Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Handlekurven din, har du noen prinsipper?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-13, 13:07   #61
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Handlekurven din, har du noen prinsipper?

Her kommer pris først, dessverre.
I en annen økonomisk situasjon ville jeg prioritert fair-trade og kortreist mat.

Gammel 27-11-13, 13:46   #62
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Innebærer isralboikott bare dagligvarer eller også bildeler, diamanter, data og farmasi?

Hvis jeg ser det står "made in israel" kjøper jeg det ikke, men jeg sjekket ikke hvor bildelen jeg kjøpte i går kom fra da.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 13:51   #63
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes flere viktige medisiner som produseres av israelske legemiddelfirma. Er det mange som vil si til legen sin at de ikke vil ta (eller gi til barna) den medisinen h*n anbefaler fordi hovedkontoret er i Tel Aviv?

Slike eksempler er bare én av årsakene til at jeg ikke boikotter. Det er noe helt annet å bruke forbrukermakten til å velge positive leverandører, mener jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 14:55   #64
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Hvis jeg ser det står "made in israel" kjøper jeg det ikke, men jeg sjekket ikke hvor bildelen jeg kjøpte i går kom fra da.

Hvis du skal gjøre noe som monner dropper du blant annet Teva for legemidler, sjekker ut hver gang det står Intel på et produkt og sjekker ut om Mac inneholder deler som er produsert i Israel. Det er på farmasi og teknologi Israel har store deler av sin eksport. Frukt er bare småtteri.

Det som er med boikott er at det er kjipt å boikotte når det koster oss noe. Jeg synes det er enkelt å kutte ett appelsinmerke når jeg kan velge et annet. Når jeg må droppe de beste prosessorene og det beste datautstyret er det mer trasig å boikotte selv om det er slike ting det monner av.
Å ikke velge det bilmerket man har mest lyst på er også noe som koster.

Men men.. Jeg boikotter ikke noe særlig, selv om jeg ser poenget man markerer ved boikott og jeg velger heller ikke israelske appelsiner eller vin (noe som er ekstremt enkelt å unngå).

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 15:08   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Økologiske egg.

Stangekylling.

Og så velger jeg Q-meieriene fordi Tine har og har hatt godt av konkurranse. Det er mye de kan konkurrere på selv om de får råvarene fra Tine.

Gammel 27-11-13, 15:12   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid vært en boikotter, og har vokst opp i en familie som er det. Men FP har egentlig opplyst meg om hvor vanskelig det er å være konsekvent i slike spørsmål. Så jeg er ikke like kategorisk. Jeg greier fremdeles ikke å kjøpe appelsiner fra Israel, har kvaler mot å reise til Tyrkia og unngår Nestlé så langt det går, men skjønner at jeg ikke er særlig konsekvent når jeg reiser til USA, og hadde også reist til Kina om muligheten bød seg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 16:32   #67
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Økologiske egg.

Stangekylling.

Og så velger jeg Q-meieriene fordi Tine har og har hatt godt av konkurranse. Det er mye de kan konkurrere på selv om de får råvarene fra Tine.

Nå er det Synnøve Finden som får råvarene sine fra TINE.
Men jeg er helt enig i at det hadde vært fint med konkuranse, men det hadde vært stilig om de hadde brydd seg om råvareprodusentene sine også.
Vinn vinn vinn liksom.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 17:00   #68
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi har få prinsipper når det gjelder handlekurven. Smaken er det som teller mest for oss egentlig.

Gammel 27-11-13, 17:54   #69
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Jeg har prinsipper, men det er vanskelig å være kategorisk. Både på grunn av tilgang og pris.

Og apropos økologisk og frukt/ grønt i løsvekt: her i min lille by er det nærmest umulig å få til begge deler, siden så og si all økologisk frukt og grønt som selges er plastpakket! Helt hårreisende, spør du meg.
Jeg prøvde kolonihagen en stund, men der var halvparten råtnet før det ankom meg.

Gammel 27-11-13, 21:26   #70
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men jeg er helt enig i at det hadde vært fint med konkuranse, men det hadde vært stilig om de hadde brydd seg om råvareprodusentene sine også.
Vinn vinn vinn liksom.

