Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

NAV-Foreldrepermisjon

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-12, 10:35   #61
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV-Foreldrepermisjon

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

Det som ER vanskelig, er når man er selvstendig næringsdrivende og NAV ikke skjønner noe som helst av det

Ja, det er søren meg helt håpløst. Har en venninne som er det og søker nå, det er det rene kaos.

Gammel 10-11-12, 10:42   #62
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke vanskelig å fylle ut. Det tar bare tid. Og så må man ikke glemme at det er veldig mange ulike skjemaer. Ingen forteller deg om man har glemt ett.

Det som er vanskelig er å forstå dem fra nav sin side. Vi har nå fått 10 svar eller noe sånt, alle feil. Nå gir vi snart opp. De greier ikke å beregne sluttdato riktig. Den har variert fra juli til januar.

Gammel 10-11-12, 11:17   #63
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Her føler jeg at arbeidsgiver har hjulpet mye med beregning og slike ting, men så har vi en enormt stor HR avdeling også, da, har nok litt å si.

Gammel 10-11-12, 22:55   #64
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Her er det jeg har funnet ut om tidspunkt for innsending av søknadsskjemaer til NAV ved situasjon mammaperm, etterfulgt av ferie + ulønna perm, etterfulgt av pappaperm på mer enn 12 uker:

-Søknad om foreldrepenger NAV 14-05.09, for MOR - sendes inn 6 uker før termin (dvs. som regel i svangerskapsuke 31 - med kommentar om at NAV 08-30.01 ettersendes om denne ikke sendes sammen med 14-05.09). NAV anbefaler at 14-05.09 og 08-30.01 sendes mest mulig samtidig for å unngå at de finner det ene papiret men ikke det andre..

-Inntektsopplysninger for arbeidstaker NAV 08-30.01 - for MOR -sendes inn 6 uker før mors permisjonsstart (dvs. som regel i svangerskapsuke 31)

-Søknad om utsettelse eller gradert uttak av foreldrepenger NAV 14-16.05 - for FAR - sendes inn senest 6 uker før utsettelsestidspunkt - KAN innsendes så snart barnet har fått personnummer.

-Søknad om foreldrepenger NAV 14-05.09, for FAR - sendes inn 6 uker før fars permisjonsstart. (Med kommentar om at NAV 08-30.01 ettersendes om det ikke sendes samtidig.) NAV anbefaler at 14-05.09 og 08-30.01 sendes mest mulig samtidig for å unngå at de finner det ene papiret men ikke det andre..

-Inntektsopplysninger for arbeidstaker NAV 08-30.01 - for FAR -sendes inn 6 uker før fars permisjonsstart.

.....da håper jeg virkelig jeg har fått det riktig... Totalt 5 skjema. Tullete at det ikke kan samles på én internettportal med direkte tilbakemelding om de forskjellige "puslespillbrikkene" går opp + INNEBYGD dato til dato kalkulator som gir OSS riktig dato i stedet for at vi må finne rette datoer for NAV.

Anbefaler å bruke NAVs facebookportal for kjapt svar på det meste:
http://www.facebook.com/navforeldrepenger?ref=stream

For beregning av dato-til-dato syns jeg denne (og fargekodede excelark) er fine:
http://www.timeanddate.com/date/dateadd.html

Sist redigert av Moia : 24-05-13 kl 01:01.
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 23:01   #65
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Ååå, er det lov å si at dette innlegget gjorde meg oppriktig glad!!

Jeg vil bare slenge inn en kommentar om at det er viktig å huske ekstra skjema om dere skal utsette pappapermen. Vi mistet egentlig vår med eldstemann. Ved hjelp av svigermor som er jurist i offentlig sektor fikk vi heldigvis hanka det inn igjen. Tragisk at det skal være slik!

Vil også anbefale å følge NAV Foreldrepenger på facebook, de er faktisk veldig flinke!

Signerer HV og dette - samt føyer til at vi er begge jurister, jobber begge i staten/offentlig sektor, sambo har doktorgrad i juss og seminar i forvaltningsrett - og det tok oss tre runder med innsending av skjema før det ble riktig. Til slutt jukset vi det til i samråd med en NAV-person som innrømte litt forsiktig at "Joda, skjemaene kunne være litt vanskelig å skjønne for enkelte ja...". Tidenes understatement.

Det er faktisk en av de tingene som er på min contra-liste med tanke på et barn nummer tre. Langt over fødsel og svangerskapsplager.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 23:04   #66
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om vi bare må klage mange nok ganger til at de treffer rett sluttdato ved en tilfeldighet. I øyebliikket har vi et vedtak på en måned for lenge. Helt greit for oss, men vi vil jo helst ikke tilbakebetale noe i ettertid, så vi får vel klage igjen.

De burde ha en sak per barn istedenfor en sak per forelder. Det tror jeg hadde løst mye for dem, det må være vanskelig å holde oversikt når man kun jobber med halve saken i gangen.

Gammel 10-11-12, 23:07   #67
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Fin oversikt, Moia!

Jeg har nå tro på at jeg skal greie å få fyllt ut dette noenlunde riktig, jeg da. Ikke drep pågangsmotet helt da, jenter

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 23:08   #68
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Fin oversikt, Moia!

Jeg har nå tro på at jeg skal greie å få fyllt ut dette noenlunde riktig, jeg da. Ikke drep pågangsmotet helt da, jenter

Det greier du vet du. Poenget mitt er at det er ikke sikkert det hjelper.

