|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan uttales focaccia?
Det lager kanskje en litt spissere s? Ah! Nå har jeg det! Litt som når jeg leker den sssskumle ssssslangen hjemme med guttungen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvordan uttales focaccia?Jeg tror de lyder veldig likt, jeg tror ikke folk synes jeg uttaler s noe rart.
![]() |
#64 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan uttales focaccia?Jeg har aldri tenkt over det før, men jeg bruker Toffen-s-er og de andre s-ene om hverandre, merker jeg. Det kommer an på hvilken lyd som kommer før. De høres tilnærmet identiske ut for meg, men de lages jo ulike steder i munnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvordan uttales focaccia?Jeg tror det er ganske normalt.
![]() |
#66 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Skrev noe om dette tidligere ja |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
Ja, dette stemmer. A, o og u er harde vokaler og. Og da uttales en g eller c foran som g i gir og C som k som i f.eks. ku. Når det er myk Vokal etter så blir det tja-lyd (uten at jeg uttaler s-en). G uttales også mykt, me ikke slik som vi sier giro uten mer tj.lyd der også. I- en uttales ikke i disse tilfellene, den er der bare for å få en tj-lyden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hahaha! Nå ser jeg at jeg har skrevet tjs, og ikke tsj som jeg mente. Måtte vare ha litt pause fra overtidsarbeidet. Håper jeg ikke slurvet like mye der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan uttales focaccia?Oi så mange svar |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan uttales foccacia?
Jeg også! |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
|
![]() Sv: Hvordan uttales focaccia?Kanskje jeg bør lese inn en lyd-fil? Jeg bodde tre år i Italia som barn så dette kan jeg. Kan jeg ta oppå iPhone og legge ut her? |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Svigerfar uttaler det uten -e i slutten. Men han snakker dialekt da, kan hende det er forskjell der.
![]() |
#76 |
|
![]() Sv: Hvordan uttales focaccia?I Milano der vi bodde sa man alltid e i slutten. Normalt uttales alltid e i slutten av ord på italiensk, men det finnes mange dialekter og det kan jo være at det kan uttales annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan uttales focaccia?I min familie skal det tydeligvis uttales fokassia. Med alle vokaler og en laaang s. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|