varer i 10 år, da må man i snitt bytte ett sett en gang i året. Men hvis man hiver ut alt man har og kjøper nytt selv om det ikke er slitt hvert år, da er det overforbruk. Som mye annet vi driver med selvfølgelig, men det betyr ikke at man skal slutte å tenke over eller si fra om overforbruk fordi det finnes noe som er verre.

Gammel 24-07-12, 13:35   #67
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har litt hummer og kanari, noe fra høie(det varer og varer, men det vises jo at det er gammelt, ikke like friske farger), noe fra kid, ellos osv. Jeg kjøper sjelden sengetøy, det jeg har funker fint.

Ungene har akkurat fått helt nytt sengetøy fra bestemor, også vet jeg at storebror får bakugan fra onkel og tante til bursdagen.

Gammel 24-07-12, 14:20   #68
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så imponert over kvaliteten på sengetøyet jeg har fra Kid, det mistet farge veldig fort og flere av dem raknet i sømmene etter mindre enn et år og jeg måtte frem med symaskin og fikse. Derimot er jeg veldig imponert over Høie, det varer og varer, holder farge og må sjelden repareres. Den lokale gardin/sengetøysjappa hos oss har salg et par-tre ganger i året og både voksne og små har fått noen sett med Høie til en rimelig penge. Det gamle ble flytter opp på gjesterom og på hytta (som har 14 sengeplasser og like mange sengesett og dyner).

Gammel 24-07-12, 14:21   #69
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg ble litt glad for denne tråden, kjenner jeg. Glad for meningene som kom fram. For jeg er så lei av fokuset på nye trender, nye stiler, nye ting, oppussing og matching. Jeg matcher ikke, og det er greit å se at det til en viss grad er sosialt akseptert.

Sengetøyet her i huset er stort sett gaver. Og jeg har et vell av ulike til både 200-dyner, 220-dyner og dobbeltdyne. For det er det vi har hatt oppigjennom. Jeg er glad for det de gangene ungene spyr i sengene sine og jeg har både ekstra dyner og sengesett til et par tunder. Litt overluksus med så mange dyner, men der er også alt gaver eller "vi flytter til Australia, vil du ha disse?". Veldig lite er kjøpt selv, og veldig lite er kjøpt nytt. Det er gaver, arv (da jeg flytta hjemmefra fikk jeg halve sentetøylageret til mamma) og barnesengetøy kjøpt på loppis. Dyner og puter pleier å matche, bare fordi jeg kan (), men om det er ulikt på dobbeltsenga er meg sprett likegyldig. Det er jo ingen som skal se inn der likevel. Bare jeg, ungene mine og han unge fine. Gardinene mine på soverommet er forørvig en arv etter min bror. Sorte og gull-gardiner med kinesiske tegn. Very 90's, men de er tykke og tette og mørke og holder lyset ute.

Nå er min mismatching en økonomisk nødvendighet. Jeg har ikke råd til å fornye gardinparken, badehåndklærne eller gardinene hvert år. Jeg har som sagt sengetøy fra jeg selv bodde hjemme (flytta da jeg var 17), og også ditto håndklær og kjøkkentekstiler. Vi arver veldig gjerne klær, kjøper billig her inne eller på salg. Selv om det økonomiske står først i køa for min del bejubler jeg gjenbruk veldig. Når jeg ser hvor lite slitt klær er etter en sesong for barn i vokseperioden er jeg takknemlig både for å kunne arve/kjøpe billig og gi bort/selge videre.

Gammel 24-07-12, 14:29   #70
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fornye gardiner? Badehåndklær? Vel, jeg har fornyet gardinene mine. Én gang på 18 år. :innrømmer: Men fornye badehåndklær sånn bare for å fornye dem? Badehåndklær varer jo for evig. Eller, vel, jeg måtte kaste ett jeg fikk da jeg var sju år, det var så tynnslitt at det ble hull i det.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-12, 14:36   #71
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg presiserer at likt sengetøy på dobbeltsengen er helt og holdent for min egen skyld, ikke fordi vi skal imponere gjester. De er det veldig få av på vårt soverom også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-12, 14:37   #72
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg sparer miljøet mye med å ikke ha gardiner i det hele tatt. Ingen, faktisk. Og håndleparken skiftes ut nå steg for steg. Etter tjue år trengs det, kan man si. Og heldigvis får jeg aldri sengetøy i gave. Da kan vi gå for hvitt og tidløst.

Gammel 24-07-12, 14:37   #73
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg presiserer at likt sengetøy på dobbeltsengen er helt og holdent for min egen skyld, ikke fordi vi skal imponere gjester. De er det veldig få av på vårt soverom også.