Jeg har sånn orden på ting!

Gammel 27-11-13, 21:42   #71
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vinn vinn vinn liksom.

Ja definitivt.

Går melka deres til Finden nå? Jeg lurer på om ikke svigermelk blir levert dit.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 22:17   #72
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja definitivt.

Går melka deres til Finden nå? Jeg lurer på om ikke svigermelk blir levert dit.

Ja, melka vår går stort sett dit og blir til ost.
Bortsett fra i jule, påske og fellesferien da, da stenger de ned og så må TINE bare løse problemet med den melken som vanligvis går dit

Ja, jeg synes ordningen er ganske urettferdig

Gammel 27-11-13, 22:39   #73
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du tar feil mann. Det er Tine som har gått med på den avtalen. Jeg regner ikke med det sto mange i kø for å selge melk til dem på de premissene. Tine burde egentlig kunne fått frem en bedre avtale det.

Og hvis Tine og Gilde er eid av bøndene og gir utbyttet til bøndene, er det faktisk eierne som får utbyttet der også. Det er lurt av bøndene å eie egne selskap, men jeg synes ikke nødvnedigvis det blir edlere av å gi utbytte til disse eierne enn til andre aksjonærer.

Gammel 27-11-13, 22:43   #74
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes du tar feil mann. Det er Tine som har gått med på den avtalen. Jeg regner ikke med det sto mange i kø for å selge melk til dem på de premissene. Tine burde egentlig kunne fått frem en bedre avtale det.

Og hvis Tine og Gilde er eid av bøndene og gir utbyttet til bøndene, er det faktisk eierne som får utbyttet der også. Det er lurt av bøndene å eie egne selskap, men jeg synes ikke nødvnedigvis det blir edlere av å gi utbytte til disse eierne enn til andre aksjonærer.

Tja. Det er jo noe av poenget med fairtrade...
(uten at jeg med det sier at TINE og Gilde er fairtrade altså, men det er nærmere enn SF og Q)
Joda, TINE er markedsregulator "frivillig".
Og det er den rollen som gir dem leveringsplikt. Men jeg synes den er urettferdig fordeom

Gammel 27-11-13, 22:49   #75
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Tja. Det er jo noe av poenget med fairtrade...
(uten at jeg med det sier at TINE og Gilde er fairtrade altså, men det er nærmere enn SF og Q)
Joda, TINE er markedsregulator "frivillig".
Og det er den rollen som gir dem leveringsplikt. Men jeg synes den er urettferdig fordeom

Tine bestemmer hvor mye melk Finden skal få, de kan jo ikke bare bestille liksom ...
bøndene som leverer til q-meieriene, de leverer vel dit på helligdager også, eller gjør de ikke det?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 23:06   #76
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er vel myndighetene som har regulert at Tine skal selge til andre?

Gammel 27-11-13, 23:08   #77
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tine har jo ikke monopol for å være snille. Og fairtrade er vel å gi en fair pris til råvareprodusentene, ikke å pløye overskuddet tilbake dit?

Gammel 27-11-13, 23:13   #78
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg har en del prinsipper men jeg blir stadig forvirret (jo mer jeg leser!) og er ikke helt sikkert på hvor konsekvent jeg er, eller burde være.

Økologisk mat: dette var jeg mer opptatt av tidligere merker jeg. I et globalt perspektiv er jo ikke dette særlig bærekraftig er det? Stor matmangel, få ressurser osv. Overordnet bør være matproduksjon som kan gi mat til flest mennesker men her i rike land kan vi sikkert fint produsere økologisk uten at det betyr at færre folk får mat ....
Dyrevelferd: ja, det ønsker jeg i alle fall å ta hensyn til. Jeg kjøper ikke lenger Prior kylling men kun Stange. Siden vi ikke har Rema i nærheten har dette ført til betydelig mindre kylling i kostholdet vårt men det går helt fint.
Fairtrade betaler jeg gjerne ekstra for.

