Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva boikotter du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-12, 08:41   #61
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva boikotter du?

.......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 22:18.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 08:42   #62
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg tenker at det har jeg ingen mulighet til å få oversikt over, så da dropper jeg like greit all pels inntil videre.

Men det er langt færre lovbrudd og forskriftsbrudd i pelsnæringa enn i andre næringer. Er det lovverket du ikke er enig i da?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 08:43   #63
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men det er langt færre lovbrudd og forskriftsbrudd i pelsnæringa enn i andre næringer. Er det lovverket du ikke er enig i da?

Jeg synes bare så synd på de dyrene man har vist bilder av fra oppdrettsfarmer. :enkel:

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 08:44   #64
Pesten

Pesten sin avatar

Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

.......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 22:19.
Gammel 01-11-12, 08:45   #65
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg synes bare så synd på de dyrene man har vist bilder av fra oppdrettsfarmer. :enkel:

Også er det enkelt å boikotte pels for det har liten eller ingen praktisk innvirkning på hverdagen

Som sakt, jeg er ikke ute etter å krangle, men lurer på hva som ligger bak når folk boikotter pels

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 08:46   #66
Pesten

Pesten sin avatar

Standard

......

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 22:19.
Gammel 01-11-12, 08:49   #67
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men tallene viser jo at pelsnæringa har langt bedre dyrehelse og statistisk sett kommer de bedre ut av det enn annen husdyr produksjon i fht brudd på forskriftene?
Er det mer dyreuvennlig å holde rev i bur, enn okse på binge?

Enig. Jeg ser ikke forskjellen, man TRENGER jo verken kjøtt eller pels, for å si det sånn. Vil ha ja, trenger nei. Så for meg er det ingen forskjell. Men det er jo lettere for folk å boikotte noe de ikke trenger å tenke så mye over.

Gammel 01-11-12, 08:55   #68
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er pelsdyroppdrett unødvendig. Å bruke pels/skinn fra dyr der vi også kan spise kjøttet er mer akseptabelt for meg. Jeg vil påstå at en sau som går ute det meste av sommeren har hatt et bedre liv enn en mink som lever i et lite bur.

Og er det virkelig langt færre lovbrudd og forskriftsbrudd i pelsdyrnæringen (prosentvis av antall dyr) som går på dyras helse og "velvære" enn i andre næringer? Det er ikke mitt inntrykk. Finnes det statistikk som understøtter dette?

Min dårlige samvittighet er at jeg spiser kyllingkjøtt.

Gammel 01-11-12, 08:57   #69
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Min dårlige samvittighet er at jeg spiser kyllingkjøtt.

Og nå fikk jeg litt dårlig samvittighet for at jeg til nå ikke har hatt dårlig samvittighet over at jeg spiser kyllingkjøtt. Kan noen informere litt? Gjerne om Prior - jeg har fulgt for dårlig med her.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 09:03   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er pelsdyroppdrett unødvendig. Å bruke pels/skinn fra dyr der vi også kan spise kjøttet er mer akseptabelt for meg. Jeg vil påstå at en sau som går ute det meste av sommeren har hatt et bedre liv enn en mink som lever i et lite bur.

Hadde man begynt å spise minkene, hadde det vært greit da? Jeg tror faktisk ikke folk hadde reagert noe særlig om mink ble sett på som mat i tillegg til pels, selv om forholdene var de samme som i dag, eller til og med verre.
Det er jo også interessant at flertallet i Norge er imot pels (sier de), men å møte opp i det årlige fakkeltoget er ikke like interessant. Trist.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er lett å boikotte når ikke boikotten koster noe.

Jeg kan late som om jeg boikotter pels og diamanter. Sannheten er at det er varer jeg overhodet ikke er interessert i å handle.
Det koster mer å boikotte HM og der har jeg litt kvaler nå. Det innrømmer jeg.

Godt sagt.

Gammel 01-11-12, 09:08   #71
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uten å ha fagkunnskap på området, antar jeg dessuten at rovdyr trives [enda] dårligere med å sitte i bur enn kyr og sauer trives med å holdes som tamdyr. Jeg også tro at flokkdyr synes det er greiere å leve tett innpå artsfrender. Tam mink og rev er vel også mye mer lik de ville variantene, mens kyr, griser og sauer er avlet frem til å være tamdyr, det skulle jeg også tro gjør en del forskjell mht. trivsel?

Gammel 01-11-12, 09:10   #72
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg boikotter en lokal "Name it" butikk. Daglig leder der (vet ikke om hun er det lenger) utviste særdeles dårlig service ovenfor meg en gang, for en del år tilbake - og jeg banna på at jeg ikke skulle sette mine bein der igjen. Det har jeg heller ikke gjort. I grunn har jeg spart en del på det, for jeg var ivrig stamkunde.