Dult.

Gammel 24-07-12, 14:46   #74
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Hehe, det er forståelig. Korttenkt av meg. Tenker ikke på at andre bryr seg mer om match enn det jeg gjør. For jeg sover altså like godt om det er ett eller fire mønster i senga på natta.

Gammel 24-07-12, 15:09   #75
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg humrer litt over at det blir sett på som asketisk å ikkje bytte ut sengetøy fordi det ikkje matcher. For meg er det stor forskjell på ting som har ein estetisk funksjon og ting som har ein praktisk funksjon. Sengetøy, håndkle og kluter høyrer til den siste gruppa. Sånn sett er eg meir lei av å ha tre-fire like av kvar tallerken og skål i kvardagsserviset, og det står på lista for utskifting nå. Men eg synest det også er litt sløsete å bytte ut, bare av estetiske grunner, så eg har ikkje gjort noko med det ennå.

Eg noterer at eg må begynne å spørre gjester om dei får sove utan sengetøy som matcher, før vi inviterer dei med på hytta. Der er det nemleg nesten ikkje mogleg å finne dyne- og putetrekk som passar saman i skapa. Tar ein med seg sengetøy sjølv, når ein skal slike stader? Eg spør fordi eg er nysgjerrig, nå altså.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-12, 15:17   #76
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier alltid å ha med sengetøy hvis jeg besøker noen på hytte, men det er av hensyn til vertskapet og ikke fordi jeg er redd for at det ikke matcher. Jeg får sikkert sove i det meste av sengetøy, men hjemme i min egen seng ser jeg ingen grunn til å blande.

Estetiske grunner kan være minst like viktige som mange andre grunner i mitt hode. Men jeg vet jo at ikke alle tenker sånn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-12, 16:01   #77
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pleier alltid å ha med sengetøy hvis jeg besøker noen på hytte, men det er av hensyn til vertskapet og ikke fordi jeg er redd for at det ikke matcher. Jeg får sikkert sove i det meste av sengetøy, men hjemme i min egen seng ser jeg ingen grunn til å blande.

Estetiske grunner kan være minst like viktige som mange andre grunner i mitt hode. Men jeg vet jo at ikke alle tenker sånn.

Ser den. Det er jo ofte begrensa med vaskemoglegheiter slike stader.

Estetikk er viktig for meg også, altså. Men nokre ting (som sengetøy) har i større grad praktisk funksjon enn estetisk funksjon. Sjølv om eg ser jo at soverommet ser "ryddigare" ut, nå som vi har like sengetøy på dynene våre.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-12, 18:48   #78
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Vi tar også med sengetøy på hytte. De blir mye for vertskapet å vaske fem sett etter oss.

Gammel 24-07-12, 19:44   #79
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg reagerer veldig på all oppussingen som foregår overalt til enhver tid. Alt skal matche, ingenting skal være slitt, alt skal være noe man liker her og nå. Jeg synes det er både tøysete og ganske skremmende.

Som å høre min mor. "Synes alle driver og går fra hverandre i dag, jeg?"

Selv om vi drukner i blader og reklamer som alle tar for seg trender og nyheter, betyr det ikke at alle bytter ut alt hele tiden. Det mases masse om tynne, sommerbrune kropper også, betyr ikke at alle er det.

Jeg er som Kasia, ønsker oss sateng til jul, kjøper kanskje ett sett selv, og så bytter jeg iherdig mellom de settene jeg har, så de lever ikke 10 år her heller. Men jeg kaster ikke fullt brukbare sett, de brukes gjerne på gjester.

Synes det er fint å tenke over forbruket, men å moralisere over noens sengetøykjøpevaner blir litt merkelig, ja.

Sist redigert av Skremmern : 24-07-12 kl 19:49.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-12, 20:16   #80
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ganske nylig kvittet meg med sengetøy jeg hadde med hjemmefra da jeg flyttet ut i 1995. Nå har vi dobbeldyne, og har faktisk bare to sett som passer til den, men det går finfint. Vesla har vel det fineste sengetøyet her i gården, hun som ikke gidder å bruke dyne. Vi ønsker oss i grunnen sengetøy til jul, men har faktisk ikke fått det. Det er i hvert fall ikke noe jeg kjøper i takt med skiftende smak, for å si det sånn. Vi har ikke matchende håndklær på badet heller.

Men ja, IKEA, Princes og Kid har rimelig og ok sengetøy, som vel var spørsmålet til HI.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:06.