Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-13, 00:20   #61
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg har sunnmørsbunad, for jeg er herfra, familien har den, alle som en. mine unger er født i Bergen, og det blir sunnmørsbunad på dem også (den som vil) men nå har vi jo flyttet tilbake hit da. Mannen skal få seg sunnmørsbunad, han er født her, oppvokst på toten, (har hjertet i Bergen/Brann) og bor nå på sunnmøre igjen. Søstrene hans bor p åtoten og har sunnmørsbunad, fordi deres mor og far er herfra.

Jeg valgte rogalandsbunad når jeg skulle konfirmeres, fordi jeg syns det var så kjedelig å se helt lik ut alle andre med sort ørskogbunad. Skulle jeg valgt nå tror jeg at jeg hadde valgt søre sunnmørebunad. Den er veldig fin syns jeg og det er få som har den. Så jeg håper vel egentlig at jeg klarer å overtale jentene mine til å velge den.

Jeg har nå to rogalandsbunader. Den ene fikk jeg til konfirmasjonen og den andre arvet jeg fra min farmor. Men min far er fra rogaland og jeg har vært der hver eneste sommer i oppveksten. Jentene mine har ikke like nær tilknytning og jeg føler vel ikke at jeg vil overtale noen av dem til å ta over min konfirmasjonsbunad. Men dersom de insisterer, så skal de jo få den da. Må si at jeg ikke gidder å være noe bunadspoliti for andre, selv om jeg syns det er litt pussig å velge bunader dersom man ikke har noen som helst tilknytning til stedet den kommer fra.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 00:26   #62
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg gidder heller ikke være bunadspoliti for andre, de får velge seg den tilknytningen de vil. For min del er det ikke noen annen bunad enn min som er aktuell, for deg som har en far fra et annet sted blir det jo annerledes.

Mine unger kan vel velge seg Bergensbunad, siden de begge er født der, men de har all sin tilknytning her, så jeg anser ikke det som særlig trolig heller.

Også har jeg ikke SORT ørskogbunad, jeg har den blå. Jeg har ingen tilknytnign til søre, men det har min mann. Herrebunaden er dog meg bekjent stort sett lik over hele sunnmøre, det er bare kvinnebunadene det er forskjell på, er det ikke det da? Mine svigerinner kunne derved hatt den fra søre, siden altså deres aner kommer derfra, men valgte den samme som jeg har. Nå bor jo ikke de her, så de er uansett ikke "lik alle andre" da. Men alle kvinner i den familien som har bunad har denne, så det var et naturlig valg for dem, egentlig.

enhver får nå ta det valget de vil.

Gammel 17-05-13, 00:28   #63
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes arvede bunader er innenfor uansett, jeg. For min egen del synes jeg verdien av arvestykker er langt høyere enn "korrekthet", og ville for eksempel mye heller brukt en arvet sølje som egentlig ikke var "riktig" enn å kjøpe en ny, helt korrekt en.

Jeg har blå romeriksbunad arvet av svigermor. Siden jeg ikke ønsket bunad da jeg ble konfirmert var det heller ikke naturlig at jeg hadde noe sølv.
Men da jeg fikk bunaden, fant bestemor frem en sølje etter min oldemor. Den er stooor og aldeles nydelig. Og jeg blir helt varm om hjertet av å tenke på historien bak den. Oldemor fikk den i forlovelsesgave fra oldefar i 1925. Jeg gidder ikke stri med å kjøpe meg orginal sølvet i hvertfall. Jeg bruker min arvede nydelige sølje.

Gammel 17-05-13, 00:32   #64
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Arvet sølv er "innenfor" altså, selv ifølge bunadspolitiet.

Du går ikke ut og kjøper "feil" sølv med vilje, men arvet er alltid godkjent.

Gammel 17-05-13, 00:32   #65
Malama

Malama sin avatar

Standard

Arvet bunad er også innenfor, for da har man jo i teorien tilknytningen. a-rv fra svigerfamilie er jo sånnsett kanskje ikke like tilknyttet da, men arv er arv.