Ellers prioriterer jeg kvalitet fremfor kortreist og jeg er ikke nødvendigvis opptatt av at det jeg kjøper er norsk. Jeg synes ikke Tine eller Synnøve vanlig gulost smaker noe som helst og kunne ikke falle meg inn å kjøpe Gilde kokt skinke som man nærmest må legge i sil for at vannet skal renne av før en kan spise.

Ellers har jeg etter å ha lest mye av det Floksa har skrevet helt sluttet å kjøpe kjeders egenproduserte varer.

Floksa - du nevner stadig at du aldri spiser kylling. Det handler om dyrevelferd regner jeg med? Og hvis så, er alt av fjærkreproduksjon like ille altså? Er det "bedre" å kjøpe Stangekylling en Prior i forhold til det etiske i selve produksjonen?

Gammel 28-11-13, 07:32   #79
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Tine bestemmer hvor mye melk Finden skal få, de kan jo ikke bare bestille liksom ...
bøndene som leverer til q-meieriene, de leverer vel dit på helligdager også, eller gjør de ikke det?

Jo, Finden kan bare bestille. TINE har mottaks og leveringsplikt, det er en del av dealen når de er markedsregulatorer. TINE må hente melk hos de som leverer melk, uavhengig av hvor de holder til. Det er henteplikten og helt avgjørende for at vi skal ha et landbruk over hele landet, ikke bare der det er praktisk å hente. De skal også gi samme pris til produsenten, uavhengig av hvor de holder til og av hvor mye de leverer. De har også leveringsplikt, slik at bedrifter som trenger melk, bestiller fra TINE og TINE er pliktige å levere den mengden melk, uavhengig av om de har nok selv eller ikke. Den melka skal selges til kostpris.
Nortura (Gilde) har de samme pliktene.

Q-meieriene har sine egne bønder ja, og henter selvfølgelig hos disse. Men de henter ikke hvorsomhelst. Vi kan feks ikke slutte å levere til TINE og begynne å levere til Q fordi Q gidder ikke hente melk der jeg bor....

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er vel myndighetene som har regulert at Tine skal selge til andre?

Ja, de har markedsregulatorrollen. De har ansvaret for at det er passe med melk i markedet til enhver tid.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Tine har jo ikke monopol for å være snille. Og fairtrade er vel å gi en fair pris til råvareprodusentene, ikke å pløye overskuddet tilbake dit?

HOY!! TINE har IKKE monopol!
Markedsregulatorrollen har noen positive sider, men jaggu følger det med en del plikter også. Det ville, på kort sikt, vært bedre for TINEå ikke ha rollen. Ny regjering ønsker å skille markedsregulatorrollen fra samvirket. De bare vet ikke hvordan de skal løse det....

Samvirket har som sitt overodnede mål å betale råvareprodusenten en høyest mulig pris. Det samme kan man ikke akkurat si om de private. (som i at de ikke er samvirkeeid, ikke som i at Staten eier samvirket)
Der er målet en lavest mulig råvarepris. Dette er de helt åpne om, så det er ikke noe jeg finnes på fordi jeg er hjernevasket altså

Vi har levert slakt privat i mange, mange år. Med det følger også Kjøttbransjen, fagbladet til de private slakteriene. Og det var vel mye det som stadig ble skrevet på lederplass der, om at råvareprisen måtte NED NED NED som gjorde at vi valgte å gå tilbake til samvirket.

Fikk vist vann på mølla

Gammel 28-11-13, 09:44   #80
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

All melk fra gårder blir håndtert av TINE Råvare som er et eget selskap med regnskapsplikt for følgende områder.

• Kjøpe melken av bonden og betale for den
  • Kontrollere kvaliteten på melken
  • Leie ut gårdtanker og tilby service.
  • Transportere melken fra gården og til industrianlegg.
  • Rådgiving til bøndene
  • Organisasjonsarbeid
  • Selge melken til ulike industriaktører
Synnøve Finden kan stenge mottak om sommeren, men TINE Råvare må håndtere melken. Det er store overskudd av melk som blir lagret som melkepulver og fryst smør. Lagrene er store, og det er et problem å få anvendt alt.

Norge er for lite land til å ha helt uavhengig Råvare bedrift. Det er Statens Landbruksforvaltning som har ansvaret for overvåkning TINE Råvare.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:50.