Gammel 01-11-12, 09:12   #73
Joy Stark
Superduperaktiv

Joy Stark sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Costa Blanca, Spania
Joy Stark er litt kulJoy Stark er litt kulJoy Stark er litt kul
Standard

Mat med MUK kjøper jeg ikke og jeg er sterkt i mot det. Ellers så er det vel ikke så mye jeg boikotter tror jeg.

Gammel 01-11-12, 09:15   #74
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men tallene viser jo at pelsnæringa har langt bedre dyrehelse og statistisk sett kommer de bedre ut av det enn annen husdyr produksjon i fht brudd på forskriftene?
Er det mer dyreuvennlig å holde rev i bur, enn okse på binge?

Jeg spiser lite kjøtt også, men skal innrømme at det sitter lenger inn å boikotte okse.

Senest denne uken kom det nedslående rapporter og aktivistbilder fra pelsopprettsindustrien. Dyr som lider og står halvspist og ødelagt i burene. Okser og kyr spiser da ikke på hverandre og blir stående i dagesvis på båsen uten rompe?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 09:16   #75
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joy Stark, her.

Mat med MUK kjøper jeg ikke og jeg er sterkt i mot det. Ellers så er det vel ikke så mye jeg boikotter tror jeg.

Kan du si litt om hvorfor du er imot MUK?

Gammel 01-11-12, 09:20   #76
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg spiser lite kjøtt også, men skal innrømme at det sitter lenger inn å boikotte okse.

Senest denne uken kom det nedslående rapporter og aktivistbilder fra pelsopprettsindustrien. Dyr som lider og står halvspist og ødelagt i burene. Okser og kyr spiser da ikke på hverandre og blir stående i dagesvis på båsen uten rompe?

Det har nå vært mange horrible oppslag om feks. oppdrettskylling og griser og andre dyr opp gjennom årene. Her kan man lese litt om hvordan norske dyr har det. Når man leser grusomme ting om pelsdyr, er det jo enkelt å si man er imot det da man uansett ikke bruker eller har råd til pels. Leser man grusomme ting om dyr i kjøtt-, egg- eller melkeindustrien, huffer man av det men glemmer det etter en dag eller to. Folk må gjøre som de vil altså, jeg synes bare det blir litt hyklerisk å være så voldsomt antipels samtidig som man støtter all annen næring der dyrene potensielt lider. Men det er nå min mening.

Gammel 01-11-12, 09:24   #77
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det har nå vært mange horrible oppslag om feks. oppdrettskylling og griser og andre dyr opp gjennom årene. Her kan man lese litt om hvordan norske dyr har det. Når man leser grusomme ting om pelsdyr, er det jo enkelt å si man er imot det da man uansett ikke bruker eller har råd til pels. Leser man grusomme ting om dyr i kjøtt-, egg- eller melkeindustrien, huffer man av det men glemmer det etter en dag eller to. Folk må gjøre som de vil altså, jeg synes bare det blir litt hyklerisk å være så voldsomt antipels samtidig som man støtter all annen næring der dyrene potensielt lider. Men det er nå min mening.

For det første er jeg ikke voldsomt antipels og for det andre så kjøper jeg egg og kylling som potensielt ikke er fra de grusomste delene av industrien.

Hyklersk er det sikkert. Jeg har ikke rene hender i noen retning og må si det er beundringsverdig om man greier å ta avstand fra alle produkter og varer som ikke er potensielt fremstilt av lykkelige dyr og mennesker.

Alternativet til å være litt bevisst er å drite i alt, og da velger jeg å være fornøyd med å være litt bevisst.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-12, 09:24   #78
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en jævel på å boikotte lokale butikker som oppfører seg som naut.

Jeg boikotter Nestle i større og mindre grad (først og fremst MME) - men det er jo ikke vanskelig nå som Knøtteliten er over 2. Jeg boikotter tobakksindustrien, som jeg har brukt mye penger på tidligere - jeg sluttet å røyke for 5 år siden.
Jeg boikotter treningssentre som ikke lar ansatte organisere seg, og det gjelder i grunnen alle virksomheter som ikke lar ansatte organisere seg, men jeg merker at ettersom jeg blir eldre blir jeg mindre idealistisk og mer integritetsløs - som Veronal.

Joh! Jeg nekternekter å kjøpe Yoplait-yoghurt til ungene. EU-yoghurt kommer ikke inn i mitt hjem.
Knotten pleier derfor å få mormor til å kjøpe yoplait-yoghurt når de drar på hytten.

Gammel 01-11-12, 09:25   #79
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sirkus.

Gammel 01-11-12, 09:27   #80
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

• Apple-produkter
  • Kommersielle radiokanaler
  • Se&Hør, Her&NÅ etc
  • VG og Dagbladet
  • Gudstjenester på TV og radio

Dvs. boikott er for meg et sterkt ord som innebærer ideologisk begrunnet motstand mot noe. Av tingene over er det vel kun siste punkt som kan sies å være i den kategorien..

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:28.