|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersetting
Det er ikkje lov. Eg har hatt tilfelle kor kompetansen som blir vist ikkje svarer til innsatsen, kor eg kjenner det er ordentleg ubehageleg å sette 2 (i motsetning til dei som ikkje jobber og viser kompetanse på 5-nivå). Men eg har ikkje lov å vurdere anna enn kompetansen. Vilje til å jobbe kan i beste fall gi utslag om karakterane gjennom skuleåret er 3/4, 4/3, 3/4 og 4/3. Men opplæringslova åpner ikkje for å belønne innsats. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det blir gitt mange(!) toere i norsk skole som kanskje burde vært stryk. Jeg har gitt noen av dem jeg også, og det har jeg ingen problemer med å forsvare. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Akkurat der, blir det kanskje brukt ein del, fordi det er tungt å stryke nokon som faktisk jobber. Men det er like fullt ikkje rom for det i regelverket, og det blir ikkje brukt i like stor grad i resten av karakterskalaen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingOk, da har jeg misforstått. Har jo ikke satt meg inn i dette, bare overhørt diverse slitne eksamensrettere og hodebry over standpunktkarakterer.
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg synes ikke det blir riktig å måle resultatene i gym nei, men innsatsen kan de jo premiere. Har man koordineringsevne som en sparegris, slik jeg har, og aldri klarer å hevde seg i idrett/gym, men v i s e r at man forsøker, og alltid deltar? Det bør jo telle mye synes jeg. Men det blir helt feil om en som er supergod i høydehopp skal få god karakter bare på grunn av det, mens han som ikke er noe god i noe som helst, men deltar med liv og lyst tross alt skal få dårlig karakter? |
|
|
|
#6 |
|
This is normal!
|
Jeg ser at det er flere som skriver noe i denne gaten, og jeg skjønner ikke hvorfor idrettsfag/gym skal være i en særstilling. Hvis man har sterk dysleksi, viser at man forsøker og alltid deltar, er det begrenset hvor god norskkarakter man kan få hvis man ikke kan skrive "riktig". Det samme i matematikk. Jeg vet ingen i klassen som jobbet hardere enn venninnen min, men hun endte med en 3-er, siden hun rett og slett ikke fikk det til. Vi har ulike forutsetninger for å lykkes i de ulike fagene. Jeg kan ikke skjønne at gym skal ha noen særstilling, bare fordi enkelte elever som er sterke i alle andre fag kan ende opp med en dårligere karakter her.
|
|
|
|
#7 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingMen noen, det er ikke fordi vi ikke unner de som er svake i teori, men sterke i gym å få en god karakter. Spørsmålet er hva som er hensikten med gymfaget og hvordan man best fremmer folkehelsedelen av faget. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
This is normal!
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingMen hvis man ser på kompetansemålene i kroppsøving er det mer en folkehelse. Jeg synes det er like lett å finne overføringsverdi til arbeidsliv og deltakelse i samfunnet som i RLE, kunstfag, musikk osv. Og de fleste kompetansemålene er mulig å nå uten å være en atlet.
|
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingEn ting jeg ble sittende og lure på: Gir man karakterer i forming ut fra hvor pent elevene f.eks. tegner, eller ut fra hvor mye flid de gjør seg, eller ut fra om de har tilegnet seg de teknikkene de skal lære, eller noe annet?
|
|
|
#10 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingEit av hovudområda på henholdsvis u-trinnet og vgs er aktivitet og livsstil og trening og livsstil:
Så det du Katta etterlyser er ivaretatt, i alle fall i læreplanen. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg synes at gymkarakteren skal være reell hvis man først har en gymkarakter. For min del kunne man hatt deltatt/ikke deltatt, men jeg er ikke så sikker på at det hadde vært fremmende for aktiviteten i det faget heller, jeg er nok ikke den eneste som har jobbet med gymfaget i form av å trene litt og følge med nettopp med tanke på at den karakteren faktisk er noe jeg må forholde meg til. Jeg ser at det kan være annerledes for andre i og for seg. Men jeg håper at tiden da gym var synonymt med å vise hva du var god i fra før og var prisgitt privatundervisning i form av fritidsaktiviteter er over. På videregående møtte jeg nemlig for første gang en gymlærer som underviste. Vi fulgte læreplanen. Vi fikk demonstrert det vi skulle gjøre. Det var variert. Og vi fikk til og med forklart reglene i ballspill! I en sånn setting synes jeg det er greit at det settes karakterer, det er bare så synd at undervisningen for min del var ikkeeksisterende før videregåendenivå.
|
|
|
#12 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingInnsats i timen teller i alle fag på ungdomsskolen mellomste går og eldste gikk.
|
|
|
#13 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Dette er ikke lov etter dagens regelverk, hvis det dreier seg om ren registrering av hvem som er aktive og ikke. Det man kan gjøre er å gjøre seg notater om elevers konkrete måloppnåelse i timer.
|
|
|
#14 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingEn viktig årsak til at denne endringen kommer nå, er at kroppsøvingsfaget er det faget i videregående opplæring der flest elever hopper av underveis. De kutter altså ut å gå til timene, velger å få IV (ikke vurdert pga stort fravær/manglende deltakelse), og tar en 4-timers teoretisk privatisteksamen på slutten av skoleløpet for å sikre vitnemålet. Når det blir sånn fungerer i hvert fall ikke faget i sett fra et helseforebyggende perspektiv. Dette er en ganske stor sak i utdanningskretser, og har bl.a. ført til innstramming i reglene for når elever kan få melde seg ut av fag - uten at det har hjulpet nevneverdig.
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingMen hvis gym skal ses på som et fag som alle andre fag der målet er å lære seg pensum og få karakter, må det også være greit å ta faget som privatist på lik linje med andre fag. Hvis man tenker at gym står i en særstilling og hovedmålet er oppmøte og aktivitet tror jeg man må foreta en skilsmisse mellom faget og aktiviteten på noe vis. Kanskje deltagelse i kroppsøving må inn på linje med orden og oppførsel, altså at man må delta for å få vitnemål? Mens karakter i idrett/gym blir et studieretningsfag?
|
|
|
#16 |
|
50 & somewhat fab
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg er enig med deg, Katta. Det obligatoriske kroppsøvingsfaget sånn som det er i dag bør endres, så bør man heller tilby programfag i tillegg. Skolen min tilbyr f.eks. Friluftsliv som programfag på Vg3, selv om det i utgangspunktet ikke er et programfag som hører til på noen av utdanningsprogrammene vi har. Det er et fint fag som mange teorileie elever har glede av.
|
![]() |
|
|