|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Kom over denne på FB, og en av de sympatiske KrF-velgerne jeg kjenner sier altså dette:
Jeg syns den forklarer bra hvorfor jeg syns påstanden om at KrF-velgere ikke er bevisst på menneskesynet sitt, er urimelig.
![]() |
#63 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Nei, man kan absolutt være uenig på sak, altså. Og man kan være uenige i elementer - sentrale elementer - av menneskesynet. Men at KrF-velgere ikke bryr seg om menneskesynet til partiet, det er det jeg spikker på.
![]() |
#64 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Min mann - erkeateisten - vurderer faktisk på ramme alvor å stemme Krf i år, nettopp på grunn av at de står for et mer spiselig menneskesyn, i han sine øyne, enn Frp. Min kjære frykter nemlig at slaget er tapt, og at vi får en blå-blå regjering, og da vil han i det minste ha inn et ekstra parti som de kanskje må støtte seg til, og da er det visst Krf som er det minste av ondene, i han sine øyne.
![]() |
#65 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?KrF er relativt troverdige på hvordan man skal behandle barn og familier med spesielle behov, tror jeg. (Det henger jo i og for seg logisk sammen med synet deres på abort og "sortering").
![]() |
#66 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Hehe, jeg har sånn innihampen sansen for Hareide! Jeg følte forakt for partiet før, med Valgjerd og "Evil eye" i spissen, men han der Hareide er jo en skikkelig go'ing, og han har humor!!! Så selv om jeg aldri kunne stemt KRF er jeg nærmere enn noensinne
![]() |
#67 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?
Ikke sant! Jeg ble så satt ut av påstanden at jeg ikke orket å forholde meg til tråden. Bevissthet om menneskesyn er vel en av de mest sentrale årsakene til at mange stemmer KRF.
![]() |
#68 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Hareide er Guds gave til Krf.
![]() |
#69 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Det er mange år siden jeg stemte KRF sist. Denne tråden fikk meg faktisk til å vurdere det igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Fordi jeg hadde glemt ut alle de tingene som jeg satte pris på hos Krf og fordi jeg uansett ikke klarer å finne et parti jeg er veldig enig med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Librocubicularist
|
Eg trur du overser den religiøse dimensjonen i argumentasjonen. Dei fleste KrF-veljarane vil ikkje sjå på synet på homofili som diskriminerande, som sådan.
![]() |
![]() |
#73 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Det er sant det, nokon, og blant velgerne som stemmer på krf fordi de har det menneskesynet, kan jeg på en måte forstå det, men de som ikke deler menneskesynet til krf, men som likevel stemmer på krf fordi "man kan ikke være enig med et parti om alt" er velgnere jeg ikke forstår eller deler tankegang med. Men jeg har skjønt etter denne tråden at menneskesynet ikke er det man legger størst vekt på, og at folk faktisk likestiller menneskesynet et parti har med saker som kontantstøtte, oljeborring og bomstasjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Librocubicularist
|
Eg er sjølv veldig usikker på kva eg skal stemme i år, for det er uaktuelt for meg å stemme det eg alltid har stemt. For meg står det mellom KrF, MDG og Venstre, nettopp for å gjere ei blå regjering mindre blå. I mine auge er FrP sitt menneskesyn langt meir uspiseleg enn KrF sitt (men eg er kanskje miljøskada av oppveksta på bedehuset).
![]() |
![]() |
#75 |
Yes, we can!!
|
Jeg tror at hvis du satte opp en liste over "hva er viktig for deg når du velger parti" og folk skulle krysse av hvilken som var viktigst for DEM, for eksempel
![]() |
#76 |
Librocubicularist
|
![]() |
![]() |
#78 |
maler
|
![]() Sv: Hvorfor stemmer folk Krf?Hva skal til av standpunkt i enkeltsaker for at man skal kunne si at det kommer av et dårlig menneskesyn egentlig? Må man mene at absolutt alle mennesker skal kunne ha de eksakt samme valgene for at det skal være greit?
![]() |
#79 |
Librocubicularist
|
Eg synest heile begrepet "dårleg menneskesyn" er frykteleg rart. Alle religionar og livssyn (og dei fleste mennesker) har eit meir eller mindre gjennomarbeida menneskesyn, verkelegheitssyn og etikk. Og desse tre heng saman. Dersom ein sett seg ned og ser på ulike ideologiar, er det veldig vanskeleg å snakke om "dårleg menneskesyn". Ein kan snakke om menneskesyn som ligg langt unna den humanistisk-individualistiske normen "vi" bekjenner oss til (som samfunn). Men eg synest det er rart å trekke fram eit etisk standpunkt og så kritisere menneskesynet utifrå etikken.
![]() |
![]() |
#80 |
maler
|
Jo, ja. Jeg tygger litt på dette, for disktriminering på grunnlag av rase, kjønn eller religion regnes jo ikke som spesielt stuerent. Samtidig er det som du sier at etikk og syn på livet varierer med ståsted. Og i dette tilfellet har det ikke bare med hvordan man ser på mennesker å gjøre, men hvor høyt man setter valgfrihet på individnivå vs det man oppfatter som en god og riktig samfunnsstruktur. Man kan være uenig i at dette er riktig standpunkt, men jeg sliter litt med å se at det har så mye med synet på mennesker og menneskeverd å gjøre.
![]() |
|
|