Gammel 17-05-13, 00:34   #66
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Tilknytning og tradisjon er viktig for meg i forhold til bunad. Men nå var det alltid bare en type i familien, så det var aldri noe valg rundt det. Den samme vil ungene få tilbud om. Der er jeg usedvanlig steil.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 00:48   #67
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Tilknytning og tradisjon er viktig for meg i forhold til bunad. Men nå var det alltid bare en type i familien, så det var aldri noe valg rundt det. Den samme vil ungene få tilbud om. Der er jeg usedvanlig steil.

Er det kun en bunad som er aktuell, med tanke på tilknytting? Og hvis det er flere muligheter i forhold til tilknytting, hva sier du da om barna vil ha en annen?

Spør bare av ren nysgjerrighet altså.

Sånn i følge mine "krav" til bunad, så har både jeg og barna 3 muligheter. Trønderbunaden, fordi jeg er oppvokst her, og barna er født og oppvokst her, samt at de har hele farsslekten sin her. Så Nordlandsbunaden og en var Måløydistriktet, fordi at mine gener er fra de trakter.

Selv har jeg overtatt min mors Nordlandsbunad, og det er den jeg ville valgt om jeg skulle velge. Jeg må innrømme at jeg virkelig håpte på at det var den jenta vår ville velge også, nå når hun skulle konfirmeres. Dels pga at jeg synes den er finest av de tre, pluss det at jeg ønsket at hun skulle overta min. Den er sydd av min mor, så litt artig om den går i en generasjon til.

Og jenta valgte Nordland hun, og ble aldeles himmelfallen da jeg sa at hun da skulle overta min.

Jeg kjøpte meg forøvrig en "ny" av samme slaget nå. Et helt naturlig valg for meg.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 00:54   #68
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Også har jeg ikke SORT ørskogbunad, jeg har den blå. Jeg har ingen tilknytnign til søre, men det har min mann. Herrebunaden er dog meg bekjent stort sett lik over hele sunnmøre, det er bare kvinnebunadene det er forskjell på, er det ikke det da? Mine svigerinner kunne derved hatt den fra søre, siden altså deres aner kommer derfra, men valgte den samme som jeg har. Nå bor jo ikke de her, så de er uansett ikke "lik alle andre" da. Men alle kvinner i den familien som har bunad har denne, så det var et naturlig valg for dem, egentlig.

enhver får nå ta det valget de vil.

Det var vel heller at jeg hadde et behov for å skille meg ut som 14 åring og dermed ikke ville ha akkurat det samme som de andre. For å si det sånn, vi var ca. 50 jenter som ble konfirmert samme året. Tror det var jeg og ei anna som hadde bunader fra andre steder i landet, 2-3 stykker som hadde blå ørskogbunad og resten hadde sort ørskogbunad. Absolutt ingen som hadde søre sunnmørebunaden, selv om dette var på søre sunnmøre.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 00:56   #69
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Tja. Usedvanlig steil vet jeg ikke om du er, men jeg synes det er viktig at den som skal ha bunaden (altså barnet) føler at det er rett. Jeg måtte gå noen runder med meg selv da mellomsøster snuste på Sunnfjordbunad (farens slekt), men det viktigste er jo at hun føler at det (dyre!) plagget er rett for henne.
Nå er hun veldig ung (hun får bunad til konfirmasjonen), så det som er rett nå er kanskje ikke rett når hun blir voksen. Jeg har derfor veiledet litt, men valget blir til syvende og sist hennes.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 01:11   #70
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet ikke hvordan jeg vil reagere. Jeg er som regel opptatt av at de får velge mye selv, men det med bunad er ikke presentert på en slik måte. Det har vært sagt ganske selvsagt at de skal få samme som meg. De synes også at den er veldig fin, og føler også at det er en viktig ting at de er litt nordfra de også. Konfirmasjonene blir vi nok også til å holde der. Så tror ikke det blir en problemstilling pr. i dag. Men hvem vet. Jeg får melde tilbake om 4,5 år.

Gammel 17-05-13, 10:43   #71
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arvet bunad er også innenfor, for da har man jo i teorien tilknytningen. a-rv fra svigerfamilie er jo sånnsett kanskje ikke like tilknyttet da, men arv er arv.

