|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?
Som sagt, handlingen taper seg neppe stort. Jeg har også hørt at oversettelsene er gode, men jeg har ikke lest dem, så jeg vet det ikke fra egen erfaring.
Det er sant. Og er man litt ustø i engelsk, setter man kanskje ikke egentlig pris på det som er bedre med originalene heller.
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Jeg synes de norske navnene er knakende gode. Skikkelig bra arbeid av oversetteren. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Fångad av en stormvind
Hvor: Frittgående
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Åh, jeg er misunnelig på deg, Myrsnipa. Jeg skulle ønske jeg hadde til gode å oppleve Harry Potter for første gang.
|
|
|
#4 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Snipa, da. Gamle damer? Skjerp deg! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Jeg liker godt filmene, så slipper jeg å lese bøkene.
|
|
|
|
#7 |
|
Prøver så godt jeg kan :)
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() |
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?ELsker bøkene, også filmene da. men filmene mangler MYE! så les først og så se filmen! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Prøver så godt jeg kan :)
Hvor: Bodø
![]() ![]() |
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?har forhåndsbestillt den nye boka. liker som regel å lese dem på norsk men siden det er siste bok i serien må jeg vite det før eller samtidig som vennene mine. For dem blir å røpe hva som skjer! |
|
|
|
|
|
#12 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Jeg synes HP er kjempespennende. Dette selv om jeg regner meg selv for å være voksen nå.
|
|
|
|
#13 |
|
Leser
|
Ja, men ditt navn har vel ingen spesiell betydning i livet ditt heller? Navnet ditt er vel heller ingen beskrivelse av deg, eller nevnt i en gammel bok som omhandler "Hun som skal herske" etc I fantasy litteratur er det gjerne slik, da er det et godt poeng å oversette navnene.
|
|
|
#14 |
|
Prematurmamma
|
Nei, navnet mitt har kanskje ingen betydning slik. Men likevell... Hvorfor oversette Ron og Hermione? Kanskje Hermione kan være et "vanskelig" navn, men de aller fleste har jo også sett filmene og vet derfor hvordan det uttales. Og slik som Rumpeldunk og gumper og divere andre ord. Jeg syns liksom det blir lagt FOR mye til rette for norske barn/ungdom.
|
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Fordi at man enten må oversette alle navnene eller ingen navn? Jeg kan ikke skjønne annet enn at noen oversatte navn og noen navn på orginalspråket ville ha gitt en dårligere leseopplevelse?
Hva har det med denne saken å gjøre?
|
|
|
#16 |
|
Prematurmamma
|
Jeg synes bare ikke noe om oversatte navn, fantasy eller ikke. Men hvorfor er Norge et av de få landene som gjør det? (Om ikke det eneste?) Jeg bodde i Sverige da Order of the Phoenix kom ut, og når Prisoner of Azkaban kom på kino, og der var ikke navnene oversatt verken i boken eller på filmen. Og såvidt jeg vet så ble heller ikke navnene oversatt i Danmark.
Hehe, nei det hadde ikke noe med saken å gjøre egentlig. Det var bare for å "vise" hvor rar jeg er.
|
|
|
|
#17 |
|
ræv med ører
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Jeg så masse DJ Kat og engelske tegnefilmer i helgene når jeg var liten. Jeg lærte meg ikke engelsk av den grunn. :antakeligvis lettere forstokka:
|
|
|
#18 |
|
ræv med ører
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Det irriterer meg egentlig litt at jeg har sett HP filmene. Nå ser jeg nemlig alltid for meg at HP ser ut som Daniel Radcliffe når jeg leser, og det plager meg litt. Jeg likte faktisk bedre mine egne bilder og forestillinger om hvordan alt så ut, og det får jeg ikke tilbake mer nå.
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Harry Potter - noe for gamle damer?Jeg synes det er trist at noen må henge seg så vanvittig opp i oversettelsen av navnene at det får betyning for hele handlingen i boka. Hver eneste gang HP diskuteres så kommer dette med navnene opp. Er det virkelig SÅ ille? |
|
|
|
![]() |
|
|