|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Kva syns du er eit nokså ideelt elevtal for ein barneskule? | |||
Ca 10-50 elevar |
![]() ![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Ca 50-100 elevar |
2 | 1,92% |
Ca 100 -200 elevar |
15 | 14,42% |
Ca 200 - 350 elevar |
40 | 38,46% |
Ca 350 -500 elevar |
41 | 39,42% |
Ca 500 - 700 elevar |
6 | 5,77% |
Ca 700 - 1000 elevar |
0 | 0% |
Over 1000 |
0 | 0% |
Deltakere: 104. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
tankefull
|
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?
Sånn er det her også, men jeg tenker at det på sikt likevel vil svare seg økonomisk. I tillegg til at jeg tror at kvaliteten på undervisningen blir bedre på en større skole med større fagmiljø for lærerene, flere å diskutere med, og ikke minst flere elever å spille på i undervisningen og flere potensielle venner for elevene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Erfaren
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Jeg har hatt barn på skoler med i underkant av 300 barn og to paraleller , over 600 barn og tre paraleller , og i dag har jeg barn på en skole med over 500 barn og fire paraleller . Jeg synes vel at den minste skolen var den beste . Det var et oversiktlig trinn de kjente hverandre på tvers av klassene og det var nok barn til at alle fikk noen å leke med . Lillesøster går i dag på den mellomstore skolen de er 84 barn på trinnet og fire paraleller og skolen har delt opp friminuttene slik at småtrinnet ikke har friminutt sammen med mellomtrinnet . Alikevel blir det mange barn , selv om de bruker klasserommene som AKS base . |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
© All rights reserved
|
Jeg er helt enig med deg, men kommuneøkonomene tenker ikke så veldig langt frem i tid alltid. Og er det ikke penger å bygge for, så er det mange fattige småkommuner med synkende folketall og dertil lave skatteinntekter som vegrer seg for å ta opp store lån til nybygg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Jeg har god erfaring med en liten skole, med felles grupper fra 1. - 4. klasse og 5. -7. klasse. Trygt, oversiktlig, barna lærer å respektere ulikheter og leke med barn som er annerledes enn dem selv - fordi det er de du har. Det er deilig å kjenne de fleste barna på skolen, og foreldrene deres, og alle lærerne. Rektor kjenner alle barna og kan være "på".
![]() |
#66 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Vår skole har ca 550 elever og er en av de største barneskolene i Bergen.
![]() |
#67 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Vi har valgt en skole med 1 klasse på hver trinn over en med 2 på hver trinn. Vi gjorde det for å få små forholde både i klassen og på SFO og fordi den skolen vi sokner til ikke er flink med barn som trenger litt ekstra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Mine går på en liten skole. 10-15 elever på hvert trinn, ca 100 tilsammen. Det er klart det er både positivt og negativt, men for oss har det absolutt vært mest positivt. Jeg tror at for "mainstream" unger er det en knallbra skole, og at det ikke er fullt så enkelt for de som faller utenfor på den ene eller andre måten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Takk for alle svar - ønsker meg gjerne meir!
![]() |
#70 |
|
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Jeg har bare jobbet på og hatt barn på skoler med over 500 elever og synes det er et helt greit antall elever.
![]() |
#71 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Vanskelig å svare. I USA gikk datteren min på en skole med 1200 elever. Gymlæreren (det var bare en av dem) sa "Hei Eldstemann" da vi traff ham en kveld vi var ute og spiste. Vi var veldig fornøyd med alt. Men det var den skolen. Jeg har ikke illusjoner om at alle skoler skal være like.
![]() |
#73 |
Medlem siden: Mar 2008
Det er omtrent slik vår nye skole er bygget. En fløy/innngang til hvert trinn. Virker til å fungere flott så langt. Det er eget lekeområde for 1. og 2. klasse, skjermet rett og slett.
![]() |
#74 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Her åpnet ny og flott skole høsten 2011. Pr nå er det vel ca 350 elever der. Det største problemet er at den er bygget for liten, sånn at på ungdomstrinnet hvor det er 28-29 elever så sitter de stablet inn på klasserom som er ment for 20 stk.
![]() |
#75 |
Er frisk!
|
Hvorfor gjør du det?
![]() |
#76 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Ikkje så relevant her i denne samanhengen egentlig. Vi høyrer til den skulekrinsen, sjølv om vi ligg nærare ein annan skule. I tillegg valgte vi å ikkje endre skule etter samråd med helsesøster. Ved den mindre skulen antok ein at det var noko betre forutsetningar å ha oppfølging av jenta vår.
![]() |
#77 |
Er frisk!
|
Skjønner. Så kjedelig, det må være slitsomt å skulle kjøre ungene på skolen hver dag.
![]() |
#78 |
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Å ha skole i bygda har faktisk veldig mye å si før tilflytting, i allefall her jeg bør. Det er flere familier som har kjøpt/bygget hus her som sier de aldri hadde flyttet hit hvis det ikke var skole i bygda. Her truer de med nedlegges hver eneste år, begynner å bli drittlei. En ting vet jeg i allefall, forsvinner grendeskolen så forsvinner jeg fra bygda og kommunen.
![]() |
#79 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Det er klart nærskole betyr mye, særlig når det blir langt til nærmeste skole! Det er en seriøs nedside ved et bosted om det innebærer 30-45 minutter hver vei i skolebuss hver dag, gjerne på dårlige veier også. Eller båt.
![]() |
#80 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Perfekt elevtal på skule?Etter min mening, så er 150-200 elever ideelt på barnetrinnet. Det gir ypperlige gruppestørrelser og tilstrekkelig sosial fleksibilitet, samt akkurat stort nok fagmiljø til at profesjonaliteten opprettholdes, samtidig som miljøet er oversiktlig, det blir lek på tvers av alderstrinn og det er gjennomførbart å ha fleksible og individuelt tilpassede løsninger.
2006 og 2009 Sist redigert av Zulu : 02-03-13 kl 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|