|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kronikk i DagbladetProblemet mitt er muligens at jeg ikke har vært på foreldremøter på en stund. Delvis grunnet oppgavefordeling her hjemme (jeg tar ansvarsgruppemøtene og mannen tar foreldremøtene) og delvis grunnet prioriteringer og en helhetlig vurdering.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Er frisk!
|
Sv: Kronikk i Dagbladet
De foreldrene som spør etter konsekvenser på skolen, er ikke de som er problematiske. Det er de som ikke vil at noe som helst skal få konsekvenser (verken forsentkomming, utstrakt glemming, uro i timen) og som mener omtrent alt skolen prøver å lage av systemer rundt slikt er helt uakseptabelt, som gjør det vanskelig. De som mener at lekser og skolearbeid egentlig er et overgrep mot barnet og at det følgelig ikke er annet enn å forvente at ikke barnet gidder å følge med/gjøre lekser/komme til timen og at det slett ikke skal få noen konsekvenser. Der hvor det alltid er lærerens feil at eleven ikke gjør det han/hun skal. Satt på spissen.
|
|
|
|
#63 |
|
Er frisk!
|
Jeg kan være enig i at det hadde vært fint om hun klarte å stå mer opp for oss ansatte i forhold til skoleledelsen i kommunen vår. Jeg vet imidlertid at det er samme problemer blant annet på skolen barna mine går og på skolen mannen min underviser på - så det ser ut som en systemfeil mer enn en personfeil. Og rektoren min har veldig mange andre bra kvaliteter.
|
|
|
|
#64 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Kronikk i DagbladetJeg har bare en andreklassing, så jeg fersk i skoleverden. Heldigvis har jeg ingen erfaring. (Vi har dog 30 gutter og 18 jenter, så vi inviterer ikke alle gutta på bursdag...)
|
|
|
#65 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Kronikk i DagbladetJeg tror nok jeg er en av disse foreldrene. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Kronikk i DagbladetI mellomstes klasse er det foreldre som i fullt alvor har sagt at de mener leksene må kuttes ut fordi de tar sånn tid vekk fra fotballen.
|
|
|
#67 |
|
One of These Days
|
Knall eksempel, nenne! |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tror jeg bor i samme kommune som deg, og brukerundersøkelsene har da marginalt/tilnærmet ingenting betydning for lønnsfastsettelsen til rektor?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#69 |
|
villende
|
Sv: Kronikk i DagbladetInteressant kronikk. Jeg har foreløpig ikke sett tilløp til noe slikt i klassen til Snupp, men læreren hans er en grepa dame som gir klare beskjeder (og nok ender som rektor på sikt). Skolen vår er typisk preget av ressurssterke foreldre, men jeg tror også den er preget av en rektor som snakker om foreldrenes ansvar fra dag en. Det er jo selvfølgelig foreldre som mumler i skjegget om firkantet og vanskelig rektor. Jeg tror lederstilen hennes er helt nødvendig i et område som vårt. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Er frisk!
|
Heldigvis er ikke undersøkelsene eneste parameter, nei. Men absolutt en del av bildet (har vært tillitsvalgt og sett dokumentene). Vel så viktig som de faktiske kronene er det nok at rektor følges opp tett på dette i møter og samtaler vil jeg tro.
|
|
|
|
#71 |
|
Drømmer
|
Sv: Kronikk i DagbladetForrige foreldremøte var det ei som protesterte på bursdagsreglene, hennes jente ville da ikke be alle jentene for hun likte ikke alle. Det ble brukt mye tid på det der på møtet. Hun ville også vite hvem som skulle være på svømming i regi av sfo og hvem som skulle på leksehjelp for jenta hennes ville bare være med om den og den jenta var med. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
By the Sea
|
Ja, det finnes endel sånne. Det er foreldre med det perspektivet jeg ønsker å slå i hodet med bursdagsgnålet mitt.
|
|
|
#73 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kronikk i DagbladetHeldigvis har vi ikke hatt slike foreldremøter på skolen vår. Men når det er sagt så hadde jeg gladelig sittet en time eller to å jabbet om lekser, og om mobiltelefonen skulle ligge hjemme, eller i sekken, eller hos lærer under skoledagen, enn å måtte diskutere hvordan vi skal få satt en stopper for vold og utestengelse på skolen. De foreldrene som kanskje kunne vært nøkkelen til å løse slike problemer vet vi knapt hvem er, for de møter selvsagt ikke opp. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Kronikk i DagbladetHer synes jeg du blander korta litt, Oslo, for jeg klarer virkelig ikke å forstå at 4-5 (?) foreldre (i hver klasse?) skal ha ansvaret for alt som skjer på din skole, at de er kravstore og bratuende er sikkert sant nok, men just say no fungerer jo så fremt man har støtte fra ledelsen, men her er jo faktisk ledelsen, og ryggløs rektor spesielt, som er problemet. Klart mye vil ha mer, oppdager man at man får et ja og et smil til alt man spør om, og man i utgangspunktet er en kravstor mememe-person, fortsetter jo man bare i det samme bankende kjøret. Grensesetting er minst like viktig overfor denne foreldregruppa som overfor elevene i klassen.
|
|
|
#75 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Ja. Også må man tåle at man ikke kan gjøre alle til lags. Man kan jo faktisk ikke gjøre noe med at sånne foreldre dukker opp jevnlig. Man kan bare endre hvordan man møter dem. Beinhard møteledelse og effektive foreldremøter gir ofte vel så mange takknemlige foreldre som misfornøyde.
|
|
|
#76 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Kronikk i DagbladetJeg vil tror at Oslos ville-gjøre-alle-til-lags-metode feiler, da det ikke gjør noen glade. Mye-vil-ha-mer-folka blir ALDRI fornøyde, og jeg vil også tro at å hele tiden tilrettelegge for 4-5 elever (nå tipper jeg antall her, for jeg går utifra at ikke ALLE foreldrene i klassen er slik?) stjeler av tiden man har til rådighet med hele klassen.
|
|
|
#77 |
|
Er frisk!
|
Jeg har jo skrevet at politikernes endeløse prat om at alle elever har rett til tilpasset opplæring, er en stor årsak til problemet. Det er ikke rart at foreldre tror at dette er noe skolen skal ha kapasitet til - at de misforstår og tror at et helt eget opplegg er det samme som tilpasset opplæring er så sin sak, men at de har fått ideen om at ting skal kunne tilpasses i stor grad er det jo politikerne som har ansvaret for.
Sist redigert av oslo78 : 14-10-12 kl 13:12. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Å stå på når det gjelder ekstra ressurser med fokus på LÆRING til enkeltelever, er IKKE det jeg referere til i denne tråden. Bare bevisst mor, på ingen måte uoppdragen
|
|
|
#79 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Kronikk i DagbladetDet som er problemet i skolen i dag, og i samfunnet forøvrig, er at det knapt nok finnes et "normalt barn". Jepp - vi er alle unike individer, men altså, så innmari spesielle er vi ikke, hver og en av oss, at alt må tilpasses vårt behov, vår væremåte og våre ønsker, alltid. Det å være tilpasningsdyktig, for å bruke Darwins begrep, det er en positiv ting. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Er frisk!
|
Veldig godt poeng.
|