|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fortynnet
|
Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene"I hytt og pine" er et veldig vanlig uttrykk på sørlandet, og det har det vært siden jeg var liten. Hvis det er feil på noen måte så er det ihvertfall en veldig innarbeidet feil. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Dialektskriving gjør vondt i øyneneJeg leser dialekt på Facebook og sletter ikke venner av den grunn. Nå er det nesten slik at jeg lurer på hva som er galt når enkelte av trønderne skriver bokmål. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Dialektskriving gjør vondt i øyneneDialektskrivere er nå en ting. Tenåringsslang blandet med dialekt og engelsk er langt, langt verre.
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene
I tale er det nok langt mer utbredt at folk fra Stavanger og Sandnes bytter ut kj-lyden med skj/sj enn folk fra Jæren som i stor grad er flinke til å uttale ki/kj-ord på riktig måte. Selv om Jæren strekker seg helt til Stavanger brukes det jo ofte til å referere til kommunene sør for Sandnes så da følte jeg for å rette litt på dette. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Etter nesten 9 år i Stavanger og med slekt på Jæren er jeg klar over forskjellene. Det jeg legger merke til er at sj-galskapen må ha spredt seg sørover. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Dialektskriving gjør vondt i øyneneDialektskriving er veldig vanlig hos Stavangerfolk. Selv skriver jeg som regel bokmål, men svarer på dialekt om noen Stavangerfolk skriver på dialekt til meg, og jeg chatter med andre Stavangerfolk på dialekt (om de gjør det) osv. Hadde føltes vanvittig kunstig å feks. chatte eller skrive en sms til Fibi eller min mor eller lignende på bokmål, så det skjer ikke. Men jeg skriver aldri statusoppdateringer og slikt på dialekt. Om noen sletter meg fra FB fordi jeg skriver på dialekt med noen venner, så er det helt greit for meg.
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Samme her. Og her forleden tror jeg at jeg hadde en halv statusoppdatering på dialekt, helt uten at Missa slettet meg!
|
|
|
#11 |
|
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Sv: Dialektskriving gjør vondt i øyneneGrøss og gru!
|
|
|
#12 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Dialektskriving gjør vondt i øyneneJeg skriver ikke på dialekt selv, men jeg har ingen problemer med at folk gjør det i uformelle sammenhenger. Forresten, det har nok hendt at jeg har dratt inn litt dialekt på facebook, særlig hvis jeg skal tulle, men dialekten min ligger rimelig tett opp til nynorsk så jeg håper vennene mine ikke slutter å være glad i meg likevel. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Dialektskriving gjør vondt i øyneneJeg får spader av "iche". Mange, mange som skriver det slik.
|
|
|
#14 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Dialektskriving gjør vondt i øyneneNår eg skriv dialekt på FB, så ser det sånn her ut. Sist redigert av Dronningen : 02-08-12 kl 11:43. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dialektskriving gjør vondt i øyneneDet som irriterer meg noe helt grenseløst ved at mange skriver på dialekt, er at skriftspråket blir fullstendig ødelagt!
|
|
|
#16 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Dialektskriving gjør vondt i øynene66 innlegg på FP om annonsen, det må kalles god reklame.
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Dialektskriving gjør vondt i øyneneJaja, jeg er ikke den skarpeste gaffelen i skuret.
|
|
|
#19 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg pleier å si om xen til en venninne at han sannelig ikke er den skarpeste skjeia i skuffa, men kanskje gaffel i skuret er bedre.
|
|
![]() |
|
|