Det er ikke så veldig lenge siden det var helt normalt at kvinner hadde bunad fra der mannen var fra. Moren min sydde nordlandsbunad til seg selv da hun giftet seg med en nordlending, hun har absolutt ingen annen tilknytning til nordland. Jeg har arvet denne bunaden, men føler ikke det er rett å bruke den, fordi mannen hun giftet seg med ikke er min far.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 12:35   #72
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg får alltid lyst på bunad rundt 17. mai, men må nok innse at jeg aldri klarer å velge uansett. Men jeg har funnet ut at Kløver skal kunne få en bunad fra en bygd i nærheten her, hvor mannens familie har røtter (gården de kommer fra, med samme navn som etternavnet, ligger der fremdeles). Jeg tror ikke det er så mange som bruker den bunaden, men den har et vakkert broderi. Er dette tilhørighet nok, tro?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 13:18   #73
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg får alltid lyst på bunad rundt 17. mai, men må nok innse at jeg aldri klarer å velge uansett. Men jeg har funnet ut at Kløver skal kunne få en bunad fra en bygd i nærheten her, hvor mannens familie har røtter (gården de kommer fra, med samme navn som etternavnet, ligger der fremdeles). Jeg tror ikke det er så mange som bruker den bunaden, men den har et vakkert broderi. Er dette tilhørighet nok, tro?

Absolutt!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 15:17   #74
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Hvor mange generasjoner kan man regne med at en bunad holder, da? Hvis den kun blir brukt i til 17. mai og et og annen bryllup?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 21:29   #75
Malama

Malama sin avatar

Standard

min brukes aldri i bryllup, men hver 17. mai, konfirmasjoner og barnedåper, og den kan vel fint holde noen generasjon, ser ikke hvorfor ikke, den slites jo ikke, akkurat. Skjorta derimot, den slites, og må nok beregnes byttet.

Gammel 17-05-13, 22:34   #76
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Det absolutt beste med bunad er å skrelle den av seg (med spett) og love seg selv å aldrig iføre seg et plagg som ble sydd til en som fjorten åring noen sinne igjen. Nå er det jo ikke et veldig stort problem siden jeg er ti kg lettere neste år :langnese: så det kan tenkes jeg vurderer det igjen da.

Gammel 20-05-13, 12:07   #77
Dronningen
Pauset

Standard

Man fikser da litt på bunaden etter hvert som kroppen endres. Har fått min sydd både ut og inn. I min bunadsfamilie kunne både min mormor og mamma ordne sånt.

Gammel 20-05-13, 13:05   #78
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvor mange generasjoner kan man regne med at en bunad holder, da? Hvis den kun blir brukt i til 17. mai og et og annen bryllup?

Vi har en barnebunad fra Hallingdal som er over 100 år gammel. Mine døtres tippoldemor sydde to bunader til sine døtre, og for 40 år siden ble de beste delene satt sammen til en. Min eldste brukte den i tre år og nå bruker yngstemann den. Fine, fine bunaden. Vi måtte bytte forkleet for tre år siden, da var det gjennomsiktig.

Gammel 20-05-13, 13:05   #79
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke brukt min Oslodrakt siden eldste var baby, jeg var så teit å sy den inn når jeg veide 48 kg og du kan si den ikke sitter spesielt godt nå. Jeg håper den kan sys ut/endres på, livet blir for høyt. Dette året skal jeg få ut fingeren og gå til sydame. Jeg, mamma og søsteren min har lik og vi har også en som mulig passer til min yngste datter til konfirmasjonen. Det er den lyseblå og i motsetning til mange andre synes jeg den er veldig fin, spesielt til oss lyshårede. Den følges veldig riktig for meg som er 3 generasjon Oslo. Det er enda mer riktig for søsteren min sine barn, som blir 4 generasjon og bor i huset til min bestefar ved siden av mamma og pappa. Men datteren min kan også velge Lofotenbunad der svigerfamilien er fra og ungene er der oppe hver eneste sommer og elsker stedet. Vi har familiehus på deling der. Hun kan også velge Follobunad siden vi bor her.

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 20-05-13 kl 18:42.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 14:29   #80
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er den lyseblå og i motsetning til mange andre synes jeg den er veldig fin, spesielt til oss lyhårede..

Det er jeg enig med deg i. Jeg (mørkhårete) klær ikke alt den fargen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:33.