Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Harry Potter - noe for gamle damer?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 19:41   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er sant, men nå hører jeg jo hele tiden at oversetteren gjør en knakende god jobb med Potter-bøkene. Tror ikke handlingen taper seg så voldsomt mye, egentlig.

Som sagt, handlingen taper seg neppe stort. Jeg har også hørt at oversettelsene er gode, men jeg har ikke lest dem, så jeg vet det ikke fra egen erfaring.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes bare det er dumt at "alle" sier de MÅÅ leses på engelsk, for det er jo ikke alle som er like stødige i språket, og da gidder de kanskje ikke å lese dem.

Det er sant. Og er man litt ustø i engelsk, setter man kanskje ikke egentlig pris på det som er bedre med originalene heller.

Gammel 08-04-07, 19:38   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes de norske navnene er knakende gode. Skikkelig bra arbeid av oversetteren.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 20:17   #3
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Åh, jeg er misunnelig på deg, Myrsnipa. Jeg skulle ønske jeg hadde til gode å oppleve Harry Potter for første gang.

Gammel 08-04-07, 21:20   #4
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Snipa, da. Gamle damer? Skjerp deg!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 22:31   #5
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Snipa, da. Gamle damer? Skjerp deg!

Sårri.

Gammel 08-04-07, 22:29   #6
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker godt filmene, så slipper jeg å lese bøkene.

Gammel 08-04-07, 22:42   #7
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)

AvivA sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

ELsker bøkene, også filmene da. men filmene mangler MYE! så les først og så se filmen!

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 23:09   #8
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Harry Potter er noe for alle spør du meg. Jeg har lest alle og sett filmene også.

Gammel 08-04-07, 23:09   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Harry Potter er artig å lese - og må leses på engelsk. Sånn er det med den saken!

Gammel 08-04-07, 23:11   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Harry Potter er artig å lese - og må leses på engelsk. Sånn er det med den saken!

Også er det morsomt å se hvordan både Harry og stilen blir voksnere gjennom bøkene!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 19:53   #11
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)

AvivA sin avatar

Hvor: Bodø
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

har forhåndsbestillt den nye boka. liker som regel å lese dem på norsk men siden det er siste bok i serien må jeg vite det før eller samtidig som vennene mine. For dem blir å røpe hva som skjer!

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 22:29   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes HP er kjempespennende. Dette selv om jeg regner meg selv for å være voksen nå.

Jeg har lest alle på engelsk, men det er mest fordi det var det som var tilgjengelig i sin tid. Og har du begynt på ett språk må du fortsette på det, for alle figurene har jo så anderledes navn på et annet språk.

Gammel 09-04-07, 22:38   #13
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Hummelsnurr, humlesnurr... Same difference.

Jeg syns bare det blir så teit og oversette navnene. Jeg heter Annelin i Norge, og naturligvis heter jeg også da Annelin i England.

Ja, men ditt navn har vel ingen spesiell betydning i livet ditt heller? Navnet ditt er vel heller ingen beskrivelse av deg, eller nevnt i en gammel bok som omhandler "Hun som skal herske" etc I fantasy litteratur er det gjerne slik, da er det et godt poeng å oversette navnene.

Jeg har bare lest første HP boka, er ikke blitt frelst (bra - da er jeg altså mentalt sett eldre enn 11, skjønner jeg. Det var jo et lite pluss i margen. , men jeg hadde vel likt de før han ble 17 tenker jeg.)

Gammel 10-04-07, 06:49   #14
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, men ditt navn har vel ingen spesiell betydning i livet ditt heller? Navnet ditt er vel heller ingen beskrivelse av deg, eller nevnt i en gammel bok som omhandler "Hun som skal herske" etc I fantasy litteratur er det gjerne slik, da er det et godt poeng å oversette navnene.

Jeg har bare lest første HP boka, er ikke blitt frelst (bra - da er jeg altså mentalt sett eldre enn 11, skjønner jeg. Det var jo et lite pluss i margen. , men jeg hadde vel likt de før han ble 17 tenker jeg.)

Nei, navnet mitt har kanskje ingen betydning slik. Men likevell... Hvorfor oversette Ron og Hermione? Kanskje Hermione kan være et "vanskelig" navn, men de aller fleste har jo også sett filmene og vet derfor hvordan det uttales. Og slik som Rumpeldunk og gumper og divere andre ord. Jeg syns liksom det blir lagt FOR mye til rette for norske barn/ungdom.

