|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
| Se resultatene: Hvordan koker du poteter? | |||
| Jeg koker dem selvsagt opp med vannet. |
|
170 | 86,73% |
| Jeg koker opp vannet og slenger dem oppi. |
|
11 | 5,61% |
| D'oh! Det kommer an på poteten! |
|
13 | 6,63% |
| Liker ikke potet. |
|
2 | 1,02% |
| Deltakere: 196. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Koker jeg poteter feil!?Da jeg tok heimkunnskap på lærerskolen, lærte jeg at poteter skulle legges i kokende vann for å bevare mest mulig av næringsstoffene. Det var ok at de lå i kaldt vann og i kokende vann, men i temperaturer rundt 60 grader er det visst størst næringsstofflekkasje ut i vannet. Derfor legger jeg poteter i kokende vann. Jeg har ikke sjekket andre kilder, og går på ingen måte god for teorien, men når det ikke kan skade, og det er like enkelt som å koke opp med vannet, så gjør jeg det på den måten.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Koker jeg poteter feil!?Jeg har vokst opp med dampkoking av poteter. Det fungerer. Nå koker jeg dem opp med vannet. Mandelpoteter tas av idet det koker og får trekke, andre poteter småkoker litt hos meg. Jeg må ha et argument for at de ikke kan koke opp med vannet for at jeg skal gidde å slippe dem i kokende vann.
|
|
|
#4 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Koker jeg poteter feil!?Koker opp sammen med vannet. Selvsagt. Man sparer strøm der man kan
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Koker jeg poteter feil!?
Fruentimmere i 1795 kokte ikke poteter, tydeligvis. De bare farget silke grønt, oppbevarte morellene i brønnen fram til jul og fjernet blodflekker fra teppet.
|
|
|
#6 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Fantastisk!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Koker jeg poteter feil!?Når jeg tenker etter så var jo poteter relativt nytt i Norge på den tiden. De er ikke beskrevet i den kongelige, danske kokeboken fra 1781 heller.
Sist redigert av Tallulah : 10-10-12 kl 20:50. Årsak: Ikke kirkebok |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Koker jeg poteter feil!?Du har rett, Tally.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Koker jeg poteter feil!?Jo! Der fant jeg i den kongelige danske! I kapitlet "Have-rætter: Jord-Æbler eller Potatos".
|
|
|
#11 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så spennende bok du har! Den hørtes gøy ut å lese i, bortsett fra den gotiske skriften da. Er ikke tvebakker kavring på dansk? Hørtes litt spesielt ut med fløte og kavring på, med mindre jord-æblene skulle støtes litt de også. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Koker jeg poteter feil!?Takk, den er kjempespennende!
Ja, det tenkte jeg på også. De serverte potetene tydeligvis som en slags stuing. Hvis de ble rørt litt rundt i fløten og smøret blir det kanskje som en litt grov mos. Kavring hørtes logisk ut!
Sist redigert av Tallulah : 10-10-12 kl 20:36. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Erfaren
Så kult! Tertyflene er kanskje det som i dag blir solgt som party-poteter og vi betaler i dyre dommer for. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
er her
|
Sv: Koker jeg poteter feil!?Jeg koker de opp med vannet, skal prøve å teste ut å ha de i kokende vann neste gang for å sjekke om jeg merker forskjell...
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Koker jeg poteter feil!?Poteter med skall kokes opp med vannet, poteter uten skall puttes i kokende vann.
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Det kan tenkes!
Sist redigert av Tallulah : 10-10-12 kl 20:45. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Erfaren
Åja. Litt lenger opp sto det kirkebok, og det hørtes underlig ut. Men det var kanskje ipadsk e.l. for kokebok. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Sv: Koker jeg poteter feil!?Jeg googlet litt til, og en dansk side påstår at jord-æblerne eller potatosene beskrevet i denne boken egentlig er jordskokk, og tertyfler er poteter. Jeg syns egentlig det høres omvendt ut.
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Koker jeg poteter feil!?Jeg koker ikke poteter, selvsagt. De dampes naturligvis.
|
![]() |
|
|