Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er "babe" et positiv eller negativt ladet uttrykk?
Positivt, det er en kompliment 74 56,92%
Negativt, det er nedlatende 41 31,54%
Babe? Kaller du meg en GRIS, lissom? 4 3,08%
Maverick, det er på tide å jobbe nå! 11 8,46%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-13, 17:19   #61
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvis noen omtaler deg som "babe", oppfatter du det positivt eller negativt?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg ville ledd så mye at jeg antagelig ville brukt flere år på å komme meg om noen kalte meg det. Men jeg ville vel sett på det som et kompliment, of sorts.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 17:54   #62
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Tilleggsspørsmål - utdyp gjerne i tråden: Hvis ordet "babe" blir satt sammen med et annet ord, endrer det betydning i positiv eller negativ forstand? Eksempel: "Kontorbabe", "treningssenterbabe", eller det evige aktuelle "riggerbabe".

Jeg syntes settingen det sies i har mye å si. Om kollegaer jeg kjenner godt kaller meg en babe så er det helt ok. Hadde ikke satt pris på at feks mannfolk fra leverandører hadde sagt det, rett og slett fordi jeg er opptatt av å ha en faglig integritet, og det føler jeg ikke helt har noe med at jeg ser ut som det ene eller det andre.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 18:10   #63
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Forskerbabe. :smaker på ordet:

Linuxbabe?

Jeg hadde tolket dette som kompliment, og jeg hadde ikke orket å bry meg med å bli fornærma. Tror jeg da? Det er ingen som tror at jeg er dum og deilig, og jeg gjenkjenner ikke meg selv som dum og deilig heller.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 18:16   #64
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Babe" er vel et ord som kan vippe i begge retninger, men de gangene jeg blir kalt babe så er det gjerne med en humoristisk undertone (hallo: småbarnsmor i 30-årene ) og det er ment positivt.

Gammel 27-02-13, 18:26   #65
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vitterlig aldri at jeg har blitt kalt babe - men jeg tror det er ment postitiv, eller: Det vites vel bare ut fra konteksten. Har noen kalt meg bimbo har jeg dog blitt irritert.

Jeg krysset av for postivt

Gammel 27-02-13, 18:32   #66
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er såpass sikker på at ingen ville mente "dum og deilig" med å si det, for det er jeg jo ikke, så jeg ville tatt det som et kompliment.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 19:31   #67
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Det skjer ikke så ofte, men en god venn av mannen pleier hilse meg med "halla, babe", det er bare koselig. Men det ligger ikke noe i det, liksom.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 19:40   #68
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde et par - tre elever et år som kalte meg babe. De fikk beskjed om å slutte med det, for å si det sånn.

Jeg synes det kommer veldig an på sammenhengen, og ser at det nok kan brukes som en kompliment, men jeg hører det vel mest brukt med lett negative konnotasjoner. Man er liksom ikke babe og smart samtidig.

Gammel 27-02-13, 19:49   #69
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skiller mellom bimbo og babe. Sistnevnte kan være smart, førstnevnte ikke. Jeg hadde ikke likt å bli kalt bimbo.

Gammel 27-02-13, 20:44   #70
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

"Babe" satt sammen med et jobbrelatert ord er negativt, jeg synes det er nedlatende og en nedvurdering av jobben.

Acsa sa det!
Forøvrig, om noen skulle kalt meg babe: Jeg er såpass gammel at alt funker som komplimenter!

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Babe+yrkestittel= utelukkende negativt. Omtrent like negativt som tilsvarende med kjerring bak, bare at det insinuerer dum og blond idstedenfor gammel og stygg.

Hups. Hva hvis man blir kalt gestapo på jobb? Det veldig motsatte av babe, føler jeg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 20:58   #71
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Promobabe synes jeg er så åpenbart negativt at jeg ikke tok det med en gang.

Jeg er fortsatt sjokkert over en dame som fniste superfornøyd over å bli kalt promobabe. Hun er markedsfører.

Promobabe har jo et visst... ehh... blondine-preg over det føler jeg. Så jeg er også rimelig overrasket over at en markedsfører er fornøyd med å bli kalt det.

Ellers ville jeg nok høyst sannsylig bli glad for å bli kalt babe, selvsagt med forbehold om at enkelte situasjoner eller personer ville fått det til å bli en negativ ting. Mannen kaller meg det innimellom, men litt usikker på om det helt teller (i mine øyne altså).

Men "sekretærbabe" er jeg litt mer usikker på igjen. Og nå kommer jeg på at som sekretær svikter jeg jo totalt ved å ikke ha verken neglefil eller neglelakk i skuffen.

Gammel 27-02-13, 20:58   #72
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ledd så mye at jeg antagelig ville brukt flere år på å komme meg om noen kalte meg .

Her er jeg også. Det er skjeldent frodige sosialarbeidertanter i førtiårene havner i babekategorien.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 20:59   #73
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sosialarbeiderbabe, smaker på ordet.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 21:04   #74
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Sosialarbeiderbabe, smaker på ordet.

Gammel 27-02-13, 21:05   #75
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Kjerringbabe kan jeg tåle og nesten like.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 21:10   #76
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Positivt sjølvsagt. Eg har blitt kalla det fleire gongar, og då må det jo vera positivt.

I samanheng med andre ord, er trenger det ikkje høyrast så bra ut. Ei heller når menn på 45+ seier det om 16 år gamle jenter.

Gammel 27-02-13, 21:33   #77
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Det kommer helt an på hvem som sier det og situasjonen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-13, 21:37   #78
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde noen kallt meg babe i dag hadde jeg ledd rått og lenge(og tenkt mitt).

Men jeg er litt der med Filifjonka.

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

For meg er det positivt. Men jeg skjønner at folk kan se annerledes på det, og har full forståelse for Røverdatters syn. (Jeg har samme greia med ordet elske brukt om den fysiske handlingen).

Jeg har vel fortsatt ikke kommet over at mannen min syntes jeg var en babe da vi møttes, og jeg var 35 og hadde tre barn. Kanskje bare et sjekketriks, men det funka på meg.

........
.........
...........

Min kjekt-å-ha-elsker kallte meg for babe, og jeg oppfattet det bare som positivt. Et billig sjekketriks overfor en nyskilt dame på 34-35 år, helt greit.
Jeg ble behandlet som en dronning og følte meg som en.
Men det var den gang da.

Gammel 27-02-13, 21:38   #79
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Babe betyr for meg i utgangspunktet "en sexy dame" eller noe sånt, og ja, det kan man like å bli kalt. Jeg tror ikke det skjer plagsomt ofte, men har heller ikke avskrevet det såpass at jeg ville fått latterkrampe eller trodd folk var sarkastiske om de sa det. :innbilsk:

Det KAN også brukes mer i betydningen "Bimbo", men da vil det fremkomme av tonefall og sammenheng, tror jeg.

Gammel 27-02-13, 21:40   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Her er jeg også. Det er skjeldent frodige sosialarbeidertanter i førtiårene havner i babekategorien.

Tuller du? Du ER jo hot!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:31.