|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: KlassereiseLisa: gode poeng.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KlassereiseHun har noen poenger, men samtidig synes jeg hun er med på å "fordumme" arbeiderklassen en del her? Som om hennes familie er en stereotypisk representant for denne?
![]() |
#63 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klassereise
Godt poeng. Utdanning alene sier ikke så mye om klassetilhørighet i Norge, mye går på kryss og tvers. Rørleggere tjener lett mer enn jurister, og folk med kun vgs er like gjerne mer opptatt av finkultur enn slike som meg med embetsutdannelse. Før var skottene mellom mye tettere, tror jeg.
![]() |
#64 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: KlassereiseJeg har ikke reist noe særlig tror jeg, kanskje slak nedoverbakke. Med ett unntak; både min mann og jeg kommer fra mødre (og bestemødre) som var hjemmeværende herfra til evigheten, uten utdannelser og med oppgaver som "fru" og "representasjon" og "husmor". Men det var likevel helt selvsagt at vi barn skulle ta utdannelser (ja, Poly, jeg og har hørt den derre om å bruke evnene sine, og at gode karakterer forpliktet og bla bla bla) og at vi skulle være uavhengige og i stand til å klare oss selv.
![]() |
![]() |
#65 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Klassereisemrc, jeg er enig. Mine foreldre har vært politisk bevisste uten å være aktive, det har vært Toro og lørdagspizza og TandeP, men også Dagsrevyen, hver eneste dag. Jeg fikk Atomic i stedet for Levi's, men jeg har aldri vært flau for å ha med noen hjem. Det er ikke så monokromatisk.
![]() |
#66 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: KlassereiseNei, jeg har ikke foretatt noen klassereise. Riktignok har jeg flere års utdannelse enn mine foreldre, men det har mer med at man ikke trengte like mange år for den type jobber da de var unge. Begge er særdeles politisk engasjerte, leser mye, snakker mange språk og har høyere utdannelse. Faren min, derimot, har klassereist. Han kom fra fattige og svært enkle kår, med foreldre uten utdanning og uten bøker hjemme. Hos mora mi var det hennes foreldre som klassereiste -de begynte med å bo på kjøkkenet til min bestefars foreldre, og begge settene med besteforeldre der var svært fattige og typisk arbeiderklasse. Bestemoren min hadde ikke formell utdannelse, men leste mye og lærte seg selv flere språk. Bestefaren min hadde utdannelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: KlassereiseMin største kulturelle oppvåkning fikk jeg da jeg flyttet til Oslo og ble sammen med Kapteinen. Jeg har alltid vært opptatt av musikk og film, men det var et helt annet krav til å kjenne gamle klassikere og særheter i detalj for å henge med her.
![]() |
#68 |
Snikende tiger
|
![]() Sv: KlassereiseJeg ser at det er mange som ikke har hatt noe særlig forventninger om utdannelse hjemmefra, så der føler jeg at jeg har vært heldig. Hos oss var det ikke noe spørsmål om noe annet, og kanskje heller omvendt. Mamma var veldig opptatt av at vi skulle få alle muligheter hun ikke fikk. Da jeg skulle begynne på VGS, og vurderte formgivingslinja for å bli frisør var det min mor som ba meg inderlig om å tenke meg grundig om. Hun så helst at jeg fikk generell studiekompetanse i stedet for å spesialisere meg innen et "snevert" felt. Det var vel nesten så hun ikke ville skrive under på VGS-søknaden min hvis jeg søkte formgivning på 1. plass. Jeg var sur da, men veldig glad for det nå i etterkant. De har latt alle barna som har trengt det bo hjemme gratis så lenge de studerte. Jeg lurer på om ikke de betalte busskortet mitt også mens jeg bodde hjemme. (Nå giftet jeg meg og flyttet hjemmefra da jeg var 20, så det var ikke så innmari lenge de holdt på med det...)
![]() |
#69 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: KlassereiseJeg har ikke klassereist. Om jeg har det, er det i tilfelle nedover. Med 4-åring høyere utdannelse har jeg færre år på høgskole/universitet enn foreldre og søster.
![]() |
#70 |
|
![]() Sv: KlassereiseJeg har vel ikke reist så langt hverken den ene eller andre veien. Noen av mine besteforeldre hadde noe utdanning, mine foreldre har noe utdanning, jeg har så godt som nada utdanning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: KlassereiseDet er jo også vanskelig å putte Mavericker i noen boks.
![]() |
#73 |
Glamorøs
|
![]() Sv: KlassereiseJeg har jo betydelig mindre utdanning en foreldrene mine, men jeg mener allikevel at jeg tilhører samme klasse. Jeg jobber med omtrent det samme som faren min, innen samme felt. Man kan liksom ikke være arbeiderklasse når man jobber i kulturlivet.
![]() |
#74 |
kamerat
|
![]() Sv: KlassereiseJeg tror jo at det er den kulturelle kapitalen (for å holde oss til Bourdieu) som er det avgjørende, ikke egentlig utdanning. Hvilke referanser fikk du inn med morsmelka?
![]() |
#76 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sånn sett står jeg nok på stedet hvil.
![]() |
#77 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: KlassereiseJeg har vel også klassereist noe, men opplever den største "reisen" å være flyttingen fra veldig liten bygd via småby til storby. Det er fascinerende hvor mye mer segregert de fleste lever i byen, med en omgangskrets preget av sitt eget sosiale sjikt. I knøttebygda måtte vi i langt større grad pent omgås de som bodde der, enten det var "prestens barn" eller ungene til han alkoholiserte fyren som vikarierte som snømåker om vinteren. Aldersgrupper var også mer blandet i sosial omgang.
![]() |
#78 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Omgangskretsen min har aldri vært så homogen som da jeg studerte på Blindern og bodde på Grønland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: KlassereiseJeg har nok klassereist. Et godt stykke. Ingen av besteforeldrene mine har hatt noen form for utdannelse. Fiskere med hjemmeværende koner. Mamma og pappa har fullført videregående, men ikke noe mer. Jeg var den første i familien som tok videre utdanning.
![]() |
|
|