|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jeg lever også litt etter teorien om at jeg tror det er viktig at kroppen finner sin egen rytme.Men da må man starte med det fra de er babyer. La de sove og våkne når de vil. Etter hvert tror jeg da de fleste vil få en "normal" rytme, og man ser ganske tydelig om de er "sove lenge om morningen"-barn, eller "legge seg tidlig om kvelden"-barn. Jeg tror ikke det er noe særlig å lære kroppen et annet søvnmønster enn den er innstilt for i utgangspunktet.
|
|
|
#2 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?
|
|
|
#3 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jeg har hatt fire 2-3-åringer og ingen av dem har, så sant de har vært friske, lagt seg før 19.30. Treåringen vi har nå legger seg mellom 20 og 20.30 på hverdager. Av og til senere i helga. Han er et produkt av at han bor i en tenåringsfamilie og trives godt med det. Ikke er er han sur og ikke er han grinete og han sover gjerne frampå i helga. 18.30 høres ut som å legge barna midt på dagen i min verden. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Her trenger 07-modellen og 04-modellen ca. like mye søvn. Det har blitt protestert i blant, fra jentungen, at hun må legge seg for tidlig, men hun ser jo selv også at det blir trist og dumt når det blir for sent. Det er en veldig skjør balanse med henne. For tidlig, så får hun ikke sove, begynner å makke, og så blir det plutselig altfor sent. For sent, og hun er blir overtrøtt og hysterisk.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har kjørt helt samme taktikk, og det har heldigvis fungert. Så lenge han har vært passe varm, tørr, ikke redd, frisk osv. har han i grunnen blitt oversett om han har våknet før 6. Det har vel i grunnen vært mulig å gjøre det sånn fordi vi har bodd alene vi to siden han var 1 år, det er ingen andre enn jeg som plages av at han bråker litt. Har aldri opplevd at han har vært lei seg da, så bråket har bestått i lyder fra lek. Regelen her i huset har alltid vært at man må være stille om man vil ligge i sengen min, men på soverommet sitt kan man bråke så mye man vil selv.
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?For meg har det ikke vært taktikk, men instinkt.
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jeg er a-menneske, sønnen min ser ut til å være litt mer b-menneske enn meg, men ikke så mye som faren sin. Jeg står opp 6 i helgene også, og da er det ganske vanlig at jeg er våken en time eller to mens barnet fremdeles sover. Det er luksus.
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Begge våre har i grunnen lagd sin egen rytme. Som små babyer lot vi dem sove når de ville og hadde dem med oss i stuen, og etterhvert så vi at de sovnet for natten tidligere og tidligere, og la da pysjing og kveldsstell til det tidspunktet de pleide å sovne på. Det skjøv seg bakover i tid til den tiden begge altså har nå, og det er det som funker for dem, og dermed for oss. Men vi lever som sagt helt greit med at de er oppe seks (selv om vi såklart klager en sjelden gang, men klage litt gjør vel alle over et eller annet
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jepp, er også enig med Adrienne. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Mine unger er nå 9 og 12, og de spretter opp sju både i helger og ferier. Halv åtte er maks, tror jeg. Vel å merke i ferier. Samme når de legger seg. Det plager ikke meg lenger, de står opp selv. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
er her
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Når de legger seg varierer litt, men mellom 1930 og 2000 for 2,5 åringen, mellom 20 og 21 for 5 og snart 9 åringen. Gutta sover på samme rom og 5 åringen liker ikke å være alene, så da blir det slik. De sovner sjeldent før 2130, men virker uthvilt når de står opp neste dag mellom 0630 og 0700.
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jeg tror du tar feil, Polyanna. Det var viktigere for oss å ha barn som sov til 6.00 om morgenen enn å ha barn som spiste opp broccolien sin, og vi har lagt ned mye mer innsats i å få barna til å sove enn vi har i de fleste andre områder i barneoppdragelsen. Likevel er det der vi har kommet mest til kort. Det gir jo ingen mening. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Kontrollfrik
Jepp. Det er lenge siden jeg har vært så enig med Rine som i det siste. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Gjentar: akademisk interesse for hvorfor det ikke funker, ikke "dere burde gjøre..." selv om jeg ser at det er vanskelig å ikke lese det inn.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Og jeg skjønner at det er dønn irriterende. Jeg skal la være. Det er lettere for meg å knegge over antydninger eller beskjeder om at vi har gjort ting feil, for jeg vet at de har rett.
|
|
|
#18 |
|
Kontrollfrik
Så klart. Det er mange ting vi ikke har lykkes særlig med fordi vi ikke har valgt å ta kampen/ ikke giddet å prioritere etc. Det vet jeg jo om, og derfor er jeg ikke sår på det. Jeg vet jo hvorfor. Jeg vet for eksempel godt hvorfor ungene mine ikke plukker klærne opp fra badegolvet. Jeg har alltid gjort det. Det er mye jeg har meg selv å takke for altså, men ikke morgenfuglhevetet. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Nå leste jeg litt mer i innlegget til Polyanna: Jeg kan garantere at jeg har behandlet barnet akkurat likt når det har stått i senga kl. 01.15 som når det gjorde det kl. 05.15, nemlig "hysj, det er natt" og lagt det ned igjen- forskjellen var bare at kl 01.15 var det stor sjanse for at barnet sovnet igjen, noe som vel aldri skjedde kl. 05.15. Selvsagt kunne vi gå inn igjen i senga vår og si til oss selv og barnet at det var uaktuelt å stå opp før 6.00, og sjelden sto vi vel opp før kl. nærmet seg det tidspunktet, men dagen var begynt uansett, for oss alle tre/fire. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
I mål
|
Sv: Legges barna for tidlig, eller for sent?Jeg skjønte at du lurte oppriktig, Polyanna, og svarte bare nei som i at "nei, det går ikke an". Men så forklarte jo Adrienne det etterpå, at det bare ikke virker sånn. Og det er også min forklaring. Som i at barna heller ikke sover lenger av å legge seg sent, selv om lillesøster er noe bedre der enn hva broren var. |
|
|
|
![]() |
|
|