|
|||||||
| Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?
Nei, vent, vent!
|
|
|
#2 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg er jo hageinkompetent, og har som mål å gjøre minst mulig og ha det litt ok. En og annen krokus har begynt å dukke oppp etter at jeg stappet noen løker ned her og der i høst, må si jeg trodde flere skulle dukke opp, men men. Har raket litt. Og tatt sjansen på å klippe ned rosene. Har fjernet dødt fra peon og phlox.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg har hatt hage i mange år uten å gjøre så mye, før i fjor.
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Phlox: Ja, men litt avstand er lurt, for de sprer seg utover. Vil du ha det fint i år, så har du de tett i tett nå, men da blir det for tett neste år og året etter. Jeg setter sånne med minst ti-15 cm i mellom og så blir det finere hele tiden.
|
|
|
#5 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg synes det er supert med entusiaster her også, men du snakker for totalt tonedøve ører, HV. Jeg har nemlig hatt en sånn fin greie. Jeg priklet og sto i, og fikk masse nydelige små spiregreier. Ikke EN blomst kom opp av den jorden til slutt. Jeg bestemte meg der og da at det som ikke ble kjøpt ferdig spirt, det kunne bare være.
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Men hva kjøpte du da?
|
|
|
#7 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg vurderer sykkelparkering hvor rosebeder står ...
|
|
|
#8 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Hva er H7?
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Men det skal helst gjødsles når det er meldt regn?
|
|
|
|
#10 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Kalk er fullstendig unødvendig med mindre du har fått påvist sur jord i hagen. Å kalke unødvendig kan skade plenen. Gjødsling skal du vente med til du har klippet gresset første gang. Gjødsler man før det har våknet etter vinteren risikerer du å ødelegge røttene. Jeg pleier å gjødsle litt etter første klipp, og deretter litt gjødsel hver 3-4 uke frem til august. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Norge (og alle andre geografiske områder) er inndelt i klimasoner. Klimasonene er fra 1-8 og H betyr Herdighet. Innenfor de grovdelte sonene kan man selvsagt ha mikroklima, slik at i sone H6, kan man foran huset, ved en varm mur, like ved rist som blåser ut varmluft osv kan ha planter som tåler H2.
|
|
|
#12 |
|
Epikur
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?NB: Selv om jeg og alle andre i Bergensområdet liksom skal ha H2, så er det bare noen få veldig lune steder som har det. Jeg synes jeg har bedre suksess med å velge planter som er et par hakk over min herdighetssone, siden de da ikke trenger å streve sånn, men kan slappe av og vokse seg fine.
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Jeg har fått raket i blomsterbedet på forsiden. Det bedet gir meg mye hodepine, for hun som bodde her før oss hadde grønne fingre. Jeg har det IKKE.
|
|
|
|
#16 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Så betyr det at jeg i sone 6 ca har høy herdighet, at alt vokser og gror her?
|
|
|
|
#17 |
|
Epikur
|
Eh, nei. Du har det kaldt og må være nøye med å ha planter som tåler en god del. Du må vente en god stund med å plante ting ut og kan ikke så før ganske sent. Du må passe plantene for nattefrost og vinterkulde.
|
|
|
#18 |
|
Ute på tur
|
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Inspirert av denne tråden har jeg raket hele hagen, ryddet i blomsterbedene og funnet masse skudd så nå er det snart masse fine planter i hagen.
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?Her hører jeg og hjemme. Vi er ute å reker i hagen i dag. |
|
|
|
![]() |
|
|