|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Takk for maten?Vi driller og driller, forresten, og lurer veldig på når det skal gå av seg selv.
|
|
|
#2 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Takk for maten?
Jeg har merket at for snart åtteåringen så går det helt automatisk nå om vi er borte. Hjemme, hvor vi tross alt tilbringer flest middager, ser det ut til å være lett å glemme seg. Så det terpes fortsatt på at man ikke skal prøve å snike seg av stolen og bort fra bordet - han må jo snart skjønne at han alltid blir oppdaget.
|
|
|
#3 |
|
Dårlig husmor
|
Her var det så mange som sa det jeg mente at jeg bare signerer.
Denne kjenner jeg igjen. Det er alltid litt vanskelig på andre språk som ikke har den frasen. Jeg kompenserer som oftest med komplimenter til maten mens vi spiser.
Jeg bruker "takk for skiftet" eller "takk for laget" når jeg spiser sammen med andre i en situasjon der ingen av oss har laget maten. Typisk lunsj på jobben. Da har vi alle vår egen mat, men det er hyggelig å takke for samværet. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Ja her takkes det for maten. Allikevel må jeg minne minsten på det om vi er hos andre. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Stadig underveis
Sv: Takk for maten?Her takker vi alle for maten. Noe annet ville for meg vært veldig unaturlig. For meg handler det også litt om takknemlighet for at vi faktisk har den maten vi trenger.
|
|
|
#6 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Takk for maten?her sier alle det. Folkeskikk er noe jeg setter høyt.
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Takk for maten?"Takk for laget" var en fin "oversettelse", Blå. Jeg sliter med å få uttrykket "takk for skiftet" ut til folket.
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?....
Sist redigert av Pesten : 12-11-12 kl 00:07. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Her sier vi også takk for maten (men det kan hende at noen, eller alle, glemmer seg bort). |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Takk for maten?Vi sier det, men ikke akkurat hver gang.
|
|
|
|
#11 |
|
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Her er det jo bare snuppa og meg, og dermed bare jeg som lager middag, men jeg vil at hun skal lære seg å takke for maten så da gjør vi det når vi er ferdige med å spise. Jeg sier først takk for mat, så vesla. Noen ganger kommer hun meg faktisk i forkjøpet. Hun har også begynt å takke for maten når vi spiser borte før noen andre rekker det. Ikke alltid altså, men noen ganger takker hun så da vet jeg at hun begynner å skjønne det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Kakemonster
|
Sv: Takk for maten?Kosegrisen tar like gjerne alles fraser selv hun da; "Takk for maten, velbekomme!"
|
|
|
|
#13 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
|
|
|
#14 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg håper, Gullet, at du jobber med små barn, og ikke i en bank eller noe
|
|
|
#15 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Takk for maten?Alle takker for maten, den som har laget den sier "Velbekomme". Jeg takker også for maten når jeg forlater kantinen, noe kantinedamen hos oss setter veldig pris på. (små forhold)
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Takk for maten?Haha, man uttaler det ikke "skiftet" som i "arbeidsskiftet", altså. Motsatt tonem. Som i "ordskiftet" eller "skifte av bo". Altså en deling av noe. Jeg får assosiasjoner til "bryte brød sammen". Man takker for at man har delt et måltid sammen. Jeg syns det er et veldig hyggelig begrep. Det er liksom mer "frivillig" enn "takk for maten", og uttrykker en glede over at "det var hyggelig å sitte og dele et måltid med dere!"
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: Takk for maten?Som i å skifte tøy?
|
![]() |
|
|