|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO
Det er en god del av de tre gruppene du nevner som jeg ikke uten videre unner en bit av kaka, men la oss håpe at de fleste faktisk fortjener den. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Off the map.
|
Nå er det helt tilfeldig at jeg quoter akkurat deg, altså, men dette har gått igjen her. (og jeg er jo ikke uenig i og for seg, men vil bare forklare at det at man tar valg ut fra egen hverdag ikke betyr at man ikke ønsker å bidra til fellesskapet)
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
Sv: Kvinner og deltid og LODet med at deltidsarbeidende ikke bidrar nok og dermed ikke burde ha krav på samme velferdsgoder er et dårlig fundamentert argument i mine øyne. De bidrar. Noen bidrar mer. Jada. Og det er ulik grad av økonomisk bidrag fra de som jobber fullt også. Skal de som tjener mer ha krav på å komme foran i helsekøen, feks.? Og man kan jo jobbe deltid og fremdeles tjene mer enn en som jobber fulltid, avhengig av hvilken jobb man har. I det hele tatt.
|
|
|
#5 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg er enig med LO-lederen, og liker folk som sier det de mener, uten å pakke det inn for å unngå å tråkke noen på tærne. Selvsagt bør alle som kan, jobbe mest mulig. Det er arbeidskraften som tross alt er tannhjulet i samfunnet vi lever i, og når stadig flere hopper av og blir mottagere fremfor ytere, er det desto viktigere at begge kjønn bidrar med både med innsats og skatt. Alt for mange tar en "Marthe Krogh", uten at jeg tror ungene hverken har det bedre eller blir bedre voksne av det. Jeg tror hvordan vi voksne ER rundt ungene våre, og hvordan vi ER med dem, har mye, mye mer å si enn om de kommer hjem til ferdig middag 3 dager i uken. Lurer på om det ikke var en studie nylig, som viste at barn av mødre som jobbet fullt hadde det best...
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 31-05-13 kl 18:10. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Hjertens enig. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Kvinner og deltid og LOSå klart ser jeg fordelene av å bidra til fellesskapet. Det handler overhode ikke om det. Som jeg skrev tidligere så jobber jeg tilfeldigvis 100% dagtid, jobber nært hjemmet, og det fungerer med at mannen jobber 100%. Det er enkelt å bidra. Men jeg forstår at ikke alle har det slik, og tror ikke 'samfunnets behov' er noe folk vanligvis tar med i betraktning når de gjør en slik vurdering. Noen idealister kanskje, men ikke mannen i gata. Derfor overrasker det meg at de drar det kortet, og ikke i større grad konsekvensene for individet. Folk tenker seg og sitt, og da bør man fokusere på det - og heller få økte skattepenger med på kjøpet om færre velger å jobbe deltid. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg har nevnt det en gang før et sted, men jeg ble veldig overrasket når jeg fant ut at så og si alle småbarnsmammaene på jobben min har redusert stilling. Jeg er lærer, og har aldri følt det behovet. Arbeidstiden er VELDIG guntsig med tanke på å kombinere det med barn. Men jeg har en mann med veldig fleksibel arbeidstid, vi jobber knappe 20 minutter unna der vi bor, og mannen min gjør like mye hjemme som jeg gjør hjemme. Hvis ikke mer. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Sv: Kvinner og deltid og LOEsme: Jeg vet det, men det er vel der lønnen kommer. Jeg antar at kvinnelige sykehusleger, eller leger i det hele tatt, som regel ikke har menn som tjener det dobbelte av det de gjør. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
fri
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes LO-lederen er tøff som tør å kaste denne brannfakkelen. Av og til kan man ikke pakke alt inn i bomull dersom man skal få fram hva man virkelig mener. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Kvinner og deltid og LOEr det antall timer som teller, eller er det rett og slett umoralsk med lavtlønnsyrker?
|
|
|
#12 |
|
Ser lyst på livet
|
Jeg tenker at det er stillingsprosenten. I antall timer så er det ikke så mye oljearbeiderne jobber, 168/6=28 timer i snitt i uken, inkludert ferieukene da. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Ingen av delene? Jeg tenker at det er "bidra etter evne" som er greia.
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Jeg også. Og så er jeg enig at det også har med kultur å gjøre. Ingen hever på øyenbrynene om en sykepleier eller lærer ønsker å jobbe deltid, men jeg kan tenke meg ganske mange yrker der både arbeidsgiver og kolleger hadde blitt rimelig Ke? om noen plutselig kom på at de skulle gjøre akkurat det. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes forresten det er greit å jobbe deltid med små unger altså, der er det likestillingsperspektivet som er det største problemet her i landet synes jeg. Men jeg synes ikke det er greit at man over tid og på permanent basis velger å ikke bidra, men likevel velger å motta alt som velferdsstaten kommer med. Mange glemmer at skatt betaler for lege, sykehus, veier og skole også, ikke bare sykepenger og trygd.
|
|
|
#16 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg lurer på om kanskje Kristine Tofte har et poeng i forhold til hvilken modell vi forholder oss til i debatten også.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#17 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Re: Kvinner og deltid og LOIkke få lik del i velferdsgodene fordi man jobber deltid. En hjelpepleier tjener vel fort halvparten av en rørlegger - i full stilling - hvis det er sånn at bidraget til fellesskapet er det som skal telle så bør jo hjelpepleieren trekkes for velferdsgoder uansett, så lav som den lønna er. Mens en rørlegger trygt kan redusere ti prosent og fortsatt tjene bedre enn hjelpepleieren. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg vet ikke om noen har linket til dette ennå, men det var et interessant innlegg: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UakH-mROq3k
|
|
|
#19 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg synes det må være greit å arbeide deltid når man har småbarn. Om det er mannen eller kvinnen som velger det er ett fett, spør du meg. Når det ofte viser seg å være kvinnen som velger å gå ned i stilling så tror jeg det henger sammen med tradisjonelle kvinneyrker som er ofte er tunge og har lav lønn. Så enkelt er det. Jeg kan ikke skjønne at det skal være vanskelig å forstå, i det hele tatt.
|
|
|
#20 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kvinner og deltid og LOOm flere fedre trappet ned litt i de mest hektiske årene ville det jo ulempene ved å ansette småbarnsforeldre utliknes. Det vil uansett variere fra familie til familie hva man har lyst til og hvilke muligheter man har. Men at det nesten alltid er kvinnen synes jeg er litt rart ja. Det at vi er gravide, føder og ammer synes jeg snarere er et argument for at pappaen er den som kan være hjemme hver onsdag det andre leveåret, for å sette det litt på spissen. |
|
|
|
![]() |
|
|