Gammel 10-11-12, 23:11   #69
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det greier du vet du. Poenget mitt er at det er ikke sikkert det hjelper.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 23:22   #70
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan berolige deg jeg, Lilletrille. Jeg fylte ut hele greien i dag, og det tok ikke lange stunden. Vi har en ganske enkel løsning da: 37 uker permisjon+ 21 dager ferie (lagt inni permisjonen) til mor, 20 uker til far, ferdig. Ingen gradering eller noe. Jeg tror det ble rett, så får de heller rette på meg om det ikke ble det. Har søkt til jobben også, så de korrigerer meg sikkert også hvis jeg har regnet feil. Det var ikke så vondt da jeg først fikk det gjort, altså. Må vel sende det der feriegreiene etterhvert, men det burde være levelig det også.

Gammel 11-11-12, 08:27   #71
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

De burde ha en sak per barn istedenfor en sak per forelder. Det tror jeg hadde løst mye for dem, det må være vanskelig å holde oversikt når man kun jobber med halve saken i gangen.

Det er ikke datateknisk mulig pr i dag.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 10:25   #72
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

ingeling, så lenge ingen av disse feriedagene dine ligger på røde dager, så bør de gå greit, men husk at det egentlig ikke er 21 feriedager nav opererer med, de er 4 uker og 1 dag. Uansett om dette bare blir 18 feriedager siden det inkluderer pinse. Da ender du nemlig opp med å ha brukt noen av de dagene dere tror far har til rådighet, og hans permisjon er plutselig over noen dager før forventet. Men, vip så har du tre feriedager tilovers da.

btdt.

Å fylle ut skjemaene er egentlig ikke så veldig vanskelig, mens om katta sier, det er ikke sikkert at det hjelper. Og det er liksom det som er så mye bøll.

Oversikten over hva som skal sendes når fra moia ser fin ut, men noen nevnte et eget skjema for "utsette permisjonen til mor for å ta ut den lovregulerte ferien"? Vet ikke, det var ikke det da jeg fikk Mikro, men noen nevnte det nå? det slipper man dersom man tar ferien etter permisjonen da, men da må man altså ha den der søknaden om at far utsetter sin permisjon til etter mors ferie (om man ikke ønsker å være hjemme samtidig)

Det ar mye enklere når vi fikk Knerten altså, mors og fars permisjon på samme skjema, ferien min også, og måtte bare etterlevere graderingsskjemaet hans, siden han tok ut sin med 20% jobbing. Det ble levert sammen med hans inntektsopplysninger, og alt gikk meget lettere.

Gammel 11-11-12, 10:40   #73
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Ja, far må søke om utsettelse dersom han ikke skal starte uttaket med en gang mor er ferdig med sitt, men så lenge mor er 100% ferdig stilles det ingen spørsmål eller krav til hva hun skal.

Gammel 11-11-12, 10:49   #74
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Nja, nei, det er ikke rett. Det er bare så lenge mor tar ut absolutt alt av fellespermisjonen det, isola.

Dersom mor er 100% ferdig med sin permisjon, men far skal ha noen av fellesukene, så stilles det så absolutt krav til hva mor gjør.

Jeg har aldri tatt hele fellespermisjonen. Min mann har altså hatt mer permisjon enn fedrekvoten (eller som en nav ansatt sa, jeg skulle altså gi ham noen av mine uker! Jeg forklarte henne at NEI, men han tok noen av de ukene som er til fri fordeling mellom foreldrene. MINE uker hadde jeg absolutt tatt ut.)

Det krever bare at man får sin arbeidsgiver til å skrive et brev hvor det står at "fom xx.yy.zz har mor begynt i sin 100% stilling hos oss etter endt permisjon" som man leverer til nav, så blir de fornøyd.

Min mann har aldri utsatt permisjonen sin, så den søknaden har vi ikke måttet levere, men vi har vært innom de fleste andre skjemaene og bekreftelsene.

Gammel 11-11-12, 11:04   #75
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

VG har en sak om foreldrepermisjon og vansklige regler i dag. NAV bruker enormt mye ressurser på å behandle sitt eget kronglete regelverk og gjør feil i 21% av sakene som Riksrevisjonen kontrollerte i forbindelse med en stikkprøvekontroll. Det er lov til å håpe på endringer!

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 11:10   #76
ingling

ingling sin avatar

Standard

Jeg har ikke lagt ferien til røde dager, har satt opp alt i juli. Regner med at HR finner feilene hvis jeg har gjort noen, det gjorde de sist. Så lenge det er snakk om noen få dager som evt. går tapt er det ingen krise for oss, vi er dekt opp med permisjon til minsten er 13 måneder, og barnehagedekningen er såpass god her at jeg tenker hun har plass til da. Ellers får vi ta ulønnet. Det ordner seg. zen:

Gammel 11-11-12, 11:29   #77
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Malama: Ja, det stemmer selvsagt. Det var meningen å ha med den detaljen.

Gammel 11-11-12, 11:39   #78
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Bare sørg for ikke å bli gravid 2 måneder etter den første aborten, sånn at vikariatet man er i går ut så tidlig at man blir arbeidsledig de siste månedene før fødsel. Og dersom man faktisk klarer å få litt jobbing, så blir det bare kluss med dagpengegrunnlag, sykepengesøknad og foreldrepenger.

Babyen er 1 måned og jeg har enda ikke sett noen penger.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 12:04   #79
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prevensjon, ja.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 21:12   #80
Malama

Malama sin avatar

Standard

Detajler som ikke er heeeeeeelt a4-løsnigenn hvor mor tar ut "så mye som hun absolutt kan" og far tar ut bare fedrekvoten straks mor er ferdig med felles-delen, er ofte det som tipper lasset.

Men, hey, når dette frister til prevensjon, ja så sparer jo staten penger, som de trenger for å betale for alt rotet nav lager når de prøver å tolke disse reglene sine.

*tørr galgenhumor fra en som nettopp fikk første mens etter fødsel og må tenke seriøst på dette med prevensjon*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48.