(Men så er jo jeg en av de fæle mammane som setter på filmer til vesla på engelsk slik at hun skal lære det fortere også, da. Og det ser ut til å virke. )

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 07:46   #15
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Nei, navnet mitt har kanskje ingen betydning slik. Men likevell... Hvorfor oversette Ron og Hermione? Kanskje Hermione kan være et "vanskelig" navn, men de aller fleste har jo også sett filmene og vet derfor hvordan det uttales. Og slik som Rumpeldunk og gumper og divere andre.

Fordi at man enten må oversette alle navnene eller ingen navn? Jeg kan ikke skjønne annet enn at noen oversatte navn og noen navn på orginalspråket ville ha gitt en dårligere leseopplevelse?

Jeg er ikke nødvendigvis noen fan av å oversette navn, men i fantasy så skjønner jeg at det blir gjort. Og derfor synes jeg det er greit å bestemme seg på forhånd om man skal lese på norsk eller engelsk. HP har jeg som sagt bare lest en bok av. Men det samme gjøres med Terry Pratchet sin Skiveverden og Robert Jordan sin Tidshjulet serie. Et annet viktig poeng med fantasy er at det er oppdiktete verdener, som i teorien kan være "hvor som helst", i andre genereer er det viktigere å beholde stedstilhørigheten. 1001 natt hadde ikke vært den samme om folk hadde hett; Per, Pål og Espen Askeladd ...

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee

(Men så er jo jeg en av de fæle mammane som setter på filmer til vesla på engelsk slik at hun skal lære det fortere også, da. Og det ser ut til å virke. )

Hva har det med denne saken å gjøre? Mener du at man burde beholde engelsk-klingende navn i oversatt fantasy for at folk skal lære seg engelsk?

Gammel 10-04-07, 07:57   #16
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Fordi at man enten må oversette alle navnene eller ingen navn? Jeg kan ikke skjønne annet enn at noen oversatte navn og noen navn på orginalspråket ville ha gitt en dårligere leseopplevelse?

Jeg er ikke nødvendigvis noen fan av å oversette navn, men i fantasy så skjønner jeg at det blir gjort. Og derfor synes jeg det er greit å bestemme seg på forhånd om man skal lese på norsk eller engelsk. HP har jeg som sagt bare lest en bok av. Men det samme gjøres med Terry Pratchet sin Skiveverden og Robert Jordan sin Tidshjulet serie. Et annet viktig poeng med fantasy er at det er oppdiktete verdener, som i teorien kan være "hvor som helst", i andre genereer er det viktigere å beholde stedstilhørigheten. 1001 natt hadde ikke vært den samme om folk hadde hett; Per, Pål og Espen Askeladd ...

Jeg synes bare ikke noe om oversatte navn, fantasy eller ikke. Men hvorfor er Norge et av de få landene som gjør det? (Om ikke det eneste?) Jeg bodde i Sverige da Order of the Phoenix kom ut, og når Prisoner of Azkaban kom på kino, og der var ikke navnene oversatt verken i boken eller på filmen. Og såvidt jeg vet så ble heller ikke navnene oversatt i Danmark.

Hva har det med denne saken å gjøre? Mener du at man burde beholde engelsk-klingende navn i oversatt fantasy for at folk skal lære seg engelsk?

Hehe, nei det hadde ikke noe med saken å gjøre egentlig. Det var bare for å "vise" hvor rar jeg er. Men jeg er tilhenger av at et navn er et navn, uansett betydning og sjanger. Men det er bare meg da...

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 14:59   #17
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg så masse DJ Kat og engelske tegnefilmer i helgene når jeg var liten. Jeg lærte meg ikke engelsk av den grunn. :antakeligvis lettere forstokka:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 10:10   #18
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Det irriterer meg egentlig litt at jeg har sett HP filmene. Nå ser jeg nemlig alltid for meg at HP ser ut som Daniel Radcliffe når jeg leser, og det plager meg litt. Jeg likte faktisk bedre mine egne bilder og forestillinger om hvordan alt så ut, og det får jeg ikke tilbake mer nå.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 13:32   #19
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra biblioteket, der jeg lånte nr 1 og nr 2 på engelsk. Har kun sett filmene tidligere. Gleder meg til å synke dypt inn i bøkene!

Gammel 10-04-07, 09:31   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er trist at noen må henge seg så vanvittig opp i oversettelsen av navnene at det får betyning for hele handlingen i boka. Hver eneste gang HP diskuteres så kommer dette med navnene opp. Er det virkelig SÅ ille?
Jeg må jo være domm såm et brø som leste dem på norsk - og faktisk LIKTE dem, til og med navnene. :mindre intelligent:

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:18.