Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan uttales focaccia?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-13, 18:36   #61
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan uttales focaccia?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ja, jeg har en posisjon ved vanlig s (tunga bak undertennene) og en annen når jeg sier ts (tungebladet mot området bak fortennene oppe). Men jeg har altså en sær s.

Det lager kanskje en litt spissere s? Ah! Nå har jeg det! Litt som når jeg leker den sssskumle ssssslangen hjemme med guttungen!

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 18:37   #62
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de lyder veldig likt, jeg tror ikke folk synes jeg uttaler s noe rart.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 18:38   #63
tjolahopp
Erfaren

tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror de lyder veldig likt, jeg tror ikke folk synes jeg uttaler s noe rart.

Å joda! Du høres sikkert ut som en skummel slange med vislende s-er!

Gammel 03-05-13, 18:42   #64
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri tenkt over det før, men jeg bruker Toffen-s-er og de andre s-ene om hverandre, merker jeg. Det kommer an på hvilken lyd som kommer før. De høres tilnærmet identiske ut for meg, men de lages jo ulike steder i munnen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 18:46   #65
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er ganske normalt.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 20:22   #66
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har en posisjon ved vanlig s (tunga bak undertennene) og en annen når jeg sier ts (tungebladet mot området bak fortennene oppe). Men jeg har altså en sær s.

Skrev noe om dette tidligere ja
Jeg var på logopedkurs her forrige helg med noen som sa "s" med tunga bak fortennene oppe da vi undersøkte det litt, og jeg fatter og begriper ikke hvordan det blir noen lyd?! For da blokker jeg jo lufta ut mellom tennene! Til nød blir det en sånn... slangevisle-s når jeg prøver meg på det.
Jeg har s-en lengre bak, tungespissen opp mot/litt foran den kanten som går akkurat der som ganen begynner å krumme seg. Det er vanligst, fikk jeg meg forklart
ts er plassert nøyaktig likt, forøvrig.

Jeg fikk meg også en revelation om engelsk th - kursholderen var engelsktalende. At det faktisk skal sies med tunga mellom tennene! Jeg sier th med tungespissen der du beskriver for din s - bak fortennene (men så det sklir luft imellom). Jeg kan (kunne, nå har jeg aksent igjen) snakke engelsk flytende og uten aksent så ingen hørte at det ikke var mitt morsmål - altså med en aparte th, så den er åpenbart ikke helt på jordet. Men annerledes enn den "skal" være da, åpenbart.

Og takk for PM om å skrive allikevel selv om jeg først slettet

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 20:48   #67
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tjolahopp, her.

I-en er der bare for å fortelle at det er en tjs-lyd. Hvis ikke hadde c-en skulle uttales som k.

Hmmm... Her var jeg vel litt for snar. Dette vet jeg jo egentlig ikke. Det kan jo være det finnes dialekter der i uttales i f.esk. Ciao. Men jeg har aldri hørt det.
Det jeg har lært av uttale på av c på italiensk er som følger:
ca - uttales ka
che - uttales ke
chi - uttales ki
cu - uttales ko
co - uttales kå

cia - uttales tjsa
ce - uttales tjse
ci - uttales tjsi
cio - uttales tjså

Ja, dette stemmer. A, o og u er harde vokaler og. Og da uttales en g eller c foran som g i gir og C som k som i f.eks. ku. Når det er myk Vokal etter så blir det tja-lyd (uten at jeg uttaler s-en). G uttales også mykt, me ikke slik som vi sier giro uten mer tj.lyd der også. I- en uttales ikke i disse tilfellene, den er der bare for å få en tj-lyden.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-13, 23:46   #68
tjolahopp
Erfaren

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, dette stemmer. A, o og u er harde vokaler og. Og da uttales en g eller c foran som g i gir og C som k som i f.eks. ku. Når det er myk Vokal etter så blir det tja-lyd (uten at jeg uttaler s-en). G uttales også mykt, me ikke slik som vi sier giro uten mer tj.lyd der også. I- en uttales ikke i disse tilfellene, den er der bare for å få en tj-lyden.

Hahaha! Nå ser jeg at jeg har skrevet tjs, og ikke tsj som jeg mente. Måtte vare ha litt pause fra overtidsarbeidet. Håper jeg ikke slurvet like mye der.

Gammel 05-05-13, 15:52   #69
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg vil begynne å si fokeisha. Eller kanskje fossassja.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 16:05   #70
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oi så mange svar ! Vet ikke helt om jeg er mer opplyst eller forvirret.. P

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 16:05   #71
Lyppa

Lyppa sin avatar

Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan uttales foccacia?

Hurra, noen tok agnet! Jeg har en veldig sær s, den er apiko-dental (tungespissen mot undertennene, faktisk). Lamino-alveolar s er mye vanligere (tungebladet mot den lille hylla bak fortennene oppe).

Jeg også!

Gammel 05-05-13, 16:12   #72
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en vidunderlig vakker tråd.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 16:17   #73
Lyppa

Lyppa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

For en vidunderlig vakker tråd.

Akkurat det tenkte jeg også når jeg logget meg inn for å se om noen hadde svart .

Gammel 05-05-13, 16:26   #74
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje jeg bør lese inn en lyd-fil? Jeg bodde tre år i Italia som barn så dette kan jeg. Kan jeg ta oppå iPhone og legge ut her?

Og tagliatelle uttales taljatelle.

Gammel 05-05-13, 16:39   #75
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Og tagliatelle uttales taljatelle.

Svigerfar uttaler det uten -e i slutten. Men han snakker dialekt da, kan hende det er forskjell der.

Gammel 05-05-13, 17:11   #76
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

I Milano der vi bodde sa man alltid e i slutten. Normalt uttales alltid e i slutten av ord på italiensk, men det finnes mange dialekter og det kan jo være at det kan uttales annerledes.

Gammel 05-05-13, 20:32   #77
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

I min familie skal det tydeligvis uttales fokassia. Med alle vokaler og en laaang s.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 20:47   #78
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier det korrekt. Jeg fikk 5 på vgs i italiensk, ihvertfall.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.