|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Regler om fri utenom ferierJeg er enig med Røverdatter.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#62 |
|
maler
|
Sv: Regler om fri utenom ferier
Jeg er enig og uenig på samme tid. Jeg er enig i det som en hovedregel som bør gjelde det meste av tiden. Samtidig har jeg sett og hørt min far behandle søknader om fri, og jeg merker at jeg har arvet noen av holdningene hans. Det er noen elever som får slike muligheter så sjelden at det er godt å kunne gi dem fri hvis de får en mulighet til å bli med på en tur.
|
|
|
#63 |
|
Glamorøs
|
Det skjønner jeg godt. Og så vidt jeg kan se eksisterer denne muligheten fortsatt.
|
|
|
#64 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Regler om fri utenom ferierMange familier har kanskje store deler av familiemedlemmene bosatt i andre land. Det vi ser i vårt distrikt er at disse reiser i skoleferien +/- 3-4 uker i forbindelse med sommerferien, slik at de kan tilbringe 3 måneder hos familien som bor langt unna. Dette er gjerne familier med annen etisk bakgrunn og deres eneste mulighet til å treffe familien iløpet av året. Denne muligheten vil jo også nå falle bort.
|
|
|
#65 |
|
maler
|
Men hvorfor må de ha 3 mnd? Forklar meg det? 2 mnd er jo også en hel del tid?
|
|
|
#66 |
|
~~~~~~~
|
Jeg har ingen krystallklar forklaring, men i mange tilfeller er det lang reisevei.
|
|
|
#67 |
|
maler
|
Til fots? *sorry*
|
|
|
#68 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er jo begrenset hvor langt man kan reise, jorda er ikke mer enn så stor, liksom. Nå går det jo også direktefly til mange av disse hjemlandene, så jeg klarer virkelig ikke å se a man må være borte i tre mndr hvis man skal til Pakistan, Kurdistan, Somalia eller Chile for den del.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men lærer de ikke reelt sett at hvis det er åpning for det og man søker og får godkjent, så kan man dra på ferie. På samme måter som i de fleste yrker. Lærer man å skulke? Jeg ser det er dratt fram hyppig, men er det det de gjør? Følger de fleste ikke bare regelverket pr. i dag? |
|
|
|
|
|
#70 |
|
En Som Trener
|
Sv: Regler om fri utenom ferierKan bidra med at min andreklassing har brukt 1,5 time av totalt 3 skoletimer i dag på å se animasjonsfilmen Rio!
|
|
|
#71 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Gjør det egentlig noe at de ser en film nå? |
|
|
|
|
|
#72 |
|
En Som Trener
|
Nei barna synes jo det er strålende. Men spørsmålet var vel:
Og mitt svar til det var altså at det ikke hadde skjedd noe faglig viktig i dag. Ei heller de siste dagene forrige uke for den del, men de har fått mye utetid da, noe det har vært dårlig med ellers i år, så det er jo positivt.
|
|
|
#73 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Regler om fri utenom ferierI mine auge er det sjølvsagt at skulane har elt ansvar for å følgje opp med læringstrykk saman med innstrammingar av reglar. Er synest det er viktig at det opplevest meininsfullt å vere på skulen veka før og etter ferien. Eg høyrde om ein skule som nå hadde omdisponert timar, slik at VG2-elevar begynte å jobbe med særemnet i norsk, etter eksamen. Dei hadde mange timar til å forme og få godkjend prosjekt, slik at dei kan bruke første veke i VG3 tilsvarande effektiv, stille seg i bibliotekkø i løpet av sommaren og vere klar. Det bør jo vere mogleg å starte på prosjektarbeid for lågare trinn og, på same måte, slik at ein føregrip oppstarten av store arbeid til neste skuleår.
|
|
|
|
#74 |
|
Borte
|
Nei, skulke var kanskje feil ord. Forskjell på skoleelev og andre yrker er jo at skolen har faste ferietider (som forsåvidt også gjelder ganske mange yrker) og jeg syns det gir feil signal om man år etter år bruker skoletiden på ferie, spesielt når det er såpass mange feriedager i skolen - over dobbelt så mange som for vanlige arbeidstakere. I en jobb så får det jo konsekvenser (mindre lønn) om man tar ut masse ferie utenom de lovfestede ukene. Jeg syns ikke det kan sammenlignes med arbeidslivet i det hele tatt.
|
|
|
#75 |
|
Borte
|
Sv: Regler om fri utenom ferierJeg ser fortsatt ikke at det er et problem å gjøre noen hyggelige ting på skolen de siste dagene før ferien trukket opp mot strengere regler for skolefri. Den typen argumentasjon blir for tabloid og useriøs.
|
|
|
#76 |
|
|
Jeg jobber på en sånn skole og det er et problem med feriefravær gjennom hele året. Et stort problem. Og når det er så vanlig å ta ferie får vi også stadig vekk elever som er hjemme fra skolen fordi de har fått besøk fra utlandet. For det er jo ikke så viktig med skole...
|
|
|
#77 |
|
flisespikker
|
Enig. I arbeidslivet har man i tillegg oftest mulighet til å søke velferdspermisjon dersom det er spesielle sosiale eller andre behov, og det synes jeg det er helt greit om man gjør i skolen også. Bryllup, begravelser og ekstrabehov på grunn av familie i land langt vekk er greit, og sikkert også en sjelden mulighet for feriereise, som Katta var inne på, men ikke bare det at man ønsker mulighet for en kulere ferie enn man ellers ville hatt råd til.
|
|
|
#78 |
|
|
Sv: Regler om fri utenom ferierHos oss skjer det forresten mye læring disse dagene selv om det også er mye kos. I går var et av mine trinn på stranda for å lete etter fossiler (noe de har hatt om i naturfag). Da de kom over en åskant og så ut over Oslofjorden fikk læreren kommentarer som: "Er det havet?", "Så stort!" osv. Mange av våre elever har faktisk ikke sett hav tidligere.
|
|
|
#79 |
|
Borte
|
Jeg tror dette lett blir holdningen, ja. For elevene altså, når de stadig opplever at det er greit å ta fri fra skolen og når det stadig mangler elever i klasserommet fordi de har fri.
|
|
|
#80 |
|
Glamorøs
|
Dette argumentet skjønner jeg ikke. Fordi foreldre har misbrukt en ordning så må skolen skjerpe seg?
|
![]() |
|
|